Nå, vad tror ni? Är det genetiskt att inte se mönster?

Det är möjligt att jag inte förstod frågan.
Då upprepar jag den och försöker förklara.

"Hur många människor ser inte mönster? Är det inlärt?"

- Är förmågan att se mönster olika hos olika människor och vad beror det på?
- Är oförmågan att se mönster vanligt förekommande?

Den förmågan är delvis inlärd
Jag kan inte se mönster som i mensas test alla gånger. känner mig inte ett dugg korkad för det dock.
Hade vi haft mer sådan matte som lärs ut idag hade jag nog varit bättre.
Man kan ju träna den förmågan om intresset finns

Jaha. Ja det har jag ingen aning om.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23993783.ab
Skrattade först så en hel tågvagn reagerade.
Sen började jag fundera.
Hur många människor ser inte mönster? Är det inlärt?

Jag vet överlag flera killar som har svårt att se mönster eller att saker o ting är tokigt, eller att de inte märker att nåt nytt har hänt. Bland annat hade min pappa kunnat göra sådär, va tvungen att tagga honom. Mamma skulle krasst sett kunnat möblera om/köpa nya möbler, tapetsera om, byta gardiner osv och han skulle knappt se skillnaden! Sen kan det ju såklart vara så för tjejer med, bara det att jag knappt aldrig träffat en tjej med samma "problem" eller vad man ska kalla det för!

Jag vet överlag flera killar som har svårt att se mönster eller att saker o ting är tokigt, eller att de inte märker att nåt nytt har hänt. Bland annat hade min pappa kunnat göra sådär, va tvungen att tagga honom. Mamma skulle krasst sett kunnat möblera om/köpa nya möbler, tapetsera om, byta gardiner osv och han skulle knappt se skillnaden! Sen kan det ju såklart vara så för tjejer med, bara det att jag knappt aldrig träffat en tjej med samma "problem" eller vad man ska kalla det för!
Men det där har väl högst troligt ingenting med att se mönster att göra, utan med vad man - av en lång rad olika skäl - tycker är viktigt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23993783.ab
Skrattade först så en hel tågvagn reagerade.
Sen började jag fundera.
Hur många människor ser inte mönster? Är det inlärt?
Vi tränar mycket på att se mönster. Det är inte medfött även om vi förmodligen har olika förutsättningar för det.

En del tycker nog att de är roliga och charmiga män som inte klarar av kvinnosysslor. Men eftersom inte bara kvinnor kan bli hjärnkirurger så är nog den sortens ointelligens inte medfödd.

För att svara på frågan så hade han ju i alla fall satt bägge gardinerna uppochner. Så mönstren på det fönstret stämde ju överens med varandra.
Har man inte alls vanan inne, eller intresset för det, så tycker inte jag det är konstigt att man sätter gardinerna fel.

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
606
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 629
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar