modevisning!

Sv: modevisning!

Har du tänkt på att det är samma sak med hästarna? De flesta ryttare tycker att det är roligt att matcha med fina grimmor, benlindor, pannband i alla dess slag, strassdekor på allt, rosetter, glitter, täcken som kanske egentligen inte behövs? Och det är ingen som klagar :smirk:
 
Sv: modevisning!

Har en labradortik på 1 1/2 år. Hon fryser absolut inte men har täcke till henne därför att hon lätt får eksem när hon blir blöt. Hon har ganska tät päls så blir hon blöt så torkar det dåligt längst ner i pälsen närmast huden. Inte så kul med en hund som kliar sig hela tiden och får fina röda utslag :crazy:

Har även ett täcke till briardtiken på 11år (håller pälsen kort), då endast för att hon är gammal och inte får bli kall.

Jobbar på hunddagis där många utav hundarna har täcke. Specielt dom korthåriga då ganska många av dom faktiskt fryser lätt ute. Inte bara på vintern utan även nu i höst (säger höst eftersom vi vi fortfarande har ca +10 här! 4 dec) Många utav hundarna som tycker det är skittrist med regn och rusk så dom är ganska nöjda med täcken på :D

Täcken på hundar som är långhåriga är inte helt fel när det regnar. Då slipper hunden bli genomblöt, inte en långhårig hunds dröm direkt! Och för oss ägare blir det lättare att hålla hundens päls i bra skick.
 
Sv: modevisning!


Nu får man väl hela sverige på sig

he he
 
Sv: modevisning!

Min hund HATAR regn, trors sitt tjocka päls så därför från hon ha ett regtäcke på sig och när de är mörkt ett Reflex täcke!!

Men hon har ju så mkt päls så hon ser ju lite flummig ut i sitt täcke då de tynger ner pälsen så hon ser ut att ha jätte stort huvud...
Igentligen tror jag hon vill ha ett helt täckande täcke där bara ögonen och ev öronen sticke ut, resten får nog gärna vara inklätt för de är mest regn i ansiket hon verkligen hatar....man känner sig ju inte snällt när man nästan drar med sig hunden runt kvarteret när de regnar...:rofl:

Här är hon i alla fall!! :love:
HPIM1025-1.jpg

Ja, här ser ni ju hur hennes huvud blir, så detta använder vi inte jätte ofta, bara om de verkligen vräker ner.....


HPIM1030-1.jpg

Men i sitt reflex täcke är hon bra söt, och funkar bra som regntäcke oxå....:love:
 
Sv: modevisning!

Hm, vad har jag för alternativ?

Du har ett jätte enkelt alternativ, Klipp/raka inte din hund!! Om du har en hund som väldigt lätt fryser, varför klippa den bara för du ska "slippa" extra pälsvård?. Köp då en hund som inte behöver all den pälsvård som din behöver.

//Diana
 
Sv: modevisning!

..........och hur mysig blir en lång päls av att släpas i backen,
vada runt i issörja mmm? Att bada hunden dagligen är ingen höjdare för päls och hud.
Hade jag ett pälsmonster som jag inte ställde ut, nog skulle jag klippa ner.
Det kan ju vara så att personen valt hund utifrån egenskaper,
inte päls. Det är väl precis det man ska göra?
 
Sv: modevisning!

..........och hur mysig blir en lång päls av att släpas i backen,
vada runt i issörja mmm? Att bada hunden dagligen är ingen höjdare för päls och hud.
Hade jag ett pälsmonster som jag inte ställde ut, nog skulle jag klippa ner.
Det kan ju vara så att personen valt hund utifrån egenskaper,
inte päls. Det är väl precis det man ska göra?

Visst hon kanske kan klippa lite, bara så att pälsen inte släpar i backen. Det kanske kan hända att hon gjorde, men hon får ju ta med skötseln av hunden när hon ska köpa en också, inte bara dess egenskaper.

//Diana
 
Sv: modevisning!

*kl*
:bow: :bow: :bow: Till TS som bara duckar för era gliringar och fortsätter att vara trevlig fast än många vill starta en smutskastnings-tråd.:rofl:
Fler som henne borde vi har här....
 
Sv: modevisning!

*knapplån*


Jag förstår inte att vissa folk här inte kan acceptera att ett snyggt täcke med fräna detaljer OCKSÅ kan vara funktionellt?
Måste täcket vara fult för att det ska duga? Eller får bara vara i svart färg, eventuellt kaaanske mörkblått :smirk:

Min hund har diverse kläder som jag syr själv då hundkläder är så förbenat dyrt att köpa! Dessa "utsmyckar" jag med olika färger, kantband mm.. (dock inga diamanter eller rosetter) Men främst så är dom just funktionella!

Tunn fleecedress:
zali8.jpg


Tjockare (dubbelsydd) dress i fleece:
zali1.jpg


Skooteroaverall till vintern :devil: :
PA120011.jpg


Sportig dubbelsydd overall med luva (luvan inte påsydd på bilden dock och jag vet att luvan är överflödig och det är den enda dressen jag sytt med luva just bara för att lära mig sy på det om det skulle bli aktuellt. Men hittills har jag aldrig träffat en hund som accepterar att ha luva på sig :smirk: )
xan2.jpg


Juledressen (denna har många reagerat på här tidigare men jag kan säga att innan jag sydde skooteroverallen så var denna den varmaste min hund hade, dock har han bara haft på sig denna två gånger -lucia och julafton-. Den är både rolig/snygg och funktionell, impregnerad så den tål lagom med fukt. Den kan väl tyckas pjoltig kanske men hunden ser den som en vanlig overall :) )
julhund.jpg
 
Sv: modevisning!

Brukar få höra att min hund snart har större garderob än mig... :devil:
Kläder syr jag själv och eftersom jag tycker det är kul blir det en del. Fryser gör hon lätt, fukt hatar hon. Så kläder åker på - utomhus!

Här får ni lite smakprov ur hennes garderob :D

Stickad tröja
Nya fleeceoverallen Gick och la sig för att sova under provningen :love: Tar det som ett bra betyg.
Dubbelsytt fleece för kalla dagar
Fleecefodrat Jeanstäcke

Sen har hon ju ett par halsband att variera mellan :angel: (finns fler :o )

Säg vad ni vill, jag bryr mig inte :devil:
 
Sv: modevisning!

Ska börja med att säga att så länge inte hundarna hämmas på något sätt av täckena tycker jag att det okej om folk vill klä på dem, även om jag själv aldrig skulle kunna klä på mina hundar diverse kläder.

Men det var en tanke som slog mig nu när jag läste igenom tråden. Har fenomenet frysande hundar kommit under det senaste årtiondet eller har hundar alltid frusit lika mycket som idag? För 40-50 år sedan existerade väl knappast hundtäcken? Eller var man grymmare som djurägare på den tiden som inte såg när sina stackars hundar frös röven av sig? Har vi blivit extra uppmärksamma på att hundarna fryser bara för att man ska få en anledning att klä på dem så att minsta lilla huttring hos hunden betyder kläder på?
 
Sv: modevisning!

Det beror väl lite på vad man har för ras?? Och det verkar vara till stor del beroende på individen!
Min hund har ingen underull och resten av pälsen är väldigt tunn (men ser utan problem huden på bröst och front) vilket gör att hon blir blöt in till huden även vid duggregn. Medans min morbrors hund av samma ras inte fryser vid samma temp som min - han har tjockare/mer päls men saknar underull. En annan skillnad på dessa hundar är att Tindra trivs bra i sina kläder medans Felix vägrar röra sig om han får något på sig :rofl:
 
Sv: modevisning!

Jo men dessa raser fanns väl även förr? Även om de är väldigt populära nu.
 
Sv: modevisning!

Jadå. Dessutom från Storbrittanien = fuktigt. Vet dock inte hur/om pälsen förändrats från tiden som råttjägare till utställningshund. Vet bara att min har alldelles för lite päls för att platsa i en utställningsring. Den ska vara betydligt tjockare och vara lång. Men då jag inte ställer och inte vill ha henne i papiljotter för att inte nöta päls, så klipper jag :smirk:

Fast hon frös iof lika mkt förra vintern trots längre päls. Så hon är nog ett hopplöst fall :)
 
Sv: modevisning!

:rofl: Jo, det var ju VERKLIGEN ett alternativ! :smirk: speciellt när man har 6 hundar av denna sorten...

shih%20tzu%20p.jpg


Så du menar alltså att jag ska sälja av alla hundar enbart för att vi inte ställer ut dem längre? Jo, ja, visst. Låter ju verkligen rimligt. Varför köpa ras efter pälsen, låter ju helfel? Nu är ju inte detta något alternativ eftersom vi fött upp denna ras inom min familj i mer än 3 decennier... :smirk:
 
Sv: modevisning!

..........och hur mysig blir en lång päls av att släpas i backen,
vada runt i issörja mmm? Att bada hunden dagligen är ingen höjdare för päls och hud.
Hade jag ett pälsmonster som jag inte ställde ut, nog skulle jag klippa ner.
Det kan ju vara så att personen valt hund utifrån egenskaper,
inte päls. Det är väl precis det man ska göra?

:bow: PRECIS!
 
Sv: modevisning!

Varför köpa ras efter pälsen, låter ju helfel?

Hmm.. Det tycker inte jag!!
Väj en hund som passar just dig. Ta i beaktning: temperament, skötselbehov osv osv. Vill man inte syssla med pälsvård, varför då ha en hundras som kräver det? Det finns så många andra hundraser att välja på isåfall. Och nej, jag tycker inte att traditionen ska styra vilken ras man väljer, spelar ingen roll hur många decennier ens familj haft rasen.
 
Sv: modevisning!

Jag har inte VALT denna ras, det gjorde mina "förfäder" för en helvetes massa år sedan. Jag bor fortfarande hemma, tror du då att det är rimligt att jag går till min mamma och morfar och säger att vi ska sälja av hundarna för att vi inte ställer ut längre och jag vill inte ha att göra med deras päls? Väldigt normalt. Som sagt, de flesta av dem har varit UTSTÄLLNINGSHUNDAR och alla som vi har just nu är uppfödda inom vår kennel. De är våran familj. Bara för att vi inte ställer ut längre och således rakar dem ser jag INTE som rimliga anledningar till att vi skulle sälja!? Herregud. :mad: Jag älskar min egna tik (den som "fryser") som om hon vore min egna dotter. Ska jag sälja henne enbart för att hon inte går att ställa ut (bettfel)? Du tror då inte att en eventuell köpare skulle göra likadant med pälsen? Låter ju väldigt troligt. :smirk:

Förlåt, men det låter helsjukt i mina öron. Ursäkta tonen, men jag blir rent ut sagt arg. Pälsvård ska inte styra valet av ras, men det har inte med min situation att göra.
 
Sv: modevisning!

Seabaz: Hur söt hund får man ha egentligen, och vilka fina kläder. Kan du inte sätta in lite fler bilder på undret :love: :love

Vad duktiga ni är som syr kläder till era hundar :), jätte kul att se.

Att folk orkar lägga energi på mattar och hussar som bryr sig om sina djur :mad: Lägg den energin på van och misskötta djur i stället. Det är ju inte några vildhundar som är plockade från skogen man klär på utan tama och husdjur. så det så.
Mina hästar har alltid täcke på sig höst, vinter och vår. Det måste ju vara lika fel som att ha täcke på hund enligt en del...
 
Sv: modevisning!

Det är olika hur man definierar ett misskött djur. Nu säger jag inte att någon i den här tråden har visat särskilt extrema kläder på sina hundar, men det finns faktiskt dem som drar på sina hundar de mest märkliga skapelser som jag knappast kan tänka mig att hundarna njuter av att bära. Ta t.ex. de som har skor på sina hundar, hur obekvämt är inte det? Det är vad jag kallar ett misskött djur. Omtanken kan ofta bli missriktad... bara för att vi människor gillar att klä ut oss i diverse utsmyckningar tycker inte hundarna samma sak. Ju mer kläder vi stoppar på dem desto svårare blir det dessutom för hundarna att läsa varandras signaler såsom raggresning osv. Vi vet ju inte vad kläderna sänder för märkliga signaler till andra hundar ;)

Och ja. Jag har samma åsikt när det gäller hästar. Många av de som har täcken skulle klara sig utmärkt utan.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
517
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 790
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 839
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp