Missnöjd med vetrinären?

Sv: Missnöjd med vetrinären?

Jag blir jättenervös när en veterinär "tror" och lugn när den "vet". Inget jag visar för veterinären eller påpekar, men av ngn anledning så funkar jag så.

De tvärsäkra har oftast bara "bestämt sig" för det de tycker är mest sannolikt. Som en klok man sa en gång; när man är 18 vet man allt, när man är 81 vet man ingenting.

Har du någon gång varit missnöjd med din veterinär?

Ja tyvärr har jag fått den fördomen om veterinärer att de inte brukar prata utan snarare undanhåller fakta, de utger sig för att vara mer kompetenta än de egentligen är, de gör märkliga saker.. Som t ex att röntga tre av benen istället för allihop när de uttryckligen sagt att hästen är halt på alla fyra :crazy: Såklart var det oröntgade benet värst :grin:

Så jaa, jag är oftast misstänksam mot dem.. Har aldrig mött någon som jag verkligen gillat, som varit vettig. På den kliniken jag var på uppvisade ingen av dem ett holistiskt synsätt, alltså såg till helheten, utan symptonbehandlade bara eller gjorde behandlingarna i vad jag anser konstiga ordningar. Men jag sa inget då, det är först efteråt jag tänkt på det.
Men de alla har ju olika lång utbildning, erfarenhet, rykte om sig och så vidare...

Ni som anser att veterinärer är inkompetenta personer med, efter vad jag förstår, ett prestigetänkande som inverkar menligt på djursjukvården - hur tycker ni att samhället ska agera utifrån detta?

Eftersom problemet i era ögon är så stort så borde man utvärdera landets veterinärkår och omarbeta utbildningen, den verkar ju inte uppfylla sina mål?

Har ni kontaktat jordbruksverket? Om inte tycker jag att ni ska göra det. Det verkar krävas en utredning.

För egen del försöker jag tänka att dessa uttryck inte är representativa för den genomsnittliga djurägaren och att de djurägare jag möter inte anser mig inkompetent och att de inte tycker att det är bortkastade pengar att ens konsultera mig. Jag har absolut inte den uppfattningen irl, men en sån här gnälltråd får onekligen yrket att kännas otacksamt.

men en sån här gnälltråd får onekligen yrket att kännas otacksamt.

Jag förstår hur du menar men det blir nog lätt så i en tråd med denna rubriken. Jag kan bara tänka mig hur det hade blivit på ex senior med en tråd om det var ngn som var missnöjd med den yrkesgrupp som jag tillhör. Jag kanske ska starta en och se vad som händer.

Jag tycker att (mina) vet. är fantastiska. Jag föredrar dock att åka till klinik då del de har bättre möjligheter där och del det blir billigare för min egen del. Jag tänker mig dv som allmänläkare de kan lite av vart som kliniker som är inriktade på häst som experter.

Jag har aldrig varit missnöjd med en veterinär eller så. Däremot har jag önskat mig lite mer information ibland.

I vintras åkte vi in med min vallack till klinik för att kolla honom.
Veterinären gick i genom honom och kollade allting. Men det som sen störde mig var att hon berodrade behandling av hästen, utan att informera mig om vad och var hon skulle behandla, vilka preparat hon skulle använda och varför. Det fick ajg veta efteråt när allting redan var gjort.
Jag vill inte bli utesluten ur behandlingsplanen av min häst. Det kändes helt enkelt inte bra att inte få vara med i beslutsfattandet. Jag är mycket väl medveten om att jag inte har några veterinära kunskaper eller så, men jag vill faktiskt veta vad man gör med min häst.

Jo, samtidigt så vet man att djurägarna ofta inte riktigt har fog för sin kritik och att veterinärer har en mänsklig faktor. Det är dock "inne" att gnälla på veterinärer vad det verkar. Men lite trött blir man ju.
För djurägaren/tränaren/massören/equiterapeuten/hästtandläkaren/whoever tvärsäkert vet att det var fel diagnos eller behandling.

Ibland har de rätt, och då heter det "dålig veterinär". Hur ofta de har fel och veterinären har rätt på sitt område bryr sig ingen i, för då är det ju bara i sin ordning. Veterinären skall ha 100% rätt för att vara bra. Tänk er att jobba så varje dag.

Och så undrar ni varför veterinärerna ibland är lite korta/barska/osäkra/whatever. De som tar åt sig mest är oftast de ödmjukaste - inte alltid de orkar jobba kliniskt i det klimatet. Och då syns inte just de ute lika mkt - som man bäddar får man ligga...
Ingen kan någonsin göra 100 % rätt alltid, ibland blir det ju fel och det är bara att beklaga. Det är ju ingen som är en dålig veterinär med flit.

Senast ändrad:

Jag kunde som mest när jag var mellan 18 och 25, dvs mina yrkesverksamma år som hästskötare innan jag började plugga till vet. Veterinärer kunde ingenting enligt mig, eller jo, vår gamla vet. som kom ut och sprutade det ben vi redan bestämt var dåligt, typ.... Men alla andra var i det närmaste talanglösa.:crazy: Kan säga att jag kom ner på jorden ganska snabbt efter att jag börjat plugga. Så jag vet att folk kan vara på detta viset men jag har ingen förståelse för mitt eget beteende på den tiden men jag gissar det handlade om prestige och revirtänk från min sida (jag kan mitt djur bäst). Denna erfarenhet har väl iofs gjort mig mer tolerant med folk som är som jag var, men jag kommer aldrig kunna se mitt beteende som försvarbart och nu 10-15 år senare har jag förändrats en hel del kan man säga.

Jo det är allt sant. Men det är ju risk att vara så sent ute med en vaccination om man tävlar, det kan ju leda till att man åker på en ökad kostnad och får grundvaccinera igen, helt i onödan.
* kopparberg - ekonom * ;)

Jag förstår hur du menar men det blir nog lätt så i en tråd med denna rubriken. Jag kan bara tänka mig hur det hade blivit på ex senior med en tråd om det var ngn som var missnöjd med den yrkesgrupp som jag tillhör. Jag kanske ska starta en och se vad som händer.

Håller med om att det är så. Hade rubriken i stället varit "nöjd med fantastiska veterinärer" eller ngt så hade ju de hästägare som aldrig varit missnöjd med en veterinär öppnat och läst tråden. De som öppnar denna tråd är ju de som ngn gång varit missnöjd med en veterinärs behandling.
Och tyvärr så är det ju så att det negativa kan fastna mer än det positiva, och just när det är ens djur som är sjukt så är det ju så stort om det blir fel.

Jag har en favoritveterinär jag litar 100% på, tycker han visat stor kompetens, empati och verkligen tar sig tid. Jag åkte till honom första gången på rekommendationer från massor av medhästmänniskor. Tyvärr är han idag pensionär, vet inte hur aktiv han är längre.
Var in med min gammelpålle när han var 16 år, han fungerade noll i ridning, medryttaren var svävande hur den red, jag ville kolla upp honom så han var ok, att han inte krånglade för han hade ont någonstans.
Efter besiktning inkl böjprov mm sa veterinären "så friska 16-åringar finns inte, vad kostar han". Den kommentaren kommer jag minnas så länge jag lever, vad glad jag blev! :laugh:

Jag behöver lite hjälp.. Funderar på att begära skadestånd av klinik. Har skickat in anmälan till Veterinära Ansvarsnämnden men de kan inte precis göra ngt..
Min häst och de andra lekte i hagen och fick en spark strax ovanför knät och fick box vila två dagar och sen bara mysa i hagen. ett par veckor senare precis när en kompis kolla ut för att titta till hästarna sprang dom runt och min började halta rejält, ringde djursjukhuset och de ville att han skulle komma in direkt. han va rejält halt hö fram och vä bak, hö fram hade han fått sparken på tidigare.
De röntgade benet.. och vi allihopa påpekade att de skulle ta HELA benet från hoven upp till benet slutar flera gånger fråga vi om de gjorde de och påminnde dom.. de bedöva hoven för att kolla om de va hovböld sa de, ultraljud på stället han fått sparken och han va lite svullen där och hade ett litet jack, de hittade inget. han va där i 4 dagar utan att de hittade något fel.. första dagen efter han kommit hem var han inne i boxen, sen i en liiiten sjukhage så han knappt kunde vända sig för han skulle va så stilla som möjligt. men kvällen på dag tre så skulle vi hämta in hästarna och jag tog på min häst sin grimma och när jag skulle leda ut honom ut den lilla hagen så HOPPADE han på tre ben.. och vi ringde till kliniken men de tyckte han skulle komma in igen.. men han kunde inte gå.. han hade gått igenom halva vanliga hagen till stallet och sen orkade han inte hoppa längre, han orkade knappt stå upp.. de på kliniken verkade likgiltiga, ringde distrikt som kom ut direkt och bekräftade de vi hade fastat, att han brutit hö fram. uppe vid fästet...
Han avlivades på plats.. det var hemskt.. Skällde några dagar senare på kliniken och krävde röntgenbilderna och påpekade att vi eventuellt skulle anmäla dom.. röntgenbilderna vi fick hade de knappt tagit några bilder och inte eller på HELA benet som vi sagt om och om igen...

Var ska man vända sig för skadestånd, om det är möjligt? även om de inte kan ersätta min bästa vän..
Behöver all tips jag kan få..

de kan väl bara varna veterinären som hade hand om honom? så förstod jag de på deras hemsida..

de kan väl bara varna veterinären som hade hand om honom? så förstod jag de på deras hemsida..

Du får skriva ner det som hänt och redogöra för VAD exakt du anser vara fel med hur din häst blivit behandlad.
Utifrån det gör Ansvarsnämnden en bedöming av fallet och så kommer ärendet till Jordbruksverket (i mitt fall var det så) som sen uttalar sig om det för att sen bolla tillbka till Nämnden som sen inleder en dialog, brevledes mellan dig och behandlande veterinär för att få in all information.

Jag har haft ett ärende uppe och även fått den veterinären "fälld" med en erinran som följd. Det jag fick i ersättning var givetvis livvärdet på hästen, via försäkringsbolaget. Och sen fick jag ersättning för bensin, destruktionskostnad, obduktion och självrisken av besöket. Vill minnas att det blev ca 5000 kr.

Du får skriva ner det som hänt och redogöra för VAD exakt du anser vara fel med hur din häst blivit behandlad.
Utifrån det gör Ansvarsnämnden en bedöming av fallet och så kommer ärendet till Jordbruksverket (i mitt fall var det så) som sen uttalar sig om det för att sen bolla tillbka till Nämnden som sen inleder en dialog, brevledes mellan dig och behandlande veterinär för att få in all information.

Jag har haft ett ärende uppe och även fått den veterinären "fälld" med en erinran som följd. Det jag fick i ersättning var givetvis livvärdet på hästen, via försäkringsbolaget. Och sen fick jag ersättning för bensin, destruktionskostnad, obduktion och självrisken av besöket. Vill minnas att det blev ca 5000 kr.

Har skrivit ett brev och skickat till VAD och vad jag tyckte va fel mm..

okej men hur lång tid tog ditt ärende? skickade in pappert plus räkningarna från kliniken och distrikt med brevet.
Så nu e de bara för mig att vänta eller? :/

Har skrivit ett brev och skickat till VAD och vad jag tyckte va fel mm..

okej men hur lång tid tog ditt ärende? skickade in pappert plus räkningarna från kliniken och distrikt med brevet.
Så nu e de bara för mig att vänta eller? :/
Ja, det är bara att vänta.
Tålmodigt!
Mitt ärende tog ca 3 år...
Du kan läsa min historia här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=471802&highlight=charlton
Och här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=544890&highlight=Charlton

Jag skrev till jordbruksverket. Mitt fall var i april. Fick pengarna nu i okt. Fallet tog extra lång tid pga blåtungan.
Så tre år!!! Oj det var länge eller har jag haft tur bara.

Jag skrev till jordbruksverket. Mitt fall var i april. Fick pengarna nu i okt. Fallet tog extra lång tid pga blåtungan.
Så tre år!!! Oj det var länge eller har jag haft tur bara.

okej, kanske tar olika tid beroende på hur påstridig veterinären e eller kanske hur svårt de e att få tag i den veterinären? bara en fundering...
Jag hoppas då mitt inte tar 3 år...
fast eftersom de som hände var för ett år sen så kanske de tar tid..
De som verkligen fick mig att ta tag i anmälan igen nu var att jag av en slump såg att de hade klantat sig me en tävlingsponny...
att de hade kommit in me den och sen hade de blivit strömavbrott men veterinärerna fortsatte behandlingen i ljuset av ficklampa... helt sjukt.. de kunde inte använda hästen i tävlingar efter de...
De fick mig att bli riktigt förbannad speciellt att jag även läste att VDn för kliniken hade blivit sveriges bästa företagare typ detta året :S
Många jag vet tycker inte om kliniken och stordjursavdelningen.. men smådjurs är bättre...
men vi får se hur lång tid det tar inte jag får reda på någonting över huvudtaget :)

Jordbruksverket kan inte betala tillbaka fakturor om man vänt sig till en privat klinik/veterinär. Jordbruksverket = statliga veterinärer = distriktsveterinärer.

Om det är en icke-statlig veterinär måste man gå via Veterinära Ansvarsnämnden där ärendet prövas och veterinärens eventuella felbedömning/behandling fastställs. Om veterinären fälls i ansvarsnämnden kan man via vanlig domstol kräva skadestånd.

Även om det gäller en statligt anställd veterinär är det förstås inte solklart att SJV river fakturan. De kanske anser att fallet bör prövas i nämnden först.

Vid ansvarsärenden uttalar sig SJV i egenskap av kontrollerande myndighet, men de bedömer aldrig den rent medicinska biten. Bara eventuella brister i journalföring, användande av icke tillåtna preparat osv.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Vi håller på att borra en ny brunn och nu har arbetet avstannat och de har gått på semester utan att säga något. Borrningen är färdig...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: Coop
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 749
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar