Sv: modevisning!
varför kan inte folk bara acceptera att vissa som har hundar som måste ha kläder på dem väljer en snygg tröja istället för en ful/tråkig om dom har samma funktion??
det är väl samma med hästar?? om man har en häst som man måste ha et täcke på ute på vinten - då kan man väl köpa det där snygga täcket som kankse är grönt med rosa detaljer (om man själv tycker det är snyggt) eller det helsvarta omman tycker bättre om det. täcket har väl samma funktion - och sen är det väl ägarens tycke som bestämmer färgen - å inte ni. sen är en häst en docka om den har ett rosa täcke på sig?? varför måste man skaffa en docka istället för huns om man väljer rosa istället för svart?? patetiskt...
folk är trångsynta helt enkelt. bara för ni gillar svart så får faktiskt andra gilla andra färger.
och sen - VARFÖR skall alltid trådar sluta med "tyck synd om alla dockhundar" eller "förbjud avel på frysande hundar"... om ni inte vill lägga in en bild på en fin tröja - som tråden handlar om - så kan ni väl starta en egen tråd om kläders vara eller ickevara!!!!
Fast märker hunden någon skillnad om den har en rosa overall med glittriga stjärnor på eller en svart så länge den fyller sin funktion? Själv förstår jag inte varför man skulle skaffa en docka bara för att man inte promenerar sin hund utan täcke med ett balsnöre runt halsen. Lite hårddraget men ni fattar nog.
Min hund har kläder på sig när det är kallt. Regnar det och är kallt får hon ha på sig sitt regntäcke, är det kyligt men torrt kanske hon får på sig sin tröja eller sin jacka (har tyvärr inte lyckats hitta ett passande vintertäcke till henne).
Sen åker vi ut och spårar antingen vilt eller person, kör uppletande, personsök, agility eller kanske lite lydnad. Eller bara tar en lång skogspromenad
Så vad ska jag med en docka till?
Det jag egentligen vill komma fram till att bara för att hunden får på sig en tröja behöver det inte betyda att hunden inte får vara hund. Jag tror att en hund som får på en tröja när det är kallt kan må utmärkt och visst få vara hund och att dess matte husse är betydligt lyckligare med sin hund än vad de hade varit med en docka.
För jag vill då rakt inte ha en docka att hålla på och klä ut. Det ger väl ingenting?
varför kan inte folk bara acceptera att vissa som har hundar som måste ha kläder på dem väljer en snygg tröja istället för en ful/tråkig om dom har samma funktion??
det är väl samma med hästar?? om man har en häst som man måste ha et täcke på ute på vinten - då kan man väl köpa det där snygga täcket som kankse är grönt med rosa detaljer (om man själv tycker det är snyggt) eller det helsvarta omman tycker bättre om det. täcket har väl samma funktion - och sen är det väl ägarens tycke som bestämmer färgen - å inte ni. sen är en häst en docka om den har ett rosa täcke på sig?? varför måste man skaffa en docka istället för huns om man väljer rosa istället för svart?? patetiskt...
folk är trångsynta helt enkelt. bara för ni gillar svart så får faktiskt andra gilla andra färger.
och sen - VARFÖR skall alltid trådar sluta med "tyck synd om alla dockhundar" eller "förbjud avel på frysande hundar"... om ni inte vill lägga in en bild på en fin tröja - som tråden handlar om - så kan ni väl starta en egen tråd om kläders vara eller ickevara!!!!