Missnöjd med vetrinären?

Sv: Missnöjd med vetrinären?

Ansvarsärenden går inte till domstol.

Man anmäler genom att skriva ett brev där man berättar vad som hänt. Därefter får den anmälda veterinären ta del av brevet och ge sin version. När denna inkommit till ansvarsnämnden får du som anmälare ta del av veterinärens version och eventuellt kommentera denna.

Därefter tar ansvarsnämnden ställning till ärendet. Även jordbruksverket gör en utredning och uttalar sig, men inte rent veterinärmedicinskt utan mer vad gäller lagar och t ex journalföring.

Ansvarsnämnden tar inte ställning till ekonomiska krav. Vill man bestrida en faktura eller få skadestånd krävs en sedvanlig rättsprocess. Ofta efterfrågas expertisutlåtande i en sådan eftersom rätten inte kan ta ställning till ev felbehandling. En fällande dom i ansvarsnämnden är alltså en god grund för ekonomisk ersättning.

Man kan i vissa fall göra upp i godo med veterinären. Ganska klokt att inte använda meningen "Om du betalar så ska jag inte anmäla dig till ansvarsnämnden" i ett sådant sammanhang...

Eftersom veterinärer, liksom läkare, arbetar med levande icke-förutsägbar vävnad, händer det att oförutsedda komplikationer uppstår. Sådant är förstås svårt att döma veterinären för. Däremot rent slarv; ofullständig undersökning, grava felbedömningar mm fälls veterinärer för.

Hej!

Min häst skadade sig i hagen förra sommaren och fick en allvarlig sårskada på ena kotan bak.

Ringde distriktsveterinärerna och de kom ut 5 timmar senare.
Hon sa att såret var "för gammalt" för att sys, och la om ett bandage, utan att försöka stänga såret. Gav honom dessutom MÄNGDER av lugnande för hon var livrädd för min genomsnälla häst. Suck, dessa koveterinärer. Sa sedan att han skulle behöva vila i 3 veckor, innan såret skulle vara läkt.

Att tillägga om såret: Det var ca 10 cm långt och 5 cm öppet, och djupt ända in till skelettet.

Dagen efter kollade vi på såret igen, jag och min ridlärare och det såg inte bra ut alls. Hon hade rengjort det dåligt och bandaget hon hade lagt hade glidit ner. Det luktade ruttet!

Så fick fixa en akuttid på Slöinge Hästklinik och åkte dit. Väl där så konstaterade de att såret måste sys. Frågade då om såret var "för gammalt" som veterinären hade sagt men de skrattade och undrade vem som hade sagt något så idiotiskt.

I alla fall, min häst fick sövas och sys, och hade sedan 6 veckor boxvila. Sedan sakta igångsättning.

Fick räkning på 2400 från distriktsveterinären, 2400kr för att hon hade lagt ett dåligt bandage, inte tvättat såret plus att hon heller inte sa att vi borde åka till en klinik.

Givetvis överklagade jag detta, även mina ridlärare ringde och "skällde ut" henne. Och det hela slutade med att räkningen ströks.

Att jag fick betala 2700kr på hästkliniken ser jag verkligen som rätt, då han fått operation, mediciner, plus att han stannade kvar där i 1 vecka!

Men har man fått fel behandling ska man inte ge sig. Så gör inte det du heller!

Som sagt så har jag gjort det.
Det har tagit ganska lång tid pga först försvann mitt brev mystiskt så jag fick skicka in det igen och då var det mitt uppe i blåtungekrisen.
Ringde ansvarig veterinär på jordbruksverket i måndags igen och han skulle försöka ringa mig under dagen idag.
Jag vet inte om gubben fått licensen indragen, men man vill ju inte att en person som kanske inte är så värst insatt i hästars sjukdomar ringer ut honom och kanske får hästen feldiagnostiserad.

Tack, nej jag ska inte ge mig!
Problemet med mig när jag väl samtalar med tex ansvarig så är jag så blyg så jag vågar knappt säga emot, finner inte orden som jag skulle behöva säga.
Ett brev på 3 sidor borde räcka.
Det dumma är att det finns inga vittnen.
Det var även det som stationschefen sa när jag först ringde till henne. Hon var opartisk. Det var då jag kontaktade jordbruksverket.
Men varför skulle jag hitta på något sådant här?

hehe.... En av våran lokala tidning har fått nys om det inträffade om mig.
Dom hade skrivit en annan artikel om en som anmält en vet i kronoberglän till jordbruksverket.
Jag skrev då ett mycket kort mail till dom om det möjligen var denne och att jag hade med anmält honom.
Nu var dom visst nyfikna på detta fall.
INte för jag kommer nämna mig själv eller veterinären vid namn i tidningen, men är det alldeles för taskigt att gå ut med det??

När jag var 18 år hade jag min första häst. Ringde till en veterinär eftersom jag tyckte hästen betedde sig konstigt. Beskrev symptomen, veterinären säger "ingen idé du rider mer, åk in till klinik och röntga så ser vi hur länge han håller".
Åkomman? Jodå tuppsteg! Snacka om dåligt påläst veterinär! På kliniken i fråga så sa veterinären som undersökte min häst "vad VAR DET för veterinär du pratat med?!" Sedan genomgick hästen i fråga böjprov på alla fyra benen, alla ben ua.

jag fattar inte? Det kan inte vara så att du beskrev symptomen så att veterinären uppfattade situationen på ett sätt, men det var på ett helt annat?

Antinflammatoriskt i akutskedet kan väl tillochmed öka risken för sårinfektion?

be någon annan som inte är så blyg att ringa, jag var ju med rätt blyg men båda mina ridlärare ringde och skällde på henne också :)

*KL*

Skulle besiktiga våran nuvarande ponny på klinik, ponnyn hade aldrig varit utanför stallen och var såklart rädd, vilket vi också informerade ordentligt om.
Vi kommer dit och ska göra böjprov, ponnyn dansar runt och vill inte ta upp benen. Vi föreslår då "att vi tar det en annan gång, när han har blivit mer van".
NEJ säger han som ska böja och börjar istället SLÅ ponnyn. Jag var mäkta arg och sa åt honom att "min häst slår du inte, sluta hellre böja"

En annan gång skulle vi göra en gårdsbesiktning, ringde ut distriktvet som kom. Men den människan jobbade tydligen mest med smådjur, har vi fått veta i efterhand. För det första vågade hon inte komma nära hästen, visst, hon var rädd. Men vi berättade i telefonen att hästen var väldigt reserverad mot främlingar. Sen skulle vi bremsa vilket då jag fick göra, inga problem. Vet tog över bremsen och SLÄPPTE(!?)
Sen skulle vi ut och göra böjprov på gången, varpå veterinären står och tittar på hästen (som står helt stilla) och säger att hästen är inte hanterbar, sedan åker hon illa kvickt.

Vi fick en räkning på 1400:-, inga undersökningar hade gjort, vet nuddade inte ens hästen.:cool:

*KL*

Vi den återkontroll en gång på klinik så har jag argumenterat ang betalningen.

Hästen hade haft en hovböld som visade sig på en besiktning när jag skulle köpa hästen. Ägaren longerade utomhus på en grusplätt och veterinär konstaterade att den förtfarande va lite halt.
Detta var allt som gjordes. När ägaren varit och betalat så tyckte hon att det va dyrt. När vi läste specifikationen så stod det: Förbrukningsmaterial -75 kr!
Då gick jag in och frågade vad vi förbrukat och efter lite påstridighet fick ägaren tillbaka sina 75 kr :banana:

När jag var 18 år hade jag min första häst. Ringde till en veterinär eftersom jag tyckte hästen betedde sig konstigt. Beskrev symptomen, veterinären säger "ingen idé du rider mer, åk in till klinik och röntga så ser vi hur länge han håller".
Åkomman? Jodå tuppsteg! Snacka om dåligt påläst veterinär! På kliniken i fråga så sa veterinären som undersökte min häst "vad VAR DET för veterinär du pratat med?!" Sedan genomgick hästen i fråga böjprov på alla fyra benen, alla ben ua.

Det är ju inte jättelätt att beskriva något så att man över telefon kan säga "ingen fara, rid på bara, det är säkert bara tuppspatt". Visst att rörelsen är typisk, men jag skulle inte våga tycka så utifrån en beskrivning över telefon. (Du har ingen aning om hur knasiga beskrivningar man får ibland...:crazy:)

Det kan ju användas mot veterinären i fall det skulle vara en hälta som hade behövt behandlas. Det är bättre att åka och titta alt hänvisa till klinik vid oren gång än att på telefon tycka "det är nog tuppspatt". Och vid en rörelsestörning som verkar ha funnits ett tag tycker jag att det är helt korrekt att hänvisa till klinik. Tycker jag iaf. :D

Nu har alla fall nån slags högre veterinär ringt och jag kommer få tillbaka mina pengar.
Han beklagade det hela och efter min anmälan kom in så har det kommit många fler.
Efter jul skulle det komma kompetent och erfaren personal sa han.

Grattis :laugh:! Det låter ju lovande. Vi får hoppas att det blir stora förändringar efter jul då!

Jag förstår inte riktigt dina inlägg? Du har ringt till jordbruksverket (antar då att det var en statligt anställd veterinär som du haft kontakt med) och krävt pengarna tillbaka? Så kan man göra, SJV kan besluta i fakturafrågor. Däremot görs inte anmälningar av veterinärer till jordbruksverket utan till Veterinära Ansvarsnämnden. Den är en fristående myndighet som lyder under jordbruksdepartementet. Läs mer på www.vetansvar.se

har hört talas om det oxå.
Jag ringde till jordbruksverket och frågade dom hur jag skulle göra och jag kunde göra det via dom.

KL

Hade ut veterinär då min häst hade känts snubblig här i somras och alllmänt hängig. Tog ut en rek. veterinär som skulle vara väldigt bra på ben o.dyl. Han tittade, kände lite på benen och tyckte han var himla torr och fin. Jag sprang fram och tillbaka en liten sväng, hästen snubblade till en gång. Han undrade om det var så han brukade göra? -Ja, svarade jag, och sen kom då förklaringen.

När hästarna blir gamla slutar hjärnan sända ut signaler att de ska lyfta på benen. Eftersom min häst var på "upploppet" så var det en naturlig händelse. Han skulle absolut inte blir bättre, utan troligen var det snart dags att avliva.

Jippie. Idag är hästen helt återställd. Absolut inga konstigheter. Vad det var får jag nog aldrig veta, men inte fan var han döende pga av den extremt höga åldern, 21 år.

Nope, veterinären trodde verkligen att tuppsteg var slutet för en ridhäst! Bla så sa jag att hästen hade exakt samma symptom som en annan häst med tuppsteg som veterinären kände till.
Min slutsats är helt enkelt att veterinären var inkompetent, han var inte tillräckligt påläst och skicklig på sitt jobb.

Så redan då, med min första häst så fick jag en rejäl portion misstänksamhet mot veterinärer, jag håller mig fortfarande helst till de veterinärer jag känner till, jag rekommenderas osv.

Tuppsteg medför de gånger jag sett ingen hälta, men det kanske förekommer? Min häst var inte halt. Symptomen hade dessutom inte funnits mer än några dagar.

Att åka till klinik med allt som har med rörelseapparaten att göra, det var ngt jag började med efter den gången och har fortsatt med sedan dess.
Klinikveterinären "idiotförklarade" distrtiktsveterinären totalt, ville tom veta hans namn.

Som jag nämnde i ett annat svar så förstod veterinären att det var tuppsteg, jag sa att hästen hade samma symptom som en häst med tuppsteg som veterinären kände till.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Vi håller på att borra en ny brunn och nu har arbetet avstannat och de har gått på semester utan att säga något. Borrningen är färdig...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: Coop
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 761
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?