Misshandlade och pressande hästar!

Ignorans- kunkap men inte bry sig
Okunkap- oavsett vilja, inte klara situationen..

Nu fattar vi båda vad vi menar, i alla fall :p - tror jag ska slå upp det i SAOL... ;)

Sen har jag tyvärr oxå nyligen stött på en som tror att en hjärntvättad häst är en harmonisk häst... men det tror jag inte är typiskt för NH...

Nej, det är typiskt en viss tränare med en viss metod som tyvärr är väldigt poppis inom "NH"... :devil: :angel:

Det var inte dina inlägg jag syftade på, har inte heller sett dig skriva det!
utan det var de generella uppfattningen.. Travhäst=misshandlad/pressad!

Men faktum är att det du beskriver har jag upplevt, fast dessa hästar har varken varit misshandlade eller vanvårdade!
Bara osäkra med dåligt självförtroende? fel hanterade, men utan våld!

Jag säger inte att din häst inte blivit illa hanterad, hoppas du inte tar det så.. Men de "symtom" du nämnder behöver inte vara symtom på en misshandlad häst!

Har träffat flertalet hästar vars ägare/skötare/ryttare/tränare använt mycket våld! Och jag skulle inte äga att dessa hästar beter sig på ett så annorunda sätt att jag kan säga att just detta beteende beror på misshandel?
Snanare är dessa hästar väldigt måna att vara till lags...

Sen beror det ju på situation, rusar jag fram till en häst och viftar, så är det ju klart hästen reagerar.. Detsamma med ett spö i handen, oavsett pållen sett ett spö tidigare.. Det lär den sig snabbt!

Tror det lättaste är att se att när hästen gör fel och jag höjer handen... Kryper den ihop? Tja, då vet den vad som väntar.. :mad: :crazy:

Jag vet flera hästar som inte uppskattar män, de har inte blivit misshandlade? Snare är de osäkra på "basröst" och har inte blivit så myckat hanterade av män..
Vet även fler som inte är vana vid att vara ensama? Har inte heller nå med misshandel att göra..
En karl i vagnen kan betyda snabb jobb eller tävling, en häst är inte dum, den vet vad som gäller!

Mina hästar vet när jag sitter i vagnen och när min kusk Lasse gör det.. De uppför sig på helt olika sätt!
Med Lasse i vagnen är det allvar... Med mig är det "lite som de vill" :)

Sen beror det ju på situation, rusar jag fram till en häst och viftar, så är det ju klart hästen reagerar..

Haha...då har du inte sett min elitloppsträning :rofl: :rofl:
När jag ställer mig framför Den Vackra och hoppar högt, applåderar och skriker...HAN VANN....HAN VANN :rofl: :rofl:

Han bara skakar på huvudet och undrar om jag inte är klar snart :angel: :angel:

lånar din svarsknapp!! Jag har också en häst som har varit misshandlad och köpte henne enbart därför egentligen.
Hon var så gravt nertryckt när jag tittade på henne då både fysiskt och psykiskt. Hon vävde så kolossalt att hon hoppade mellan frambenen och ögonen rullade. Hon pleggades för att kunna gå upp i transporten då hon var helt panikslagen. ( vill dock göra klart att det INTE var jag som gjorde så utan förra ägaren). Hon kunde inte äta mer än en tugga av höet förrän hon for in i väggen för att hitta trygghet. Höjde man rösten bara en aning så for hon bakåt och rullade ögonen, råkade man lyfta handen i hennes närhet så började hon darra och dra in svansen så långt in hon bara kunde. Hon var helt enkelt ett vrak på alla plan och jag nästan grät när jag tog henne. Idag är hon lugn men HATAR små karlar. Hon litar inte på någon förutom oss i familjen. Ingen annan får varken röra henne eller hantera henne. Hon litar helt enkelt inte på folk i allmänhet. Någon anna än jag själv kan inte rida henne. När jag rider så är hon somen lugn gammal goshäst men så fort någon annan försöker så blir det rodeo på extrem hög nivå. Jag tycker det är synd att det ska vara så och försöker bygga upp hennes tillit till andra men där går det inte. Hon kan ledas och så av alla och naturligtvis går det att sko henne och så men annars så är det bara några få hon litar på. Ska vi lasta henne så dansar hon in. Försöker någon annan så är det tvärstopp och sen står hon där hon står alldeles darrande i hela kroppen.
Visst det finns säkert de som skyller sina belymmer på att hästen har haft det taskigt men det finns väldigt många misshandlade hästar i vårt land. Det ska man veta och ha klart för sig. Sen så kan ju misshandeln ske på olika plan.
Men jag ville bara berätta av min erfarenhet.
:bow: :bow: :bow:

Men det är ju bara för att han är van vi Mattes tokiga och kansiga ideér :p

Så där tränar jag oxå... har telet efter elitlopps segern färdigt!
*Harkel* Jag vill tacka... ;) :angel:

Hade jag inte vetat med säkerhet och fått en del förklarat för mig så hade jag nog inte trott att hon varit just slagen, utan kanske istället hårt pressad och ganska hårt basad. Men eftersom jag vet varför hon betedde sig som hon gjorde så har jag fått mycket av hennes egenheter förklarat för mig.
Nu är hon inte alls samma häst som jag fick hem. Hon vänder sig inte längre när man går in boxen. Man möts inte av en rumpa i dörren, utan ett vänligt huvud med en pigg blick. Har man tur så får man ett varmt hummande riktat till sig.
Så hade hon aldrig gjort för ett år sen..
Nu har hon fått så mycket självförtroende så att nu kan det vara HON som får ta en tugga på en annan häst när hon anser den stå ivägen. Nu är det HON som kör iväg andra hästar för att få äta.
Jag kan prassla med vad som helst brevid utan att hon går i taket och jag kan pilla henne I öronen om jag vill..
Men som sagt, hade jag inte vetat vad hon varit med om så hade jag väl tagit åt mig äran.
Nu är det bara så att hon har kommit till en som är vänlig emot henne och behandlat henne som en häst BÖR behandlas... Bara det har hjälpt.
Och hon har gått från att ha NOLL självförtroende till att t.o.m buffa på mig för att tigga godis.
Det hade hon inte vågat. Om man så hade hängt ett kilo morötter innanför västen så hade hon inte ens NUDDAT mig innan.. Och det känns skönt.. så JÄVLA skönt .. För nu är vi "back on track" så som det ska kännas för henne..

Nädå, jag misstolkar dig inte. Jag förstår precis vad du menar..Kom bara på lite fler "symptom" som jag ville lägga till!! :) :idea:
Till alla : Var rädda om era hästar. Det är svårt att få inge ett 100%-igt förtroende som en gång har varit totalt spolierat.. :bow:

PS: En liknelse: Hade jag sprungit fram emot henne förut och viftat med ett spö, så hade jag haft en häst som SUTTIT på hasorna med rullande ögon.... :crazy:

Jag VET att min förra häst blev misshandlad. Tro mig på mitt ord, det finns hästar som har blivit det. Men jag håller med dig så långt som att det finns unga och okunniga som skyller på tidigare misshandel när det brister för dom själva.

Oki! :)

Säg så här- Den häst du köpt, kommer från en mycket lugn,långsam och stabil människa. en männiksa som nästan bara viskr till sin häst..
Själv är du en ganska yvig, pigg och hög ljudd person...
Innan hästen har vant sig vid dig, så har den garanterat kastat sig bort ett bara gånger, den har ryckt upp huvudet osv...
Den hästar har absolut inte blivit misshandlad, den är bara inte van vid att hanteras av en människa som du..

Bara en tanke! :)

Oki... men jag ville få fram de "symtom" som hästen visar pga av att den blivit illa hanterad! Och de symtom var inte typiska! :)

I så fall är jag den som viskar nu, och hon är van vid att ha gap och skrik omkring sig... Fast.. det stämmer inte hellar, för en kompis till mig är VÄLDIGT högljudd och burdus.. Jag trodde min häst skulle skita ner sig när hon stampade fram till boxen.Hon satt som en smäck längst in i hörnet.... :confused:

Det tror jag oxå att det kan vara så som du säger... Men inte i detta fallet. :)
Och jag vill tillägga att det är inget roligt attb ha en häst som är som hon har varit. Jag hade hellre tagit henne som stabil och självsäker. För det var ett enormt sjå ibörjan när man knappt kunde ropa till nån inifrån stallet.. Nu bryr hon sig inte.. ;)

Det e lugnt, jag tar inte illa vid mig!!
Fortfarande go´och glad!!

spying.gif

hehehehe

Håller med dig.
Det handlar nog ofta om okunskap, men kanske är det så att hästen är lite svår att hantera och att ägaren då på allvar tror att den blivit plågad. Sen är det ju ganska ofta så att om en häst är svårhanterlig så är det ju något som inte är riktigt bra med den vilket betyder att den kanske inte blivit behandlad riktigt rätt av förra ägaren heller.
Att det ofta handlar om travare tror jag för det första beror på ridproblemen. När man rider in en travare och man ställs inför så många problem som man inte kan lösa(pga okunskap) drar en del säkert slutsatsen att hästen blivit dåligt behandlad, för att den inte är som "andra hästar". Men det har ju inget med misshandel att göra utan hästens fysik snarare.
Sen har jag dock märkt att många travare man träffar på(som inte rids än eller precis ska ridas in) är väldigt stressade och mår inte så bra phykiskt som jag hade velat att min häst gjorde. Men iof. träffar man en del sånna "ridhästar" också. Även om det inte är riktigt på samma sätt.

Några luddiga meningar av tintilar. :D

Det är sant, det är som med DAMP- och ADHD barn, nuförtiden verkar alla ha det ;)
Min vbltravare har nog inte blivit misshandlad kanske, men iaf slagen. Han kryper ihop till shetlandsponnyhöjd och skakar om man höjer rösten, eller höjer en arm för att tex ta ner något som hänger på väggen el liknande.
Men jag håller med dig, många skyller nog sitt eget dåliga kunnande på saker. Jag trodde min häst hade blivit knäpp eller fått lynnesfel, men det visade sig ju att jag fått henne halt. Bara ett sånt skrämmande exempel...

Du tror inte det kan bero på att din häst kanske har problem med synen....?? Det är mer vanligt än man tror...

Du skriver ned det jag tänkt men inte orkat skriva själv.

Det är ofta man får höra hur illa en häst har farit till den kommit till sin nya underbara ägare som köpt hästen som en räddare i nöden :smirk:.

Många "misshandlade" hästar är oftast felhanterade. En känslig häst som pressar utöver sin kapacitet kan bete sig på ett sätt som får människor att tro den blivit misshandlad då den blir bådde skygg och ilsk.

När jag ändå skriver vill jag belysa det ständigt återkommande problemet när folk köper ny häst och inom en månad får de någon sorts problem och då "var hästen pleggad när de provred" "tvärblåsta av säljaren" o.s.v.

Människor som har så bråttom att sätta igång sin nya häst och sådan okunskap att de inte förstår att många hästar tar ett miljöombyte hårt och behöver relativt lång tid att aklimatisera sig. Får de bara den tiden så är mycket vunnet och därefter är det bara att tuta på.

Folk - använd era hjärnor!
Fråga andra som uppenbart är mkt duktiga och själva lyckas bra med alla sina hästar (fråga inte kompisen eller förståsigpåare).

Jag tror inte det, han har inte visat några andra tecken på det. Och han kryper ihop om man enbart höjer rösten också, även om man står en bit ifrån... tur att han är så sjukt snäll så man aldrig behöver göra något sådant. Däremot skällde jag på mitt sto en gång förut, och han blev livrädd...usch...

Hästen som jag rider nu är en fd. travare.
När han kom hit för 2 år sen var han livrädd för ALLT, och då menar jag inte att skygga utan gå till ANFALL.
Om man visa ett spö för honom så blev han paniskslagen.
Alla sa att han måste slaktas

Visst blev han en aning lugnare efter ett tag och förstod att vi inte skulle slå ihjäl. Men gick fortfarande inte att rida för då ångade han runt som en idiot tom genom staket.

Så hon som äger han nu tog dit en hästtolk och hon sa att hästen berättat då för hon att han var så rädd för allt och tom för sig själv, han ville inte skada nån han var bara rädd för vad som skulle hända härnäst, Skippy (hästen kallas det) berätta även att han hade så ont i magen ibland (magsår sen travar åren) så det var därför han inte ville äta. Hela tiden trodde han att han skulle springa springa springa för det var som hade gällt innan tom med våld.
Han hade pressats mkt hårt på banan tills 7-8 års ålder och sprungit in flera flera miljoner. Och det tar på en hästs psyke.
Hon som ägt han innan klarade inte av han och hade ridit han på ett skarpt kandar, tills inte det funka mer sen fick han bara gå i hagen med en grimma som tillslut växte fast för hon kunde helt enkelt inte fånga han.

Nu kan man inte fatta detta om denna häst han rids nu på ett vanligt tjockt tränsbett och är världens lugnaste häst.
Visst har han perioder när han inte alls vill mer då får man acceptera det och låta han vara, vi brukar då säga att det är hjärnspökena som kommer tillbaka.
Sen blir han som vanligt och vill igen.
Han har fortfarande är på nosbenet sen grimman som var fastvuxen som har gjort att nosbenet har ett hack inåt där han fortfarande är känslig.

Med rätt hantering blev han som vilken häst som helst, och det var tur han kom till detta stall annars hade han varit slaktad nu.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 782
Senast: super
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 651
Senast: Reville
·
Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 716
Senast: holymary
·
Gnägg Jag har en riktig ridsvacka. Det går kasst varje gång jag sitter upp och ska rida. Egentligen går det varken dåligt eller bra men det...
2
Svar
39
· Visningar
3 390
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar