Men hur var det konstigt? Han är ju hemma. Jag går omkring halvnaken eller helt naken mest hela tiden. Det är ju mitt hem, varför skulle jag inte göra det?Frågan är väl mest varför han går omkring i bar överkropp?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men hur var det konstigt? Han är ju hemma. Jag går omkring halvnaken eller helt naken mest hela tiden. Det är ju mitt hem, varför skulle jag inte göra det?Frågan är väl mest varför han går omkring i bar överkropp?
Om man inte tänker på att det är tomtar så - var ju kul med förslaget på julstrumpor!
En annan sak - ett brydderi jag hamnade i en gång, det var just det med bakofram. Jag hängde glatt upp gardinerna med det fina mönstret inåt - men se det var fel, det är utifrån andra ser gardinerna så det är från det hållet de skulle vara presentabla.
Blir som den klassiska diskussionen om blomlådorna.
Du kan ha en poäng här.Men hur var det konstigt? Han är ju hemma. Jag går omkring halvnaken eller helt naken mest hela tiden. Det är ju mitt hem, varför skulle jag inte göra det?
Om man inte tänker på att det är tomtar så - var ju kul med förslaget på julstrumpor!
En annan sak - ett brydderi jag hamnade i en gång, det var just det med bakofram. Jag hängde glatt upp gardinerna med det fina mönstret inåt - men se det var fel, det är utifrån andra ser gardinerna så det är från det hållet de skulle vara presentabla.
Blir som den klassiska diskussionen om blomlådorna.
Jag skulle bli skogstokig om min sambo hängde ut mig på nätet på det där sättet.
Att ta det privat är en sak, på media...nä, finns ingen anledning.
Menar du att färgseende är inlärt?Det jag reagerade mest på i filmen var, precis som @farin skriver, hur tilltalet hos den som filmar är. Hon pratar verkligen som man kan tänkas prata med ett (relativt litet) barn.
Gällande din ursprungsfråga @Luff så tror jag absolut att förmågor som handlar om att matcha saker är sådana som tränas upp. Sedan kan man vara talangfull och ha lättare för att lära sig, men jag tror absolut inte att det skulle ha med genetik att göra. Att gardinerna ska hänga på samma ledd är ju en norm och normer lär vi oss. Just heminredningsnormer brukar nog kvinnor drillas mer i än män.
Hur många kulörer man kan se är också inlärt: ju fler ord du har för olika nyanser desto fler ser du. Vissa språk har mängder med ord för vad som i svenskan kallas för t.ex. grönt.
Ja vi uppfattar färger olika utifrån upplevelser under uppväxt. Någon som är uppvuxen på sahellen ser färger och nyanser på andra sätt än vad en från Bromma gör. Väldigt generellt och förenklat så klart. Men en på sahellen omges av andra färger än vad som omger någon som växer upp i Bromma.Menar du att färgseende är inlärt?
Det borde ni gjort! Det mesta verkar vara nyheter på nätet nu för tiden.Jag är mest fascinerad över att det är en nyhet. Han gjorde ett misstag med en grej han uppenbarligen inte bryr sig om, big woop. Jag hängde vår köksklocka upp och ner, borde vi filmat och ringt Aftonbladet?
Ja vi uppfattar färger olika utifrån upplevelser under uppväxt. Någon som är uppvuxen på sahellen ser färger och nyanser på andra sätt än vad en från Bromma gör. Väldigt generellt och förenklat så klart. Men en på sahellen omges av andra färger än vad som omger någon som växer upp i Bromma.
Menar du att färgseende är inlärt?
Ja vi uppfattar färger olika utifrån upplevelser under uppväxt. Någon som är uppvuxen på sahellen ser färger och nyanser på andra sätt än vad en från Bromma gör. Väldigt generellt och förenklat så klart. Men en på sahellen omges av andra färger än vad som omger någon som växer upp i Bromma.
Se mitt svar till BrandgulSpråket definierar vår tolkning av omvärlden, där ingår färger. Vilka färger/toner är viktiga, och har egna ord, vilka är oviktiga... etc. Jättespännande för språknördar! Googla på ex sapir-whorf hypotesen.
Jag är mest fascinerad över att det är en nyhet. Han gjorde ett misstag med en grej han uppenbarligen inte bryr sig om, big woop. Jag hängde vår köksklocka upp och ner, borde vi filmat och ringt Aftonbladet?
Se mitt svar till Brandgul
Färgblindhet är väl medfött? Men är du uppvuxen på sahellen eller savannen så tolkar du fler nyanser av grönt än någon som är uppvuxen i Bromma. Men föds vi med normalt färgseende så har vi disposition för att födas överallt i världen.Det förstår jag. Dock tolkade jag inlägget som att färgseende/ färgblindhet är något vi lär oss. Tror min man hade haft oerhört svårt att hålla med om det.
Jag tror på följande scenario: Han tycker det är "kärringgöra" att sätta upp gardiner och därför gör han det på sämsta möjliga sätt. Ungefär som att en del män som inte vill tvätta slänger in ett par illröda strumpor så slipper de tvätta för all framtid. Att kvinnan pratar babyspråk hör också till mönstret, hon trivs säkert i sin roll också. Jag tror båda går igång på rollspelet!