modevisning!

Sv: modevisning!

Åh herregud vilka diskussioner...

De hundar som behöver kläder/täcken/whatever, sätt på dem ett täcke, inte mer med det. De som inte behöver, dem sätter man inte täcke på. Sen om täcket är rosa med silverstrass, eller svart, det kvittar väl! Det är ju en smaksak från våran sida. Jag själv skulle skämmas med att gå omkring med en hund som bär en rosa dress. Men smaken är som baken, alla tycker inte som jag! Jag förstår egentligen inte vad ni diskuterar om, om jag ska vara ärlig..

Sen, till det här med att raka långhårig hund. Vi har en cocker som vi rakar, han trivs bättre utan päls. Hade han trivts bättre med päls, så hade vi ju självklart låtit pälsen sitta kvar! Man måste ju se till den enskilda individen, ägaren känner väl sin hund bäst, hoppas jag. Detta är ett nätforum, snacka klarspråk. Säg vad du menar och stå för det, börja inte linda in allt, det bidrar bara till stora diskussioner, personangrepp och missförstånd, det klarar vi oss väl utan?
 
Sv: modevisning!

Det verkar inte riktigt som att du läser många av inläggen som är skrivna.. Många av ägarna till långhåriga hundar rakar ner dom för att hunden själv trivs bäst i det. då är vell det samma sak som att du rakar ner din häst för att hon svettas så mkt. det finns många hästägare som INTE rakar sina hästar även om de blir svettiga.. så varför gör du det?
Jag menar inte att det är fel att raka ner hästar, lika lite som jag tkr det inte spelar ngn roll om man rakar ner hundar. man ser ju till djurets bästa eller hur?
Du ser till din häst bästa enligt dig, h*n blir kall när h*n har varit ute ett pass och svettats så du tycker att h*n ska få lite mindre päls för att det inte ska kyla ner så mkt. och eftersom du rakat henne/honom under vintertid så lägger du självklart på h*n ett täcke.. Precis så tänker vi med våra hundar. men eftersom du inte har haft nån hund så kan du inte sätta dig in i situationen.
Men vi tänker precis på samma sätt med våra hundar som du gör med din häst.. bara det att dom svettas inte på samma sätt.. men banne mig dom fryser minst lika lätt

Jag gör det bara för att vi inte har varmvatten i stallet, och jag tänker inte ställa mig och tvätta av min häst i kallvatten. Och hon blir grinig när hon blir svettig. Jo men som de skrev i början av tråden: Att de klipper sina hundar för att slippa skötsel av pälsen, de är ju ändå inte utställningshundar längre. Hade ni haft hundar ni vart ute och sprungit/tränat med så att de blivit vääldigt svettiga så hade jag förstått hur ni tänker, men inte nu.

//Diana
 
Sv: modevisning!

tror du dom annvänder raklödder och rakhyvel åxå?? :devil:

du tror inte att pälsen som kanske är flera dm kortas av till en halv?? även det kan göra dem frusna - men dom får inga tovor= behöver inte sitta och pinas flera dagar i veckan med att slita och rycka i pälsens tovor..

nej men kanske en vanlig klippmaskin. :/ Vf vara så jävla spydig och otrevlig för. ?

Jasså, så när de är utställningshundar så kan man slita och rycka i deras päls? :/

//Diana
 
Sv: modevisning!

Det har inte jag fattat det som.. klart dom rakar ner ganska mkt.. alldeles beroende på hur långhårig hunden i fråga är.. men inte så att den blir alldeles bar (?)..

Okej, jag fattade det så i alla fall, men förlåt om jag uppfattade det fel då.

//Diana
 
Sv: modevisning!

Jag gör det bara för att vi inte har varmvatten i stallet, och jag tänker inte ställa mig och tvätta av min häst i kallvatten. Och hon blir grinig när hon blir svettig. Jo men som de skrev i början av tråden: Att de klipper sina hundar för att slippa skötsel av pälsen, de är ju ändå inte utställningshundar längre. Hade ni haft hundar ni vart ute och sprungit/tränat med så att de blivit vääldigt svettiga så hade jag förstått hur ni tänker, men inte nu.

//Diana

Visst till en viss del så rakar de hundarna för att slippa pälsen. Men egentligen, vad är felet? om du anser att det är lathet så fine gör det. Men det är ändå samma princip som din häst. Inget varmvatten i stallet..okej.. duschar du hästen mitt i vintern? gör inte det saken värre? eller är jag ute o cyklar? Jag skulle då inte göra det. Så du menar att vi inte tränar med våra hundar heller? :mad: Nu börjar du gå mig på nerverna.. det känns inte riktigt som att du har nått att komma med heller.. för du känner väll din häst? du vet hur hon är? hon blir grinig av att svettas.. Okej då rakar du henne.. fine! Men vi känner väl våra hundar bättre än nån annan? eller? Så vi vet hur dom blir när dom fryser? Tänk dig istället att din söta lilla kusa va en vovva.. okej.. vi säger tillochmed att hon är mer långhårig än korthårig... Hon är ute i blaskväder, snöoväder, lerstorm what ever.. Hon blir blöt om sin mage, om sina tassar pälsen klibbar ihop och hon blir grinig när du ska hjälpa henne med att ta bort all den sörjan. Då tror jag att du skulle som såå många andra raka ner henne.. men inte så att hon blir naken.. utan så mkt som behövs... och kanske ev lägga på ett täcke när hon är ute eller nått för att hon inte skulle frysa.. vi gör PRECIS samma sak som du med din häst.. låtsas att du fattar...
 
Sv: modevisning!

Visst till en viss del så rakar de hundarna för att slippa pälsen. Men egentligen, vad är felet? om du anser att det är lathet så fine gör det. Men det är ändå samma princip som din häst. Inget varmvatten i stallet..okej.. duschar du hästen mitt i vintern? gör inte det saken värre? eller är jag ute o cyklar? Jag skulle då inte göra det. Så du menar att vi inte tränar med våra hundar heller? :mad: Nu börjar du gå mig på nerverna.. det känns inte riktigt som att du har nått att komma med heller.. för du känner väll din häst? du vet hur hon är? hon blir grinig av att svettas.. Okej då rakar du henne.. fine! Men vi känner väl våra hundar bättre än nån annan? eller? Så vi vet hur dom blir när dom fryser? Tänk dig istället att din söta lilla kusa va en vovva.. okej.. vi säger tillochmed att hon är mer långhårig än korthårig... Hon är ute i blaskväder, snöoväder, lerstorm what ever.. Hon blir blöt om sin mage, om sina tassar pälsen klibbar ihop och hon blir grinig när du ska hjälpa henne med att ta bort all den sörjan. Då tror jag att du skulle som såå många andra raka ner henne.. men inte så att hon blir naken.. utan så mkt som behövs... och kanske ev lägga på ett täcke när hon är ute eller nått för att hon inte skulle frysa.. vi gör PRECIS samma sak som du med din häst.. låtsas att du fattar...

Om det nu är "fine" med att jag tycker så, vf tjatar du emot då? jag svampar av henne om hon blir svett, eller skulle du vilja stå med intorkad svett kanske? Nej jag skulle inte raka min hund, om jag nu verkligen skulle bli tvungen så skulle jag ta så pass lite så att hon slipper gå med täcke.

//Diana
 
Sv: modevisning!

*knapplån*

Konstigt att ingen klagade när jag klippte min häst och sedan lät han ha täcke på sig resten av vintern :smirk:

Det här med täcken/kläder är ganska modernt för hundar tror jag. Och jag tror säkert många raser generellt blivit mer "frusna" senaste åren då det avlas på både det ena och det andra för ett visst ändamål och då går vissa saker förlorade..

Jag är inte insatt i hundavel så himla mycket men mer med hästavel där jag kan säga att skarpt avlade showhästar oftast har ett 7-j-a temperament eller galopphästar som avlas enbart för att springa fort, dom har sämst hovkvalitet! (fast allting börjar vända nu och gå mot ljusare tider).

Jag tror det kan vara samma "syndrom" i hundaveln.. Och det här med täcken är en vanesak både för hund och människor.
Jag hör ständigt kommentarer när jag är ute med min kines och han har heltäckande overall på sig.
Har dock aldrig hört något negativt "irl"
 
Sv: modevisning!

nej men kanske en vanlig klippmaskin. :/ Vf vara så jävla spydig och otrevlig för. ?

Jasså, så när de är utställningshundar så kan man slita och rycka i deras päls? :/

//Diana
okey.. det värkar som att du har fått en annan syn av nerklippta hundar än den som kanske är på riktigt..så visar dej några bilder:)

långpälsade amerikansk cocker spaniel(utställning):
4651649.jpg

4651648.jpg


klippta hundar:

våran hane:
5905986.jpg


5905984.jpg



gamla tiken
i lång päls
5328816.jpg


nu kortklippt:
5905988.jpg

( hon gillar inte kamera därav den misstänksamma blicken)


ett till exempel på kortklippning:
5328743.jpg

bara klippt på pälslängden


( alla bilder är på mina och familjens hundar!)

så det är ju inte så att vi klipper millimeter kort eller nått sånt!
 
Sv: modevisning!

*KL*
Jag vette 17 om jag egentligen vill lägga mej i diskussionen, men det är ganska så simpelt egentligen. Ju lättare det är att flytta mellan länder, ju lättare är det att importera hundraser som normalt kanske inte platsar i vårt skandinaviska klimat, tex chihuahua. Chihuahua är en ras som kommer ifrån Mexico, där man har ett helt annat klimat.
Kinesisk nakenhund avlades inte fram med tanke på de kalla vintrarna i Sverige, utan hade ett helt annat syfte.
Eftersom hundarna inte är avlade eller ens borde vara i Skandinavien får man göra det bästa av situationen och värme upp hundarna som fryser.

Om man sedan använder ett funktionellt täcke eller en cool jacka är skit samma egentligen. Varför får man inte göra måstet till någonting lite mer roligt?
 
Sv: modevisning!

*KL*
Jag vette 17 om jag egentligen vill lägga mej i diskussionen, men det är ganska så simpelt egentligen. Ju lättare det är att flytta mellan länder, ju lättare är det att importera hundraser som normalt kanske inte platsar i vårt skandinaviska klimat, tex chihuahua. Chihuahua är en ras som kommer ifrån Mexico, där man har ett helt annat klimat.
Kinesisk nakenhund avlades inte fram med tanke på de kalla vintrarna i Sverige, utan hade ett helt annat syfte.
Eftersom hundarna inte är avlade eller ens borde vara i Skandinavien får man göra det bästa av situationen och värme upp hundarna som fryser.

Om man sedan använder ett funktionellt täcke eller en cool jacka är skit samma egentligen. Varför får man inte göra måstet till någonting lite mer roligt?

:bow: :bow:
ååh vad glad jag blev av det där inlägget!!
mycket vettigt!
 
Sv: modevisning!

Måste svara på mitt eget inlägg att jag VET att hästar klipps för att de tränas och svettas och av den anledningen är det bäst att dom klipps och sedan har täcke istället.

Nu svettas ju inte hundar på samma sätt och så men det jag ville komma till var att när hästtäckandet kom så lär dom ha haft samma diskussioner och fortfarande har dom det här på buke ibland.
Men alla verkar överens numera att var och en känner sin häst bäst och vad som är bäst för just den individen.

Om 10 år tror jag att ännu fler hundar har täcken/kläder på sig! Och kanske även andra sällskapsdjur så småningom!
 
Sv: modevisning!

Måste svara på mitt eget inlägg att jag VET att hästar klipps för att de tränas och svettas och av den anledningen är det bäst att dom klipps och sedan har täcke istället.

Nu svettas ju inte hundar på samma sätt och så men det jag ville komma till var att när hästtäckandet kom så lär dom ha haft samma diskussioner och fortfarande har dom det här på buke ibland.
Men alla verkar överens numera att var och en känner sin häst bäst och vad som är bäst för just den individen.

Om 10 år tror jag att ännu fler hundar har täcken/kläder på sig! Och kanske även andra sällskapsdjur så småningom!

Precis... jag fattar att hästar har täcke eftersom dom svettas på HELA kroppen.. Det gör ju inte hundar men fryser ändå :p

Tror med att många fler djur kommer att ha täcke...spännande att se :p eller om några överhuvudtaget kommer att ha täcke eftersom vi har så lite vinter just nu :eek:
Men man får väl se hur det blir :)
 
Sv: modevisning!

Fast min nakenhund fryser bra mycket mer nu när det är blött och rått ute än om det är vinter, några minusgrader och torrt i luften :cool:


btw, min moster har får på gården. Dom klipper dom på hösten så de blir "nakna". Dom går ute dygnet runt, dom har vindskydd med massa halm i + fri tillgång (?) på hö.
Dom lever ju fortfarande efter dessa rutiner som dom haft i minst 20 år säkert... :D

Jag frågade varför dom inte klipper dom på våren istället när det går mot varmare tider och dom tyckte jag var korkad. Ullen skyddar mot både solen och fästingar/knott/myggor
 
Senast ändrad:
Sv: modevisning!

Men ni rakar ner era hundar för att ni inte "orkar" sköta om deras päls. :/

Förlåt, men jag tycker du borde skaffa dig egen erfarenhet innan du talar om för oss hur vi ska sköta våra hundar. Bara ett tips.

Sen kan du ju ta dig ännu en titt på hunden som jag länkade och försöka föreställa dig hur lång tid PER HUND det tar att ta hand om den pälsen. Ta det på 6 hundar. Försök sen föreställa dig hur deras päls ser ut efter väder som detta: regn och lervälling på tomten. Jippie. Du måste väl ändå förstå att varken jag eller hundarna uppskattar all denna pälsvård det skulle bli varje dag? De blir lyckligare, aktivare och "friare" utan pälsen (åtminstone mina), det är härligt att se reaktionen från en hund som varit långpälsad hela sitt liv och sedan blir nerklippt för att utställningskarriären är över. Vågar jag skriva det där? Nu kanske vi blir djurplågare som håller de stackars hundarna långpälsade?

Men som sagt, skaffa dig egen erfarenhet innan du uttalar dig om något du egentligen inte vet ett dyft om. :angel:
 
Sv: modevisning!

Jag har faktistk sett en normalhårig hund som var HELT nerrakad, intill skinnet. på kroppen Jag klappade och pratade lite med ägaren. Förkte lite smidigt fråga varför hudnen såg ut osm den gjorde (höll på att avlida av nyfikenhet, eftersom hunden var rosa och risken för solbärnna är stor) Ägaren tycke visst att hunden var finare så.......
 
Sv: modevisning!

köp dig en riktig nakenhund säger jag :angel: (inte till dig escodobe)

Jag vet att det finns folk som rakar sina puffar och säger att det är nakenvarianten och dessutom registrerar dom som nakna :mad:
Nu är det stopp hos skk för omregistrering för dom ska komma på ett sätt att lösa detta!
 
Sv: modevisning!

köp dig en riktig nakenhund säger jag :angel: (inte till dig escodobe)

Jag vet att det finns folk som rakar sina puffar och säger att det är nakenvarianten och dessutom registrerar dom som nakna :mad:
Nu är det stopp hos skk för omregistrering för dom ska komma på ett sätt att lösa detta!


Finns det?? :eek:
Det fattar jag inte... varför skaffar man inte sig den nakna istället då? .. ja menar jobbigt o raka ner den hela tiden för att den är "naken"
 
Sv: modevisning!

nakenhundarna går betydligt bättre än puffarna på utställning till exempel.
Tex stora stockholm som var förra helgen. Tio bästa placerade hanar och tikar... endast EN var puff!

nakenhundarna är värda mer pengar, är ett annat exempel.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
517
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 790
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 839
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp