Nacken som högsta punkt?

Gilette

Trådstartare
Min ponny tycker det är jobbigt att gå i hög form med nacken som högsta punkt, kan det bero på att hon har så kraftig hals så att hon får svårare att andas?
Hon har väldigt kraftig hals, och eftersom honär ponny så är ju halsen inte så vidare lång heller....

Sv: Nacken som högsta punkt?

Tror ju inte att det är problemet för om du tittar på bilderna nedan så ser du att min ponny också har en krafftig hals och han hade inga problem med att gå men nacken som högsta punk, kanske din ponny brister i styrkan?? jag vet inte verkar ju som om den kanske inte är stakr tillräkligt för att gå med nacken som högsta punkt men att det är för att den har svårt att andas tror jag inte i så fall måste du ha dragit ihopa halsen vääldigt mycket? Någon bild på den när den går kanske?

www.fotogalleriet.se/pic402721

www.fotogalleriet.se/pic402730

Är hon lite trång mellan ganscherna också så är det klart att det kan bli lite jobbigt att andas i en hög och samlad form.

Vissa hästar har sämre med utrymme bakom ganascherna än andra. Det är därför TR tillåter att näsan får vara framför lod, upp till 45 grader. Tyvärr är det många dressyrdomare som inte tillåter framför lod, men det är en annan historia.
MEN, om du tvingar en häst som inte har plats för det, att vara i lod, kommer den inte längre att klara att ha nacken som hägsta punkt.
Hästen kan dock arbeta precis lika korrekt även om den inte är i lod. Det ser bara lite annorlunda ut, men en bra domare ska absolut kunna se skillnaden på en häst som är samlad, och en som inte är det, utan att strirra sig blind på näsans placering.
Bakom lod är däremot aldrig bra.

Tänk dig att nacken på hästen är som en pivot, kring vilken resten av hästen kan snurra. Tänk dig då att baken på hästen sänks, hur påverkar detta resten av kroppen? Hur ändrar hästen hela sig, utan att ändra vinklen mellan huvud och hals? Det går nämligen alldeles utmärkt! När hästen sänker sin bak och framdelen tillsammans med hals och huvud kommer upp, då kommer nacken att hamna överst utan att vinkeln mellan huvud och hals ändras. Faktum är att det är så det ska gå till. Om man istället kniper in hästens huvud som en del gör utan att den har sänkt sin bak, så har man inte åstadkommit ett skit. Oavsett om näsan är bakom lod eller ej.

Kolla att käkremmen inte sitter för hårt, låter otroligt men många spänner remmen lite för hårt vilket gör att hästen får svårt att andas när halsen bärs på det sättet. Detta speciellt på lite kraftigare hästar...

Även om din käkrem är Ok finns det många andra som borde gå hem och titta på sina träns så att de inte har en massa onödiga problem.

oftast beror det på att hästen inte är stark nog bak att bära upp sig med nacken som högsta punkt.
Det kan ju som andra sagt bero på utrymmet vid ganascherna, men vanligast är att hästen inte är stark nog.

Min ponny var så trång i ganascherna att han inte kunde gå i en "korrekt" form. han gick hyfsad LA-form men inte mer.

Lancet skrev:
Tror ju inte att det är problemet för om du tittar på bilderna nedan så ser du att min ponny också har en krafftig hals och han hade inga problem med att gå men nacken som högsta punk, kanske din ponny brister i styrkan?? jag vet inte verkar ju som om den kanske inte är stakr tillräkligt för att gå med nacken som högsta punkt men att det är för att den har svårt att andas tror jag inte i så fall måste du ha dragit ihopa halsen vääldigt mycket? Någon bild på den när den går kanske?

jag har bara en dressyrbild här på bukefalos, har lagt in den under mina bilder.
Fin ponny du har förresten=) va är de för ras?

PrinceFair skrev:
oftast beror det på att hästen inte är stark nog bak att bära upp sig med nacken som högsta punkt.
Det kan ju som andra sagt bero på utrymmet vid ganascherna, men vanligast är att hästen inte är stark nog.

hur stärker man den?

Lancet skrev:

det finns en bild på sidan 4 vid bilderna på "häst och människa" bilden heter "min fina camilla" är tagen i ett ridhus.

Tack.. Ser bara den bilden du har på din avatar(eller vad det nu heter)... Tack! Det är en New Forest ponny på 11år..

Lancet skrev:
Tack.. Ser bara den bilden du har på din avatar(eller vad det nu heter)... Tack! Det är en New Forest ponny på 11år..

haha okej, men det är den bilden jag menar men man ser den väl inte så bra på "avataret", är dne inte rätt liten?
han var verkligen jätte fin!
min är oxå New Forest.

Tycker inte halsen ser konstig ut, tror det är styrkan som fattas.. Träna mkt halvhalter, klättra, övergångar..

Jo..han är bara 135cm :P och jag 172... Vad är din för stam?

Senast ändrad:

Lancet skrev:
Tycker inte halsen ser konstig ut, tror det är styrkan som fattas.. Träna mkt halvhalter, klättra, övergångar..

Jo..han är bara 135cm :P och jag 172... Vad är din för stam?

okej, ja jag får väl träna på.
Okej, ganska liten då:) min är 144.
har ingen stamtavla på henne så hon är registrerad som svensk ridponny, det var förra ägaren som sa att hon var new forest, men man kan ju inte veta om hon är renrasig:S

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 257
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 003
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 116
Senast: ameo
·
Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
526
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka