Misshandlade och pressande hästar!

många travare blir dåligt behandlade å pressade för att ägaren vill tjäna pengar....men självklart inte alla....

min första travare tex....första gången jag skulle rida henne hade jag spö med mej som vanligt när jag va halvvägs upp å skulle svänga över benet så fladdrade spöt till å hon flög rakt upp i luften å va liv rädd....sen kunnde hon inte skritta utan trippade fram för hon va så stressad...jätte huvudskygg osv....det syntes på hela hästen att hon inte hade varit med om nå trevligt....

Nej, MÅNGA travare ÄR inte fel/eller misshanlade. Vifftar du runt med spöt kan vilken häst som helst bli rädd. Den behöver inte ens ha fått stryk av det!
Hästen kan ha varit spänd för att hon ville iväg eller inte var riden såp mycket...

Min islandshäst är bakskygg och spörädd (försiktig i allmänhet), men det är ett mysterium hur han har blivit så. Jag känner till namnen på alla hans fyra tidigare ägare i Sverige - varav 3 av dessa har kontaktat mig + två av hans gamla skötare. Jag har även haft kontakt med hans gamla ägare på Island.
Det sägs att han har vildat rejält och skrämt upp en ägare (den som jag aldrig har hört av). Och ägaren efter henne sålde iväg honom igen för att hon blev rädd att han skulle göra detsamma med henne.

Och visst har han vildat med mig... som tusan! Och gör det fortarande. Det är bara varit att bita ihop och sitta upp igen, jag har trots allt bara haft honom i 7 månader och ännu har vi många år kvar att försöka förstå varandra.

Kan bara säga: :bow:
Tror du slog huvudet på spiken där! I stället för att erkänna att de själva kanske inte har kunskap eller skicklighet nog att hantera sin häst utan komplikationer, så är det ju sååå lätt att bortförklara hästens beteende med att "förra ägaren har misshandlat den". :devil:

Dessutom så har jag egen erfarenhet att en häst kan bli felbehandlad med mesighet och av det få enorma problem också!
En häst som förut lugnt, glatt och med stor arbetsvilja och förtroende utfört sitt arbete blev efter ridning av en "mes" som tyckte den var snäll om hästen fick göra som den ville, blev fullkomligt panikslagen och tappade helt förtroendet för sin ryttare! :(
Vilket ju ledde till enormt mkt obehag för hästen! Obehag den hade sluppit om den bara hade ridits av kunnigt folk den kunde känna förtroende för... :cry:

Men å andra sidan så ser man ju ofta här på forumet att det kallas "djurplågeri" och "misshandel" åt höger och vänster.
Men de som då anser små skitsaker som "djurplågeri" och "misshandel" missar ju då vad som VERKLIGEN är de två sakerna!

Lånar knapp
Detta är inte heller så snällt fast ingen "misshandel" eller....???
2 1/2-årig vbltr köps - står ensam i en hage i nov med täcke men ingen tak eller vindskydd, ägarna har tappat intresset och sålt stallkompisen och sen inte orkat ta in vbl. Under täcket finns en avmagrad delvis pälsfri pålle med bristsymptom. Fodras o vetrinärbehandlas efter konsten alla regler o lägger på hull, växer så det knakar och blir pigg o snäll. Rids in av duktig person - inga som helst problem - ägaren (som är fd tonårsridskoleryttare som vill börja rida igen) börjar rida och tjoar runt på gärden o i skog. Han sätter muskler och börja bli busig - ryttare flyger - skadar sig o vill inte rida mer. Häst svårriden.....!!!!
Pålle står ett halvår innan han kommer på foder nu 3 1/2 år gammal till tjej som tränar upp honom och tar hans unghästfasoner med en nypa salt och han utvecklas helt ok. Ägaren vill dock sälja honom och då fodervärden inte har råd att köpa hamnar han hos släkting som också ridit i tonåren och nu vill ha en snäll häst - ja han är snäll men kan busa, han är 4 år - 3 månader senare är han helvild, går på bakbenen och totalt omöjlig att rida.
HAR HAN BLIVIT MISSHANDLAD???????? Han är ju faktiskt vbl travare (att han aldrig sett en sulky vet inte nästa ägare)
Den här hästen kommer troligtvis att få ett skitliv pga av inkompetenta människor - inte elaka bara okunniga.

Attack min häst har blivit vanvårdad.

När han va 3-4 så såldes han på en slaktauktion.. det va han och några hästar till som blivit omhändertagena av polisen(?) och sen så såldes dom på slaktauktionen.
Dom som köpte honom skulle ha honom till trav men det gick inte så bra..=)
så han såldes till en ung tjej som tyvärr inte klarade av honom. hon ramlade av honom nästan varje dag och sen så tröttnade hon på honom och låt honom stå i runt 1 år utan att få göra nått.
Så hos henne så blev han lite illa behandlad men inte misshandlad eller vanvårdad.

sen köpte vi honom och då hade han 3 skor med brodd i och en hov utan sko.. i juni..
det gick knappt att lyfta framhovarna på honom när man skulle krafsa..
att leda honom va inte lätt för han va rädd för allt..
och sen när vi började rida honom så stack han ofta iväg i full galopp..
huvudskydd va han oxå.
men efter mycket slit så är han ganska ok att hantera nu..=)

så min häst har blivit vanvårdad och sen lite illa behandlad av den unga tjejen men det är inte misshandel eller vanvård som hon gjorde.

I en annan tråd sa du ju att du inte har köpt hästen utan fått honom , men om din mamma har köpt hästen så räknas ju hästen som köpt.

JAG har inte köpt hästen. JAG har FÅTT hästen av min mamma och min syster.
Jag har aldrig sagt att han inte blivit köpt. Men jag har sagt att jag fått hästen vilket jag gjorde. jag såg inte ens hästen förrens han stog i stallet och var våran.

Han kostade 4000:-

Sådant anser jag är rent djurplågeri.
Ett så totalt felhanterat djur lider ju lika mkt som djuret som får utstå hugg och slag.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 716
Senast: super
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 651
Senast: Reville
·
Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 716
Senast: holymary
·
Gnägg Jag har en riktig ridsvacka. Det går kasst varje gång jag sitter upp och ska rida. Egentligen går det varken dåligt eller bra men det...
2
Svar
39
· Visningar
3 390
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar