modevisning!

Sv: modevisning!

Fast märker hunden någon skillnad om den har en rosa overall med glittriga stjärnor på eller en svart så länge den fyller sin funktion? Själv förstår jag inte varför man skulle skaffa en docka bara för att man inte promenerar sin hund utan täcke med ett balsnöre runt halsen. Lite hårddraget men ni fattar nog. ;)
Min hund har kläder på sig när det är kallt. Regnar det och är kallt får hon ha på sig sitt regntäcke, är det kyligt men torrt kanske hon får på sig sin tröja eller sin jacka (har tyvärr inte lyckats hitta ett passande vintertäcke till henne).
Sen åker vi ut och spårar antingen vilt eller person, kör uppletande, personsök, agility eller kanske lite lydnad. Eller bara tar en lång skogspromenad
Så vad ska jag med en docka till?
Det jag egentligen vill komma fram till att bara för att hunden får på sig en tröja behöver det inte betyda att hunden inte får vara hund. Jag tror att en hund som får på en tröja när det är kallt kan må utmärkt och visst få vara hund och att dess matte husse är betydligt lyckligare med sin hund än vad de hade varit med en docka.
För jag vill då rakt inte ha en docka att hålla på och klä ut. Det ger väl ingenting?

:bow: :bow: :bow:
varför kan inte folk bara acceptera att vissa som har hundar som måste ha kläder på dem väljer en snygg tröja istället för en ful/tråkig om dom har samma funktion??

det är väl samma med hästar?? om man har en häst som man måste ha et täcke på ute på vinten - då kan man väl köpa det där snygga täcket som kankse är grönt med rosa detaljer (om man själv tycker det är snyggt) eller det helsvarta omman tycker bättre om det. täcket har väl samma funktion - och sen är det väl ägarens tycke som bestämmer färgen - å inte ni. sen är en häst en docka om den har ett rosa täcke på sig?? varför måste man skaffa en docka istället för huns om man väljer rosa istället för svart?? patetiskt...

folk är trångsynta helt enkelt. bara för ni gillar svart så får faktiskt andra gilla andra färger.

och sen - VARFÖR skall alltid trådar sluta med "tyck synd om alla dockhundar" eller "förbjud avel på frysande hundar"... om ni inte vill lägga in en bild på en fin tröja - som tråden handlar om - så kan ni väl starta en egen tråd om kläders vara eller ickevara!!!!
 
Sv: modevisning!

Är det någon som sagt att man inte får ha vilken färg man vill på täcken a? :confused:

saken jag påpekar är att det är helt ok att ha ett rosa täcke på en shetlandsponny - då skriker alla i ton åååååh vilken söööt ponny, jag tror jag döööööör

men om en hund har ett rosa täcke på sig så blir man utpekad att missköta sin hund för att den lider och att man ska skaffa en docka att klä på istället!!

vad är skillnaden??????????
 
Sv: modevisning!

Ingen aning... tycker inte heller att det är någon skillnad. Men folk är väl mer vana att se hästar med täcken så de har blivit "hemmablinda". Fast det är väl ingen i den här tråden som blivit anklagad för att missköta sin hund för att ha ett täcke i en viss färg? Som sagt är det väl snarare användandet av alla ofunktionella kläder och skor som folk reagerar på?
 
Sv: modevisning!

Ofunktionella? Tröjor är till för att hålla värmen och skorna skyddar tassarnas känsliga trampdynor. Jag tycker då inte att det är ofunktionellt. Nästa gång jag åker in till stan med min tik ska jag ha inhandlat ett par skor till henne, annars vågar jag inte släppa ner henne någonstans :crazy: det är nämligen glasbitar ÖVERALLT.
 
Sv: modevisning!

Okej... din hund kanske har extremkänsliga trampdynor då men en normalbyggd hund klarar sig nog utmärkt. Inte ens polisens kravallhundar har väl skor och där om nånstans borde det väl vara risk för glastramp? Har svårt att se hur vikten från en liten hund på några kilon kan få en glasbit att tryckas in genom en normaltjock trampdyna...

Nog vet jag att tröjor håller värmen liksom täcken, men när jag skrev ofunktionella kläder syftade jag snarare på kjolar, kepsar, och vad folk mer kommer på att klä på sina hundar med. Där ser jag verkligen ingen funktion :confused:
 
Sv: modevisning!

Fast ingen här har visat bilder på sina hundar i sådan utstyrsel... Bara snygga funktionella plagg.
 
Sv: modevisning!

Men varför ta risken? :smirk: Alla glasbitar är inte stora sådana, you know. Ett litet glassplitter rör sig lätt in i huden.
 
Sv: modevisning!

*KL*
Jag har bara en sak att säga..
Tänk er följande... EN VARG....
Behöver den täcke?? Nej varför? dels är den vild.. den har mycket päls...den är urgammal...
Tänk dig sedan en varg med en människas inverkan.. Vad hände? Jo det blev jättemånga OLIKA småvargar.. vad vill jag säga med detta?
jo..en varg är alltid en varg men en hund har inte så mycket annat val... eller gud va flummigt.. men jag menar att efter att människan har avlat så jädra mycket så är det inte så konstigt att en del hundar behöver täcke tröja mm.. egentligen.. vad är felet med det?? va? visst jag kan reagera lite när folk tar på sin New Foundland tik ett vintertäcke.. spelar inte nån roll gradantalet... kolla pälsen.. jag tycker egentligen att det är onödigt att sätta på sin dalmatin ett täcke om det inte är under -10 gradet... dom måste ju få liten chans att få vinterpäls... Sen detta med att klä sin cihuahua... vad är felet? jag tycker det finns alltid gränser... det är inget fel att ta på en lipten söt hund en fin jacka eller en overall eller så.. men när man klär på dom en ballerina klänning i annat syfte än att tex knäppa kort så tkr jag det gå i överdrift. En del raser behöver lite extra värme en del andra behöver det inte.. eller individer :p det är ju som nån sa att hennes lilla rakade hund frös lika mkt ute som innne... den gör kanske det även om den har päls? Då måste man ju tänka på hundens bästa med... O ägaren gör ju vad den vill med dess hund :)
Nu menar jag inte att hoppa på nån eller nått.. ville bara säga att jag tycker att det är helt okej att ta på den tröja mm :p
Hoppas ingen tar illa upp :p
 
Sv: modevisning!

Och ingen har heller kritiserat de plagg som visats...
 
Sv: modevisning!

Men ändå blir det "ramaskri" och folk börjar ta upp volangkjolar mm... Var bara det jag tänkte på. Inget annat :)
 
Sv: modevisning!

:rofl: Jo, det var ju VERKLIGEN ett alternativ! :smirk: speciellt när man har 6 hundar av denna sorten...

shih%20tzu%20p.jpg


Så du menar alltså att jag ska sälja av alla hundar enbart för att vi inte ställer ut dem längre? Jo, ja, visst. Låter ju verkligen rimligt. Varför köpa ras efter pälsen, låter ju helfel? Nu är ju inte detta något alternativ eftersom vi fött upp denna ras inom min familj i mer än 3 decennier... :smirk:

Det sa jag väl inte heller? Men har ni skaffat sånna hundar och kan sköta deras päls när ni använder de som utställninghundar så kan ni väl sköta om de på samma sätt när de inte längre används till det? Jag tycker det låter som ren lathet från din/eran sida. Och jag tycker fortfarande att man ska kolla på ALLT som rör hunden innan man köper den, d.v.s. temperament, egenskaper, skötsel m.m.

//Diana
 
Sv: modevisning!

Hmm.. Det tycker inte jag!!
Väj en hund som passar just dig. Ta i beaktning: temperament, skötselbehov osv osv. Vill man inte syssla med pälsvård, varför då ha en hundras som kräver det? Det finns så många andra hundraser att välja på isåfall. Och nej, jag tycker inte att traditionen ska styra vilken ras man väljer, spelar ingen roll hur många decennier ens familj haft rasen.

:bump: :bow: :bow: :bow: :bump:

//Diana
 
Sv: modevisning!

Tack! :)
Han är himla go faktiskt. Här är två bilder jag tagit idag, hunden naknare än någonsin iförd utställnings-halsband/koppel :D

PC110025.jpg


PC110029.jpg



(Han är läckrare på sommaren då han är solbränd och har en chokladbrun färg. Vissa solar sina nakenhundar i solarium inför vinterns utställningar för att de ska hålla färgen men jag är lite emot det..)

Här är en bild på när han är solbränd (och valp :rofl: ser ut som en korsning råtta/falukorv)

Bild003.jpg
 
Sv: modevisning!

Men lille puttenutten, brun o allt. Smörjer du in honom med solskyddsfaktor?
Undrar hur min syrras kompis gör med sina nakenhundar? De får sola solarium innan utställning (det törs man väll nästan inte dyfta i denna tråd) vilket de tycker är jätte skönt.
 
Sv: modevisning!

Det är knappast bara för våran egen skull, utan även för hundarnas. De tycker att det är jätteskönt utan lång päls och är mycket mer aktiva än förut. Men det är klart att jag gör det för min egna egoism och lathet :angel: :smirk: Antar att jag måste upprepa mig, det är alltså inte JAG som valt denna hundras även om jag nu älskar den. Det gjorde mina förfäder långt innan när de startade vår kennel. När jag flyttar hemifrån lär det inte bli shih tzu, just på grund av pälsen. Men individer av korthår som även dem fryser kanske inte existerar? Vad vet jag :smirk: . Men nu bor jag HEMMA och har huvudansvaret för hundarna sedan min mormor dog för ett par år sedan (anledningen till att kenneln blev nedlagd).
 
Sv: modevisning!

Det är knappast bara för våran egen skull, utan även för hundarnas. De tycker att det är jätteskönt utan lång päls och är mycket mer aktiva än förut. Men det är klart att jag gör det för min egna egoism och lathet :angel: :smirk: Antar att jag måste upprepa mig, det är alltså inte JAG som valt denna hundras även om jag nu älskar den. Det gjorde mina förfäder långt innan när de startade vår kennel. När jag flyttar hemifrån lär det inte bli shih tzu, just på grund av pälsen. Men individer av korthår som även dem fryser kanske inte existerar? Vad vet jag :smirk: . Men nu bor jag HEMMA och har huvudansvaret för hundarna sedan min mormor dog för ett par år sedan (anledningen till att kenneln blev nedlagd).

Kan hända att det har vart så. De enda korthåriga hundarna som jag anser behöver ha ett täcke är nakenhundar & typ chichuaua(stavas?)
Alltså de som knappt har någon päls eller ingen alls.

//Diana
 
Sv: modevisning!

Det är så, ja :smirk: oj vilken begränsning. Varför just chihuahua? Chihuahuor har samma päls som andra korthåriga raser t ex fransk bulldog, basenji, dvärgpincher osv osv. Dessutom finns det även långhåriga chihuahuor. Så du ser alltså inte till individen? Låt säga att jag har en basenji som ändå fryser (de kommer ju trots allt från Afrika :angel: ), är den inte berättigad ett täcke just på grund av dess ras? Om jag så hade en old english sheepdog som frös skulle den tamigfan få täcke på sig iaf. Det är farligt att generalisera, you know.
 
Sv: modevisning!

men om nu apocalypsze skulle köpa en annan kortpälsad hund så är det ju inte säkert att den skulle vara "frysfri" för det.. då är det väll bättre att klippa sin "gamla" hund och ev. ha täcke på den, än att köpa en annan kortpälsad hund och ev. ha täcke på den;)
 
Sv: modevisning!

men om nu apocalypsze skulle köpa en annan kortpälsad hund så är det ju inte säkert att den skulle vara "frysfri" för det.. då är det väll bättre att klippa sin "gamla" hund och ev. ha täcke på den, än att köpa en annan kortpälsad hund och ev. ha täcke på den;)

:bow:

1234567890
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
517
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 790
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 839
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp