ApropÄ saker som var bÀttre förut:
Kavajer!
Har en rÀtt sÄ knepig kroppsform med lÄng och rak överkropp, som för den skull inte Àr direkt smal, och dÀrtill större byst. De flesta moderna kavajer kan enklast delas upp i tvÄ kategorier har jag mÀrkt: De med rak passform som Àr anpassade för riktigt smala mÀnniskor med lÄnga armar. De med kurvig passform som Àr anpassade för kurviga mÀnniskor med tydlig midja och kort överkropp. Kategori 1 kan jag sÀllan knÀppa översta knappen pÄ och de blir ocksÄ oftast typ 50 m för lÄnga i Àrmarna.
Kategori 2 Ä andra sidan sitter jÀttebra över bysten, men eftersom att jag inte har nÄgon uttalad midja ser de ut som lampskÀrmar nedtill, och slutar inte sÀllan strax ovanför naveln.
Pikeur Diana och Pikeur Romina i storlek 76 (dvs. lÄng 38) Àr de "moderna" kavajer som suttit bÀst pÄ mig hittills. Alla knappar har gÄtt att knÀppa och de har varit tillrÀckligt lÄnga utan att Àrmarna blivit för lÄnga. Helt enkelt sÄ bra en kavaj kan sitta utan att för den skull ha en skrÀddad passform. Dessa Àr dock svarta och vÀldigt klassiska. PÄ tÀvlingsbanan (utseendemÀssigt) Àr mitt motto "klassiskt stilfullt men med personlig prÀgel". Ur den synpunkten var ju dessa tvÄ kanske lite vÀl klassiska och vanliga.
SĂ„ i vĂ„ras hade en ytligt bekant haft stallrensning pĂ„ (tillsynes) rĂ€tt sĂ„ "daterade" grejer, men som Ă€ndĂ„ var i vĂ€ldigt fint skick, vilka hon hade lagt ut pĂ„ div. FB-grupper. Ăven om priserna var lĂ„ga, gick det milt uttryckt lite halvtrögt att sĂ€lja dessa. En av dessa saker var en ca. 20 Ă„r gammal kavaj av mĂ€rket Victor Hugo som hon bara hade anvĂ€nt 1 gĂ„ng. Den var jĂ€ttefin, mörkt royalblĂ„ (sĂ„g alltsĂ„ mörkblĂ„ ut Ă€ven pĂ„ hĂ„ll!), med stilrena stora, slĂ€ta guldknappar och guldpassopaler. I passformen sĂ„g den ut som Pikeur Romina, fast med raka fickor istĂ€llet. Redan nĂ€r jag sĂ„g annonsen första gĂ„ngen blev jag lite sugen pĂ„ kavajen, men dĂ„ den var i storlek vanlig 38, var jag osĂ€ker och tĂ€nkte att den skulle bli för kort. NĂ€r jag hörde av mig till henne visade det sig dock att den blivit undanstoppad just pga. den var ohyggligt lĂ„ng i kroppen (men inte Ă€rmarna!) och hon övertygade mig om att den nog skulle sitta helt perfekt pĂ„ mig. Sagt och gjort, fick köpa den för i princip bara vad frakten skulle kosta. Fick hem den och alltsĂ„ herregud, den var ju som skrĂ€ddad i passformen!
Om mina Pikeurkavajer satt bra, var det ingenting emot denna! DÀrefter har jag hÄllit utkik pÄ div. FB-grupper och HÀstnet efter likadana i fler fÀrger. Hittade i somras en likadan fast vinröd med guldfÀrgade knappar/passopaler, och fick igÄr hem en silvergrÄ med silverfÀrgade knappar/passopaler.
Dessa tre kavajer Àr verkligen "klassiskt stilfullt men med personlig prÀgel" personifierat i ett (3) klÀdesplagg!
MarinblÄ:
Vinröd: