Missnöjd med vetrinären?

Sv: Missnöjd med vetrinären?

Det var Torbjörn så jag tror nog han var kompetent nog. Vi valde att inte gå tillbaks med det eftersom försäkringsbolaget täckte större delen av kostnaderna ändå. Hoppas du inte tog besserwisser som en pik, var mest det att jag tenderar att bli det själv. Är inte är så himla haj på det där med besiktningsprotokoll så jag litar på det du påstår ;)

Å inte alls! Ja, var det Hästtandläkaren så får man utgå från att det stämmer! Där satte du mej allt på pottkanten när jag tog chansen att spy galla över sk "hästtandläkare". :bow:

Jag hade ett dräktigt sto som antagligen blivit sparkad. (såg ut som hon blivit skuren bak) DV kom sade att det inte behövde sys och gav oss pencilin.
Någpn dag senare åker vi till hingststaionen för ultraljud. Veterinären där svor över DV och sydde stoet samt tog bort pencilinet.

Tar inte ut DV åker till klinik i stället. Blir billigare även vid vaccination av flera hästar så är det billigare för mig att koppla på transporten åka 8mil enkel resa och göra det på klinik. Det känns sjukt.

Ja det har jag. betalade räkningen och tackade för mig och bytte sedan klinik och vet. Numera har jag en enda vet. som jag åker till, skulle aldrig få för mig att åka till någon annan.

Detta drabbade inte mig, utan min kompis. Min kompis red sin häst när dom gick omkull i skogen och hästen fick ett sår på bakbenet (låret). Kompis trodde inte det var så allvaligt först. Men hästen blev sämre så hon åkte in till klinik. Först sa dom att det bara var ett ytligt sår och att det skulle hållas rent, sen skulle det läka av sig själv, det gjorde det inte.

Hon åkte in igen och nu hade det även blivit lite inflammerat. Dom fick med sig lite salvor och anti inflammatoriskt (stavning?). Inflamationen försvann men såret läkte inte.

Dom åkte in igen och först nu börja veterinären spekulera om något satt fast längre in. Dom gjorde UL men inget hittades. Dom fick åka hem igen efter att vet. sagt att det skulle läka. Och så gjorde det inte det.

Nu åkte min kompis till en annan klinik, och dom såg direkt att det inte bara var ett ytligt sår, det satt fast något. Och det gjorde det, dom plockade ut en 6cm lång pinne!! :eek: Efter det läkte såret nästan direkt... :grin:

Ja jag har varit väldigt missnöjd men betalade och klagade inte, jag trodde ju på att hästen skulle bli frisk.

Min häst hade varit sjuk en längre tid med diverse symptom, bla headshaking syndrom, kolik, korsförlamning och andra difusa symptom.

En dag när jag kom ner till henne i hagen ville hon inte röra sig, fick med stor möda in henne i stallet och eftersom de var mitt i alla semestrar så var ordinarie vet. ledig.
Ringde dv som kom ut och konstaterade att hon hade ont, ingen temp, ingen puls i hovarna.
Gav smärtstillande och skrev remiss till klinik.

På kliniken ansåg de att hon skulle vara kvar, de misstänkte Cushings syndrom och ville ta prover.

När jag ringde dagen efter var det en annan veterinär, hon sa att de skulle börja med proven efter ridprovet:eek: jag sa att det går inte att rida henne, det skulle vara djurplågeri, hon kan ju knappt gå:( vet. menade att hon kunde avgöra det själv.

Dagen efter skulle proverna vara färdig tagna och jag skulle få hämta henne.
När jag kom dit sa de att de inte hade tagit några prover eftersom inget tydde på cushing, de hade provridit henne och kommit fram till att hon var lat och att hon var öm i sulorna.

Jag grät och förbannade mej själv att jag varit så dum att jag lämnat henne där, hon hade då inte varit ridbar på det senaste halvåret.

Vet menade att det var bara att rida, med spö och sporrar eftersom hon var så lat.

Vet. menade också att någon hade raspat ned tänderna för långt på henne, hon hade ingen tuggyta kvar, jag förklarade att ingen hade raspat tänderna på henne utan förklarade igen att hon stod och "idisslade" hon gnisslade tänder vilket enligt ord. vet. berodde på smärtan från nacken.
Vet. på kliniken tyckte då att jag skulle linda huvudet hårt på henne så att hon inte skulle kunna göra så, men kom på sedan att då kanske det skulle vara svårt för henne att äta:cool:

Jag tog hästen och åkte hem, skodde henne med sulor trots att både jag och hovis inte ansåg att det var där felet låg.

Detta var i juli, i oktober efter ett antal behandlingar till för den smärta hon hade i hela kroppen fick hon till slut somna in.
Sista veckan gick hon på tre dubbel dos butta, hon var ändå inte smärtfri, men så pass hög att jag hoppas att hon inte led för mycket.

Enligt min egen vet. hade hon förutom headshaking även inflamation i levern, hon kunde inte heller tillgodogöra sig maten, dels pga tänderna men också att näringen inte togs upp.
Det gick inte att få bukt med problemen trots upprepade behandlingar, både med "vanliga" mediciner och alternativa metoder och trots special mat ala väldigt mycket lös gröt.

Jag hade gärna anmält vet. men kände då att jag orkade inte, jag ville bara få min häst frisk och var så oerhört besviken på dem att de red på henne trots hennes skick.

Jag har samma erfarenhet.
Jag har också anmält en veterinär. Resultatet blev hotelser, mycket otrevligt. Tillslut slapp jag räkningen mot att jag drog tillbaka anmälan.

Jag har en helt annan erfarenhet. Gjort anmälan och fått veterinären fälld.

Men dessa pengar vill jag ha tillbaka!!!
Imorgon lovade en vet. på jordbruksverket att ringa mig. Det har dröjt pga blåtungan. Håller tummarna.
Ok, 2000 kanske inte är så mycket för en del. Inte för mig heller om jag inte hade haft alldeles för myket utgifter redan detta år.
Annars är huvudsaken att denna ska få sluta nu!

Jag har en helt annan erfarenhet. Gjort anmälan och fått veterinären fälld.

Oj, hur gick det till.
Fick förklarat för mig att det skulle innebära en väldigt krånglig procedur så när veterinären ville göra upp i godo så tog jag chansen.

Fast egentligen kanske man skulle vara tuffare och löpa hela linan ut. Om man gör upp i godo så märks ju inget...

Oj, hur gick det till.
Fick förklarat för mig att det skulle innebära en väldigt krånglig procedur så när veterinären ville göra upp i godo så tog jag chansen.

Fast egentligen kanske man skulle vara tuffare och löpa hela linan ut. Om man gör upp i godo så märks ju inget...

Man gör en anmälan till Veterinära ansvarsnämnden, sen börjar ett pajkastningskrig som efter ett par vändor till domstol under ett par års tid avslutas med att Nämnden anser att veterinären får en erinran för att han brustit.

Ja, det är en tidskrävande, tröstlöst, ledsamt, uppslitande procedur och inte ett dugg värt det mer än för att rätt ska vara rätt.

Jodå, två gånger!

Fall 1: Hade ett sto som skadade sig i hagen, kom in med ett skärsår nere vid kronraden - ganska djupt men liksom längsgående - tack och lov för att hon inte skadat senor och dyl!
I vart fall tillkallades ambulerande veterinär som dyker upp med två studenter i släptåg. Jag visar på skadan. Veterinären - en ung tjej av bimbotyp - plockar då fram sin pärm med kurslitteratur(?!) och börjar leta efter en bild på anatomin i den. Hon stannar upp och säger något i stil med "Jaja, okej, så det är sådär det ser ut." Varvid en av studenterna pekar på sidan bredvis och säger "Nja.. är det inte det där?" Vet. skrattar till och säger "Ja just ja, så är det visst." Redan här blir man skräckslagen.

Såret sys. Inget antiinflammatoriskt ges - trots att jag ifrågasätter detta. Antar att vet. kan sina saker. Hon skriver ut en saftig räkning och åker därifrån.
Två dagar senare har hästen hög feber, benet är svullet och såret varigt. Återigen ringer vi ambulerande och får ut en BRA vet. denna gång. Hon muttrar lite över den andra veterinären men sköter om såret - får klippa upp stygnen (vilket senare resulterar i svallkött och ytterligare kostnader..) och ger sedan penicillin. Hästen chockar (naturligtvis - vad annars) och vi får istället en pasta att ge henne.
Av denna slutar hon äta och dricka.
Två dagar senare igen blir nästa samtal till ambulerande. Hästen ligger då ner och istortsett säger "Nej, nu ger jag upp - nu dör jag."
Nästa vet kommer ut - även denna gång en BRA! Det blir till att sonda henne och sedan sitta med dropp hela natten..

Allt detta hade kunnat undvikas om hon bara fått antiinflammatoriskt från början.. :mad:
I detta fall klagade vi, men betalade och beslutade att aldrig mer anlita vet. 1!

Fall två:
Hade ett sto som skulle besiktigas innan försäljning. Pigg och glad häst, som reds regelbundet i alla gångarter ute i terrängen.
Ringde till djursjukhuset, hästkliniken i krokarna och bad att få ut min vanliga veterinär - tyvärr var hon ledig men någon annan kunde komma ut? Sade då att jag inte ville ha ut vet.1 från fall 1. Inga problem, hon jobbade inte kvar...
Vi andades ut och kände att jamen dåså, då är det lugnt.

När veterinären kommer fram och öppnar bildörren står vi färdiga med hästen ute och väntar. Hennes första kommentar är "jaha, vad är det för ras på den här då?" Jag svarar att det är ett varmblodssto på 11år och som svar på det får jag en fnysning och ett "Jaha, det är en travare!"
Hästen får sedan skritta 5 meter och vet. talar om att hon är blockhalt på två ben. Jag ser ut såhär: :eek: och :confused:
Samtidigt hänger inte mindre än FYRA studenter (ingen har frågat om det är okej att de klämmer på henne..) på henne, klämmer på henne, petar henne i rumpan, munnen, öronen, lyfter ben och ja. allt på samma gång. Som tur är, då är det en väldigt snäll häst. Vet blänger på hästen och fräser åt henne att stå still, samtidigt som hon bänder upp munnen på henne och drar i tungarn och studenterna fortsätter på samma vis som innan - förutom att de bytt plats.
Då kommer nästa kommentar "Jaha, hon kommer ju inte gå igenom så det är väl ingen idé att vi fullföljer besiktningen?" Jag menade på att jag ville ha henne helt besiktigad när de ändå var där och fick då som svar att "Vad är vitsen, en sån här travare säljer man ju ändå inte."

Både jag och mamma var helt stumma. Aldrig varit med om någonting liknande!
Vet satte sig i bilen med sina studenter och satt där i 20 minuter, kommer sen släntrandes med en räkning (undersökte hästen i kanske max 15min.) på en besiktning och arbetstid på 1,5. :eek:

Tack och hej sa vi, ställde in vår häst och åkte hem. Ringde hästkliniken och fick prata med chefen. Denne menade på att det inte fick gå till på det här viset, och vi blev vidarekopplade (x-antal gånger) till vi fick prata med högsta hönset på kliniken.
Vet. fick en varning, vi fick en gratis undersökning på kliniken - vilken vi inte utnyttjade. Hästen besiktigades igen med en annan vet och fick omdömet: "Jättetrevlig individ." och "U:A på böjprov."

Räkningen fick vi betala. Men ALDRIG mer att jag anlitar veterinärerna från den kliniken - om inte MIN vet finns där.

Usch, det där låter inte roligt!!!
JAg vet inte om jag vill klaga på min ordinarie vet... Men han sydde alla fall ihop baken på min dam för hon blev så slapp efter vår misshandling när vid plockade ut hennes döda föl.
Han gav heller ingen antibiotika. Han trodde inte det skulle behövas.
Såret läker dåligt och en vecka senare står hon med livmoderinflamation. Som sagt så drog hon mycket luft och den smittan var säkert redan där och det kan också varit därför såret läkte dåligt, eller så tålde hon inte dom invända stygnen som skulle försvinna självt.
Men hon blev bra sen tack o lov, men en annan vet fixade henne då med tanke på sjukdomen. Alla dessa kostnader även den första då min vet sydde gick på försäkringen!

Det där med besiktning ja.. Det där känner jag verkligen igen gällande travhäst.
Skulle ha veterinären till att kolla min häst så jag blev av med reservationen som mitt försäkringsbolag ger alla travare (hälta och sådant). Han sa ungefär i stil som din, att inga travare gick igenom. Jag gick och sprang några steg. Nej, hon är alldeles för halt. *Suck* Jaja, sen har jag struntat i det, för blir hon halt så jag känner och märker av det så kommer jag inte göra så mycket åt det. Hon har i så fall haft sina goda dagar! Elakt kanske... Men så är det.

Problemet vi har här i lilla älmhult är att om man nu vill ha en veterinär som finns nära till hands så är det ju distriktet. Tyävrr vet man aldrig vad det är för nån som jobbar där. Har varit olika rätt många gånger.
Dels han som inte godkände min travare, nån dansk och så nu denna kludden som snart ska sluta.
När mitt sto kastade sitt föl var det TACK O LOV inte denna sistnämnda gubbe som jobbade utan en svensk, gammal i gemet gubbe som verkligen gjorde allt för mitt sto. Han var inte stationerad i ä-hult men hade jouren den helgen.
Jag börjar gråta nästan var gång jag tänker på det om det varit den sistnämda.

Jag har varit riktigt missnöjd med en vet.

Hästen betedde sig väldigt konstigt, vägra gå & när man tvinga henne så kunde hon inte gå utan o vingla som en fyllegubbe.
Ringde vet ( de va lördag kväll) som VÄGRA komma ut. Jag ringde 4 gånger men han sa att hon brunsta nog bara.
Trots att jag envisades att det INTE var brunst så kom han inte.

4 veckor senare händer samma sak med hästen, var då på ett annat ställe, vet kommer ut, konstaterar att hon fått korsförlamning & kan då konstatera att hon fick det förra gången också då den andra vet inte kom ut !

Snacka om att jag va arg, ringde till vet.stationen o berätta hur läget va & att jag tyckte dom skulle skämas som f*n ...

Jag försökte få en feldiagnos ändrad, en DV ställde diagnosen fång på mitt sto som inte orkade stödja på ena framhoven.
Till saken hör att hon fölat två veckor tidigare och var tvungen att kunna ge di till fölet.
Två dagar efter diagnosen och behandling orkade inte mitt sto stå upp längre, jag ringde då stationen och ville ha ut en annan vet.
Jag träffade då en mycket trevlig vet som tyckte det var underligt med fång på en hov, hon bad mig att genast ringa en hovslagare - misstänkte hovböld.
Hovslagaren kom inom en timme som tur var för då kunde stoet inte längre stå upp mer än korta stunder.
Det visade sig vara en jättehovböld, hovslagaren öppnade och mitt sto blev såpass bra att hon kunde stödja på hoven direkt

Jag ringde sen upp vet som ställt diagnosen fång och bad henne ändra, ville inte ha en reservation i min försäkring för något som inte stämde. Döm om min förvåning när människan vägrade!
Hon sa att det var möjligt att det var en hovböld två dagar senare men när hon var ute var det fång
Naturligtvis är jag jätteglad att det var en böld och inte fång, men jag vågade inte använda mig av försäkringen, om hon någon gång skulle få fång, hur skulle försäkringsbolaget reagera då? Upprepade fånganfall kan inte vara en dröm för försäkringsbolaget
Har råkat ut för andra märkliga saker, men vad gör man, vi är tyvärr i beroendeställning av veterinärerna

Knapplån

Vilka skräck historier.
Jag trodde det bara var jag som råkat illa ut. Hade ute en distriktare för många år sen. Lymfangit i alla fyra blev diagnosen. Hästen hade inga sår, ingen mugg inget som kunde förklara detta. Det blev iallafall penicillin i fem dagar. Hästen blev bättre men tog sen bort som femåring på grund av oförklarliga vandrande hältor. Är idag övertygad om att det var Elichia hon drabbats av. Men detta var innan det blev allmänt känt att hästar kunde drabbas.

/B

I första fallet: antiinflammatoriskt hade inte förhindrat en sårinfektion. Sårinfektioner är en inte helt ovanlig komplikation vid skärsår och kan inte direkt belastas veterinären.

En del vet, en del vet inte varför jag var så missnöjd med min vet.
RIngde ju ut han för att han skulle kolla på min ettåring (som aldrig åkt släp då) om han trodde det var någon fara med benet då jag trodde hon blitt sparkad, var VÄÄÄLDIGT halt (till o med för ett otränat öga), pluss att hon var svullen och hade varit så här ett par dagar.
Han lät inte så kunnit i tele ens till att börja med så jag blev nervös redan då.
Väl när han kom så fick jag fråga om jag skulle gå med henne så han kunde se hur halt hon var.
Han menade på att hon var ju inte alls halt. (!!!!!!!!)
Han petade rent ut sagt lite på benet. Verkade rädd för henne. Hon var lite småstirrig så jag frågade om jag skulle ta in henne i stallet.
Nej då. Nä, hon kunde gå ut i hagen igen för hon var frisk och svullnaden skulle gå ner om några dagar. Jag sa att jag redan väntat ett par dagar (nästan en vecka).
Så skulle han skriva förättningsunderlaget. Jaha sa han, hade hon något sår på benet?? Han hade alltså inte sett dett vid "undersökningen".
Ja?? Sa jag. Ok, då letade han upp sårskada som sökord på datorn. Men hallå, sa jag jag. Jag kontaktade er pga hälta. Nej hon går så fint sa han. Men titta på henne, hon gick i hagen då, hon är ju jättehalt!!!
Men nä, han skrev inget om hälta.
Han sa att att jag skulle tvätta såret med tvål och vatten så blev hon bra. Och jag fick bara använda sådant tvål som är i en klump för annat gick inte att använda. Det visste han för man tålde inte flytande tvål. Han hade själv testat det på sig själv. (((my good)))
Det var här jag började få en klump i halsen på om det varit han som var hs mig när min andra häst kastade sitt föl!
Sedan skrev gav han mig smärtstillande medicin som jag tack och lov inte gav hästen.
När han åkt ringde jag upp en klinik, berättade om symtomen och dom sa att det säkerligen var griffelbenet som fått sig en törn. Dom sa att vi skulle försöka ta oss dit, övningsköra lite innan och sedan köra dagen efter och ABSOLUT inte ge medicinen. Just pågrund av ev. fraktur med en lös benbit som kan skava sönder leder och senor.
Så vi övningskörde och detta gick bra.
Åkte sen dom två timmarna till kliniken dagen efter, hästen fullt säkrad i släpet.
Visade att griffelbenet var av på två ställen, 3 gradig hälta och veterinärer som skakade på huvudet.
Så, det här är min historia.

Sedan har denna vet tex avlivat en häst som vaknade upp en stund senare, han kom dit igen avlivade och tog betalt en gång till.
Blandat ihop vaccpapper.
Opererat i ett högst skitit rum (artikel smålänningen igår)
Varit hos svärföräldrarnas granne dagen efter han skulle för han glömde komma dagen innan. Konstaterat att dras tjur INTE var sjuk fast det kunde vem som helst se
Härt åtskilldiga klagomål (dock på skvallervägen)
mm mm mm
Nu är han väck alla fall (snart)

Även lindriga anfall predisponerar för fång. Hovbölden utesluter alltså inte att hästen hade fångsymptom vid besöket två dagar tidigare. Fång kan drabba enbart en hov, även om det inte tillhör vanligheterna. Reservation i försäkringen får du inte såvida det inte gjordes en besiktning för nytecknande i samband med den första veterinärens besök.

Tur att det ordnade sig för stoet.

Enligt de veterinärer som gjorde de uppföljande behandlingarna var detta det avgörande orsaken till att hon blev så dålig.

Om det du skriver stämmer bör du absolut göra en anmälan till ansvarsnämnden. Så stora övertramp kan leda till att legitimationen dras in.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Vi håller på att borra en ny brunn och nu har arbetet avstannat och de har gått på semester utan att säga något. Borrningen är färdig...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: Coop
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 751
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar