Sv: modevisning!
Det sa jag väl inte heller? Men har ni skaffat sånna hundar och kan sköta deras päls när ni använder de som utställninghundar så kan ni väl sköta om de på samma sätt när de inte längre används till det? Jag tycker det låter som ren lathet från din/eran sida. Och jag tycker fortfarande att man ska kolla på ALLT som rör hunden innan man köper den, d.v.s. temperament, egenskaper, skötsel m.m.
//Diana
måste bara få lägga mej i och protestrera till det du skriver för det gör mej riktigt arg/ledsen!
våran äldsta: ställdes ut tills hon var 6 år sedan tröttande hon vi klippte av pläsen 6 åringen blev som en valp kunde inte ha blivigt lyckligare
våran hane: HATAR tovor, kvistar i pälsen, Allt som har med päls att göra.. nu väldigt kortklipt= Lycklig hund!
mellan tiken: får lätt tovor har nu ryggproblem och ställs inte ut längre. kortklippt, slipper pinas med tovor och är hur nöjd som hällst med kort päls..
låter det som om dom hundarna lider?
hade vi låtit dem haft långpälsade så som på utställningar hade vi haft en odräglig, olycklig hane där varje gång man ska reda ut alla tovor kommer ta flera timmars kamp då har fullkommligt HATAR det!
vi hade haft en 8 årig tik som varlit loj, trött på att borstars, klippas å kammas dag ut och dag in ( det var hon innan vi klippte henne)
vi hade haft en mellan tik med ryggproblem som varit tvungen att ligga stilla å blivigt borstad länge= ont i ryggen!
låter de då rimmligt att ha dem långpälsade?
regnar det mycket så åker täcket på på den gammla! regnar det mycket går inte mellantiken ut ÖHT utan täcke
hanen bryr sig inte ett skvatt om de så skulle ha regnat oceaner och blåst storm så han behöver inget täcke..
å så kommer vi till fryslorten mistningen ( 2 år)
en tik med tunn päls, hon är långpälsad och vi ställer ut henne...
hon fryser! och hon fryser så fort hon blir blöt eller har varit ute länge!
okey så ska vi låta henne gå utan täcke å frysa. eller ska vi sälja henne eftersom vi är så hemska som sätter på henne ett täcke som håller henne varm?
blir så arg när du skriver som du gör!
vadå lathet! vi tänker väll lika mycket på våras hundars väl som du gör!
( nu känner jag att jag övereagerar och tar åt mej för mycket! men då är de så! har iaf fått fram min åsikt så ta det inte allt för personligt då det var riktigt mera utåt än till dej som person!)