Sv: Missnöjd med vetrinären?
Jodå, två gånger!
Fall 1: Hade ett sto som skadade sig i hagen, kom in med ett skärsår nere vid kronraden - ganska djupt men liksom längsgående - tack och lov för att hon inte skadat senor och dyl!
I vart fall tillkallades ambulerande veterinär som dyker upp med två studenter i släptåg. Jag visar på skadan. Veterinären - en ung tjej av bimbotyp - plockar då fram sin pärm med kurslitteratur(?!) och börjar leta efter en bild på anatomin i den. Hon stannar upp och säger något i stil med "Jaja, okej, så det är sådär det ser ut." Varvid en av studenterna pekar på sidan bredvis och säger "Nja.. är det inte det där?" Vet. skrattar till och säger "Ja just ja, så är det visst." Redan här blir man skräckslagen.
Såret sys. Inget antiinflammatoriskt ges - trots att jag ifrågasätter detta. Antar att vet. kan sina saker. Hon skriver ut en saftig räkning och åker därifrån.
Två dagar senare har hästen hög feber, benet är svullet och såret varigt. Återigen ringer vi ambulerande och får ut en BRA vet. denna gång. Hon muttrar lite över den andra veterinären men sköter om såret - får klippa upp stygnen (vilket senare resulterar i svallkött och ytterligare kostnader..) och ger sedan penicillin. Hästen chockar (naturligtvis - vad annars) och vi får istället en pasta att ge henne.
Av denna slutar hon äta och dricka.
Två dagar senare igen blir nästa samtal till ambulerande. Hästen ligger då ner och istortsett säger "Nej, nu ger jag upp - nu dör jag."
Nästa vet kommer ut - även denna gång en BRA! Det blir till att sonda henne och sedan sitta med dropp hela natten..
Allt detta hade kunnat undvikas om hon bara fått antiinflammatoriskt från början..
I detta fall klagade vi, men betalade och beslutade att aldrig mer anlita vet. 1!
Fall två:
Hade ett sto som skulle besiktigas innan försäljning. Pigg och glad häst, som reds regelbundet i alla gångarter ute i terrängen.
Ringde till djursjukhuset, hästkliniken i krokarna och bad att få ut min vanliga veterinär - tyvärr var hon ledig men någon annan kunde komma ut? Sade då att jag inte ville ha ut vet.1 från fall 1. Inga problem, hon jobbade inte kvar...
Vi andades ut och kände att jamen dåså, då är det lugnt.
När veterinären kommer fram och öppnar bildörren står vi färdiga med hästen ute och väntar. Hennes första kommentar är "jaha, vad är det för ras på den här då?" Jag svarar att det är ett varmblodssto på 11år och som svar på det får jag en fnysning och ett "Jaha, det är en
travare!"
Hästen får sedan skritta 5 meter och vet. talar om att hon är blockhalt på två ben. Jag ser ut såhär:
och
Samtidigt hänger inte mindre än FYRA studenter (ingen har frågat om det är okej att de klämmer på henne..) på henne, klämmer på henne, petar henne i rumpan, munnen, öronen, lyfter ben och ja. allt på samma gång. Som tur är, då är det en väldigt snäll häst. Vet blänger på hästen och fräser åt henne att stå still, samtidigt som hon bänder upp munnen på henne och drar i tungarn och studenterna fortsätter på samma vis som innan - förutom att de bytt plats.
Då kommer nästa kommentar "Jaha, hon kommer ju inte gå igenom så det är väl ingen idé att vi fullföljer besiktningen?" Jag menade på att jag ville ha henne helt besiktigad när de ändå var där och fick då som svar att "Vad är vitsen, en sån
här travare säljer man ju ändå inte."
Både jag och mamma var helt stumma. Aldrig varit med om någonting liknande!
Vet satte sig i bilen med sina studenter och satt där i 20 minuter, kommer sen släntrandes med en räkning (undersökte hästen i kanske max 15min.) på en besiktning och arbetstid på 1,5.
Tack och hej sa vi, ställde in vår häst och åkte hem. Ringde hästkliniken och fick prata med chefen. Denne menade på att det inte fick gå till på det här viset, och vi blev vidarekopplade (x-antal gånger) till vi fick prata med högsta hönset på kliniken.
Vet. fick en varning, vi fick en gratis undersökning på kliniken - vilken vi inte utnyttjade. Hästen besiktigades igen med en annan vet och fick omdömet: "Jättetrevlig individ." och "U:A på böjprov."
Räkningen fick vi betala. Men ALDRIG mer att jag anlitar veterinärerna från den kliniken - om inte MIN vet finns där.