Morganhästar tråd 3

Sv: Morganhästar tråd 3

Det är en dubbelgul? Inget spektakulärt eller konstigt med det, inte överdrivet svårt att få fram heller om gult finns inom rasen (vilket det finns hos morgan) En dubbelgul är inget konstigare än isabella enligt mig.

Och då: En dubbelgul fås fram genom att två hästar med gulanlag betäcks (isabell, gulsvart, gulbrun) med varandra, bland de färgerna som kan bli då är dubbelgul en. De gula anlagen lägger sig över grundfärgen och bleker den, precis som hos vanlig gul men med lite extra kraft (extremt förenklat, kolla i färgtråden)

I en ras med gulanlag kommer det alltid kunna finnas dubbelgul, så att starforsakens häst inte skulle kunna vara rasren är bullshit.
 
Senast ändrad:
Sv: Morganhästar tråd 3

Psyket på den hästen är extremt bra, även för att vara en Morgan, så det behöver du nog inte vara rädd för. Treasure-linjerna är oslagbara vad gäller temperamentet.
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Nog är hon morgan alltid! Både till ras, utseende och psyke. Fantastisk liten häst som jag inte skulle byta mot något i världen :-)
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Jag har inte ifrågasatt om hästen är rasren. Jag är bara orolig för, att Morganhästens fantastiska psyke kommer i skymundan i jakten på spektakulära färger. De säljer ju uppenbarligen!
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Jodå, visst ifrågasatte du att hästen var renrasig. Läs på lite om WWF/Brunklinjerna så hoppas jag du ändrar uppfattning ang. din rädsla att temperamentet försvinner. Dessa hästar används dagligen i USA till bl.a. rancharbete, något som definitivt inte fungerat om de hade haft tråkigt temperament. Jag har själv ett antal hästar med dessa linjer, du är välkommen att hälsa på dem om du fortfarande tvekar!
 
Sv: Morganhästar tråd 3

Skönt att läsa, att Morganhästens underbara psyke och temperament bevaras trots alla nya färgvarianter.
Själv gick jag från halvblod till Morganhästar p.g.a. ett överlägset sinnelag hos de senare. Byter aldrig tillbaka! En gång Morgan- alltid Morgan, så sant!
 
Försöker skaka liv i denna tråden. Va jämt inne på bukefalos när jag hade min förra häst men när han tragiskt gick bort för 5 år sedan tappade jag intresset men kom snart krypandes igen och för 2 1/2 år sedan köpte jag ett litet morganföl vid namn Ice Wapasha. Hon va mer vild än tam den lilla gullungen, bus va allt som existerade i hennes huvud och vi har haft våra duster med varandra. För ett halvår sedan gick hon knappt att leda utan att hon slet sig och man bävade lite inför den kommande inridningen... Men en dag va hon som förändrad! Nu gör hon allt för mig och sedan ett par månader tillbaka har jag börjat rida henne helt utan problem och i alla gångarter! Ropar jag på henne i hagen kommer hon springandes i full spurt och när hon släpps ut igen står hon vid grinden tills jag åker iväg.
TUaryvIi
 
Försöker skaka liv i denna tråden. Va jämt inne på bukefalos när jag hade min förra häst men när han tragiskt gick bort för 5 år sedan tappade jag intresset men kom snart krypandes igen och för 2 1/2 år sedan köpte jag ett litet morganföl vid namn Ice Wapasha. Hon va mer vild än tam den lilla gullungen, bus va allt som existerade i hennes huvud och vi har haft våra duster med varandra. För ett halvår sedan gick hon knappt att leda utan att hon slet sig och man bävade lite inför den kommande inridningen... Men en dag va hon som förändrad! Nu gör hon allt för mig och sedan ett par månader tillbaka har jag börjat rida henne helt utan problem och i alla gångarter! Ropar jag på henne i hagen kommer hon springandes i full spurt och när hon släpps ut igen står hon vid grinden tills jag åker iväg.
TUaryvIi


Jag kan inte se någon bild :(
 
KL (behövs det fortfarande med nya forumet?:o)

Jag kommer inom de närmsta åren köpa en ny häst, förmodligen unghäst eventuellt föl beroende på. Jag rider/tävlar dressyr, msv+ nivå vilket jag vill fortsätta med, men hoppar gärna både på bana och i skogen, terrängen och på banan. Jag är inte en tävlingsmaskin utan mina hästar är en del av mitt liv. Tävling är roligt och motiverande men jag är ingen elitryttare. En glad hobbyryttare snarare.

Har ju tävlat endel men ser sällan eller aldrig några morgans ute, någon här som tävlar sin?

Detta är ju en sjukt trevlig ras tycker jag, men är det något för den som skall tävla lite högre? Utmaningar räds mej inte men grunden är ju att den har kanske lite bättre förutsättningar än den häst jag nu utbildat till de här klasserna. (ponnykorsning) :angel:

Några särskilda linjer som kan passa bättre än andra?
Eller bör jag tänka om tycker ni inbitna morganmänniskor? Ett halvblod är väl kanske det mest lämpliga för uppgiften, så är det väl, men jag är så öppen för alla möjligheter att halvblodshästarna definitivt har konkurrens om platsen i stallet :D
 
Finns absolut linjer som passar mer än andra! Kul att du är intresserad av rasen. Vi har 5ekipage som tävlade nationell nivå ifjol och alla stod på pallplats i SM-sammanhang (flera olika grenar). Är ryttaren tillräckligt duktig har den här rasen definitivt kapacitet att slåss med halvblod. Var finns du någonstans?
 
Finns absolut linjer som passar mer än andra! Kul att du är intresserad av rasen. Vi har 5ekipage som tävlade nationell nivå ifjol och alla stod på pallplats i SM-sammanhang (flera olika grenar). Är ryttaren tillräckligt duktig har den här rasen definitivt kapacitet att slåss med halvblod. Var finns du någonstans?

Å spännande! Eftersom jag troligast vill köpa en unghäst att ta fram själv så är det ju viktigt att jag isf skaffar en häst med lämpliga linjer från början. Sånt är ju en djungel för en oinsatt, men då jag är ute i god tid då detta är aktuellt först om ett och ett halvt/två år har man ju en god chans att hinna sätta sej in i det i lite tid och även bilda sej en bra uppfattning.

Jag prioriterar en god grundutbildning högt, en väl skolad häst är alltid en väl skolad häst oavsett ras. Morgan skulle vara en spännande ras där mycket också faller under min 'viljahalista' på häst.

Jag finns utanför-nedanför Örebro.
 
Rekommenderar dig att gå in på www.morganhorse.se och sen klicka dig vidare till länkar och besöka uppfödarnas egna sidor, se vilka planerade betäckningar som kanske finns upplagt och bilda dig en uppfattning om vad som skulle kunna passa. Var inte rädd för att ta kontakt med oss, vi är alla väldigt glada för att prata häst. I närheten av Skinnskatteberg kommer det hållas utställning med Kvalitetsbedömning för 4-6 åriga hästar 20 september.
 
Rekommenderar dig att gå in på www.morganhorse.se och sen klicka dig vidare till länkar och besöka uppfödarnas egna sidor, se vilka planerade betäckningar som kanske finns upplagt och bilda dig en uppfattning om vad som skulle kunna passa. Var inte rädd för att ta kontakt med oss, vi är alla väldigt glada för att prata häst. I närheten av Skinnskatteberg kommer det hållas utställning med Kvalitetsbedömning för 4-6 åriga hästar 20 september.
Tack! Det ska jag göra!
Skinnnskatteberg är ju inte alls långt härifrån, dit ska jag försöka åka!
 
Tack! Det ska jag göra!
Skinnnskatteberg är ju inte alls långt härifrån, dit ska jag försöka åka!

Vill du tävla på msv nivå skulle jag nog inte råda att köpa en morgan. Eller iaf inte om du vill placera dig. Det är verkligen trevliga hästar (har en kompis som föder upp) men halvbloden är överlägsna på gångarterna.
 
Vill du tävla på msv nivå skulle jag nog inte råda att köpa en morgan. Eller iaf inte om du vill placera dig. Det är verkligen trevliga hästar (har en kompis som föder upp) men halvbloden är överlägsna på gångarterna.

Det där är verkligen individuellt, precis som på halvblod. Finns flera individer som konkurrerar med halvbloden.
 
Visst är säkert halvblod ett säkrare kort men ingen garanti. Det finns många av dom också som inte riktigt kommer nånstans.

En morgan med rätt linjer och förutsättningar vore himla intressant att jobba med. Särskilt när jag idag har en högst medioker häst som (med mycket jobb) går på just medelsvårbnivå helt utan göra bort sej. Den kan aldrig konkurrera om gångarterna men även på den nivån krävs det ju mer än det som ska stämma. :)
 
KL
Hoppar väl in här då jag har en morganvalack på foder för senare köp :) Jag har aldrig haft en morgan innan, och letade inte efter någon speciell ras när jag skulle skaffa häst igen. Jag ville bara ha en frisk, yngre pålle med bra psyke som jag kunde utvecklas tillsammans med.
Hittade då Frostorps Redhawk, som han heter. Han är född 2010. E: Viewhill Sunrise Emigrant U: Unni Ue: SGS Ability
Jag kan inte så mycket om rasen, men många verkar tycka att han inte ser ut som en typisk morgan? Han är ju ganska stor (160 cm om inte lite mer).
10369192_10203232500468625_6268649496472465100_n.jpg
10368859_10203478753944808_1701392560586193010_o.jpg
10260026_10203478716063861_2625248067833327865_n.jpg

Har inga bilder från sidan förutom en ridbild. Vet att han går mycket bakom hand, men han är ung och vi jobbar på det! :)
 
Kul att se honom igen! Ofta blir det så att när de går över 160cm så tappar de typen något. De stora tar också en hel del tid på sig att fylla i kostymen, de kan uppfattas som valpiga. Två år till så börjar han bli lite vuxen i kroppen. :)
 

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
22 23 24
Svar
468
· Visningar
12 588
Senast: doppler
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
324
· Visningar
30 386
Senast: Emuliiaa
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
54 55 56
Svar
1 117
· Visningar
78 978
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp