Missnöjd med vetrinären?

Sv: Missnöjd med vetrinären?

Jag skrev först ett utförligt svar till dig där jag försökte ge svar på dina frågor och belysa problemet ur en annan synvinkel. Men så läste jag Marnas inlägg och plötsligt kändes det inte så intressant längre... Du har din uppfattning klar och jag orkar inte bry mig. För dig är jag en veterinär = inkompetent idiot. Hos mig hamnar du helt enkelt i facket för spam.

Jag begriper inte ett dugg vad du menar, men förmodligen skulle jag vara en hästägare du skulle göra allt för att slippa ha att göra med, och jag skulle nog anse dig vara en arrogant veterinär jag skulle ha svårt att lita på.
Man kan inte älska alla, sånt är livet!

Ja en gång.
Var en otroligt otrevlig veterinär, skulle vaccinera hästarna och kolla tänderna på Moses. Kbl travaren gick bra, han bryr sig inte om sprutor.
Moses däremot gillar inte det så man får vara snabb och försiktig.
Veterinären röck i honom, var högljudd och otrevlig, Moses blev spänd och nervös och ville (självklart) inte stå stilla.

När han skulle kolla tänderna drog ha nhonom i tungan (ja jag vet att man kan dra ut tungan för och se men man lär ju ta det lugnt), röt åt honom ochskällde på mig för att jag (enligt honom) hade ouppfostrade hästar

Jag begriper inte ett dugg vad du menar, men förmodligen skulle jag vara en hästägare du skulle göra allt för att slippa ha att göra med, och jag skulle nog anse dig vara en arrogant veterinär jag skulle ha svårt att lita på.
Man kan inte älska alla, sånt är livet!

Nä precis. Och vi kanske hade trivt riktigt bra i varandras sällskap irl, vem vet.
Jag reagerar på ditt sätt att "skylla" på veterinären, t ex i fallet med foderstrupsförstoppningen. Jag kan förstås inte uttala mig om huruvida veterinären gjorde en felbedömning eller ej, men jag har svårt att tro att hon utförde en behandling som hon förstod skulle leda hästen i graven av prestigeskäl. Finns det sådana veterinärer så bör de ju kickas ur kåren direkt, förstås, och eftersom du anser dig veta att så är fallet kan jag till viss del förstå din ståndpunkt.

Jag tänker mig att veterinären ifråga bedömde att det skulle gå att lösa stoppet eller kanske att vävnaden började bli i så dåligt skick att det faktiskt brådskade (en resa till klinik tar ju, oavsett om man bor inom rimligt avstånd, en tid). Det finns inte heller något som säger att en annan veterinär hade lyckats bättre, vissa foderstrupsförstoppningar är av den kalibern att strikturer uppstår, oftare av ischemin i vävnaden än av felaktig sondning. Att åka till klinik är liksom inte facit och räddningen på allt heller.

KL

När jag läser inläggen (har läst de flesta, men inte alla så det jag säger är kanske redan sagt) slår det mig att självklart lever veterinärer och djurägare i en symbios med varandra...

Lika lite som djurägare klarar sig utan veterinärer, lika lite klarar sig veterinärerna utan "hönsmammiga" och hönspappiga" djurägare. I västvärlden, där vi betraktar våra djur som våra vänner eller kanske t.o.m. våra barn, finns det en marknad för veterinärerna. I länder där djuren har lägre status, och/eller där människorna är för fattiga, behövs inte veterinärer. Men eftersom vi behöver varandra i Sverige känns det som om båda sidor har rätt att "kräva" vissa saker. Båda sidor har rätt till respekt. Veterinärerna ska självklart ha rätt till något sånär uppfostrade djur och att få jobba i så bra miljöer som möjligt. Å andra sidan har djurägaren rätt till ett korrekt, kompetent och tillmötesgående bemötande. Lägsta nivåen måste vara mycket hög i ett yrke där man har att göra med människor och/eller människor och deras skadade och sjuka djur.

jag själv har aldrig råkat ut för en dålig veterinär, men mina vänner har.

1. häst låg ner i hagen, jourvet tillkallades. kommer inte ihåg exakt vad det var som sa att det var, men hästen fick avlivas några dagar senare för en fraktur.:eek: den missade hon.

2. häst veterinärbesiktas med böjprov UA. nya köparen fick sedan avliva pga långt gången kotledsinflamation.

3. häst med allergisk reaktion, svullen runt halsen med tydliga andningsbesvär. ringde jourvet som lova att komma. flera timmar senare ringer ägaren och avbeställer tiden, jourvet har inte dykt upp och reaktionen har lagt sig.

sen finns det ett otal gånger som veterinär inte dykt upp till vaccination, tandkoll osv...

klart man ska klaga!!!
man ska inte betala för något som inte är bra. om du lämnar in din bil på verkstad för ett nytt avgassystem och upptäcker att dom bara svetsat upp det nya, inte tusan betalar du och är glad för det?

Veterinären i fråga kickades från distriktsveterinären som jag nämnde i ett av mina svar. Och en av de mkt duktiga distriktarna sa "jag kan bara be om ursäkt vad än XX ställde till med och garantera dig att hon aldrig får anställning hos oss igen". Det utan att ens fråga vad hästägaren var missnöjd med, eller om hon ens var missnöjd alls. I mina ögon ett rejält erkännande från kunnigt folk (veterinär) att hästen behandlats av ett klantarsel...

2. häst veterinärbesiktas med böjprov UA. nya köparen fick sedan avliva pga långt gången kotledsinflamation.

Har du några som helst belägg för att det var veterinärens fel att hästen fick kotledsinflamation? Det kan inte vara så att säljaren gett hästen smärstillande och köparen var dum nog att inte få ett blodprov analyserat innan köpet går igenom?
Du skriver ingenting om tiden här, hur lång tid gick det mellan böjprov och avlivning? Om det var ett år efter böjprovet kan man ju inte direkt skylla på veterinären :cool:

. I västvärlden, där vi betraktar våra djur som våra vänner eller kanske t.o.m. våra barn, finns det en marknad för veterinärerna. I länder där djuren har lägre status, och/eller där människorna är för fattiga, behövs inte veterinärer.

Ursäkta, men hur i hela friden tänker du nu??

Veterinärer är inte till för djurägare. Veterinärer är till för djuren.

Behovet är än större i fattiga länder, länder där djuren inte är ett 'husdjur/sällskapsdjur/nöjesdjur' utan ett nyttodjur.

Dels för att okunskap i dessa länder ofta leder till lidande för djuret, och vad gäller fattigdom, så om bondens sjuka åsna inte får vård och dör, kan det innebära att bonden och hans familj blir utan mat, för då försvann den sista möjligheten att tjäna ens de få kronor han gjorde innan.

Behovet av veterinärer är extremt stort. Och genom att hjälpa (arbets)djuren, hjälps människorna.

Brooke t ex ger fri veterinärvård, arbetar förebyggande med att öka kunskap och information (välskött, välmatad åsna/mula/häst med passande seldon jobbar bättre, lever längre och ger en bättre ekonomi för ägaren).

http://www.thebrooke.org/

Så HUR menar du med ditt fetstilsmarkerade?

Hon kan säkert svara på det själv.
Men jag reagerade inte när jag läste det hon hade skrivit. jag tror helt enkelt att hon menar att man i vissa länder inte anlitar veterinärer. I fattiga länder där man inte har råd att gå till läkare eller det inte finns ngn läkare har man inte heller möjligheter att gå till veterinären. Det behöver inte betyda att djuren betyder mindre för dem. De betyder helt säkert ngt annat än för oss. Vi svälter ju inte ihjäl om djuren blir sjuka. Det var ung så jag tolkade hennes inlägg.
Om det sedan finns andra länder där man har råd men inte går till veterinären ändå kan jag inte uttala mig om alls.

detta blev en lång tråd med många åsikter och erfarenheter av veterinärens insatser. det är mänskligt att fela, alla har inta samma erarenhet och visst ska man anmäla felbehandlingar eller ta upp saker man är missnöjd med.

men kanske ska vi vända på det lite grann: hur många veterinärer är inte missnöjda/förfasade/besvikna på hur en del djurägare uppträder (ok ok stressad /orolig djurägare är inte alltid till sin fördel=mänskligt) eller behandlar sina djur/inte följer vets råd , inte ringer ut veterinär i tid, mixtrar med huskurer, listan kan göras lång.
några exempel:

foderstrupsförstoppning: försökt på egen hand tratta i hästen olja
svagt föl: tvångsmatat med nappflaska
konstiga bandage som stasar
piska runt kolikhäst i timmar- den får ju inte lägga sig!!
vänta med att ta ut vet till dålig fånghäst
skava runt i timme efter timme på knackiga gamla hästar på undermåliga underlag, undrar varför pålle är så sur/inte vill gå fram? vi ringer hästprataren!
inte föjt rekommendation om tex boxvila/ skrittmotion, är ju så synd om pålle att stå inne
egenhändiga verkningar/skoningar

detta var några exempel. mkt frustrerande för veterinär, försvårar behandlingen och försämrar/omöjliggör chans till tillfrisknande för djuren som får lida i onödan. Oftast biter veterinären i dessa situationer ihop och gör sitt bästa...

man kan alltid se saker från 2 håll!
mvh
/Evale

Ja, jag menade precis så. I länder där man knappast har pengar till människornas allra mest nödvändiga behov lär det ju finnas än mindre med pengar till djuren. Säkerligen finns det veterinärer som jobbar frivilligt i dessa länder, men det måste väl ändå vara så att vi i västvärlden har fler verksamma veterinärer eftersom det finns en efterfrågan från husdjursägare? Att vara veterinär är ju trots allt ett yrke som man vill kunna livnära sig på, antar jag. Om det finns fakta som visar på motsatsen så rätta mig gärna :)!

Vill du jobba med människor? Bli veterinär!
En slogan man körde med när man gjorde reklam för veterinäryrket. Tyvärr så är det den biten vi lär oss minst om och många konflikter och missnöje(kanske majoriteten?) beror på kommunikationsproblem. Jag vet någon som sade att han förlorade förtroendet för en vet som sade "jag tror" eftersom de skall fan veta. Jag vänder på det och anser att någon som säger sig veta tvärsäkert jämt är mindre förtroendeingivande (eftersom ju mer man lär sig i detta yrke desto mindre vet man). Ett typiskt kommunikationsproblem som dömer ut en kanske annars kompetent veterinär.

Jag kan bli frustrerad när djurägare har försvårat för mig eller gjprt helt fel åtgärder men jag vet också att det inte är av elakhet utan av okunskap, tyvärr får djuren lida av detta. Men bli arg och börja skälla funkar liksom inte, man får bara förklara varför man gör si eller så och berätta att det är gratis att ringa och rådfråga på telefontiden och vi hjälper gärna till även om det inte leder till ett besök.

*Läst ända hit*
Nej jag har inte varit missnöjd någon gång.
Men jag vet å andra sidan vad jag vill ha.
Och om jag inte får det så gör jag jobbet själv.

Exempel:
Föl med hovböld.
Helt ny sommarvikarie utan hästvana.
Det är ju bara att be vikarien att lägga fölet på något lugnande och sedan bedöva samt ta fram hovslagarutrustningen.
Sedan så skar jag upp hoven som jag ville ha den och veterinären fick hålla i fölet.
Gipsade efteråt gjorde vi tillsammans.
Jag talade sedan om att jag tänkte byta gips med 3-5 dagars mellanrum tills att hoven var hård nog att gå på.
Och så fick hon skriva in det i journalen.

Jag behövde ju hjälp med anestesin för den klarar jag inte själv.

Och jag skulle aldrig utsätta veterinärer för fara.
Men de kan tyvärr vara litet oaktsamma av sig själva ibland.
Så man får hålla efter dem.

Och om det är akut och hästen blir galen så försöker jag binda ihop den så att den blir ofarlig innan veterinären får komma fram.
Väl framme så kan ju veterinären sedera så att man kan jobba vidare utan fara för liv och lem.

Själv är jag faktist en av dom som anser att den som uppfann bremsen skulle ha fått ett Nobelpris!!!
:D:D

AM

bremsen är en bra upfinning JA!
Tur jag hittade min när jag själv fick undersöka ettåringen när inte veterinären redde ut det.
Nu hänger den på en väl synlig plats!
Fast nu har bäbisen blivit hyfsat medgörlig fast det gör lite ont nån gång.

Vill du jobba med människor? Bli veterinär!

Det där har jag hört från andra veterinärer och även de säger samma sak, att det är brist i utbildningen på hur man hanterar människor. Speciellt när det hanldar om sällskapsdjur som hästar, katter, hundar etc och när det kommer till punkten att fatta beslut om avlivning. Många veterinärer har sagt att det var ett rent h-vete i början när de jobbade ute innan de själva fick utbildning i tjänsten, så att säga, att hantera trauma och kris för människa.

En anledning som gjorde att jag valde bort veterinäryrket som karriär var att jag kände att jag inte kunde dömma ut djur (läs hästar) som gott och väl skulle kunna fungera som normala ridhästar dock ej på elitnivå. Eller funka i avel, eller som promenad eller bara sällskap och ha ett drägligt liv. Att då stå där och dömma ut djuret för att ägaren inte vill/kan fortsätta ta hand om djuret eller helst vill ha ut försäkringpremien för att skaffa ny tävlingshäst kändes bara så fruktansvärt fel. Speciellt efter att själv ha suttit i den situationen som djurägare.

Pratade med en vet kandidat om detta bara för några år sedan och h*n sa att ja visst är det hårt att sitta i den situationen men ännu värre var att som vet komma ut och se hur ett djur uppenbarligen lider och där ha en ägare som blåvägrar låta djuret få somna bort av rent egoistiska skäl.

Det är inte lätt att vara veterinär idag.

Jag blir jättenervös när en veterinär "tror" och lugn när den "vet". Inget jag visar för veterinären eller påpekar, men av ngn anledning så funkar jag så.

I stort sett varje gång jag beställer tid för ej akut veterinärvård (tex vaccination, tandvård osv) får jag beröm för att jag enligt veterinären är ute i god tid. Det är enligt distriktsveterinärerna här i krokarna allt för vanligt med hästägare som tror de kan ringa och tex få en vaccination samma dag! Vilket förvånar mig, jag räknar med att veterinärerna INTE sitter och väntar på att just jag ska ringa! Är det så överallt eller ett "lokalt fenomen" här?

Det är väl inget ovanligt att folk är ute i sista sekunden? Annars skulle det inte vara kaos på systemet kl 6 på fredagar (utan lördagsöppet då) eller kö hos däckbytet vid första blixthalkan i december. Många är ute sent helt enkelt oavsett vad de skall göra.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Vi håller på att borra en ny brunn och nu har arbetet avstannat och de har gått på semester utan att säga något. Borrningen är färdig...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: Coop
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 749
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar