Nå, vad tror ni? Är det genetiskt att inte se mönster?

Då upprepar jag den och försöker förklara.

"Hur många människor ser inte mönster? Är det inlärt?"

- Är förmågan att se mönster olika hos olika människor och vad beror det på?
- Är oförmågan att se mönster vanligt förekommande?
Hur det är med just tomtar på gardiner, vet jag inte.
Det är genetiskt i vissa fall och antingen har man det eller så har man det inte. Precis som att vika tungan eller göra "Spock hälsning" antingen kan eller så kan man inte. Det finns tester för vad man kan se t ex djup, mönster och färg. För vissa arbeten är det obligatoriskt med sådana tester för att man ska kunna klara jobbet.

Oj, tänkte inte på att det skulle bli en man/kvinnavinkling. Jag tänkte inte mönster som i Mensa heller. Mer som exemplet med grönsaksbilden av Musse Pigg.
Personen i filmen verkar ju verkligen inte se att tomtarna är upp o ner.
Jag tror inte det har med att göra att han är snoppförsedd.

Jag vet överlag flera killar som har svårt att se mönster eller att saker o ting är tokigt, eller att de inte märker att nåt nytt har hänt. Bland annat hade min pappa kunnat göra sådär, va tvungen att tagga honom. Mamma skulle krasst sett kunnat möblera om/köpa nya möbler, tapetsera om, byta gardiner osv och han skulle knappt se skillnaden! Sen kan det ju såklart vara så för tjejer med, bara det att jag knappt aldrig träffat en tjej med samma "problem" eller vad man ska kalla det för!

Min mor möblerade om i vardagsrummet en gång. Alltså flyttade hela soffgruppen till andra sidan av rummet, bytte gardiner osv.

Min pappa gick in och satte sig i soffan utan att märka är den var flyttad. :p Han tillhör dock den högbegåvade skaran så jag tror inte det handlar om det. Oppmärksamhet kanske?

Min mor möblerade om i vardagsrummet en gång. Alltså flyttade hela soffgruppen till andra sidan av rummet, bytte gardiner osv.

Min pappa gick in och satte sig i soffan utan att märka är den var flyttad. :p Han tillhör dock den högbegåvade skaran så jag tror inte det handlar om det. Oppmärksamhet kanske?

Ja det kanske är mer ouppmärksam/ointresserad. Men för mig är lixom möbleringen/gardinerna/färgerna ett mönster. Går jag in i ett rum där någon ändrat "mönstret" reagerar jag!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23993783.ab
Skrattade först så en hel tågvagn reagerade.
Sen började jag fundera.
Hur många människor ser inte mönster? Är det inlärt?
Det är genetiskt. Karlar du vet! Tyger, mönster och sånt det kan de inte! (allt som är mjukt). Men upptäcka en tvåmillimeters skråma på billacken kan de göra på mils avstånd. Kvinnor däremot, de ser mönster. En kvinna kan se mönster i gardiner, laga mat, prata i telefon och föda barn (allt samtidigt)

Det jag reagerade mest på i filmen var, precis som @farin skriver, hur tilltalet hos den som filmar är. Hon pratar verkligen som man kan tänkas prata med ett (relativt litet) barn.

Gällande din ursprungsfråga @Luff så tror jag absolut att förmågor som handlar om att matcha saker är sådana som tränas upp. Sedan kan man vara talangfull och ha lättare för att lära sig, men jag tror absolut inte att det skulle ha med genetik att göra. Att gardinerna ska hänga på samma ledd är ju en norm och normer lär vi oss. Just heminredningsnormer brukar nog kvinnor drillas mer i än män.

Hur många kulörer man kan se är också inlärt: ju fler ord du har för olika nyanser desto fler ser du. Vissa språk har mängder med ord för vad som i svenskan kallas för t.ex. grönt.

Det jag reagerade mest på i filmen var, precis som @farin skriver, hur tilltalet hos den som filmar är. Hon pratar verkligen som man kan tänkas prata med ett (relativt litet) barn.

Gällande din ursprungsfråga @Luff så tror jag absolut att förmågor som handlar om att matcha saker är sådana som tränas upp. Sedan kan man vara talangfull och ha lättare för att lära sig, men jag tror absolut inte att det skulle ha med genetik att göra. Att gardinerna ska hänga på samma ledd är ju en norm och normer lär vi oss. Just heminredningsnormer brukar nog kvinnor drillas mer i än män.

Hur många kulörer man kan se är också inlärt: ju fler ord du har för olika nyanser desto fler ser du. Vissa språk har mängder med ord för vad som i svenskan kallas för t.ex. grönt.
Intressant om nyanserna. Men man måste väl se om tomtarna är upp och ner? Undra om det var någon skillnad om det skulle varit mänskliga figurer? Jag kan inte sluta fundera på det.

Tror det handlar mer om vad man är intresserad av faktiskt. Jag kan tapetsera en vägg med mönsteranpassning, vilket min sambo inte fattar någonting av. Däremot ser jag inte alltid vad det är han ritar, vilket ju för honom är helt ologiskt att jag inte ser.
Ser han inte ens om det är figurer? Eller är det grafiska krumelurer han inte ser?

Ser han inte ens om det är figurer? Eller är det grafiska krumelurer han inte ser?
Ser och ser gör han väl. Är nog mer att han inte förstår grejen. Han är inte intresserad av tapetsering och har tummen mitt i handen. På samma sätt som jag kan titta undrande på hans teckning och han säger att det är en drake. Jag är inte intresserad av ritande och kan inte rita en streckgubbe under dödshot. Tvivlar på att det har med genetik att göra utan vad man har för intresse och inte.

Om man inte tänker på att det är tomtar så - var ju kul med förslaget på julstrumpor!

En annan sak - ett brydderi jag hamnade i en gång, det var just det med bakofram. Jag hängde glatt upp gardinerna med det fina mönstret inåt - men se det var fel, det är utifrån andra ser gardinerna så det är från det hållet de skulle vara presentabla.

Blir som den klassiska diskussionen om blomlådorna.

En från Afrika tycker att alla från Europa ser likadana ut och tvärtom.

En Europé tittar tex på hårets färg och form. En Afrikan tittar tex på näsans form. Det lär vi oss och blir väldigt duktiga på.

Detta var väldigt kort från mitt minne, men undersökningen borde gå att googla fram :)

Om man inte tänker på att det är tomtar så - var ju kul med förslaget på julstrumpor!

En annan sak - ett brydderi jag hamnade i en gång, det var just det med bakofram. Jag hängde glatt upp gardinerna med det fina mönstret inåt - men se det var fel, det är utifrån andra ser gardinerna så det är från det hållet de skulle vara presentabla.

Blir som den klassiska diskussionen om blomlådorna.

Om jag hade gardiner skulle jag inte titta på avigsidan. Jag tycker du hängde dem rätt.

Det känns rätt out of the blue när människor pratar dofter som syren, jasmin och sandelträ, när man själv knappt kan skilja på salubrin och desivon.

Men ska jag peka ut vilket gitarrsolo som är spelat på en Stratocaster när det andra solot liras på en Telecaster så har jag 100 rätt av 100.

Har jag sagt att jag bara har ett åtta bittars färgseende? Då ljög jag. Jag kan bara 16 färger.
Turkos är inte en färg. Det är en drink.

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
606
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 629
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar