Hade jag inte vetat med säkerhet och fått en del förklarat för mig så hade jag nog inte trott att hon varit just slagen, utan kanske istället hårt pressad och ganska hårt basad. Men eftersom jag vet varför hon betedde sig som hon gjorde så har jag fått mycket av hennes egenheter förklarat för mig.
Nu är hon inte alls samma häst som jag fick hem. Hon vänder sig inte längre när man går in boxen. Man möts inte av en rumpa i dörren, utan ett vänligt huvud med en pigg blick. Har man tur så får man ett varmt hummande riktat till sig.
Så hade hon aldrig gjort för ett år sen..
Nu har hon fått så mycket självförtroende så att nu kan det vara HON som får ta en tugga på en annan häst när hon anser den stå ivägen. Nu är det HON som kör iväg andra hästar för att få äta.
Jag kan prassla med vad som helst brevid utan att hon går i taket och jag kan pilla henne I öronen om jag vill..
Men som sagt, hade jag inte vetat vad hon varit med om så hade jag väl tagit åt mig äran.
Nu är det bara så att hon har kommit till en som är vänlig emot henne och behandlat henne som en häst BÖR behandlas... Bara det har hjälpt.
Och hon har gått från att ha NOLL självförtroende till att t.o.m buffa på mig för att tigga godis.
Det hade hon inte vågat. Om man så hade hängt ett kilo morötter innanför västen så hade hon inte ens NUDDAT mig innan.. Och det känns skönt.. så JÄVLA skönt .. För nu är vi "back on track" så som det ska kännas för henne..
Nädå, jag misstolkar dig inte. Jag förstår precis vad du menar..Kom bara på lite fler "symptom" som jag ville lägga till!!
Till alla : Var rädda om era hästar. Det är svårt att få inge ett 100%-igt förtroende som en gång har varit totalt spolierat..
PS: En liknelse: Hade jag sprungit fram emot henne förut och viftat med ett spö, så hade jag haft en häst som SUTTIT på hasorna med rullande ögon....