Nå, vad tror ni? Är det genetiskt att inte se mönster?

Om man inte tänker på att det är tomtar så - var ju kul med förslaget på julstrumpor!

En annan sak - ett brydderi jag hamnade i en gång, det var just det med bakofram. Jag hängde glatt upp gardinerna med det fina mönstret inåt - men se det var fel, det är utifrån andra ser gardinerna så det är från det hållet de skulle vara presentabla.

Blir som den klassiska diskussionen om blomlådorna.

Jag håller med, varför ska jag gå omkring inne och titta på den "fula" sidan? Jag har nästan inga gardiner med mönster men när jag använder dem har jag fina sidan inåt.

Men hur var det konstigt? Han är ju hemma. Jag går omkring halvnaken eller helt naken mest hela tiden. Det är ju mitt hem, varför skulle jag inte göra det?
Du kan ha en poäng här.
Filma, lägg ut på Youtube och låt Aftonbladet skriva en artikel så kan vi i tråden avgöra en eventuell konstighetsfaktor.

• Gilla
Reactions: ptr
Om man inte tänker på att det är tomtar så - var ju kul med förslaget på julstrumpor!

En annan sak - ett brydderi jag hamnade i en gång, det var just det med bakofram. Jag hängde glatt upp gardinerna med det fina mönstret inåt - men se det var fel, det är utifrån andra ser gardinerna så det är från det hållet de skulle vara presentabla.

Blir som den klassiska diskussionen om blomlådorna.

Skulle jag få ett par mönstrade gardier med en fram- och baksida så skulle jag också sätta upp dem med fina sidan inåt. Självklart. Det är ju jag som ska titta på dem. Det är helt bakvänt att ha mönstret utåt.

De mönstrade gardiner som jag annars har sett brukar vara fodrade, så att mönstret är inåt och enfärgat tyg utåt.

Det jag reagerade mest på i filmen var, precis som @farin skriver, hur tilltalet hos den som filmar är. Hon pratar verkligen som man kan tänkas prata med ett (relativt litet) barn.

Gällande din ursprungsfråga @Luff så tror jag absolut att förmågor som handlar om att matcha saker är sådana som tränas upp. Sedan kan man vara talangfull och ha lättare för att lära sig, men jag tror absolut inte att det skulle ha med genetik att göra. Att gardinerna ska hänga på samma ledd är ju en norm och normer lär vi oss. Just heminredningsnormer brukar nog kvinnor drillas mer i än män.

Hur många kulörer man kan se är också inlärt: ju fler ord du har för olika nyanser desto fler ser du. Vissa språk har mängder med ord för vad som i svenskan kallas för t.ex. grönt.
Menar du att färgseende är inlärt? :confused:

Jag är mest fascinerad över att det är en nyhet. Han gjorde ett misstag med en grej han uppenbarligen inte bryr sig om, big woop. Jag hängde vår köksklocka upp och ner, borde vi filmat och ringt Aftonbladet?

Ja vi uppfattar färger olika utifrån upplevelser under uppväxt. Någon som är uppvuxen på sahellen ser färger och nyanser på andra sätt än vad en från Bromma gör. Väldigt generellt och förenklat så klart. Men en på sahellen omges av andra färger än vad som omger någon som växer upp i Bromma.

Intressant, det hade jag ingen aning om :)

• Gilla
Reactions: ptr
Menar du att färgseende är inlärt? :confused:
Ja vi uppfattar färger olika utifrån upplevelser under uppväxt. Någon som är uppvuxen på sahellen ser färger och nyanser på andra sätt än vad en från Bromma gör. Väldigt generellt och förenklat så klart. Men en på sahellen omges av andra färger än vad som omger någon som växer upp i Bromma.

Språket definierar vår tolkning av omvärlden, där ingår färger. Vilka färger/toner är viktiga, och har egna ord, vilka är oviktiga... etc. Jättespännande för språknördar! Googla på ex sapir-whorf hypotesen.

Det förstår jag. Dock tolkade jag inlägget som att färgseende/ färgblindhet är något vi lär oss. Tror min man hade haft oerhört svårt att hålla med om det.

Jag tror på följande scenario: Han tycker det är "kärringgöra" att sätta upp gardiner och därför gör han det på sämsta möjliga sätt. Ungefär som att en del män som inte vill tvätta slänger in ett par illröda strumpor så slipper de tvätta för all framtid. Att kvinnan pratar babyspråk hör också till mönstret, hon trivs säkert i sin roll också. Jag tror båda går igång på rollspelet!

Jag är mest fascinerad över att det är en nyhet. Han gjorde ett misstag med en grej han uppenbarligen inte bryr sig om, big woop. Jag hängde vår köksklocka upp och ner, borde vi filmat och ringt Aftonbladet?

Haha, jag är lika fascinerad över dagens nyhet där en person fick en kanelgiffel i påsen med saffransgifflar -och hon gillade faktiskt inte kanelgifflar! :mad: blev ett "gråta ut" i Aftonbladet och ett inlägg på facebook med hopp om "kompensation".

Egentligen så är färger bara olika våglängder av ljus som våra tappar (ja, de där i ögonbottnarna...) detekterar, och respektive hjärnor tolkar.
Så visst borde färger kunna upplevas olika av olika individer, beroende på vilka referensramar man vuxit upp med.

Det förstår jag. Dock tolkade jag inlägget som att färgseende/ färgblindhet är något vi lär oss. Tror min man hade haft oerhört svårt att hålla med om det.
Färgblindhet är väl medfött? Men är du uppvuxen på sahellen eller savannen så tolkar du fler nyanser av grönt än någon som är uppvuxen i Bromma. Men föds vi med normalt färgseende så har vi disposition för att födas överallt i världen.

Med tillägget då förenklat, generaliserat osv.

Jag tror på följande scenario: Han tycker det är "kärringgöra" att sätta upp gardiner och därför gör han det på sämsta möjliga sätt. Ungefär som att en del män som inte vill tvätta slänger in ett par illröda strumpor så slipper de tvätta för all framtid. Att kvinnan pratar babyspråk hör också till mönstret, hon trivs säkert i sin roll också. Jag tror båda går igång på rollspelet!

Det tror jag inte ett dyft på. Jag tror snarare det handlar om vad vi har fått lära oss under uppväxten. Det är tyvärr betydligt vanligare att flickor har fått vara med och byta gardiner, tvätta mm än att pojkar har fått vara det. Min man tvättar gärna men det har kostat oss en hel del fina saker av mer eller mindre ullinslag. Bl a sonens babyfilt :( När jag mår bra är han således portförbjuden i tvättstugan, nu tvättar han pg a att jag har för ont men jag går genom tvätten först och tar undan sådan som inte klarar 40 grader. Och nej min man har aldrig fått vara med och tvätta hemma. Jag har däremot som tonåring varit med om att krympa en ylletröja (favoriten) till dockstorlek och gör aldrig om det igen. Det var en traumatisk upplevelse. :arghh:

Min man är dock, till skillnad från mig, fenomenal i köket för där fick han alltid vara med och hjälpa till under uppväxten. Jag däremot följer recept slaviskt men så har jag också en moder som klarar av att laga 3 rätter.

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
606
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 629
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar