Missnöjd med vetrinären?

Sv: Missnöjd med vetrinären?

Jordbruksverket kan inte betala tillbaka fakturor om man vänt sig till en privat klinik/veterinär. Jordbruksverket = statliga veterinärer = distriktsveterinärer.

Om det är en icke-statlig veterinär måste man gå via Veterinära Ansvarsnämnden där ärendet prövas och veterinärens eventuella felbedömning/behandling fastställs. Om veterinären fälls i ansvarsnämnden kan man via vanlig domstol kräva skadestånd.

Även om det gäller en statligt anställd veterinär är det förstås inte solklart att SJV river fakturan. De kanske anser att fallet bör prövas i nämnden först.

Vid ansvarsärenden uttalar sig SJV i egenskap av kontrollerande myndighet, men de bedömer aldrig den rent medicinska biten. Bara eventuella brister i journalföring, användande av icke tillåtna preparat osv.
okej, men är Hallands djursjukhus statlig? de måste dom väl vara?
Men jag har ju betalat alla frakturer ang min häst eftersom som jag skrev hände detta för ett år sedan.. men det är bara och vänta och se?

Hallands Djursjukhus är inte statligt, det är ett företag som drivs privat med vinstintresse. Vann för övrigt pris för Hallands bästa företag nyligen, och personligen har jag bara bra erfarenheter därifrån och åker alltid dit om det är något.

Oj det var länge eller har jag haft tur bara.

Eller så har de lärt sig något av hur hemskt envisa, ifrågasättande och pålästa djurägare kan vara och insett att det inte är lönt att dra ut på det, vi hänger liksom fast ändå;), processar vidare och tar hjälp av fantastiskt kompetenta personer på Bukefalos:idea:.

Nej, det är bara distriktsveterinärerna som är statliga.
Har du skrivit till ansvarsnämnden då? Eller bara jordbruksverket? De kanske vidarebefordrar ditt brev, men kolla upp det för säkerhetsskull.

jo jag vet de har fått de. jag tycker inte om dom.. vi har varit där me andra hästar ifrån stallet och de va inte hel nöjda och sen åkte vi dit med min.. efter de e de tvär stopp vägrar åka dit..
Pansi: Har du någon erfarenhet av Jenny Bergold? vi hade henne när vi va inne med min.

jag har bara skrivit till VAD, jag ska vänta någon vecka och har jag inte hört något så ska jag ringa och kolla så de har kommit igång eller iaf att dom fått de och om dom ska skicka det till jordbruksverket. :)

Det har jag definitivt varit.
Var väl ca 8 år när detta hände och man vågade inte fråga eller ifrågasätta nåt utan litade helt på sin veterinär. Detta var första gången som min shettis fick fång, våran vet kom ut och kollade till henne och ställde diagnos och sa att det var fång och sa att hon fortfarande kunde gå ute under tiden som hon fick sin behandling detta var på senhösten. Sen nån dag in på behandlingen så hittade jag henne liggandes i hagen och hade ett riktigt svårt `fånganfall´ (eller vad man ska kalla det) och vi trodde ett tag att vi skulle behöva avliva henne så allvarligt var det. men som tur var så blev hon frisk. Kan ju säga att jag aldrig använt den veterinären efter den händelsen.

Det har jag definitivt varit.
Var väl ca 8 år när detta hände och man vågade inte fråga eller ifrågasätta nåt utan litade helt på sin veterinär. Detta var första gången som min shettis fick fång, våran vet kom ut och kollade till henne och ställde diagnos och sa att det var fång och sa att hon fortfarande kunde gå ute under tiden som hon fick sin behandling detta var på senhösten. Sen nån dag in på behandlingen så hittade jag henne liggandes i hagen och hade ett riktigt svårt `fånganfall´ (eller vad man ska kalla det) och vi trodde ett tag att vi skulle behöva avliva henne så allvarligt var det. men som tur var så blev hon frisk. Kan ju säga att jag aldrig använt den veterinären efter den händelsen.
usch fy.. de e sånt som verkligen sätter sig me.. ne jag kommer då aldrig åka dit.. bara jag ser skylten till Slöinge mörknar ögonen.. och de går inte en dag utan att hela händelseförloppet spelas upp i huvudet på mig.
Fattar inte hur man kan missa något sånt som en spricka om man röntgar benet plus att då borde de finnas något att sätta som stöd för att minska risken att bryta de :S

Jag har varit missnöjd 2 ggr, båda gånger på klinik dock 2 olika.

Vet 1 med hela personal som ansåg att man kunde lika väl slå hästarna i förväg så de visste vem som bestämde. Fick be dem sluta slå min häst.. :mad:

Vet 2 när vi akut skulle avliva en av mina hästar som fått en fraktur. Jag blev ledsen och han säger: "vad gråter du för?" eller saker som "oavsett om det gått att rädda honom - vad skulle du ha honom till?"
Denna vet är dock allmänt känd här

Jag kan inte uttala mig om just ditt fall men visst kan man missa en spricka på röntgen. En färsk spricka går inte alltid att se sen är det helt avgörande var den sitter, hur kanonen kommer åt och i vilken vinkel. Röntgen av häst har stora begränsningar och man får gå vidare med ex. scintigrafi vilket de flesta kliniker inte har (är det fler än Ultuna?).

I ditt fall så är det bäst att låta ansvarsnämden avgöra eftersom det antagligen finns fler omständigheter än just röntgen men man skall ha klart för sig att röntgen är ingen mirakelmetod även om den är bra i de flesta fall.

Senast ändrad av en moderator:

Fröken_skåne: men fy! undrar var världen håller på att ta vägen... alla veterinärer verkar va helt insöade... :S men har haft två bra distrikt hon som avlivade min häst och sen en annan till den andra hästen när hon va sjuk. men kanske hade jag tur just de gångerna..

Krims: okej.. men om hästen fick den ca en månad innan vistelsen på kliniken? och de lyssnar inte på va ägaren säger. bad dom flera gånger att kolla verkligen hela benet men sen kommer han därifrån me ett ben som inte e helt igenomkollat

jo de gör jag finna liksom inget mer jag kan göra just nu..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Vi håller på att borra en ny brunn och nu har arbetet avstannat och de har gått på semester utan att säga något. Borrningen är färdig...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: Coop
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 749
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar