Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?
Jag måste bara fråga..
Nu bor vi ju inte på samma ställe, så olika regler kanske gäller, men just om kyrkogårdr i allmänt tänkte jag.
Där jag bor har vi en ganska stor skogskyrkogård som är både vacker att gå i och som ger fina slingor på en promenad. När jag först skaffade hund för ca 7 år sedan, så gick alla hundägare där, det såg jag ju. Jag vågade inte riktigt mig på det, förräns efter ett tag då "alla" andra ändå verkade göra det. Efter ca 5 års gående där, så kom det upp skyltar där det stog " Ej hundrastning" vid ingångarna till kyrkogården. Jag respekterade detta, men såg att folk fortsatte att gå därinne med sina hundar.
Träffar på ett par olika bekanta ute och pratar om detta, de säger att det är okej, att de pratat med folk som jobbar där inne. Jag smyger mig sedan in också, och träffar en "arbetare" ( vaktmästare/gravskötare). Jag frågar lite försiktigt om vi får gå här, att jag hört det från bekanta trots skyltarna. Mannen svarar att det är okej så länge hunden är kopplad och att man plockar upp efter sig ( pga att folk inte plockade upp, kom skyltarna upp). Eftersom jag fick ett ja här, så har ju även jag tagit dessa rundor på kyrkogården lite då och då..
Men du som jobbar på kyrkogård, vilka regler gäller egentligen? Är det okej att rasta på en kyrkogård under normala förhållanden som att ha hunden kopplad och självklart plocka upp efter sig?