Hedinn
Moderator
Jag vet att all djurhållning ingår, det var att hästar ingår i jordbruk jag motsatte mig, inte i landsbygdspolitiken, vilket jag också skrev.Då är du rätt långt från definitionen av vad en lantbruk- och landsbygdspolitisk talesperson har för uppdrag. Hästar ingår i allra högsta grad i lantbrukssektorn oavsett storlek på häst eller vad du försöker få det till. Det kommer de göra så länge de äter gräs. Även annan djurhållning (som hund, katt och andra sällskapsdjur) ingår i den sektorn så även om hästarna inte skulle räknas till lantbruk så skulle personen i fråga alltså driva frågor avseende hästar ändå. Är det lämpligt när man tydligt har visat att man inte klarar av att sköta sina djur själv? Att en person uppenbarligen inte kunnat arbeta förebyggande med sina djur och dessutom genom en dom inte befunnits kapabel att anförtros skötseln av hovdjur (dvs rätten kan inte utesluta att det inte upprepas), borde räcka för uteslutning från en sån post anser jag i alla fall.
Det är inte frågan om man kan eller inte kan köra traktor här. Det handlar om att vara talesperson för en del av politiken där även hästar och annan djurhållning ingår.
Ska folk ifrågasätta föredrar jag om det jag skriver ifrågasätts, inte vad andra tror att jag har för åsikt.