Moderaternas företrädare i lantbruksfrågor med hästförbud - lämpligt?

Så om jag tolkar dig rätt tycker du att lantbrukarna helt har sig själv att skylla för hur situationen ser ut? Och att organisationer som arbetar för att pressa priset på råvaran för att kunna maximera sin egen vinst utan hänsyn till hur det drabbar de svenska lantbrukarna inte har någon som helst påverkan eller ansvar? Ungefär lika obegripligt som när du tror att jag är en militant djurrättsaktivist.

Va?? Hur tolkar du mig egentligen?

Situationen beror på en lång rad av saker. Vårt EU-inträde. Våra politiker som inte satt livsmedelsproduktion på agendan. Att vårt land inte varit i krig på hundratals år. Att våra lantbrukare inte lärt sig leva på en avreglerad marknad. Att vi som konsumenter vill ha billig mat. Att vi som konsumenter vill ha all sorts mat året runt. Och så vidare.

KCF jobbar inte för att pressa priset på råvaran om du nu trodde det.

Utan möjlighet att röra sig skrev du. Ja, strunt samma angående det. Mögligt hö/ensilage är otjänligt oavsett vilket djur man ger det till och bedöms även som otjänligt foder från lagstiftarens sida, så om du vill göra skillnad mellan djurslag föreslår jag att du tar upp andra saker som faktiskt skiljer mellan djurslag och inte otjänligt foder.

Jag tycker absolut att man kan och ska framföra sin åsikt i allehanda frågor, men att vara ödmjuk mot sig själv och inse att man inte har tillräckligt med kunskap för att grotta ner sig i vissa frågor utan att läsa in sig mer (såsom skillnaden mellan nöt, får och häst och tillhörande lagstiftning i det här fallet t ex.) vore väl klokt ändå?

Den här frågan rörde om det var lämpligt att ha en talesperson som ska driva frågor inom ett område som han är dömd för brott.
Jag har inte jättekunskap inom övriga lantdjur, det erkänner jag. Jag har heller aldrig påstått det. Men jag har varit inne i ladugårdar vintertid och sett kor och får som hålls på ett sätt det inte vore tillåtet att hålla hästar på en hel vinter, så nog skiljer det.

Fodret var en dålig sak att ta upp på det sättet jag gjorde det, ja, men idisslare tål mer än vad en häst gör, som har otroligt känsligt tarmsystem. Det var främst sånt jag syftade på, att det skiljer sig mellan olika djurslag och att dålig kunskap kan leda till misskötsel av ett djurslag, även om man har bra kunskap om ett annat (inte nödvändigtvis att det var så i detta fall).

Jag tycker att det här är en total no-brainer. Nej, man måste inte vara perfekt som politiker men givetvis kan man inte vara talesperson i en viss fråga om man själv misskött sig så pass inom samma område att man fått myndigheterna på sig.

@Hedinn Jag förstår inte din argumentation alls i den här tråden. Känns som att du slingrar dig värre än en politiker ;). Först är Aftonbladet som källa fel och sedan ska du dividera om lantbruk vs jordbruk vs hästar.

Och jag får be om ursäkt, jag kan säkert ha varit skarp i tonen och uttryckt mig kasst och överreagerat på vissa saker, jag borde nog inte ge mig in i den här typen av diskussioner just nu då jag har ett mindre helvete i övrigt för tillfället, men jag förväntade mig nog inte heller att missuppfattas så grovt. Men ja, det är säkert mest mitt eget fel.

Jag tycker att det här är en total no-brainer. Nej, man måste inte vara perfekt som politiker men givetvis kan man inte vara talesperson i en viss fråga om man själv misskött sig så pass inom samma område att man fått myndigheterna på sig.

@Hedinn Jag förstår inte din argumentation alls i den här tråden. Känns som att du slingrar dig värre än en politiker ;). Först är Aftonbladet som källa fel och sedan ska du dividera om lantbruk vs jordbruk vs hästar.
Jag tänkte byta jobbinriktning och tränar? :up:

Nä, jag ifrågasatte enstaka saker, som inte nödvändigtvis var direkt relaterade till ursprungsfrågan och har uttryckt mig kasst. Blev inte bättre av att jag blev missuppfattad heller, men jag har slut på ork och överreagerar antagligen ganska enkelt nu.

Jag tänkte byta jobbinriktning och tränar? :up:
:D

Röstar inte du höger? Hade det här varit mitt parti hade jag varit fett jävla upprörd kan jag säga, inte en chans att jag hade försvarat det här. Snacka om att ha fattat ett dåligt beslut; hur bra han än är och hur mycket han än ändrat sig eller whatnot så skapar ju det här bara onödig publicitet och kritik. Så jävla klantigt bara.

:D

Röstar inte du höger? Hade det här varit mitt parti hade jag varit fett jävla upprörd kan jag säga, inte en chans att jag hade försvarat det här. Snacka om att ha fattat ett dåligt beslut; hur bra han än är och hur mycket han än ändrat sig eller whatnot så skapar ju det här bara onödig publicitet och kritik. Så jävla klantigt bara.
Jo, och jag har skrivit i tråden att jag tycker det var ett dåligt val och att jag inte tror han blir långvarig på posten.

Jag har inte försökt försvara heller, i början ville jag ha mer information kring händelsen och sen har jag halkat iväg på sidospår.

Ett sidospår är ju om partiet kollar upp om personen är dömd för något? Dvs hur görs bedömningen om personen är lämplig?
Om de vetat om förbudet- anses det inte vara någon stor grej? Är detta område ändå inte viktigt för partiet?

Ett sidospår är ju om partiet kollar upp om personen är dömd för något? Dvs hur görs bedömningen om personen är lämplig?
Om de vetat om förbudet- anses det inte vara någon stor grej? Är detta område ändå inte viktigt för partiet?

Från artikeln:

Moderaternas andre vice ordförande i riksdagen, Ewa Thalen Finné, säger att Sten Bergheden utsågs på grund av sin breda erfarenhet i landsbygds- och lantbruksfrågor. Samtidigt är hon medveten om att han har hästförbud.

– Självklart är det en belastning för Sten men det här hände för nästan tio år sedan och han har hela tiden varit öppen med det.

Han kommer väl också ha hand om djurfrågor, du ser ingen motsättning i det?

– Nej, det är nästan tio år sedan det här hände.

Så någon överraskning verkar det inte ha varit?

Tillägg, även:
– Han har sonat sitt brott. Man måste ha rätt att komma tillbaka, säger Ewa Thalen Finné, andre vice gruppledare för Moderaterna i riksdagen.

Vet inte riktigt vad som menas med "sonat sitt brott" i sammanhanget?

Jag har inte jättekunskap inom övriga lantdjur, det erkänner jag. Jag har heller aldrig påstått det. Men jag har varit inne i ladugårdar vintertid och sett kor och får som hålls på ett sätt det inte vore tillåtet att hålla hästar på en hel vinter, så nog skiljer det.

Fodret var en dålig sak att ta upp på det sättet jag gjorde det, ja, men idisslare tål mer än vad en häst gör, som har otroligt känsligt tarmsystem. Det var främst sånt jag syftade på, att det skiljer sig mellan olika djurslag och att dålig kunskap kan leda till misskötsel av ett djurslag, även om man har bra kunskap om ett annat (inte nödvändigtvis att det var så i detta fall).
Jo, det kan kanske vara svårt att förstå varför kor inte tas ut medan hästar gör det. I många avseenden främjar dock djurhållningen för får, mjölkkor och övriga nötkreatur, djurens naturliga beteende än det traditionella sättet som häst hålls (dvs. i box med utevistelse i hage varierande tid under dagen). Dels den sociala faktorn, men även utfodring, ättid, vattning förlyttning mellan foder, vatten, liggplats etc. Där ligger både mjölkkor (och övriga nöt) och får i klar framkant i jämförelse med häst.

Jo, det kan kanske vara svårt att förstå varför kor inte tas ut medan hästar gör det. I många avseenden främjar dock djurhållningen för får, mjölkkor och övriga nötkreatur, djurens naturliga beteende än det traditionella sättet som häst hålls (dvs. i box med utevistelse i hage varierande tid under dagen). Dels den sociala faktorn, men även utfodring, ättid, vattning förlyttning mellan foder, vatten, liggplats etc. Där ligger både mjölkkor (och övriga nöt) och får i klar framkant i jämförelse med häst.
Fast jag sa ju ingenting om vad som är bättre/sämre, utan att det skiljer sig mellan de olika djurslagen.

Fast jag sa ju ingenting om vad som är bättre/sämre, utan att det skiljer sig mellan de olika djurslagen.
Jag uppfattade det som om du ansåg det med tanke på att du varit i får, -och kostall där djuren hållits på ett sätt som man aldrig skulle låta hästar hållas och att det skulle vara likställt med att det var sämre för djuren (brist på utevistelse t ex.) Men, men... Det spelar inte någon större roll. Man lär så länge man lever.

Jag uppfattade det som om du ansåg det med tanke på att du varit i får, -och kostall där djuren hållits på ett sätt som man aldrig skulle låta hästar hållas och att det skulle vara likställt med att det var sämre för djuren (brist på utevistelse t ex.) Men, men... Det spelar inte någon större roll. Man lär så länge man lever.
Nej, jag tänkte rent regelmässigt. En häst ska ha daglig utevistelse och kunna röra sig fritt i alla gångarter, enligt lagen. Alltså skiljer det sig i skötseln mellan olika djurslag, utan att lägga någon värdering i vad som är bättre eller sämre. Vad jag menade, vilket jag tror att jag även skrev, var att man skulle kunna sköta ett visst djurslag även fast man inte kan sköta ett annat.

Nej, jag tänkte rent regelmässigt. En häst ska ha daglig utevistelse och kunna röra sig fritt i alla gångarter, enligt lagen. Alltså skiljer det sig i skötseln mellan olika djurslag, utan att lägga någon värdering i vad som är bättre eller sämre. Vad jag menade, vilket jag tror att jag även skrev, var att man skulle kunna sköta ett visst djurslag även fast man inte kan sköta ett annat.
Av den anledningen fick denna politiker djurförbud för hovbärande djur och inte totalt djurförbud. I slutändan är det dock ändå så att han är utsedd att driva frågor som är direkt kopplade till det han dömts för och det tycker i alla fall inte jag är acceptabelt.

KCF jobbar inte för att pressa priset på råvaran om du nu trodde det.
Att Dafgård, Scan (numera utlandsägt) mfl. företag arbetar för att höja avräkningspriserna till svenska lantbrukare och därmed sänka sin egen vinst får du slå i någon annan. De arbetar i eget intresse och ett av dem är tillgång till billig råvara.

Att Dafgård, Scan (numera utlandsägt) mfl. företag arbetar för att höja avräkningspriserna till svenska lantbrukare och därmed sänka sin egen vinst får du slå i någon annan. De arbetar i eget intresse och ett av dem är tillgång till billig råvara.

Jag är ganska insatt i hur föreningarna jobbar och förstår såklart hur du menar. Men att allt skulle vara branschorganisationernas fel är ju en alldeles för enkel förklaring.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Moderate riksdagsledamoten Sten Bergheden har hästförbud – och företräder M i lantbruksfrågor. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: Gunnar
·
Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
57 865
Senast: Thaliaste
·
Övr. Djur Här är svaret jag fick: Lagen gäller för alla!! Men jag har hittat kryphålen :( Hon säger: Föreskrifter är fullt bindande medan...
Svar
5
· Visningar
2 147
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama