Sv: Missnöjd med vetrinären?
För det första är det ju faktiskt inte ditt ansvar vilket antibiotika veterinären skriver ut. Var du djurägar-Alex!
När kuren är påbörjad är det ju bättre att fullfölja den och köra en ganska lång behandlingstid. Låter märkligt att man inte hittar nåt på odlingen bara. Sediment?
Hos katter är det vanligt med stressorsakad cystit. Kan även förekomma hos hund, testa Cystease (CevaVet Pharma). Samma finns i t ex Royal Canines Urinary, kan också vara ett alternativ om man trots allt misstänker en inflammation i blåsan. Biopsi vore förstås önskvärt.
Å andra sidan, har inte hunden besvär av dessa perioder med PU/PD så kan man kanske strunta i det. En natriumwashout kan ju uppträda ganska snabbt efter ett tillfälligt ökat vattenintag och tillika rätta till sig självt.
Vad är cystease? Och ang odling - sediment vadå?
Medicinskt foder är tyvärr uteslutet. Rackarns svårfödd greyhound, aldrig fungera på annat foder än 30/20 (protein/fett), ens som pensionär. Då tappar hon tyvärr i vikt.
Biopsi har diskuterats, men aldrig mer än just diskuterats i förbigående av ngn av veterinärerna. Vet inte varför faktiskt?
Om det har betydelse så kommer PU:n först och PD:n sen. Och av ngn anledning så koncentrerar hon urinen hela tiden. Till och med det dygn hon hinkade 3,8 liter vatten var urinen koncentrerad?? Då låg hon på 1,050 i densitet...
Hon mår inte dåligt av det än - tror jag. Inte märkt det iaf. Jag frågade vet det sist, att om inte en ny kur synulox hjälper, och vi aldrig hittar felet. Är 'problemet' då att jag får moppa kiss, eller mår hon dåligt av det också. Och han tyckte att i nuläget handlar det nog mest om att matte får moppa, men svårt säga i förlängningen. Men det är en exremt 'tyst och tålig' hund. Skrället har haft 40 grader i temp utan att visa ett smack utåt. Hon piper som fan om nåt gör lite ont eller kan tänkas göra ont, men är tyst som en mus om det är 'på riktigt'. Sen är det svårt urskilja vad som är artrosen, vad som är att hon 'börjar bli gammal' och vad som ev är från 'kisseridelen'.
Hon har ju stått ett bra tag på fulldos metacam nu för tåledsartrosen och metacamet har hjälpt men inte fullt ut. Eller så hjälper det fullt ut men hon börjar bli gammal. Men hon har upplevts som just 'gammal'. Blev piggare i samband med antibiotikan, men slump eller ej? Fortfarande vissa 'gammalsymptom', ffa mindre aktiv, ligger mer, drar sig undan mer, sänkt toleranströskel mot yngre damp-hundkompisen. Vill inte leka. Vi har precis i dagarna provat ge cartrophen, men bara fått första sprutan än (i torsdags).
Så - jag vet faktiskt inte om hon mår dåligt av kisseritrasslet, hon är inte så bra på att tala om, och det finns felkällor. Om man inte känner henne ser man rakt av en pigg, frisk hund som tar sig genom ålderdomen med rubbet i behåll. Fast känner man henne ser man tecknen. Men vad de hör till, ja det vet bara hon..