Sv: Missnöjd med vetrinären?
. [
När det gäller veterinärbesök så betalar man inte för resultatet utan för tillgängligheten, tiden och körning, ev material och undersökning.
Nyutexaminerade veterinär har ju naturligtvis inte samma kunskaper som en gammal "räv" som sett samma saker 100-tals gånger.
Jfr med att konsultera en jurist, denne tar betalt för sin tid oberoende av resultat.
En rolig historia kan jag berätta: jägare ska ju alltid ut på juldagen och testa sina jakthundar på vildsvin.
Nåväl: här kommer jägaren juldagsförmiddagen med sin hund som varit i närkamp med en galt med dåligt resultat för hundens del. Jag har jouren. Hunden fixas till och hämtas senare.
Djurägaren: men vafan, kostar det så mycket? Syr ni med guldtråd???
Sur veterinär (jag) svarar: nej det gör vi inte men Du får betala för att min chef betalar mig för att jag ska sitta här på juldagen och vänta på att Du kommer in med Din skadade hund (jag hade hellre varit någon annanstans men har hyra och lite annat att betala).
Avslutningsvis säger djurägaren/jägaren: nästa gång gör jag det själv!
Tack och adjö.
. [
QUOTE]Veterinären som då kom ut var helt nyutexaminerad och visste inte alls vad det var för fel på hästen. Hon ringde en mer erfaren kollega men lyckades inte ställa ngn diagnos. Nästa dag kom hennes kollega, en mkt duktig häst veterinär, ut till oss. Det tog inte honom många minuter att konstatera att hästen hade fått en infektion och att hon måste köras till klinik.
Men jag minns att jag reagerade lite på att vi fick betala för båda veterinärerna som kom ut. Jag tyckte inte att det var så konstigt att hon inte visste vad det var för fel. Det var naturligtvis bättre att ngn annan kom ut i stället. Men jag kan tycka att vi kanske inte skulle ha behövt betala för hennes besök den gången.[/QUOTE
När det gäller veterinärbesök så betalar man inte för resultatet utan för tillgängligheten, tiden och körning, ev material och undersökning.
Nyutexaminerade veterinär har ju naturligtvis inte samma kunskaper som en gammal "räv" som sett samma saker 100-tals gånger.
Jfr med att konsultera en jurist, denne tar betalt för sin tid oberoende av resultat.
En rolig historia kan jag berätta: jägare ska ju alltid ut på juldagen och testa sina jakthundar på vildsvin.
Nåväl: här kommer jägaren juldagsförmiddagen med sin hund som varit i närkamp med en galt med dåligt resultat för hundens del. Jag har jouren. Hunden fixas till och hämtas senare.
Djurägaren: men vafan, kostar det så mycket? Syr ni med guldtråd???
Sur veterinär (jag) svarar: nej det gör vi inte men Du får betala för att min chef betalar mig för att jag ska sitta här på juldagen och vänta på att Du kommer in med Din skadade hund (jag hade hellre varit någon annanstans men har hyra och lite annat att betala).
Avslutningsvis säger djurägaren/jägaren: nästa gång gör jag det själv!
Tack och adjö.