Stollan
Trådstartare
Här är svaret jag fick:
Lagen gäller för alla!!
Men jag har hittat kryphålen
Hon säger:
Föreskrifter är fullt bindande medan allmänna råd visar hur man kan göra för att uppfylla föreskrifterna.
Så med andra ord skall man läsa båda skrifterna för allmänna råd L81 är vad jordbruksverket vill att man helst skall tolka L80.
Man skall läsa varje paragraf en efter en först i särskilda föreskrifter men sedan behöver man också läsa i allmänna råd i samma paragraf om hur man bör tolka lagen.
Det är där jag hittar kryphålen.
Det är också tillåtet att ha okastrerade könsmogna hannar ensamma vem man än är.
Jag fick dock inte svar på vad som ingick i "särskilda skäl" och det som intresserade mig mest.
Särskilda skäl kan man nog tyvärr åberopa allt för ofta och är tycker jag alldeles för luddigt eller snarare lagen är för luddig och kan tolkas på så många sätt tyvärr.
Jag tolkar efter ha läst både lag och råd för tolka lagen att lagen säger att dom skall vara två men i råden kan man läsa i allmänna råd (orkar inte leta upp det men det står där) att om man kan tillgodose djurets behov av sällskap som människa så går det också något jag kallar för STORT hål.
Fin lag men behöver fortfarande mycket förändring.
Är det bara jag som skeptiskt ser på särskilda föreskrifter (det är där detta är bundet och inte djurskyddslagen)?
Med tanke på hur man får läsa hur långt det måste gå innan djur kan tas från sin ägare.
Jag tror att om djuret får mat, vatten och rent så kvittar resten om man kommer upp i domstol vilket får mig att anse att den lagen är lika dålig som den om att man inte får gå över övergångstället om det visar röd gubbe.
Finns det någon som helst dom eller liknande där människor har åkt dit på annat än vanvård och/eller misshandel och då om den bara är lindrig eller har det varit grovt som dom gånger man hittat döda djur i besättningar odyl
Jag erkänner att när det gäller detta så är jag pessismistik eftersom jag hitt intills inte har sett att den funkar på ett bra sätt.
Istället så tror jag mer på "ringar på vatten" syndom.
Jag har genom internet fått infomation och sedan genom mina egna observationer och andras så lär jag min konstant mer.
Jag i min tur talar om för andra som tar i sin tur om för andra.
Detta tror jag däremot på starkt är det bästa sätt att påverka folk på i denna fråga
Så nu läs både L80 och L81 samtidigt paragraf för paragraf och säg vad ni tror
Är det någon mer som blir ännu mer förrvirrad och känner att det känns som att prata med en politiker när man läser lagen
Inte fick jag heller veta vad som händer om man bryter särskilda föreskrifter genom att ändå ha ensamma gnagare som inte är könsmogna okastrerade hannar om djuret förövrigt verkar bra
Sedan vill jag också veta när det gäller marsvin och vara två om ni menar hannar i avel i samma mening
Det verkar som en del propagerar att även vuxna hannar går bra men då räknar dom bara in hannar som inte är i avel.
Jag läser ofta folk som säger att det är en "myt" att hannar inte går ihop.
Själv anser jag att det är varken eller.
Vissa hannar går ihop vissa går inte ihop.
För att underlätta med marsvin så borde man kanske se till att avla på hannar med mindre testosteron halt för att unvika få fram dom med höga halter
För att få fram djur där även alla hannar till största delen går ihop med andra hannar vare sig dom är i avel eller inte.
Något som tåls att tänka på.
Ett experiment här hemma bli sedan om hannen jag har i avel just nu kommer att acceptera att min äldre avelshanne betämmer eller om han anser att han efter 5 veckor med flickor har stigit så i grad att han inte tollererar att hamna längre ner på stegen igen
En mycket intressant studie som jag tror jag skall ha kameran i ena handen och andra fri för att fånga upp om det går för hett till.
En studie som är igång är min mycket dominante hanne som bor ihop med en yngre teddyhanne som också visar på att vara dominant när han blivit "vuxen"
Just nu så har den äldre hannen fullt upp med att försöka dämpa detta hos den yngre men vad som blir i slutet dvs när det yngre gått igenom tonåren och allt vad det innebär (testa gränser, trots mm) och tillslut blivit vuxen som är det intressanta.
Jisses så mycket jag skriver
Men jag tycker det är ett sådant intressant ämne att jag bara mal på
kan prata om det mycket och länge och beteende är ju så intressant att studera.
Är jag konstig tro
Gnagare, utom guldhamster, ska hållas i par eller grupp om det inte finns särskilda skäl.
Detta gäller även för den som bara har ett fåtal djur.
Det som står om att könsmogna okastrerade hanar inte bör hållas tillsammans gäller även för gnagare.
Däremot gäller inte kravet på grupphållning för kaniner - eftersom kaniner inte är gnagare står det "kanin och gnagare" så snart en bestämmelse gäller även för kaniner.
Det finns inget exakt definierat vad som är särskilda skäl utan detta bedöms i varje enskilt fall. Vad man bör tänka på är hur man gör när man sammanför två okända djur. Att låta djuren vistas tillsammans utanför burarna kan vara ett bra sätt att börja låta dem vänja sig vid varandra. Man bör även underlätta för djuren i fortsättningen genom att ha tillräckligt med utrymmen för alla djur att komma undan från varandra etc. (Se även det som står i l 80 och L 81 om detta.)
En viktig sak när det gäller par/grupphållning av djur är att ett annat djur av samma art är den bästa miljöberikning som finns eftersom allt annat man kan göra för att ge djur som sitter i begränsade utrymmen, tex burar, relativt snart blir invant och ointressant. Ett annat djur vet man däremot aldrig exakt hur det kommer att reagera utan två djur stimulerar varandra hela tiden på ett sätt som ingen inredning etc kan göra.
Det som står i 4 kap. är mer övergripande bestämmelser som sedan specificeras i de specifika djurslagskapitlen. 1 § där innebär alltså egentligen samma sak som 1 § i 8 kap.
Det kan ju också vara så att även om ett djur inte verkar må dåligt av att vara ensam så kan det ju må än bättre av att ha sällskap. Sedan kan det nog vara svårt att se om ett djur är passivt och uttråkat pga bristande stimulans ffa om man inte har något att jämföra med.
När det gäller tillsynen över djurskyddslagen är det kommunen som har det lokala tillsynsansvaret.
Föreskrifter är fullt bindande medan allmänna råd visar hur man kan göra för att uppfylla föreskrifterna.
Tex gäller måtten i L 80 som allmänna råd för "privatpersoner" medan det står i 10 § 4 kap att ett förvaringsutrymme ska vara tillräckligt stort för att möjliggöra de rörelser och den motion som varje djur behöver.
Ett sätt att uppfylla det som står i denna paragraf är att följa de allmänna råden och ha tillräckligt stora burar (ett annat sätt kanske är att ha djuren i mindre burar och ha dem lösa i rummet större delen av dygnet).
Hälsningar
Gerd Sundström
Veterinärinspektör
Djurskyddsenheten
Jordbruksverket
Lagen gäller för alla!!
Men jag har hittat kryphålen
Hon säger:
Så med andra ord skall man läsa båda skrifterna för allmänna råd L81 är vad jordbruksverket vill att man helst skall tolka L80.
Man skall läsa varje paragraf en efter en först i särskilda föreskrifter men sedan behöver man också läsa i allmänna råd i samma paragraf om hur man bör tolka lagen.
Det är där jag hittar kryphålen.
Det är också tillåtet att ha okastrerade könsmogna hannar ensamma vem man än är.
Jag fick dock inte svar på vad som ingick i "särskilda skäl" och det som intresserade mig mest.
Särskilda skäl kan man nog tyvärr åberopa allt för ofta och är tycker jag alldeles för luddigt eller snarare lagen är för luddig och kan tolkas på så många sätt tyvärr.
Jag tolkar efter ha läst både lag och råd för tolka lagen att lagen säger att dom skall vara två men i råden kan man läsa i allmänna råd (orkar inte leta upp det men det står där) att om man kan tillgodose djurets behov av sällskap som människa så går det också något jag kallar för STORT hål.
Fin lag men behöver fortfarande mycket förändring.
Är det bara jag som skeptiskt ser på särskilda föreskrifter (det är där detta är bundet och inte djurskyddslagen)?
Med tanke på hur man får läsa hur långt det måste gå innan djur kan tas från sin ägare.
Jag tror att om djuret får mat, vatten och rent så kvittar resten om man kommer upp i domstol vilket får mig att anse att den lagen är lika dålig som den om att man inte får gå över övergångstället om det visar röd gubbe.
Finns det någon som helst dom eller liknande där människor har åkt dit på annat än vanvård och/eller misshandel och då om den bara är lindrig eller har det varit grovt som dom gånger man hittat döda djur i besättningar odyl
Jag erkänner att när det gäller detta så är jag pessismistik eftersom jag hitt intills inte har sett att den funkar på ett bra sätt.
Istället så tror jag mer på "ringar på vatten" syndom.
Jag har genom internet fått infomation och sedan genom mina egna observationer och andras så lär jag min konstant mer.
Jag i min tur talar om för andra som tar i sin tur om för andra.
Detta tror jag däremot på starkt är det bästa sätt att påverka folk på i denna fråga
Så nu läs både L80 och L81 samtidigt paragraf för paragraf och säg vad ni tror
Är det någon mer som blir ännu mer förrvirrad och känner att det känns som att prata med en politiker när man läser lagen
Inte fick jag heller veta vad som händer om man bryter särskilda föreskrifter genom att ändå ha ensamma gnagare som inte är könsmogna okastrerade hannar om djuret förövrigt verkar bra
Sedan vill jag också veta när det gäller marsvin och vara två om ni menar hannar i avel i samma mening
Det verkar som en del propagerar att även vuxna hannar går bra men då räknar dom bara in hannar som inte är i avel.
Jag läser ofta folk som säger att det är en "myt" att hannar inte går ihop.
Själv anser jag att det är varken eller.
Vissa hannar går ihop vissa går inte ihop.
För att underlätta med marsvin så borde man kanske se till att avla på hannar med mindre testosteron halt för att unvika få fram dom med höga halter
För att få fram djur där även alla hannar till största delen går ihop med andra hannar vare sig dom är i avel eller inte.
Något som tåls att tänka på.
Ett experiment här hemma bli sedan om hannen jag har i avel just nu kommer att acceptera att min äldre avelshanne betämmer eller om han anser att han efter 5 veckor med flickor har stigit så i grad att han inte tollererar att hamna längre ner på stegen igen
En mycket intressant studie som jag tror jag skall ha kameran i ena handen och andra fri för att fånga upp om det går för hett till.
En studie som är igång är min mycket dominante hanne som bor ihop med en yngre teddyhanne som också visar på att vara dominant när han blivit "vuxen"
Just nu så har den äldre hannen fullt upp med att försöka dämpa detta hos den yngre men vad som blir i slutet dvs när det yngre gått igenom tonåren och allt vad det innebär (testa gränser, trots mm) och tillslut blivit vuxen som är det intressanta.
Jisses så mycket jag skriver
Men jag tycker det är ett sådant intressant ämne att jag bara mal på
Är jag konstig tro