Missnöjd med vetrinären?

Sv: Missnöjd med vetrinären?

Jag har varit jättenöjd med min distriktsvet ända tills han sa att min unghäst bara hade växtvärk och att det var bara att låta honom vila till våren och sen börja rida.
Jag trodde honom inte (som tur var) och åkte till Ultuna där de hittade det riktiga felet på honom och det var så långt från växtvärk man kan komma. Hade jag lyssnat på veterinären hemma hade nog inte Helge funnits nu. :mad:

Själv är jag missnöjd med klinikvetten som utförde en kastration på obetäckt funikel på 5 årig halvblodshingst. Hästen förblödde inte, men dog av infektionen som uppstod till följd av blödningen. Mest besviken är jag på den nonchalans som vet visade när vi vid upprepade tillfällen försökte få komma in för kirurgisk upprensning av såret. När vi väl slutade tro på de lugnande orden och satte kurs mot djursjukhus var det för sent.

Det ser ut som om det bara är att betla i mitt fall. Pratat med stationschefen, jättetrevlig, men så mycket mer finns nog inte att göra.
Dom kan ju inte avgöra hur människan undersökte min häst + att det kan finnas vissa språkförbristningar då han inte var svensk.
Visst så kan vara fallet.
Men jag sa till att jag vet inte om jag vågar ringa ut "er" igen då man inte vet vilken som jobbar.
Men självklart får man ju lov att ta reda på det innan man bestämmer att dom kommer ut.
Suck...

det kan finnas vissa språkförbristningar då han inte var svensk.

Fast då fungerar det ju faktiskt inte att han jobbar som vet i Sverige, tycker jag. Det är superviktigt att en vet kan kommunicera tydligt med djurägare, annars kan det ju bli väldigt fel...

Har själv varit i kontakt med denna veterinär, som du redan vet, och kan intyga att hans kunskaper i det svenska språket verkligen ligger på gränsen till vad man kan acceptera av någon i yrket. Jobbig situation!

Hon beklagade att det var så. Dom sökte med ljus o lykta för att att hitta veterinärer till stationen. Hon begrep inte varför det skulle vara så svårt. Nu söker dom ju även en ny stationschef......

Kan man kontakta vetrinärer från andra distrikt?
Brukar dom vilja komma ut?

Nu har denna veterinär bara kvar till jul att jobba kvar. Sedan får han inte vara kvar mera.
Alldeles för många anmälningar mot sig.

Jag har anmält en veterinär till veterinära ansvarsnämnden. Vet. blev dock inte fälld, kliniken gick ändå i konkurs, men jag betalade givetvis räkningen ändå. Min erfarenhet är att det är mkt svårt att få veterinärer fällda för felbehandling i Sverige.

Jaaa. Tack o lov.
Kan väl inte vara så svårt att få en vettig veterinär dit???
Föresten läste du smålänningen? Var det om honom tros?

kommer kanske en artikel till.
Jag skrev ett kort mail till smålänningen om min häst.
Men jag sa att dom inte fick skriva nåt i tidningen INNAN dom frågat mig.
Usch, stackars gubbe.

Har varit missnöjd en enda gång bara.
Men den gången blev jag rejält missnöjd.
Skulle besikta en väldigt nervös häst.
På böjprovet så var han jättenervös.
Veterinären höjde då handen och skulle smälla hästen över ansiktet, i sista sekund han jag hejda h*n och sa att om h*n slog skulle det bli något h*n ångrade..krävde att hon skulle gå därifrån och att en annan veterinär skulle medverka vid böjprovet istället. Tack och lov kom en annan, lugn, vettig och HÄSTkunnig veterinär in och tog över..

Detta hände på ATG i Umeå...

Fick besiktningen till kraftigt reducerat pris samt att alla h*ns arbetskollegor fick be om ursäkt..pinsamt och otroligt dåligt bemött blev jag.
Allt annat gick super annars då jag hade mer än besiktning att göra.

När vi besiktigade min häst råkade vi ut för en lustig en:
Hästen var inte vanvårdad men inte i bra skick när hon besiktigades. Det jag kunde avgöra själv när vi hämtade henne var att hon var otroligt mager och omusklad (ua enl protokoll).

När hovslagaren skodde henne fick jag meddelande om att hovarna var i värre skick än han sett på mycket länge (ua där också)

och det absolut värsta var att vi en eller två månader efter köpet hittade en tandfraktur på henne, jag hade inte sett den eftersom jag inte brukar gräva i munnen på pållis men när tandis pekade var det inget svårt att förstå att de inte var något roligt. Enligt honom hade hon haft detta ett år åtminstone. På besiktningsprotokollet står det att munhålan undersökts ua. Med tanke på vilken kondition hästen var i för övrigt tyckte jag det var väldigt konstigt att varken säljaren eller veterinären uppmärksammat detta eller åtminstone tittat lite extra på munnen.

inte så allvarligt men hästen har också melanom som inte uppmärksammades i protokollet, vet inte om man brukar skriva med det men det är ju trots allt tumörer...

Jag har anmält en veterinär till veterinära ansvarsnämnden. Vet. blev dock inte fälld, kliniken gick ändå i konkurs, men jag betalade givetvis räkningen ändå. Min erfarenhet är att det är mkt svårt att få veterinärer fällda för felbehandling i Sverige.

Jag har samma erfarenhet.
Jag har också anmält en veterinär. Resultatet blev hotelser, mycket otrevligt. Tillslut slapp jag räkningen mot att jag drog tillbaka anmälan.

En fullständig munhåleundersökning görs inte vid en normal besiktning. På de nya intygen kryssar veterinären i vilka undersökningar som är gjorda och där blir det oftast "munhåla - yttre inspektion" eller vad det nu står. Att hästen är tunn och omusklad är inte liktydigt med tandproblem/fraktur och om anamnesen inte tyder på tuggsvårigheter dras sällan den parallellen. Det kan ju lika gärna vara så att hästen har en parasitinfektion eller är underutfodrad. En besiktning är inte en utredning.

Det går inte att inkludera allt i en besiktning. T ex görs inte per automatik neurologiska undersökningar, synkontroller eller utvidgad kontroll av hjärtat. Så visst kan en del passera.

Dock inte melanom..! Eller dåligt skötta hovar.

Vad gäller hull så ska ett påtagligt underhull noteras. Muskulaturen är svårbedömd eftersom det ofta är okänt hur väl riden eller körd hästen ifråga är. En häst som inte arbetas har förstås muskulatur därefter och även om man kanske kallar den omusklad är det inte ett patologiskt, dvs sjukligt, fynd och därmed ges ingen anmärkning.

Jo att det inte är en utredning förstår jag men jag noterade speciellt att dom tittat i munnen (kommer inte ihåg exakta formuleringen men det var noggrannare än yttre inspektion) och frakturen var så pass lätt att se att den borde uppmärksammats... tycker jag iallafall men jag ska inte va besserwisser :p ang hullet så va de noll muskler och revben, hon såg inget rolig ut... pratade även med veterinären efteråt och tog upp melanomet och sa ungefär "Oj då det missade jag men det är inget farligt".

Senast ändrad av en moderator:

Ja, då är det ju tråkigt om vetten missat. För att kunna handla i ett sådant fall bör man få ett utlåtande av någon med mer kött på benen än en sk "hästtandläkare". Om en veterinär med specialkompetens på tandvård undersöker hästen och säger att frakturen är mer än 2 månader gammal kan den besiktande veterinären eventuellt få en erinran av ansvarsnämnden. Jag vet inte vilken utbildning din "hästtandläkare" har, denne kan förstås ha rätt, men det går inte att utesluta att det är en ny skada. Det är väldigt svårt att åldersbestämma en skada. På två månader hinner det hända mycket tyvärr.

Jo att det inte är en utredning förstår jag men jag noterade speciellt att dom tittat i munnen (kommer inte ihåg exakta formuleringen men det var noggrannare än yttre inspektion) och frakturen var så pass lätt att se att den borde uppmärksammats... tycker jag iallafall men jag ska inte va besserwisser :p ang hullet så va de noll muskler och revben, hon såg inget rolig ut... pratade även med veterinären efteråt och tog upp melanomet och sa ungefär "Oj då det missade jag men det är inget farligt".

Nej, jag vill inte heller besserwissra mig... Jag har varken sett intyget eller hästen vid det tillfälle besiktningen gjordes (eller vid nåt annat tillfälle för den delen!), jag pekar bara på besiktningens begränsningar.

Det var Torbjörn så jag tror nog han var kompetent nog. Vi valde att inte gå tillbaks med det eftersom försäkringsbolaget täckte större delen av kostnaderna ändå. Hoppas du inte tog besserwisser som en pik, var mest det att jag tenderar att bli det själv. Är inte är så himla haj på det där med besiktningsprotokoll så jag litar på det du påstår ;)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Vi håller på att borra en ny brunn och nu har arbetet avstannat och de har gått på semester utan att säga något. Borrningen är färdig...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: Coop
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 751
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar