Mindfulness 🧘

Vad betyder ordet mindfulness för dig?

Är det nĂ„got som finns nĂ€rvarande i ditt liv? Beskriv gĂ€rna hur!đŸ’«đŸ’–
Mindfulness för mig Àr vÀl anpassat efter vad som funkar för mig och kanske inte exakt sÄ som det kanske Àr tÀnkt helt.
SÄ som jag tÀnker och försöker göra Àr vÀl att landa i kroppen, nuet etc. Jag kan andas, kÀnna hur marken kÀnns mot fötterna, hur nÄgot doftar eller smakar, solens vÀrme mot huden etc.
Och sÄ tycker jag att samvaro med djuren/viss trÀning med djur fÄr liknande effekt av att grunda en och fÄ en i nuet.
 
Mindfulness för mig Àr vÀl anpassat efter vad som funkar för mig och kanske inte exakt sÄ som det kanske Àr tÀnkt helt.
SÄ som jag tÀnker och försöker göra Àr vÀl att landa i kroppen, nuet etc. Jag kan andas, kÀnna hur marken kÀnns mot fötterna, hur nÄgot doftar eller smakar, solens vÀrme mot huden etc.
Och sÄ tycker jag att samvaro med djuren/viss trÀning med djur fÄr liknande effekt av att grunda en och fÄ en i nuet.
Det Àr meditation
Att vara i nuet
đŸ™đŸ»đŸ™Œ
 
Meditation kan aldrig göra skada
Det Àr ingen drog

Kan inte du förklara meditation för mig
Bara för att jag förstÄr hur du tolkar ordet meditation?
SjÀlvklart kan den det och sjÀlvklart Àr det en metod. Mindfullness och andra typer av meditation anvÀnds inom vÄrden/terapi och kan slÄ fel. Kanske blir en övervÀdigad och Àr inte redo att slÀppa taget, kanske fÄr onda tankar för fritt spelrum? Jag vet inte, jag Àr inte terapeut eller psykolog, men jag har haft samtal med mÀnniskor som farit illa.
Om du arbetar med mÀnniskor som har stress och Ängestproblematik tycker jag att du ska vara öppen Äde för och med att det inte Àr en felfri eller riskfri metod att hantera problematiken pÄ.

Det Àr du som Àr meditationsvÀgledare (?) inte jag.
 
SjÀlvklart kan den det och sjÀlvklart Àr det en metod. Mindfullness och andra typer av meditation anvÀnds inom vÄrden/terapi och kan slÄ fel. Kanske blir en övervÀdigad och Àr inte redo att slÀppa taget, kanske fÄr onda tankar för fritt spelrum? Jag vet inte, jag Àr inte terapeut eller psykolog, men jag har haft samtal med mÀnniskor som farit illa.
Om du arbetar med mÀnniskor som har stress och Ängestproblematik tycker jag att du ska vara öppen Äde för och med att det inte Àr en felfri eller riskfri metod att hantera problematiken pÄ.

Det Àr du som Àr meditationsvÀgledare (?) inte jag.
Det Àr inte meditationen som Àr farlig pÄ nÄgot sÀtt.
Meditation dvs tystnaden kan upplevas som obehaglig till en början dÄ den Àr ovan.
I tystnaden hörs tankar högre.
Med varlig guidning Àr inte det hÀr pÄ nÄgot sÀtt farligt.

Det Àr i sÄdana fall metoder som utförs inom vÄrden som kallas meditation men som inte Àr meditation

Meditation Àr att bli stilla
Det Àr ingen metod
Jag kallar det inte metod
Att andas och bli medveten om kroppen, sinnet och bli medveten om de stÀndiga tankarna och det stÀndiga surret Àr första steget
 
Det Àr inte meditationen som Àr farlig pÄ nÄgot sÀtt.
Meditation dvs tystnaden kan upplevas som obehaglig till en början dÄ den Àr ovan.
I tystnaden hörs tankar högre.
Med varlig guidning Àr inte det hÀr pÄ nÄgot sÀtt farligt.

Det Àr i sÄdana fall metoder som utförs inom vÄrden som kallas meditation men som inte Àr meditation

Meditation Àr att bli stilla
Det Àr ingen metod
Jag kallar det inte metod
Att andas och bli medveten om kroppen, sinnet och bli medveten om de stÀndiga tankarna och det stÀndiga surret Àr första steget
Du kallar det inte för en metod, men det anvÀnds fortfarande inom terapi just som en metod. Du sÀger sjÀlv att du anvÀnder dig av detta för att hjÀlpa/behandla mÀnniskor med Ängest. Givetvis kan det gÄ fel som mÄnga andra typer av alternativ medicin eller trÀning.
 
Du kallar det inte för en metod, men det anvÀnds fortfarande inom terapi just som en metod. Du sÀger sjÀlv att du anvÀnder dig av detta för att hjÀlpa/behandla mÀnniskor med Ängest. Givetvis kan det gÄ fel som mÄnga andra typer av alternativ medicin eller trÀning.
Ja jag Àr inte hÀr för att övertyga dig
Skulle jag försöka blir du bara mer ”fast” i din övertygelse

Tack för input
 
Det Àr helt okej att du inte vill diskutera mer med mig, men tillskriv mig inte nÄgra egenskaper tack. Du har ingen aning om hur jag reagerar eller resonerar eller tar in fakta.
Det Àr generellt sÄ men absolut
Det var obetÀnksamt
Ber om ursÀkt

Är inte att jag inte vill prata med dig men tror inte en diskussion kommer ge sĂ„ mycket mer just nu iaf
 
  • Gilla
Reactions: Sel
För mig blir mindfulness och meditation stressande, irriterande och forcerande. Tror det beror pÄ att jag ÀndÄ aldrig nÄgonsin tÀnker pÄ det sÀttet. Mina tankar Àr hundra procent funktionella tankar. Jag kan sitta pÄ pendeln hem och tÀnka "Vilket löppass ska jag göra i dag?", kÀnna efter en sekund, tÀnka tanken "Jag ska springa 10km i bra tempo", och sedan blir det tyst tills jag kommit hem och bytt om till löparklÀder. DÄ kommer tanken "vad bestÀmde jag? juste, 10km i bra tempo" sen Àr det knÀpptyst.
En dag dÄ jag inte behöver bestÀmma mig för nÄgot Àr liksom tyst.
Undantaget Àr nÀr jag bestÀmmer mig för att dagdrömma och hittar pÄ scenarier i huvudet.

SÄ, nÀr jag testat hamnar jag alltid i irritation och stresseftersom det tjatas om att jag ska lÄta tankarna tystna. Vilka tankar liksom? :cautious: Det finns ju ÀndÄ inget dÀr uppe i skallen.

NÀr jag var yngre trodde jag det var fel pÄ mig. Men nu tÀnker jag mest att om det nu Àr ett sÄ stort problem att tÀnka mycket (vilket jag inte tror) sÄ Àr det vÀl bara bra. Man tÀnker olika och olika mycket/ofta helt enkelt. Inget av det Àr dÄligt eller bra.
 
För mig blir mindfulness och meditation stressande, irriterande och forcerande. Tror det beror pÄ att jag ÀndÄ aldrig nÄgonsin tÀnker pÄ det sÀttet. Mina tankar Àr hundra procent funktionella tankar. Jag kan sitta pÄ pendeln hem och tÀnka "Vilket löppass ska jag göra i dag?", kÀnna efter en sekund, tÀnka tanken "Jag ska springa 10km i bra tempo", och sedan blir det tyst tills jag kommit hem och bytt om till löparklÀder. DÄ kommer tanken "vad bestÀmde jag? juste, 10km i bra tempo" sen Àr det knÀpptyst.
En dag dÄ jag inte behöver bestÀmma mig för nÄgot Àr liksom tyst.
Undantaget Àr nÀr jag bestÀmmer mig för att dagdrömma och hittar pÄ scenarier i huvudet.

SÄ, nÀr jag testat hamnar jag alltid i irritation och stresseftersom det tjatas om att jag ska lÄta tankarna tystna. Vilka tankar liksom? :cautious: Det finns ju ÀndÄ inget dÀr uppe i skallen.

NÀr jag var yngre trodde jag det var fel pÄ mig. Men nu tÀnker jag mest att om det nu Àr ett sÄ stort problem att tÀnka mycket (vilket jag inte tror) sÄ Àr det vÀl bara bra. Man tÀnker olika och olika mycket/ofta helt enkelt. Inget av det Àr dÄligt eller bra.
Ok tack för input đŸ™đŸ»
 
Bra att du förstÄr det
Du förstÄr
Vetenskapliga artiklar motsÀger sig sjÀlva hela tiden
đŸ„č
No shit Sherlock, det Àr just poÀngen med vetenskap. Att teorier prövas pÄ olika vÀl dokumenterade sÀtt.

Annars Àr man inne pÄ "tro" och fantasier och det Àr ju en sak, men det blir problematiskt nÀr det handlar om mÀnniskors hÀlsa.
 
No shit Sherlock, det Àr just poÀngen med vetenskap. Att teorier prövas pÄ olika vÀl dokumenterade sÀtt.

Annars Àr man inne pÄ "tro" och fantasier och det Àr ju en sak, men det blir problematiskt nÀr det handlar om mÀnniskors hÀlsa.
Att tro att Elvis lever eller att man kan fÄ se enhörningar om man dricker dagg i mÄnljus Àr inte ett problem.

Men om man börjar tro att man kan bota sjukdomar och ohÀlsa med humbug Àr man ute pÄ vÀldigt hal is, och det Àr sÀrskilt problemstiskt sÄ fort pengar blandas in.
 
Tack för svar đŸ™đŸ»

Meditation Àr inte farligt nÄgonsin. Det stÀndiga bruset dÀremot kan vara det

Oj, dÄ har du inte gÄtt sÀrskilt djupt i det.

Det finns en anledning till att vissa metoder/skolor Àr "förbjudna" utan att man blivit invigd eller har en erkÀnd guide.

Det som Àr farligt Àr att du kan fÄ psykos. Du kan trigga schizofreni. Du kan trigga trauman innan du Àr redo att hantera dom.

Meditation pÄ "allvarlig" nivÄ Àr en extremsport, du kan fÄ samma effekter som du fÄr av att ta MDMA, LSD, svamp osv, enbart frÄn Àmnena som triggas i din egen hjÀrna.

Du verkar snacka om nÄgon sorts förskolenivÄ av meditation.
 
Bra att du förstÄr det
Du förstÄr
Vetenskapliga artiklar motsÀger sig sjÀlva hela tiden
đŸ„č
Det gör de tvÀrtom sÀllan skulle jag vilja sÀga, dÀremot kan de motsÀga varann. Vilket, som @escodobe Àr inne pÄ, inte Àr sÀrskilt problematiskt nÀr det gÀller vetenskap.

Du ska gĂ„ en ”mediumutbildning” sĂ„g jag
I en annan trĂ„d, sĂ„ vetenskap Ă€r nog Ă€ndĂ„ inget du behöver bekymra dig om 🙂
 

Liknande trÄdar

GnĂ€gg Vad betyder HĂ€stlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat nĂ„got du gör eller Ă€r...
Svar
0
· Visningar
233
Kropp & SjÀl Det hÀr kan vara ett kÀnsligt Àmne för vissa, men jag kÀnner att jag behöver prata om det hÀr och kanske fÄ nÄgra kloka ord/rÄd... För...
Svar
2
· Visningar
585
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Ni vet nĂ€r man hela tiden fĂ„r höra att ”du Ă€r sĂ„ stark” och hela kroppen och sjĂ€len skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 934
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
HÀstnyheter Ordet medmÀnniska för oss gÀrna till familjen, slÀkten och de nÀrmaste vÀnnerna. Vilket stÀmmer förstÄs. Men vi glömmer ocksÄ lÀtt bort...
Svar
0
· Visningar
438
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

  • Jobb tips?
  • TjockistrĂ„den 4
  • Konstiga komplimanger ni fĂ„tt!

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp