Misshandlade och pressande hästar!

Inte heller har den satt sin fot i USA :angel:

Det e väl klart han har! om hans föräldrar är från USA! du tror väl inte morsan till han åkte till sverige bara för att föla? Men däremot kom han kanske till sverige som unghäst lr nåt och blev frysmärkt här

Hans mamma är inte americanare inte heller mormor! Webbplats
Och hans pappa är för mig okänd men verkar ha stått i sverige!
Det står inte heller att din häst skulle ha varit importerad... Så du får nog nöja dig med att din häst är en vanlig svennis :) :p

Den hästen har troligtvis aldrig satt sin fot i USA, med dom meriterna så lär den aldrig ens vara påtänkt att åka dit. Mamman är inte från USA, och i Sverige vimlar det av amerikanska importerade hingstar, så den är troligtvis både tillverkad och född i Sverige. Pappan är förövrigt importerad 1978 från USA till Sverige. Hade den inte varit född i Sverige borde den varit registrerad som mockinländare, vilket den inte heller är.

Här kan du se vart vi fått informationen från

Klicka dig vidare därifrån så kan du se lite om din häst.

Dessutom så är inte 29 starter så mycket att tala om, det finns dom som gör 200 starter utan en skråma. Men det är klart ett det kan handla om en skör häst som inte borde tävlat alls.

Alla travare och galoppörer kan man söka på på atg's hemsida. Klicka på sportinfo

ATG

Så att få reda på sanningen om en travare är inte så svårt. Förstår dock inte varför vissa försöker förvränga sanningen ändå. I ditt fall ägaren.

Jag har själv haft avkommor efter William Vee, den hingsten stod i Sverige, modern är uppfödd av en svensk som heter Braunerhjelm...så glöm det med en amerikansk stjärna :crazy:

Dessutom så är ofta avkommor E:W V ena skarpa rackare...dom har inte begåvats med det lugnaste blodet om man säger så.....

I'M BACK AND I'M STILL GOIN' STRONG!!!!
:rofl: :rofl: :rofl:

Jag måste bara säga att det är skönt att travarna är så väldokumenterade som de är. Med tanke på hur ofta de byter ägare och så en del individer. Inte lätt att hålla isär all info till varje häst..

En stor eloge till Travsporten !! :bow: :bow: :bow:

*sjunger* " Från det ena till det andra.."
laugh.gif

Jag hörde en dag att JR Broline oxå var en RIKTIG :devil: :devil:.
Är det bra att använda såna hingstar till avel??
Nedärver de inte sitt taskiga humör? :confused:

Det lite olika.
Har haft en avelshingst efter Nevele Pride,vilken var känd för sitt humör.Han hade ärvt humöret efter sin far, men det fanns också andra som inte var fullt lika "vassa"
Sedan är det ju lite så i tävlingsvärlden att det gör inte så mycket om hästen är "vass" och inte knähund. Bara den kutar in några tiotalmiljoner. :bump: :D

Ja, det finns en anledning till att jag hellre väljer att avliva vissa hästar än att låta dem vandra iväg vind för våg. :angel:

Men som det uppdagats låter det inte som om historierna om denna häst var mer sanna än de om den amrerikanska avelshingsten som var bockbent och född i Kumla. :crazy: Jag tycker det är lika tråkigt att det figurerar sådana historier som dem om att de haft det så heeemskt som travhästar. Sen kan man väl tycka att en travhäst på bana kanske inte har ett så spännande liv, men de som inte vill springa kommer INTE till start för man kan aldrig TVINGA en travare som inte vill att trava.

/// ghost

Som älgen säger såär det lite si o så....Nevele Pride har lämnat en hel del "elaka" avkommor, jag har en e:Barbeque( eller 2 st) som är E:NP...dom är kanonsnälla o trevliga, Barbeque själv var en man håller fingrarna ifrån :angel:

Jag tycker att dom nedärver mer bra än dåligt ang psyke o humör, och jag gillar det blodet, dom hästarna gråter inte om det gjort ont nån gång :D

Nä, det är sant. De skiter nog i hur många de har "klampat på" under livets gång. ;)
Det var bara en tanke då jag hörde av en som jobbat lite med honom.. Min första tanke var: "varför låta honom gå som hingst om man knappt kan gå förbi boxen utan att bli överöst av argsint häst?"

Det här ska jag skapa en egen tråd för, tror jag.
Vill inte sabba nån annans.. :D

Ja det är verkligen ofta man läser att deras hästar varit misshandlade tidigare, men hur många som verkligen blivit det tror jag faktiskt inte är så många. Beror väl kanske iofs på vad man anser som misshandel.

Min grabb, varmblodstravare, tror jag knappast har blivit misshandlad nån gång. Coolare grabb får man leta efter, man kan hojta, stutsa och skrika eller springa under magen utan att han bryr sig. Eller så står han för pysslet själv och river ner spadar i skallen på sig själv utan att ens bli uppskärrad :D
Fast däremot kan iofs en konstig sten ute i skogen vara livsfarlig :crazy:

Fast jag har faktiskt ridit ett varmblod tidigare som inte hade någon lätt uppväxt. Har iofs bara hört i andra hand, men tvivlar inte på ägarens berättelse. Till saken hörde att när de försökte köra in henne så sparkade hon = dom satte upp en spikmatta på vagnen, för att det skulle göra ont att sparka.
Kan tillägga att hästen blev aldrig inkörd (vet inte om det var då nuvarande ägarens syster köpte henne för att få bort henne därifrån) Första gången de överhuvudtaget kunde sko henne bak var hon 8 år tror jag.
Hon var en riktig bitch i hagen och boxen och försökte skrämma iväg dom flestan, men innerst inne hade hon ett hjärta av guld vilket inte var så svårt att hitta :love:
Och inom ridningen var hon kalassnäll och ville alltid vara till lags. Men där hade hon säkert inte heller några hemska upplevelser ifrån heller.

Men det är faktiskt den enda travaren jag vet har blivit dåligt behandlad. Övrig behandling har jag ingen aning om hur dom skötte, men misstänker att den inte var 5-stjärnig med tanke på deras tankesätt.

Visst finns det många hästar som råkar illa ut, endel pga okunskap, och endel pga oviljan att lära sig.

Sen tror jag iofs att många tycker att endel travare är väldigt magra. Och visst, ställer man en travare i full tävlingskondition brevid en stor stabil halvtjock ;) dressyrhäst så ser dom klena ut. Men inte är dom svultna för det.

Lite *putt putt* här nu.

Vad sa ägaren om sin nya information om hästen???
Jag tror det är fler som vill ha lite uppdatering om reaktionen.. :p

När jag träffade min förra häst första gången stod han längst in i boxen med örona bakåtstrukna och rullade med ögonen. Alla på gården var rädda för honom och han leddes med kedja genom munnen. Han högg och sparkade efter alla.

Detta är alltså en 5 år gammal islandshästvalack på 133 cm vi pratar om. Stallets skräck.

Jag började pyssla med honom i den mån det gick och blev mer och mer förtjust i honom. Ägaren hade köpt honom för att rädda honom. Han hade blivit grymt slagen i både ansikte och över bringan varje gång han kommit fram till en människa.
Jag köpte honom och nått år senare när jag var på tävlingar träffade jag några som frågade om det var X´s uppfödning och om han hette Freyr. När jag svarade jakande blev de glada men sade: "OJ, lever han, jag trodde han var ihjälslagen" och så fick jag samma historia av dom. Jag har inga BEVIS för det annat än flera oberoende personer som berättat om honom, hans humör (tydlig rädsla för män och påfallande aggressivitet mot allt och alla i början) och ett långt ärr över bringan som han är väldigt rädd om.

/Malin

Nu har jag berättat för hon, sorry att det tog tid :crazy:
Jag: Visste du att Skippy har sprungit in 53000 kr som högst?
Hon sa iaf: Min Skippy? naj han har sprungit in miljoner i amerika! :eek:
Jag: Nä det har han inte och förmodligen inte varit i Amerika! Och förresten var hans chans att vinna på 17% :angel:
Hon: va?! har han inte..? Hans förra ägare sa ju att han sprungit in mkt och var framgånsrik i usa bla bla bla :cry:
Jag: Nä jag har bevis! Så förmodligen har hon ljugit för att du var intresserad av han, för att du inte skulle tveka köpa honom. :smirk:
Hon: Tror du det? Jag skulle iaf inte tveka och köpa han.. :love:
Men hur vet du detta? :confused:
Jag: jo jag har sett hans registreging osv och där stod allt och det var garanterat han :smirk:
Hon: Är du säker? Atlet Shipping? :mad:
Jag: JA, du har blivit lurad, även om det inte spelar roll, för det var ändå längesen :)
Hon: ja.. jo hans ägare var ju lite desperat på nåt sett :mad: men jag älskar Skippy visst är han fin?
(Skippy står bredvid oss och kröker på halsen och pratar på sitt speciella sett)

Jag tror nog inte att hon brydde sig så mkt, för Skippy betyder så mkt för hon, men visst blev hon chockad över att nån ljugit för hon bara så där bara för att bli av med hästen, för hon är inte van vi sånt hon e lite speciell..
Men hon hade ändå bestämt att köpa honom fast han stod längst bort i hagen med ruggig vinterpäls utan täcke och med en pytteliten grimma som satt ända in i köttet på han.
Det var ingen tvekan om att hon skulle rädda honom!
Även om han var billig, så har han varit den dyraste hästen i längden hon haft, pga han var nära att dö för han hade dammallergi, njurproblem, förslitningar i framben osv alla dessa mediciner! Och dessutom har hon byggt om sitt stall bara för att han ska kunna stå där (utebox funka inte, där bara rusa han in och ut i panik) för att få så lite problem som möjligt med sin dammallergi..
Men hennes kärlek har gett resultat, nu går han att rida och hantera som vilken häst som helst, men han är ändå inte som andra dels för att han kan "prata" om man pratar med han, med små mini gnäggningar, suckanden och så lyfter han sitt ena framben högt. :D

riktigt häärligt att höra :love:

Nä, man slutar ju inte att älska sin häst för det, men lite skämmigt är det ju att ha talat om för folk vad bra han varit och så är det inte sant...allra helst om man själv har trott på det och nån annan farit med osanning :crazy:

Skönt att höra !!

Tyvärr finns det riktigt skumma människor i hästvärlden. Många som inte borde ha ens tänkt tanken att ha häst...
Skönt att han kom till en sån fin människa som har haft ork, tid och tålamod till att ge hästen det han behöver för att må bra.
För det är så lätt att såna hästar kommer till ännu värre personer där de far om möjligt ännu mer illa.
Och antagligen var det som ägaren sa en mycket desperat människa som gjorde allt för att bli av med honom.
Och nu fick hon ju veta lite hur det egentligen ligger till med hans historia.
Och jag vill ge en stor eloge till er för att ni är så varmhjärtade och fulla av kärlek till hästen.
Hoppas att det finns många många fler som er, för det finns så otroligt många hästar som far illa.. Tyvärr..

Lycka till med pållen!!!

Hej!

Håller med dig till viss del. Det kan bero på så himla mycket varför en häst krånglar. Tyvärr tar nog endel till den enkla vägen och skyller på hästens förflutna.

Några exempel på varför en häst säger ifrån:

* Personkemin mellan häst och ryttare stämmer ej
* Hästen har ont någonstans
* Utrustningen passar ej
* Hästen förstår inte vad hästmänniskan menar
* Hästen har dåliga erfarenheter av någonting
* Hästen ser ej människan som sin vän/ledare
* Flockberoendet
* Foderstaten passar ej hästen
* Hästen är stressad av någon anledning
* Utbildningen framskrider för snabbt och hästen får ej tillräcklig tid att smälta allt = stress och press

Ja det var bara några få exempel, finns hur många som helst..

I många fall är det bra att en häst säger ifrån. Det visar att någonting är fel. Har en vän vars förra häst(tyvärr avlivad nu) var halt på samtliga ben. Men sade ändå inte ifrån och lät henne rida honom. När en häst verkligen tycker om sin hästmänniska kan den ställa upp alldeles för mycket för denna..

Ha det gott och lycka till med era hästar!

Mvh Ulrika

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 716
Senast: super
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 651
Senast: Reville
·
Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 716
Senast: holymary
·
Gnägg Jag har en riktig ridsvacka. Det går kasst varje gång jag sitter upp och ska rida. Egentligen går det varken dåligt eller bra men det...
2
Svar
39
· Visningar
3 390
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar