Musklar sig dåligt

Ok kalk. Var får man tag i det? Vad kostar det? Hur ger man det? Hur mycket?
Musklar dom sig bättre av det eller?

Kanske skulle vara värt att testa
nettan svarar:

det tycker jag absolut att du skall testa. köp hos en hästsportbutik.jag gav 160kr för 5kg.man strör det i maten , blandar ihop det med övrigt. när jag gav min d-ponny så gav jag honom 1dl/ dag. han blev fin på det på 7 månader.
 
Jadu prova kan man alltid! Hoppas du får bukt på musklerna! Lycka till! :D
 
Kommenterar inte kvoterna - men HUR kan kalk ge välmusklade hästar?! Och hur kan du vara säker på att det är just kalken som givit dina friska, fina hästar???

Eftersom jag aldrig hört eller läst om detta får du väldigt gärna tala om vad du grundar ditt uttalande på då det i det här fallet också är ett råd till trådläsarna.

Jag är rätt säker som övriga att det är protein som saknas, vilket i så fall kan rättas till med "bara" betet. Att analysera höet till hösten och göra en foderstat skulle jag se som nästa steg.
 
jag har alltid gett 1/2 -1dl rent kalk
:crazy:Jag tycker att du bör vara försiktig med att ge kalk.Det kan ge "kalkförgiftning" på sikt.

Kalk kan lagras i hästkroppen och senare ge onda mukler och stehet och ömmhet när detta sedan frigörs.Det kan ge förgiftnings symtom :(
Och du analyserar ju inte ditt foder och hur kan du då veta om din häst har brist på kalk :confused:

Jag vet inte hur jag ska förklara för att du ska förstå.
Men om vi säger så här..Kalk är till för benvävnad tänder och i viss mån hovarna.Och kalklagret kan bli mättat och då måste kroppen ta hand om det och det kan ge rubbningar i fodersmältningsaparaten.
Att ge kalk för muskler kan ha motsatt effekt.Överfodring med kalk kan ge muskelömhet,mjäll,magproblem,utslag,mm..

Kalk är inget jag skulle laborera med utan analyserad foderstat :crazy:
 
Tack för ditt vettiga inlägg.

Själv såg jag ut såhär :crazy: när jag läste nettans råd.
inser du nettan vad dina råd kan göra?? :(

Till gubben, tillsätt inget lucern eller kalk under sommaren. Fortsätt rida hästen i en bra form och träna magmusklerna på honom. I höst bör du analysera höet så kan vi hjälpa dig bygga en bra foderstat efter det. :)
 
För mycket kalk kan även leda till försämrad kvalite av benvävnad, det är ju speciellt viktigt att tänka på när man har unghästar. Det är inget man kan ge hur mycket som helst av.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
515
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 328
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp