Misshandlade och pressande hästar!

Har du verkligen belägg för allt detta? Hästar som varif så vanvårdade att grimman växt fast på dem springer faktiskt inte in några miljoner.

Det låter nästan som den "USA-importerade avelshingsten" min kompis rider, född i Kumla och kutat in 34 000. :angel:

Antingen var hästen kanonbra och då kan han inte ha varit så pass vanvårdad som ung, annars var han vanvårdad och sprang inte in 3-10 mille... (flera, flera)

/// ghost

min häst har bidragit en hel del till hästmisshandeln
hon brukar puckla på de andra hästarna ganska duktigt :angel:

ingenting visar på att hon haft d dåligt på travet - bara att grisan är grisan o har ett sjuhelskikes humör :)

Detta hände inte när han sprang på banan utan när han slutat med det och blitt såld! då hans ägare blev livrädd för han och bara lät han gå i hage!

Har du verkligen belägg för allt detta? Hästar som varif så vanvårdade att grimman växt fast på dem springer faktiskt inte in några miljoner.

Det låter nästan som den "USA-importerade avelshingsten" min kompis rider, född i Kumla och kutat in 34 000. :angel:

Antingen var hästen kanonbra och då kan han inte ha varit så pass vanvårdad som ung, annars var han vanvårdad och sprang inte in 3-10 mille... (flera, flera)

/// ghost

Jo jag har belägg och han har varit känd en gång i tiden (men vet inte om det var i sverige lr USA)! Men jag tror nog inte han blev vanvårdad under tiden han sprang på banan för då hade han kunnat åstadkomma så bra resultat! Men han blev extremt mkt pressad vilket är bevis på hans magsår och framben.
Han blev vanvårdad av hans ägare efter travartiden som blev livrädd för han till slut eftersom han var livsfarlig (enligt hon) och därför kunde hon inte ta han i hagen ens.

Men du sa ju just själv att han i princip var vanvårdad sen travarlivet, du sa att han hade magsår sen travaråren och inte ville äta plus att det bara var springa, springa, springa som gällde, tom med våld. Det låter inte som någon trevlig behandling.

Vad heter hästen då? Vore ju intressant att veta vad man pratar om för kaliber av häst.

Det står en märr hemma som troligtvis har problem med synen. Den skulle man tro var misshandlad, men nu är det så att hon är född på gården och bara lämnat den för betäckning. Så det är oss veterligen ingen som lagt en hand på denna häst.

Hon är en riktig :devil:, märrig och sur. Hotar hon att slå så ska man ta det på allvar. Bitas kan hon också. Riktig surmärr alltså.

Men så fort man höjer en hand åt henne (tex för att borsta i nacken/huvudet), det minsta för snabb rörelse så kastar hon sig uppåt och bakåt. Lika gör hon om hon ska tvingas in i mörka trånga utrymmen, men får hon stå och vänja sig en stund går det bra.

En annan märr däremot blir totalt skräckslagen om hon känner lukten av en karl som druckit sprit. Då kastar hon sig i bakväggen på boxen och står och skakar och hjärtat slår så hårt så det är hörbart på flera meters håll. Undrar vad hon har för relation till sprit egentligen?

min häst har bidragit en hel del till hästmisshandeln
hon brukar puckla på de andra hästarna ganska duktigt :angel:

:rofl: :rofl: :rofl:

som min gamla märr då.

Däremot hade jag en under en period som blev väldigt rädd av att ha folk bakom sig i trånga utrymmen (typ när hon stod på gången).Men varför?? Det fanns ingen som kunde svara på varför hon var så bakrädd...
Än i dag kan jag tänka tillbaka på henne och fundera varför hon betedde sig som hon gjorde, kanske ville hon bara skrämmas..
Ingen vet.

Är det hästen som du tagit ditt användarnamn ifrån har han INTE sprungit in flera miljoner.
Snarare knappa 53 000.
Har endast gjort 29 starter i sitt liv vilket inte jag tycker är så väldans mycket. Även om han borde ha haft mer pengar på sig efter dessa starter... :smirk:
Du ska nog inte ha alltför stor tilltro till den där hästprataren du hade ute...

Jag har hittills bara sett EN enda häst som blivit misshandlad.
Och då såg jag själv med egna ögon hur gubben pucklade på hästen med remmar och spö.
Däremot hör man många historier. :smirk:

Jag är också väldigt noga på att skilja på Vanvård och misshandel. Vanvårdade hästar har jag sett mer av än ren och skär på puckling.

Tyvärr att djur kostat/gett ägaren en massa pengar är inte en garanti för att de får det bra resten av sitt liv. De kan säljas,ägaren kan bli psykisht sjuk eller nåt annat

Min hund köptes av en seriös kennel, av en seriös köpare spmkostade på henneoch sig själv en utbilnig som börjar runt 80 000) och tränades,korades ect. ägaren importerade även en hund ifrån utlandet(gissnivis kostade det runt en 50 000..) den hunden vansköttes ihjäl - min hund överlevde.(att hundarna var vanskötta finns det bevis på från bla miljö och hälsa ochg vetrinären, och vanskötlsen var så allvarlig att hundägaren inte fick ha kvar hundarna, minns tyvärr inte vilket straff han fick. :(

Är det möjligen denna häst du talar om?? :devil:
Avskyr folk som inte håller sig till sanningen! :mad:

Atlet Shipping 87-3188
Färg:mörkbrun
Kön: valack
Född:1987-06-23
Ras:varmblodig travare
Avelsindex
90 0.75
Inavelskoeff.
5.15

WILLIAM VEE (US) HICKORY PRIDE (US) STAR'S PRIDE (US)
MISTY HANOVER (US)
TROPIC ISLE (US) SPEEDY SCOT (US)
TROPICANA (US)
MIMBA CAHOOT (US) HOOT MON (US)
COLUMBIA HANOVER (US)
EPOKA FAUNE (FR)
ACORA

Signalement
Huvud: vita hår i pannan
Höger fram:
Höger bak: oregelbunden vit kota med svarta fläckar
Vänster fram: oregelbunden vit kota
Vänster bak: oregelbunden vit kota med svarta fläckar
Övrigt: vit fläck på halsens vänstra sida
Svenskt frysmärkningsnummer: S73188

Segerprocent: 0% Platsprocent: 17%
Starter/Placeringar Startprissumma Rekord

Livs 29 0-3-2 52 970 kr 19,2k 19,0m 20,8l 20,4am

Men du sa ju just själv att han i princip var vanvårdad sen travarlivet, du sa att han hade magsår sen travaråren och inte ville äta plus att det bara var springa, springa, springa som gällde, tom med våld. Det låter inte som någon trevlig behandling.

Vad heter hästen då? Vore ju intressant att veta vad man pratar om för kaliber av häst.

Han heter Atlet Shipping e: william vee u: Mimba
och enligt ägaren från usa men det kan inte stämma eftersom han är frysmärkt.
Jag vet inte själv med säkerhet utan jag berättar bara vad ägaren sagt till mig och som sagt han var både psykiskt misshandlad och fysikt pga av grimman när han kom hit och mkt frustrerad på allt och alla.
Han har skador i framben bla förslitningar sen travar banan, misshandel vet jag inte om man kan kan kalla det men han har varit under mkt hård press och hård som då har tagit på psyket på honom.

Är det hästen som du tagit ditt användarnamn ifrån har han INTE sprungit in flera miljoner.
Snarare knappa 53 000.
Har endast gjort 29 starter i sitt liv vilket inte jag tycker är så väldans mycket. Även om han borde ha haft mer pengar på sig efter dessa starter... :smirk:
Du ska nog inte ha alltför stor tilltro till den där hästprataren du hade ute...

Jag har bara lyssnat på ägarens berättelse det var hon som berättat hur mkt han sprungit in, inte "hästprataren" hon berättade bara vad som försigick i Skippys lilla huvud.
Konstigt..
Där var en på jägersro som Skippys ägare snackade med och då berätta hon om sin häst, och han trodde inte att hon ägde Atlet Shipping föräns han fick se hans papper i hennes hand och absolut inte att han bara kosta 5000
eftersom den hästen var värd en stor summa och fanns i USA men hon intallade han att han stod hemma på hans gård just nu och att hon skulle visa han papperna.
Men iof sig kan inte en häst vara värd så mkt som bara e en "avdankad travare"
Men var fick du reda på detta om denna häst?
Var kan man detta om honom och hur mkt han startat?

Är det möjligen denna häst du talar om?? :devil:
Avskyr folk som inte håller sig till sanningen! :mad:

Atlet Shipping 87-3188
Färg:mörkbrun
Kön: valack
Född:1987-06-23
Ras:varmblodig travare
Avelsindex
90 0.75
Inavelskoeff.
5.15

WILLIAM VEE (US) HICKORY PRIDE (US) STAR'S PRIDE (US)
MISTY HANOVER (US)
TROPIC ISLE (US) SPEEDY SCOT (US)
TROPICANA (US)
MIMBA CAHOOT (US) HOOT MON (US)
COLUMBIA HANOVER (US)
EPOKA FAUNE (FR)
ACORA

Signalement
Huvud: vita hår i pannan
Höger fram:
Höger bak: oregelbunden vit kota med svarta fläckar
Vänster fram: oregelbunden vit kota
Vänster bak: oregelbunden vit kota med svarta fläckar
Övrigt: vit fläck på halsens vänstra sida
Svenskt frysmärkningsnummer: S73188

Segerprocent: 0% Platsprocent: 17%
Starter/Placeringar Startprissumma Rekord

Livs 29 0-3-2 52 970 kr 19,2k 19,0m 20,8l 20,4am

Ja det är det!
Men det är inte jag som inte håller mig till sanningen, jag har bara lyssnat på vad hans ägare har berättat och jag trodde heller inte det när jag hörde att han sprungit in så mkt.
Undrar var hon har fått det ifrån att han sprungit in flera miljoner? för hon brukar inte vara den som ljuger men kanske har hon lyssnat på fel folk.. :mad:
hon blir nog inte glad när hon ser det..
Var hitta du detta kan man hitta mer om hans bakgrund?

Det står en märr hemma som troligtvis har problem med synen. Den skulle man tro var misshandlad, men nu är det så att hon är född på gården och bara lämnat den för betäckning. Så det är oss veterligen ingen som lagt en hand på denna häst.

Hon är en riktig :devil:, märrig och sur. Hotar hon att slå så ska man ta det på allvar. Bitas kan hon också. Riktig surmärr alltså.

Men så fort man höjer en hand åt henne (tex för att borsta i nacken/huvudet), det minsta för snabb rörelse så kastar hon sig uppåt och bakåt. Lika gör hon om hon ska tvingas in i mörka trånga utrymmen, men får hon stå och vänja sig en stund går det bra.

En annan märr däremot blir totalt skräckslagen om hon känner lukten av en karl som druckit sprit. Då kastar hon sig i bakväggen på boxen och står och skakar och hjärtat slår så hårt så det är hörbart på flera meters håll. Undrar vad hon har för relation till sprit egentligen?

Precis som den hästen jag rider, om han känner lukt av alkohol så kryper han ihop i boxens bortersta vrå..

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 696
Senast: super
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 651
Senast: Reville
·
Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 716
Senast: holymary
·
Gnägg Jag har en riktig ridsvacka. Det går kasst varje gång jag sitter upp och ska rida. Egentligen går det varken dåligt eller bra men det...
2
Svar
39
· Visningar
3 390
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar