Modetrenderna var väl inte så dramatiska förr. Men ändå tillräckligt stora för att absolut kunna säga att "den bilden kan inte ha tagits innan 1993, för MH släppte den byxan det året" osv... Sedan så skiljer det sig mycket från land till land. Skulle vara kul att se en samling av alla européiska ridsportskataloger från efterkrigstiden.Jag har aldrig hängt med i mode speciellt bra, men det känns som att på åtminstone sena 80-talet och 90-talet var trenderna mer inriktade på färger och olika typer av utrustning, inte så mycket ridkläder?
Jag har btw fortfarande en vinterjacka liknande de MH-jackor som var så rätt på 90-talet. Stor nog att få in en varm dunväst under, dragsko i midjan så det ändå inte blir en potatissäckar, stora, djupa fickor med plats för hovkratsar, mössor, vantar och ett grimskaft eller vad man nu tycker man behöver . Min jacka är dock bara två år gammal, och kommer från Didriksson.
Även de gamla manchesterridbyxorna helskodda med skinn finns kvar i garderoben. Skitbra när man vill ha tjocka långkalsonger under. (Tur att de är svarta och inte tidsenligt senapsgula )
Det är först de sista årtiondena som alla har särskilda ridkläder tror jag. Innan det hade man ridbyxor och sånt som var avlagt från vanliga garderoben - inte tillräckligt fint/fräscht att ha i skolan eller på jobbet.
Nu började jag förvisso inte rida förrän 2008, men t.om. då upplevde jag att man hade ridbyxor, -strumpor, -skor/-stövlar och ev. någon -jacka. Men när det gällde tröjor, pikéer o.dyl. var det gammalt avlagt. Så upplevde jag att det var flera år in i min ridkarriär, och såg fenomenet (åtminstone på bredare front) för sista gången så sent som för en 5-6 år sedan.
Det är först de sista årtiondena som alla har särskilda ridkläder tror jag. Innan det hade man ridbyxor och sånt som var avlagt från vanliga garderoben - inte tillräckligt fint/fräscht att ha i skolan eller på jobbet.
Men man kan bara rida i så mycket olika "ickeridkläder". Jag råkade en gång glömma ridbyxorna och fick rida i mina vanliga jeans (med stövlarna under). Det var väl sådär. Jag har sett minst en rida i gummiridstövlar, trots att det borde ha förbjudits då sulan har för bra grepp (och det faktiskt fanns nya Aigles med extra stora vadvidder).Jag hade ridit minst en gång i veckan i över två år när jag fick mina första ridbyxor.
Jackor som inte är för långa går ju att rida i. Samma sak med underkläder som inte är för straffande. Jag skulle säga att man kan dela in kläder i tre grupper: Gjorda för ridning, inte gjorda för ridning men går att rida i samt duger absolut inte att rida i. Mycket av de där pikétröjorna som säljs är bara vanliga tröjor med något märke på.
Och vilken är 2010-talets största katastrof och varför är det när Aigle slutade tillverka ridstövlar?