Mindfulness 🧘

Vad betyder ordet mindfulness för dig?

Är det nĂ„got som finns nĂ€rvarande i ditt liv? Beskriv gĂ€rna hur!đŸ’«đŸ’–
Mindfulness för mig Àr delvis nÄgon slags kommersialiserad produkt med dÄlig klang som sÀljs av diverse hokuspokusmÀnniskor. Sen betyder det Àven att vara nÀrvarande hÀr och nu, vilket ibland Àr bra/nödvÀndigt och som de flesta mÀnniskor Àr/gör helt naturligt och vissa behöver trÀna pÄ.

Jag sjÀlv Àr en person som snarare behöver arbeta pÄ mindlessness ibland, detta Àr dock sÀllan nÄgot som sÀljs eller lÀrs ut.

AngÄende om mindfulness kan vara negativt/skadligt sÄ tycker jag det Àr som att sÀga att fysisk aktivitet kan/inte kan vara skadligt (utan jÀmförelse i övrigt). SjÀlvklart Àr fysisk trÀning bra för oss men det kan ocksÄ göras fel, överdrivas, leda till skador osv, precis som mindfulnesstrÀning.
 
Vad exakt Àr det som Àr flummigt med det? Det har rÀddat otroligt mÄnga liv.

Iofs kom jag pÄ nu att dom som tycker det Àr flummigt kanske inte varit i dom starka kÀnslolÀgena dÀr det ofta blir ganska avgörande för om konsekvensen blir livsavgörande eller inte.

Plingandet, och att mĂ„nga som hĂ„ller i liknande kurser saknar mycket som jag anser Ă€r relevant utbildning. Typ Agneta som gillar Ă€lvor, hennafĂ€rgat hĂ„r, yoga och hĂ„ller mindfullnesskurser i grupp pĂ„ Österlen vid sidan om drejandet.

Jag har fÄtt en del mindfullness som del av den psykodynamiska terapin jag gÄr i, dÀr finns ett sammanhang och tÀnk och personen som leder mig vet om vad jag behöver jobba med och det Àr en del av en plan.
 
Plingandet, och att mĂ„nga som hĂ„ller i liknande kurser saknar mycket som jag anser Ă€r relevant utbildning. Typ Agneta som gillar Ă€lvor, hennafĂ€rgat hĂ„r, yoga och hĂ„ller mindfullnesskurser i grupp pĂ„ Österlen vid sidan om drejandet.

Jag har fÄtt en del mindfullness som del av den psykodynamiska terapin jag gÄr i, dÀr finns ett sammanhang och tÀnk och personen som leder mig vet om vad jag behöver jobba med och det Àr en del av en plan.
Det Àr klart att det finns oseriöst
 
Är mindfulness som begrepp oseriöst? Uppfattar jag dig rĂ€tt?

Som det anvÀnds generellt, sÄ ja, det tycker jag. Det finns som sagt bra utövande, men det Àr sÄ ofantligt mycket humbug och skrÀp som urvattnat begreppet.
Sen fÄr jag kÀnslan av att du kastar ur dig trÄdar och omröstningar av andra skÀl Àn privat nyfikenhet, Àr det sÄ tycker jag man ska vara öppen med det.
 
Är mindfulness som begrepp oseriöst? Uppfattar jag dig rĂ€tt?
Jaa det har lite oseriös klang. Sedan tex andra nÀraliggande? begrepp som meditation har inte fyllts med lika mycket trend som mindfulness just nu?

Sedan Àr ju jag vÀldigt inne pÄ om fenomen har vetenskaplig grund eller ej och det kÀnns ju mindre sÄ nu om mindfulness Àn det gjorde tidigare. Jag har nog alltid förestÀllt mig att det finns en kÀrna av nÄgonting mer handfast i mitten.

Jag inser att jag mÄste googla vad det Àr egentligen.
 
Jag Àr inte intresserad av din "hjÀlp".

DÀremot verkar det som om du raggar kunder- vilket inte Àr tillÄtet pÄ forumet.
Din frÄga bara bekrÀftar mina misstankar.
DÄ tycker jag du ska sÀga till en moderator

Att stÀlla en frÄga om vad mindfulness Àr
Vilket Àr ett vitt begrepp har inget med dina grundlösa anklagelser att göra
 
DÄ tycker jag du ska sÀga till en moderator

Att stÀlla en frÄga om vad mindfulness Àr
Vilket Àr ett vitt begrepp har inget med dina grundlösa anklagelser att göra
Se dÀr.
Vilka anklagelser har jag skrivit? Jag har frÄgat. Du lÀser nÄgot annat.

PÄminner Àn en gÄng om att det Àr ett diskussionsforum.
 
Som det anvÀnds generellt, sÄ ja, det tycker jag. Det finns som sagt bra utövande, men det Àr sÄ ofantligt mycket humbug och skrÀp som urvattnat begreppet.
Sen fÄr jag kÀnslan av att du kastar ur dig trÄdar och omröstningar av andra skÀl Àn privat nyfikenhet, Àr det sÄ tycker jag man ska vara öppen med det.
ok
Jag Àr pÄ ett forum och postar inlÀgg, omröstningar och kommentarer helt i enlighet med forumregler och svensk lagstiftning

Man mĂ„ste ju inte följa trĂ„dar man inte gillar heller â˜ș
 
Se dÀr.
Vilka anklagelser har jag skrivit? Jag har frÄgat. Du lÀser nÄgot annat.

PÄminner Àn en gÄng om att det Àr ett diskussionsforum.
Ok
Du hade misstankar som bekrÀftades att jag gjorde otillÄtet enligt forumregler.

SĂ„klart vill jag svara dig

Tack för svar angÄende mindfulness begreppet
 
Jaa det har lite oseriös klang. Sedan tex andra nÀraliggande? begrepp som meditation har inte fyllts med lika mycket trend som mindfulness just nu?

Sedan Àr ju jag vÀldigt inne pÄ om fenomen har vetenskaplig grund eller ej och det kÀnns ju mindre sÄ nu om mindfulness Àn det gjorde tidigare. Jag har nog alltid förestÀllt mig att det finns en kÀrna av nÄgonting mer handfast i mitten.

Jag inser att jag mÄste googla vad det Àr egentligen.
Hum intressant.
Biverkningsdelen av wiki var fascinerande

Det finns Àven ökande bevis pÄ att meditation kan störa olika prosociala beteenden. Genom att döva kÀnslorna, i synnerhet de sociala kÀnslorna av skuld och skam, sÄ kan meditation leda till ett underskott av empati och Änger och dÀrmed leda till att dess utövare blir lugna men socialt okÀnsliga. I en studie med 1400 deltagare fann forskarna att fokuserad andningsmeditation dÀmpade sambandet mellan övertrÀdelser och viljan att engagera sig i reparativa prosociala beteenden.[38]

Jag fick dock fortfarande inget grepp om skillnaden mellan mindfulness och den meditation vi körde pÄ gymnasiet med en buddhistmunk :) Eller skillnaden mellan mindfulness och avslappningsövningar eller yoga savasana.
 
Hum intressant.
Biverkningsdelen av wiki var fascinerande



Jag fick dock fortfarande inget grepp om skillnaden mellan mindfulness och den meditation vi körde pÄ gymnasiet med en buddhistmunk :) Eller skillnaden mellan mindfulness och avslappningsövningar eller yoga savasana.
Jag personligen upplever begreppet mindfulness som ett paraplybegrepp som blir egentligen intetsÀgande
 
Jag personligen upplever begreppet mindfulness som ett paraplybegrepp som blir egentligen intetsÀgande
Ah, jag trodde det var en speciell sorts meditation/tankesÀtt som har ett annat mÄl Àn vanlig meditation/yoga liknande företeelser.

I sÄ fall blir det ju vÀldigt vagt som frÄga. Om all religiositet, meditation, viss trÀning och skogspromenader ingÄr :)
 

Liknande trÄdar

GnĂ€gg Vad betyder HĂ€stlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat nĂ„got du gör eller Ă€r...
Svar
0
· Visningar
233
Kropp & SjÀl Det hÀr kan vara ett kÀnsligt Àmne för vissa, men jag kÀnner att jag behöver prata om det hÀr och kanske fÄ nÄgra kloka ord/rÄd... För...
Svar
2
· Visningar
593
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Ni vet nĂ€r man hela tiden fĂ„r höra att ”du Ă€r sĂ„ stark” och hela kroppen och sjĂ€len skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 948
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
HÀstnyheter Ordet medmÀnniska för oss gÀrna till familjen, slÀkten och de nÀrmaste vÀnnerna. Vilket stÀmmer förstÄs. Men vi glömmer ocksÄ lÀtt bort...
Svar
0
· Visningar
439
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp