modevisning!

Sv: modevisning!

*knapplån*

Orka tjaffsa om hundkläders vara eller icket vara :smirk:
De som är "anti hundkläder" kommer nog aldrig ändra sig
så länge de dras med sina ickefrysande hundar, och
vi som har frusna hundar som behöver kläder VET vad
som är bäst för dem. Hunden kommer inte bry sig
om vi så tar på den babyrosa kläder med små änglar, det
är endast vi som hundägare som i såfall får skämmas
när folk kollar lite underligt på oss på promenaderna.
Hunden är bara glad över att slippa frysa...
Slutligen så är alla hundar individer och vi bor
på olika platser i landet, tex. så kanske en dalmatiner i skåne
inte behöver täcke i samma grad som en dalmatiner högt
uppe i norrland under vinterhalvåret.
Att nakenhundar mfl. hundar behöver kläder är väl
ganska uppenbart och jag har då inte skaffat en hund
bara för att jag tycker det är roligt att klä den i puttinuttiga
kläder, jag har skaffat hund för att jag fastnade för rasens
personlighet...att den sen behöver kläder var nåt jag "fick på
köpet" ;)
 
Sv: modevisning!

*knapplån*

Orka tjaffsa om hundkläders vara eller icket vara :smirk:
De som är "anti hundkläder" kommer nog aldrig ändra sig
så länge de dras med sina ickefrysande hundar, och
vi som har frusna hundar som behöver kläder VET vad
som är bäst för dem. Hunden kommer inte bry sig
om vi så tar på den babyrosa kläder med små änglar, det
är endast vi som hundägare som i såfall får skämmas
när folk kollar lite underligt på oss på promenaderna.
Hunden är bara glad över att slippa frysa...
Slutligen så är alla hundar individer och vi bor
på olika platser i landet, tex. så kanske en dalmatiner i skåne
inte behöver täcke i samma grad som en dalmatiner högt
uppe i norrland under vinterhalvåret.
Att nakenhundar mfl. hundar behöver kläder är väl
ganska uppenbart och jag har då inte skaffat en hund
bara för att jag tycker det är roligt att klä den i puttinuttiga
kläder, jag har skaffat hund för att jag fastnade för rasens
personlighet...att den sen behöver kläder var nåt jag "fick på
köpet" ;)

mycket bra sagt!! :bow: :bow: (stående ovationer smiley)
 
Sv: modevisning!

Måste lägga till: "andra djur" som du skriver, de har inte förmågan till att frysa eller?

Klart att de har det, men har du t.ex sett ett täcke på en kanin, råtta, katt, get, gris, får, ko, fågel eller vilket djur som helst. Förutom häst då de har täcken på sig.

//Diana
 
Sv: modevisning!

Klart att de har det, men har du t.ex sett ett täcke på en kanin, råtta, katt, get, gris, får, ko, fågel eller vilket djur som helst. Förutom häst då de har täcken på sig.

//Diana

en råtta bor inomhus i en bur, eller i väggar på vintern

en kanin bor ofta inne i bur, eller ute i en bur och har då haft hela hösten och förvintern på sig att sätta tjockk burrig päls.(har du sett en kanin med vinterpäls? isåfall fröstår du varför dom inte har täcken)

en katt bor enbart inne eller ute mest och ibland inne. katter som är ute och innekatter är ofta sånna med reäl päls, tex norsk skogskatt, bondkatt etc. har du sett tex en siames ute på vinten? nej de har för tunn päls - så de är inne.

en get har väääldigt fet päls - den skyddar mot regn och rusk - även kyla.

en gris bor i en stia - vilket är väldigt varmt. en gris skule väl frysa ihjäl ute på vintern?? tror jag iafl..

ett får - lika som geten

en ko, en vanlig mjölkko bor i ladugård på vintern - en köttko som tex highland cattle har lååång fet päls, och klarar då kylan utmärkt.

fåglar - bor inne i burar, eller är utefåglar med väldigt fet fjäderdräkt och burrar upp sig i kyla. vilket klarar kyla bra.

en hund - som tex polarhundar so är ute året runt - har fet lång päls som klarar kyla galant - men sen vettu, finns det raser som är avlade men tunn fin päls, näst intill fettfri - tex pudlar som är allergivänliga. sådana har ingen fett i pälsen - just därför är dom allergivänliga, men samtidigt lite mer frusna på vintern.
sen har vi många renodlade utställningshundar - sådana med låång päls som badas ofta - har ingen fett i pälsen och därmed lätt frusna. och sen har vi dem som inte har någon päls alls-därmed ganska frusna på vintern.


förstår du vad jag försöker säga till dig?? ett djur blir ungefär som han har det. en hund som badas ofta pga skitigt väder, allergi, eller långa krävande pälsar - förlorar sitt fett i pälsen - och kan då behöva ett extra skydd. varför inte ge dem det då??
 
Sv: modevisning!

Hej,Det finns en anledning till att vissa raser har mycket päls börjar man trimma och holla på förmycket så kan de få konsekvenser...
vissa hundar har tex hår för ögonen skall då ej sätta upp en söt rosett för håret är där för att skydda de känsliga ögonen. ok att man klipper hunden om man ej har skött pälsen vilket man måsste göra om man valt en långhårig ras det bör man tänka på innan man väljer ras. ok med täcke på frysande hundar ej kläder de är ej barn
och min erfarenhet är att de som har små klädda unndar har de som bebisar och ej uppfostrar dem har råkat på enhet del sådanna hundar jag har 2 stora snälla hundar vältränade hundar men de tål ej uppkäftiga små hundar som morrar och sedan tar skydd hos matte el husse det är uppkäftigt i hundvärlden uppfostra åtminstone hundarna!!!! om ni prongt skall ha dem som dockor och ej han hund psykologt och exteriör!
 
Sv: modevisning!

. ok med täcke på frysande hundar ej kläder de är ej barn
om ni prongt skall ha dem som dockor och ej han hund psykologt och exteriör!

URSÄKTA MIG!!! men tror du ett ynkligt täcke ger nog med värme till tex en nakenhund???? skulle inte tro det!!! ett täcke lyfter ju när dom går och släpper in kall luft över ryggen. en nakenhund behöver precis som du - ärmar och ben på sina kläder. jag skulle vilja se dig gå runt i en meter snö med en liten filt fastsatt på ryggen och sedan bar om magen, ärmar och ben... då skulle du nog ändra åsikt!!

trångsynt!!! :mad:
 
Sv: modevisning!

OMG!! Ursäkta mig.. tror du verkligen att alla som har kläder på hundarna skiter i uppfostringen?? tänk om!
 
Sv: modevisning!

Jag antar att du har häst? Jag hoppas verkligen att du aldrig sätter täcke på den...
 
Sv: modevisning!

OMG!! Ursäkta mig.. tror du verkligen att alla som har kläder på hundarna skiter i uppfostringen?? tänk om!

det glömde jag kommentera!! :eek: du har en väldigt bra poäng där!!
snacka om att vara blind och inte vilja lära sig om andra människors sätt att ha hundar. att skaffat sig en sådan dålig bild av hundägare och dess raser... :crazy:

ungefär som dom där odrägligt dåliga generaliseringar som funnits mellan rid och trav - ridhästar är tjocka och halta, och travhästar är tokiga och kan bara springa runt runt i maxhastighet... detta tycker jag är samma princip!!! usch - vi behöver lite nytänkande bland oss! :idea:
 
Sv: modevisning!

Jag antar att du har häst? Jag hoppas verkligen att du aldrig sätter täcke på den...
fast den rids stenhårt varje dag och blir svettig och förkyld pga att pälsen aldrig torkar - har man köpt en häst med päls så kan man ju ABSOLUT inte raka den och sätta på ett täcke!! har den päls så måste man ju tänka på det när man köper den.. :devil:

usch nu är jag trött..:D
 
Sv: modevisning!

en råtta bor inomhus i en bur, eller i väggar på vintern men hur varmt är det i väggarna eller, inte speciellt varmt, inte uppe på vindarna som många också bor på.

en kanin bor ofta inne i bur, eller ute i en bur och har då haft hela hösten och förvintern på sig att sätta tjockk burrig päls.(har du sett en kanin med vinterpäls? isåfall fröstår du varför dom inte har täcken) Har själv kanin och har haft i 6 år, de får rejäl vinterpäls men kan även de sitta och darra och skaka, inte sätter jag på dom täcken för det

en katt bor enbart inne eller ute mest och ibland inne. katter som är ute och innekatter är ofta sånna med reäl päls, tex norsk skogskatt, bondkatt etc. har du sett tex en siames ute på vinten? nej de har för tunn päls - så de är inne.Kanske inte just siames men vääldigt många andra ute katter som är väldigt korthåriga och de mår väldigt bra de med

en get har väääldigt fet päls - den skyddar mot regn och rusk - även kyla.

en gris bor i en stia - vilket är väldigt varmt. en gris skule väl frysa ihjäl ute på vintern?? tror jag iafl..

ett får - lika som geten

en ko, en vanlig mjölkko bor i ladugård på vintern - en köttko som tex highland cattle har lååång fet päls, och klarar då kylan utmärkt.Det är jävligt många kor/tjurar som bor ute dygnet runt, och jag menar inte några highland cattle kor eller liknande, utan vanliga mjölkkor, och de mår bra utan att frysa det med

fåglar - bor inne i burar, eller är utefåglar med väldigt fet fjäderdräkt och burrar upp sig i kyla. vilket klarar kyla bra.

en hund - som tex polarhundar so är ute året runt - har fet lång päls som klarar kyla galant - men sen vettu, finns det raser som är avlade men tunn fin päls, näst intill fettfri - tex pudlar som är allergivänliga. sådana har ingen fett i pälsen - just därför är dom allergivänliga, men samtidigt lite mer frusna på vintern.
sen har vi många renodlade utställningshundar - sådana med låång päls som badas ofta - har ingen fett i pälsen och därmed lätt frusna. och sen har vi dem som inte har någon päls alls-därmed ganska frusna på vintern.


förstår du vad jag försöker säga till dig?? ett djur blir ungefär som han har det. en hund som badas ofta pga skitigt väder, allergi, eller långa krävande pälsar - förlorar sitt fett i pälsen - och kan då behöva ett extra skydd. varför inte ge dem det då??


Jag förstår precis det du försöker säga men håller inte alls med //Diana
 
Sv: modevisning!

Jag antar att du har häst? Jag hoppas verkligen att du aldrig sätter täcke på den...

Jag har häst, har klippt den också och ja hon går med täcke. Skillnaden på en häst och en hund är att hästen jobbar och blir svettig en hud som går hemma blir knappast svettig, tränar ni däremot så den blir svettig så kan ni lägga på den ett täcke, det skrev jag också tidigare i tråden om jag inte minns helt fel.

//Diana
 
Sv: modevisning!

jag förstår inte riktigt vad det har med nått att göra?
Även om en hund inte blir svettig på samma sätt som hästen så kan den frysa precis lika mycket.
Men nu ger du lite dubbermoral tycker jag.. du tycker att det är fel att raka ner en hund som inte längre används för utställning.. men du rakar ner din häst.. är inte det samma sak?
 
Sv: modevisning!

jag förstår inte riktigt vad det har med nått att göra?
Även om en hund inte blir svettig på samma sätt som hästen så kan den frysa precis lika mycket.
Men nu ger du lite dubbermoral tycker jag.. du tycker att det är fel att raka ner en hund som inte längre används för utställning.. men du rakar ner din häst.. är inte det samma sak?

bra sagt :bow:


jag förstår inte vad det är så fel med att raka ner en hund när den inte längre används till utställning, det är ju intes å att man rakar den så den blir helt nerakad med mycket lite på vintern! de flästa ( alla som jag träffat) har en hel del päls kvar den är bara inte fullt så lång!!


så jag vill gärna ha svar på var är det som är så fel med att klippa hundarnas päls kort när de trivs med det?
 
Sv: modevisning!

ja vintertid så finns det nog inte många som rakar ner sina hundar så mkt.. tror mest att det är för att slippa gegget i snöklumpar?
Skulle vara min största anledning om jag hade en långhårig hund. o jag menar trivs dom i det som du sa så är det väl ingen fara alls att raka ner dom :)
 
Sv: modevisning!

jag förstår inte riktigt vad det har med nått att göra?
Även om en hund inte blir svettig på samma sätt som hästen så kan den frysa precis lika mycket.
Men nu ger du lite dubbermoral tycker jag.. du tycker att det är fel att raka ner en hund som inte längre används för utställning.. men du rakar ner din häst.. är inte det samma sak?

Därför att hon blir så jävla svettig så det rinner om henne i stort sett. Men ni rakar ner era hundar för att ni inte "orkar" sköta om deras päls. :/ Had min häst inte svettats så mkt som hon gör hade jag aldrig klippt henne.

//Diana
 
Sv: modevisning!

bra sagt :bow:


jag förstår inte vad det är så fel med att raka ner en hund när den inte längre används till utställning, det är ju intes å att man rakar den så den blir helt nerakad med mycket lite på vintern! de flästa ( alla som jag träffat) har en hel del päls kvar den är bara inte fullt så lång!!


så jag vill gärna ha svar på var är det som är så fel med att klippa hundarnas päls kort när de trivs med det?

De andra som skrev i tråden, på de lät det ju som de rakade ner hundarna helt.
 
Sv: modevisning!

Därför att hon blir så jävla svettig så det rinner om henne i stort sett. Men ni rakar ner era hundar för att ni inte "orkar" sköta om deras päls. :/ Had min häst inte svettats så mkt som hon gör hade jag aldrig klippt henne.

//Diana

Det verkar inte riktigt som att du läser många av inläggen som är skrivna.. Många av ägarna till långhåriga hundar rakar ner dom för att hunden själv trivs bäst i det. då är vell det samma sak som att du rakar ner din häst för att hon svettas så mkt. det finns många hästägare som INTE rakar sina hästar även om de blir svettiga.. så varför gör du det?
Jag menar inte att det är fel att raka ner hästar, lika lite som jag tkr det inte spelar ngn roll om man rakar ner hundar. man ser ju till djurets bästa eller hur?
Du ser till din häst bästa enligt dig, h*n blir kall när h*n har varit ute ett pass och svettats så du tycker att h*n ska få lite mindre päls för att det inte ska kyla ner så mkt. och eftersom du rakat henne/honom under vintertid så lägger du självklart på h*n ett täcke.. Precis så tänker vi med våra hundar. men eftersom du inte har haft nån hund så kan du inte sätta dig in i situationen.
Men vi tänker precis på samma sätt med våra hundar som du gör med din häst.. bara det att dom svettas inte på samma sätt.. men banne mig dom fryser minst lika lätt
 
Sv: modevisning!

De andra som skrev i tråden, på de lät det ju som de rakade ner hundarna helt.

tror du dom annvänder raklödder och rakhyvel åxå?? :devil:

du tror inte att pälsen som kanske är flera dm kortas av till en halv?? även det kan göra dem frusna - men dom får inga tovor= behöver inte sitta och pinas flera dagar i veckan med att slita och rycka i pälsens tovor..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
517
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 790
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 839
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp