M
MaalinBB89
Sv: Missnöjd med vetrinären?
Men jag har ju betalat alla frakturer ang min häst eftersom som jag skrev hände detta för ett år sedan.. men det är bara och vänta och se?
okej, men är Hallands djursjukhus statlig? de måste dom väl vara?Jordbruksverket kan inte betala tillbaka fakturor om man vänt sig till en privat klinik/veterinär. Jordbruksverket = statliga veterinärer = distriktsveterinärer.
Om det är en icke-statlig veterinär måste man gå via Veterinära Ansvarsnämnden där ärendet prövas och veterinärens eventuella felbedömning/behandling fastställs. Om veterinären fälls i ansvarsnämnden kan man via vanlig domstol kräva skadestånd.
Även om det gäller en statligt anställd veterinär är det förstås inte solklart att SJV river fakturan. De kanske anser att fallet bör prövas i nämnden först.
Vid ansvarsärenden uttalar sig SJV i egenskap av kontrollerande myndighet, men de bedömer aldrig den rent medicinska biten. Bara eventuella brister i journalföring, användande av icke tillåtna preparat osv.
Men jag har ju betalat alla frakturer ang min häst eftersom som jag skrev hände detta för ett år sedan.. men det är bara och vänta och se?