Moderaternas företrädare i lantbruksfrågor med hästförbud - lämpligt?

På den punkten håller jag med dig. Men vad jag menade var att M med det här beslutet visar hur stor betydelse de tycker att t ex djurskyddet har och med det ger en tydlig anvisning om hur man kan rösta istället om man nu tycker att djurskyddet är viktigt.
Jag kan tycka att det är tröttsamt att alla politiker måste vara Mr Clean. Däremot får det inte vara så flagrant att man fått myndighetsåtgärder mot sig på det område man verkar inom. Som om socialministern var dömd för bidragsfusk eller finansministern för skattebrott.

"Jag vet dock inte vad jag blir mest rädd för, att en politiker med hästförbud tar lantbruksfrågor eller folk som kraftigt dömer någon baserat på information hämtat från ex Aftonbladet utan att kolla upp bakgrunden. Det gäller alltså inte bara här, jag har sett det på fler ställen."

Det jag blir mest rädd för att folk som inte ser skillnad mellan Aftonbladet och avpixlat för att de saknar förmåga att värdera information. Hur du kan värdera informationen i Aftonbladets båda artiklar har jag redan talat om.
Ja, och det var väl främst det jag nämnde om Facebook nyss jag syftade på där.

För mig är Aftonbladet en skvallertidning, inte en nyhetstidning. Det var inte den politiska biten jag syftade på i jämförelsen, utan användandet av sidorna som källor.

Jag kan tycka att det är tröttsamt att alla politiker måste vara Mr Clean. Däremot får det inte vara så flagrant att man fått myndighetsåtgärder mot sig på det område man verkar inom. Som om socialministern var dömd för bidragsfusk eller finansministern för skattebrott.

Jag håller med dig. Jag har funderat över vilka krafter det är som driver. Vad är det som ligger bakom? Vad är det som gör att det blir sådan panik över minsta lilla som vi ändå skulle acceptera hos andra?

På den punkten håller jag med dig. Men vad jag menade var att M med det här beslutet visar hur stor betydelse de tycker att t ex djurskyddet har och med det ger en tydlig anvisning om hur man kan rösta istället om man nu tycker att djurskyddet är viktigt.
Delvis kan jag hålla med, men det stora problemet inom djurskyddet är inte de ganska få fall av vanvård av hobbydjur utan att regelverket tillåter en kommersiell djuruppfödning som inte är etiskt försvarbar utifrån djurens perspektiv, jag tänker då främst på kyckling och hönsindustrin och svinuppfödningen.

Delvis kan jag hålla med, men det stora problemet inom djurskyddet är inte de ganska få fall av vanvård av hobbydjur utan att regelverket tillåter kommersiell djuruppfödning som inte är etiskt försvarbar utifrån djurens perspektiv, främst kanske kyckling och hönsindustrin och svinuppfödningen.

Ganska få fall? Vet du hur stor del av inspektörernas tid som läggs på hobbydjur? Här i länet tror jag det är ca 80%!!

Det är ju inte djurskyddets fel att vi tillåter kommersiell uppfödning av djur, dessutom på ett sätt med betydligt hårdare regler än nästan alla länder i världen.

Du är nog en av de jag nyss skrev om på FB...

För att det inte är främst djurfrågor han har hand om.

Var har jag annars ifrågasatt artikeln? Allt jag skrivit är att jag inte litar på Aftonbladet som källa, och det var menat rent allmänt, inte att det nödvändigtvis finns faktafel i den artikeln.
Han hade ett ansvar som var jordbruksrelaterat och klarade inte av det. Vem vet väl vilket annat ansvar han inte klarar av? Han kanske sköter sina åkrar uselt också men han lär ju inte få åkerförbud för det.

Han hade ett ansvar som var jordbruksrelaterat och klarade inte av det. Vem vet väl vilket annat ansvar han inte klarar av? Han kanske sköter sina åkrar uselt också men han lär ju inte få åkerförbud för det.
Hur är hästskötsel jordbruksrelaterat?

Ja, det är vi helt eniga om. Ingen röst från mig till M då...

Fast det är det väl väldigt mycket? En landsbygdsminister (som ju är den post som skulle vara kopplad till hans nuvarande position) har i allra högsta grad med hästnäringen att göra! Och hästskötsel går under samma lagstiftning, iaf delvis, som lantbrukets djur. Många hästar bor på lantbruk, osv osv.

Jag tycker däremot inte det var ett smart val av person. Djurförbud delas inte ut hejvilt och har man fått det ska man inte ha en sån position. Alls. Även om jag inte tror han kan komma ifråga som minister.

Men! Har man inte läst domen (jag har inte det) så ska man inte uttala sig om varför. Som nån sa; det kan handla om pappersexercis.

Vad skrev du om mig på FB?

Djurskyddslagen, och det tillkommande regelverk som bla. jordbruksverket beslutar om, är grunden för djurskyddet.

Du skrev "att regelverket tillåter kommersiell djuruppfödning som inte är etiskt försvarbar utifrån djurens perspektiv, främst kanske kyckling och hönsindustrin och svinuppfödningen."

På FB länkade jag nyss till denna artikel: http://www.lantbruk.com/lantbruk/stoldmisstankt-aktivist-forelaser-i-skolor och tycker det är helt förskräckligt.

Fast det är det väl väldigt mycket? En landsbygdsminister (som ju är den post som skulle vara kopplad till hans nuvarande position) har i allra högsta grad med hästnäringen att göra! Och hästskötsel går under samma lagstiftning, iaf delvis, som lantbrukets djur. Många hästar bor på lantbruk, osv osv.

Jag tycker däremot inte det var ett smart val av person. Djurförbud delas inte ut hejvilt och har man fått det ska man inte ha en sån position. Alls. Även om jag inte tror han kan komma ifråga som minister.

Men! Har man inte läst domen (jag har inte det) så ska man inte uttala sig om varför. Som nån sa; det kan handla om pappersexercis.
Landsbygd och lantbruk, ja, men inte jordbruk...

Nej, smart val var det nog inte, men jag har som sagt svårt att tro att han blir långvarig på posten.

Delvis kan jag hålla med, men det stora problemet inom djurskyddet är inte de ganska få fall av vanvård av hobbydjur utan att regelverket tillåter en kommersiell djuruppfödning som inte är etiskt försvarbar utifrån djurens perspektiv, jag tänker då främst på kyckling och hönsindustrin och svinuppfödningen.
Just det faktumet ursäktar väl inte folk som fällts för vanvård?
Jag skulle absolut tycka att det var lika illa om han hade fått djurförbud på grund av kovanvård eller fårvanvård.

Ja, och det var väl främst det jag nämnde om Facebook nyss jag syftade på där.

För mig är Aftonbladet en skvallertidning, inte en nyhetstidning. Det var inte den politiska biten jag syftade på i jämförelsen, utan användandet av sidorna som källor.
Återigen: källorna finns i artikeln. Det är inte särskilt svårt att värdera dem: ett formellt förbud från en myndighet, miljöinspektörens kommentar, Berghedens egen kommentar.

Jag håller med dig. Jag har funderat över vilka krafter det är som driver. Vad är det som ligger bakom? Vad är det som gör att det blir sådan panik över minsta lilla som vi ändå skulle acceptera hos andra?
Ja och det finns ju väldigt få som är helt rena, med så snäva ramar. Men att man ska vara någorlunda ren på sitt eget sakområde är väl att rekommendera.

Hur är det inte jordbruksrelaterat?

Det är djur som bor i ett stall inte ett vardagsrum.

Du menar att han självklart aldrig skulle misskött en ko? Kons lidande skulle manat honom att avliva och/eller skicka efter klövklipparen direkt. Men hästar är en annan typ av föremål, ngt slags leksak för flickor som inte räknas.

Jag kan inte ens förstå varför man skulle ha just någon med djurförbud som talesman för lantbruk när man kunde ha någon som inte har det.

Det påverkar ju alltså inte mina åsikter om Moderaterna hit eller dit så länge de gör sig av med honom igen. Att av misstag inte kolla någon är inte lika illa.

Hur är det inte jordbruksrelaterat?

Det är djur som bor i ett stall inte ett vardagsrum.

Du menar att han självklart aldrig skulle misskött en ko? Kons lidande skulle manat honom att avliva och/eller skicka efter klövklipparen direkt. Men hästar är en annan typ av föremål, ngt slags leksak för flickor som inte räknas.

Jag kan inte ens förstå varför man skulle ha just någon med djurförbud som talesman för lantbruk när man kunde ha någon som inte har det.
Jordbruk är skötsel av mark (och till viss del djur) för livsmedel och djurfoder. Jag har svårt att se shetlandsponnyer fylla ett syfte på något av de områdena.
Vad är skillnaden på lantbruk och jordbruk??
Jordbruk är som jag skrev ovan, skötsel av mark och djur i syfte till att producera livsmedel. Lantbruk är detsamma fast innefattar även skog (om jag inte minns fel). Hästar i nöjessyfte passar sällan in i något fack.

Om man nu ska vara petig.

Du skrev "att regelverket tillåter kommersiell djuruppfödning som inte är etiskt försvarbar utifrån djurens perspektiv, främst kanske kyckling och hönsindustrin och svinuppfödningen."

På FB länkade jag nyss till denna artikel: http://www.lantbruk.com/lantbruk/stoldmisstankt-aktivist-forelaser-i-skolor och tycker det är helt förskräckligt.
Skulle jag bara för att jag är kritisk till delar av djurindustrin vara en "stöldmisstänkt djurrättsaktivist" och "vegan"? Det är ju nästan ärekränkning.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Moderate riksdagsledamoten Sten Bergheden har hästförbud – och företräder M i lantbruksfrågor. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: Gunnar
·
Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
57 865
Senast: Thaliaste
·
Övr. Djur Här är svaret jag fick: Lagen gäller för alla!! Men jag har hittat kryphålen :( Hon säger: Föreskrifter är fullt bindande medan...
Svar
5
· Visningar
2 147
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama