Missnöjd med vetrinären?

Sv: Missnöjd med vetrinären?

När det handlar om sjuka föl så har man lite mer svängrum.
Då är det helt ok att en osäker/tvekande vet. ringer och rådgör med andra.
Det är t.o.m. en eloge för dom som gör det.

Men just fölningar finns det absolut ingen tid för sånt. Då är det bara att dyka ner i boxen fortast möjligt..
Ja..du vet ju själv hur det är.....

AM

Ja, jag förstod det, skulle skrivit fölningsrelaterade grejer istället =)

(Sen, sjuka föl, så dessutom där om det skulle vara alldeles kris och panik så brukar man kunna slänga dem i bilen till kliniken, så får mamma komma i mer laglig transportfart efter. Så just fölningar är ju eg det som är allra värst, där är det ju ont om både tid och möjligheter)

Det är nog lite svårt att tycka "det har varit samma sak" vid varje besök - förutom i efterhand. För varje gång blir ju anamnesen lite olika, hur allvarligt man tar det beror ju på om livmodern finns kvar, ålder, tidigare episoder etc. Du berättar ju din upplevelse av histora / symptom olika varje gång och du interagerar med personen du berättar för. Du kan ju t.ex beskriva symptomen mer ingående för någon "du inte riktigt känner" osv.
Vi får ju oftast höra anamnesen två ggr som studenter. Och de två versionerna är nästan aldrig likadana.
Besöket varierar antagligen lite med "grad av rutin" men jag skulle säga att det varierar ännu mer beroende på person. B/E kan t.ex inte jag se hur det platsar i ett 1:a besök vid utredning av PU/PD såsom du beskriver den och jag är ny. Så antagligen beskrev du det annorlunda och så varierar det beroende på person.

Nej, det kan tyckas onödigt att dra igång alla utredningar på samma gång. Att ställa en hund på Synulox i perioder pga en icke identifierbar och ytterst eventuell UVI är inte bara utanför the book, det är ett gravt övertramp ifråga om resistensutveckling. Just Synulox är ett av de prep som bör användas med försiktighet eftersom klavulansyran är en viktig substans inom humanvården.

I humanFASS står bla att läsa om Spektramox (som alltså har samma verksamma substanser) att det
"bör förbehållas patienter som sviktat eller fått återfall efter behandling med förstahandsantibiotikum eller hos vilka infektionen orsakats av betalaktamasbildande bakterier"

Orkar inte gå in på din tiks symptom, men du är förstås välkommen att boka en tid om du vill köra en bit.. ;). Annars fortsätter jag att vara ledig från smådjursjukvården...

*kl*

Tänkte att jag bara ville påtala att trots min tragiska historia så hyser jag största respekt för veterinärkåren och jag har full tilltro till de veterinäret jag träffat.
Det var bara just DENNE individ som gjorde ett kapitalt misstag och jag håller inte kåren ansvarit gör hans agerande.

Heder åt denna hårt arbetande grupp som tidvis får ta så mycket skit att det borde finnas lag mot det!

För att inte taala om dom som arbetar norr om Uppsala, typ.

Funderat många gånger hur en veterinär tänker då den får samtal från en ägare som har en häst som igentligen behöver akutvård, där varje minut är viktig och resevägen dit är 20 mil eller nåt..
Hästen måste in på klinik och det orealistiska att köra en häst 50 mil nedåt...

Ta bara ett tarmvred. Vi har haft två sådana fall och bägge klarat sig efter buköppning då vi har 20 minuter till djursjukhus.
Ett tarmvred i Noppikoski kan bara sluta med en avlivning... :crazy:
AM

Nej, det kan tyckas onödigt att dra igång alla utredningar på samma gång. Att ställa en hund på Synulox i perioder pga en icke identifierbar och ytterst eventuell UVI är inte bara utanför the book, det är ett gravt övertramp ifråga om resistensutveckling. Just Synulox är ett av de prep som bör användas med försiktighet eftersom klavulansyran är en viktig substans inom humanvården.

I humanFASS står bla att läsa om Spektramox (som alltså har samma verksamma substanser) att det
"bör förbehållas patienter som sviktat eller fått återfall efter behandling med förstahandsantibiotikum eller hos vilka infektionen orsakats av betalaktamasbildande bakterier"

Orkar inte gå in på din tiks symptom, men du är förstås välkommen att boka en tid om du vill köra en bit.. ;). Annars fortsätter jag att vara ledig från smådjursjukvården...

Jag vet, därför jag påpekade att jag vet att det är kontroversiellt. Och jag kan inte påstå att jag tycker det är idealiskt. Samtidigt så, jag är inte mer människa än att jag tar emot den hjälp som finns, om man inte kan hitta vad fasiken som felas. Men läser ju på alla mediciner både jag och djuren får i fass, och medveten om att det är ett antibiotika som inte ska slentrianförskrivas. Men jag hamnar i 'intressekonflikt' och där vinner djurägarAlex. För alt är inte.. så roligt. Dock, om det blir samma sak med den här kuren med, dvs det är symptomfritt under behandling men sen blir återfall, då är det ju inte aktuellt (inte heller från vets sida) med en tredje. Utan tanken som jag förstod den är att det kanske blev 'för kort' kur, och en längre does the trick.

Det är nog lite svårt att tycka "det har varit samma sak" vid varje besök - förutom i efterhand. För varje gång blir ju anamnesen lite olika, hur allvarligt man tar det beror ju på om livmodern finns kvar, ålder, tidigare episoder etc. Du berättar ju din upplevelse av histora / symptom olika varje gång och du interagerar med personen du berättar för. Du kan ju t.ex beskriva symptomen mer ingående för någon "du inte riktigt känner" osv.
Vi får ju oftast höra anamnesen två ggr som studenter. Och de två versionerna är nästan aldrig likadana.
Besöket varierar antagligen lite med "grad av rutin" men jag skulle säga att det varierar ännu mer beroende på person. B/E kan t.ex inte jag se hur det platsar i ett 1:a besök vid utredning av PU/PD såsom du beskriver den och jag är ny. Så antagligen beskrev du det annorlunda och så varierar det beroende på person.

Symptomen har varit exakt likadana alla gånger. Det som skilt har ju varit dels att jag för varje gång nämnt att 'det har varit likadant för X tid sen, då..' och den gången när B/E-provet togs kom det i samband med utsättande av metacam. Slump eller ej hade jag ju ingen aning om, men nämnde att hon ätit metacam i X dagar, sista dosen för 2 dagar sen, och varför hon fått metacam. Så min historia har ju inte varit 'ordagrann' varje gång, men nära nog. Journalerna skiljer sig inte direkt åt vad gäller vad veterinären skrivit om anamnes.

B/E-provet togs eftersom hunden strax innan gått av en metacamkur för hälta. Som vid första undersökning verkade vara från armbågslederna, men där rtg visade utmärkt fina armbågsleder. Det röntgades vidare och hittades en ful artros i en tåled vid en gammal fraktur (samt en lindrig artros i en tåled i andra frambenet). Den kraftiga tåledsartrosen bedömdes vara hältutlösande orsaken och smärtan från armbågarna sekundär från att ha spänt sig. Dock när de inte kan prata är det svårt säga säkert.

Hon ställdes på metacam i tio dagar och sedan sattes det ut för att se om och hur det hjälpte. Några dagar efter det kom PD/PU:n. Vilket fick den ambitiösa studenten att förhöra sig om fästingtryck etc (högt) och fundera på om hältan kunde vara feldiagnosticerad, då det även fanns något i blodprovssvaren som kunde indikera B/E. En av teorierna var ju att det var smärtutlöst PU/PD.

Fast vi kanske inte ska kapa hela tråden =) Jag tycker B/E-provet var aningens överambitiöst, samtidigt, så på det viset uteslöt man en sak till, så vad sjutton.

Senast ändrad:

För det första är det ju faktiskt inte ditt ansvar vilket antibiotika veterinären skriver ut. Var du djurägar-Alex!

När kuren är påbörjad är det ju bättre att fullfölja den och köra en ganska lång behandlingstid. Låter märkligt att man inte hittar nåt på odlingen bara. Sediment?

Hos katter är det vanligt med stressorsakad cystit. Kan även förekomma hos hund, testa Cystease (CevaVet Pharma). Samma finns i t ex Royal Canines Urinary, kan också vara ett alternativ om man trots allt misstänker en inflammation i blåsan. Biopsi vore förstås önskvärt.

Å andra sidan, har inte hunden besvär av dessa perioder med PU/PD så kan man kanske strunta i det. En natriumwashout kan ju uppträda ganska snabbt efter ett tillfälligt ökat vattenintag och tillika rätta till sig självt.

Men jag är fortfarande tveksam till om jag som djurägare ska betala era utbildningar.

Nu är det ju så att du som skattebetalare redan betalar en del av vår utbildning, liksom du betalar läkarnas, juristernas mm utbildningar.

Tyvärr har den praktiska delen av utbilningen minskats pga ekonomiska skäl de senaste åren, vilket gör att de nyutexaminerade veterinärerna riskerar att upplevas som ännu mer oerfarna. Jag skulle gärna se att det fanns någon form av AT-tjänst för nyutexade veterinärer, men det finns ingen som vill betala det. Alltså måste man få den erfarenheten ute på "fältet". Att hinna vara med om alla typer av "fall" går ju inte på den introduktionsvecka man har som ny inom DV, utan endel måste man fixa ändå.
De erfarna kan inte åka på alla sjukbesök själv, för då blir de oerfarna aldrig erfarna, eller hur? ;)

På vår DV-station brukar vi alltid diskutera igenom fallen med en ny kollega och kollar att han/hon känner sig väl till mods med dagens resor och det är självklart att de får ringa och fråga om råd hur mycket de vill. Dessutom händer det ibland att vi mer erfarna åker ut och hjälper till om det trasslar till sig. Vi vill ju också ha betalt för vårt jobb, men det går oftast att lösa via utbildningspengar, så behöver djurägaren inte betala för två "vettar".

*delvis KL*

Alltså, jag undrar hur vissa anser veterinärerna ska bete sig för de ska vara nöjda?

Om veterinären INTE gör en undersökning med motiveringen 'jag känner mig inte säker på hur man gör/tillräckligt erfaren' och remitterar till klinik så får de skit för DET för att djuräg 'tvingades' åka till klinik för ngt som skulle kunnat skötas hemma.

Om de GÖR undersökningen/åtgärden, och ngt går snett och djuräg får reda på att veterinären är oerfaren, då är DET fel att vet gjorde något 'för första gången'

Om de ringer och frågar, då är de osäkra och kan inte sitt jobb.

Som jag brukar säga när folk tycker 'men du, du borde ju bli veterinär, varför blir du inte det?' så - jag skulle bli en skitdålig veterinär, för jag skulle inte klara av djurägarna. Jag skulle bli klassad som arrogant och elakt är jag rädd..

:bow::bow::bow:

Tänk om alla djurägare vore som du! ;)

För det första är det ju faktiskt inte ditt ansvar vilket antibiotika veterinären skriver ut. Var du djurägar-Alex!

När kuren är påbörjad är det ju bättre att fullfölja den och köra en ganska lång behandlingstid. Låter märkligt att man inte hittar nåt på odlingen bara. Sediment?

Hos katter är det vanligt med stressorsakad cystit. Kan även förekomma hos hund, testa Cystease (CevaVet Pharma). Samma finns i t ex Royal Canines Urinary, kan också vara ett alternativ om man trots allt misstänker en inflammation i blåsan. Biopsi vore förstås önskvärt.

Å andra sidan, har inte hunden besvär av dessa perioder med PU/PD så kan man kanske strunta i det. En natriumwashout kan ju uppträda ganska snabbt efter ett tillfälligt ökat vattenintag och tillika rätta till sig självt.

Vad är cystease? Och ang odling - sediment vadå?

Medicinskt foder är tyvärr uteslutet. Rackarns svårfödd greyhound, aldrig fungera på annat foder än 30/20 (protein/fett), ens som pensionär. Då tappar hon tyvärr i vikt.

Biopsi har diskuterats, men aldrig mer än just diskuterats i förbigående av ngn av veterinärerna. Vet inte varför faktiskt?

Om det har betydelse så kommer PU:n först och PD:n sen. Och av ngn anledning så koncentrerar hon urinen hela tiden. Till och med det dygn hon hinkade 3,8 liter vatten var urinen koncentrerad?? Då låg hon på 1,050 i densitet...

Hon mår inte dåligt av det än - tror jag. Inte märkt det iaf. Jag frågade vet det sist, att om inte en ny kur synulox hjälper, och vi aldrig hittar felet. Är 'problemet' då att jag får moppa kiss, eller mår hon dåligt av det också. Och han tyckte att i nuläget handlar det nog mest om att matte får moppa, men svårt säga i förlängningen. Men det är en exremt 'tyst och tålig' hund. Skrället har haft 40 grader i temp utan att visa ett smack utåt. Hon piper som fan om nåt gör lite ont eller kan tänkas göra ont, men är tyst som en mus om det är 'på riktigt'. Sen är det svårt urskilja vad som är artrosen, vad som är att hon 'börjar bli gammal' och vad som ev är från 'kisseridelen'.

Hon har ju stått ett bra tag på fulldos metacam nu för tåledsartrosen och metacamet har hjälpt men inte fullt ut. Eller så hjälper det fullt ut men hon börjar bli gammal. Men hon har upplevts som just 'gammal'. Blev piggare i samband med antibiotikan, men slump eller ej? Fortfarande vissa 'gammalsymptom', ffa mindre aktiv, ligger mer, drar sig undan mer, sänkt toleranströskel mot yngre damp-hundkompisen. Vill inte leka. Vi har precis i dagarna provat ge cartrophen, men bara fått första sprutan än (i torsdags).

Så - jag vet faktiskt inte om hon mår dåligt av kisseritrasslet, hon är inte så bra på att tala om, och det finns felkällor. Om man inte känner henne ser man rakt av en pigg, frisk hund som tar sig genom ålderdomen med rubbet i behåll. Fast känner man henne ser man tecknen. Men vad de hör till, ja det vet bara hon..

Nej, vi kanske inte ska kapa hela tråden. :) Men B/E provet hade ju inte blivit taget utan hältan. Så med hältan med i bilden är det ju inte obefogat - vilket det nog skulle klassas som i bara en PU/PD utredning. Så då kan du ju inte säga att symptomen varit lika. Nästa veterinär får ju sedan veta vad som uteslöts förra gången och väljer ju fortsatta undersökningar därefter etc etc.

Att du upprepat samma anamnes varje gång tror jag inte för ett ögonblick på. Hunden har ju varit halt, medicinerats, blivit äldre, kastrerats, haft fler episoder för varje besök, episoderna har kommit med olika intervall, nu pågått olika många dagar etc etc vilket, bara det, gör att den kliniska bedömningen varierar.
Du interagerar med en annan person i samtalet som påverkar vad du berättar.

Det finns dessutom undersökningar som visar att vi inte berättar samma historia om samma händelse vid olika tillfällen, förutom min egen erfarenhet. Vi verkar vara oförmögna att berätta samma sak likadant två gånger om det så bara gått några minuter mellan gångerna. Och med tanke på hur mycket du troligen :D vänt vridit och klurat själv under åren så...

Absolut att jag inte berättat den likadant, som jag skrev så har jag ju berättat det som hänt 'närmast innan'.

Men om jag läser journalerna ang vad de olika vet vid de olika tillfällena skrivit ang anamnes, så är det väldigt liktydigt. Så oavsett hur jag berättar har de 'tagit fasta' på samma saker iaf, så jag menade.

Är som att läsa en dålig bok i repris att läsa journalerna. Tyvärr. (Och klandrar absolut inte veterinärerna för det, hon är ett himla mysterium när hon drar igång 'episoderna'.)

Och fanns ju den där leken man lekte i skolan, vad den hette? Person 1 viskar en sak till person 2, som viskar det till person 3 osv. Sen säger sista personen vad det var som sas. Hade oftast inte en bokstav gemensamt med det som pers 1 sa. Så inte bara är människan kass på att berätta en sak 'ur minnet' likadant två ggr i rad, utan den somf år höra det kommer inte återberätta/nedteckna det likadant som det hördes heller. Men det har tagits fasta på samma saker i alla fall. (Mest troligt för det är de som är viktigast och ger något att ta på/gå på)

Jag skriver ned en bråkdel av vad jag tänkt i journalen, mest så man uppfattar tråden i tänket. Och då är jag ny. Där kan man generellt säga att det blir klenare med fler verksamma år...

Haha. Vi ska sluta kapa tråden nu, men jo jag har märkt det där med journalen. Blir färre och färre rader för varje tjänsteår tror jag? Och mer och mer kryptiska förkortningar.

Cystease är en variant av glukosamin som sägs skydda urinblåsans slemhinna. Inte att förväxla med ledpreparaten, detta ska vara lite annorlunda.

Sediment - centrifugera urinen och göra utstryk på "bottenslammet". Kan ge information om olika kristaller men även förekomst av inflammatoriska celler mm.

Funderat många gånger hur en veterinär tänker då den får samtal från en ägare som har en häst som igentligen behöver akutvård, där varje minut är viktig och resevägen dit är 20 mil eller nåt..

Ta bara ett tarmvred. Vi har haft två sådana fall och bägge klarat sig efter buköppning då vi har 20 minuter till djursjukhus.
AM

Jag blev utringd till en nyligen käkopererad häst som enligt han som ringde (befann sig inte i stallet, fru och dotter hade ringt honom) hade en blodstråle som stod rakt ut ur munnen. Ett snabbt överslag på hur lång tid det tar att köra fyra mil på mindre vägar och hur lång tid det tar för en häst att förblöda gav en ganska dålig prognos.

Medan jag körde försökte jag höra om det verkligen var så illa och förklarade att blod utspätt med vatten (det började blöda under sårtvätt) kan se mycket ut. Men nej, det i princip pumpade ut blod. Jag pressar plattan i botten och med 2 mil kvar ringer samme man lite skamsen och sade att nu hade han själv varit i stallet och det var bara en lätt blödning som uppkom vid sårtvätt och det hade slutat nu. Puuuuhhhh....

AM

Ja, vi som bor i norrland är verkligen diskriminerade när det gäller vet.vård på klinik (sådant som kräver dygnet runt vård), här är det bara att avliva direkt. Tyvärr finns det ingen motsvarande lag i Sverige att djur har rätt till vet.vård som inom humansidan. Å andra sidan behöver vi inga höga försäkringar på vet.vården eftersom buköppningar inte är akuellt häruppe...

Cystease är en variant av glukosamin som sägs skydda urinblåsans slemhinna. Inte att förväxla med ledpreparaten, detta ska vara lite annorlunda.

Sediment - centrifugera urinen och göra utstryk på "bottenslammet". Kan ge information om olika kristaller men även förekomst av inflammatoriska celler mm.

Är cystease receptförskrivet eller ngt man kan få tag i på egen hand?

Ingen aning ang sediment, jag har bara fått muntligt svar från veterinären att odlingen inte gav något, att den var 'ren'. Ska kolla om det centrifugerats, vet är på sem nu dock men träffar honom på fredag då damen ska ha spruta 2 med carrtophen.

Nja jag vet inte det?! Jag är en sådan djurägare som inte är rädd för vare sig besvär eller högre kostnad, hellre kolla upp noggrannare/låta det kosta mer, huvudsaken att djuret slipper lida i onödan.

I fallet med novisen som förstörde hästen i halsen så frågade ägaren "ska jag inte ta och åka in till kliniken i stället?" rent ut, och då kommer det ju inte i efterhand att det gnälls att de fick "åka i onödan" eller liknande. Nämnda hästägare är som mig, hästen är viktigast, en veterinärs prestige är underordnad i en akutsituation.

Nämnas ska att min gamla häst "uppläts" till en nyckläckt veterinär som skulle spruta en led för första gången i sitt liv. Jag anser att även om man känner att man helst skulle välja den vana veterinären så måste ju nya få lära sig, annars tar ju veterinärerna slut. Och min gammelpålle var en perfekt "läromästare", ursnäll, smärttålig och mkt, mkt snäll. Så jag tolererar att veterinärer inte kan allt från födseln eller ngt, bara det att jag är kritisk om jag tycker de är för "stöddiga" med vad de egentligen kan.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Vi håller på att borra en ny brunn och nu har arbetet avstannat och de har gått på semester utan att säga något. Borrningen är färdig...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: Coop
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 751
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar