Mindfulness 🧘

Hum intressant.
Biverkningsdelen av wiki var fascinerande



Jag fick dock fortfarande inget grepp om skillnaden mellan mindfulness och den meditation vi körde pÄ gymnasiet med en buddhistmunk :) Eller skillnaden mellan mindfulness och avslappningsövningar eller yoga savasana.
Jag vet inte heller riktigt vad skillnaden Àr. Men jag vet skillnaden mellan olika yrkesutövare. Jag gör mindfulnessövningar hos min (leg) fysioterapeut. I den situationen vet man att en högutbildad person har bedömt att det kan vara bra för mig, och skulle jag fÄ negativa reaktioner sÄ litar jag pÄ att hon kan fÄnga upp det.

Det förtroendet har jag inte för kreti och pleti som sÀljer mindfulness eller meditation.

(Yoga för mig Àr mest "gymnastik" utan att det kÀnns som sport.)
 
Det finns mycket positivt i att lÀra sig strategier för att rikta fokus, viljemÀssigt kunna skapa (hÀlsosam) distans till tankar och kÀnslor och kÀnna hur kropp och sinne sitter ihop. Meditationsinspirerade metoder kan vara hjÀlpsamma verktyg för att nÄ dit, men de Àr lÄngt ifrÄn nÄgot panacea. För mig var kÀnslan av nÀrvaro en av anledningarna till att jag föll pladask för ridning och hÀstar. Som 12-Äring visste jag dock inte att det var det jag kÀnde. Det var först nÀr jag började med improvisationsteater som 30-Äring som jag hade ord för kÀnslan. Andra hittar det i skogen, musiken, i gemenskap med andra etc etc

Jag leker med medveten nÀrvaro och en egenkomponerad variant av gÄende meditation (btw tips för den som Àr nyfiken pÄ meditation men inte klarar stillasittandet) för egen del. I min professionella roll som logoped sÄ tar jag inspiration frÄn Acceptance and comitment therapy (ACT) och lÄnar in bÄde övningar för medveten andning och tankar om sjÀlvmedkÀnsla och kÀnsloreglering dÀrifrÄn. Det Àr delar av en större verktygslÄda som stÀndigt anpassas efter individ och situation.
 
Det finns mycket positivt i att lÀra sig strategier för att rikta fokus, viljemÀssigt kunna skapa (hÀlsosam) distans till tankar och kÀnslor och kÀnna hur kropp och sinne sitter ihop. Meditationsinspirerade metoder kan vara hjÀlpsamma verktyg för att nÄ dit, men de Àr lÄngt ifrÄn nÄgot panacea. För mig var kÀnslan av nÀrvaro en av anledningarna till att jag föll pladask för ridning och hÀstar. Som 12-Äring visste jag dock inte att det var det jag kÀnde. Det var först nÀr jag började med improvisationsteater som 30-Äring som jag hade ord för kÀnslan. Andra hittar det i skogen, musiken, i gemenskap med andra etc etc

Jag leker med medveten nÀrvaro och en egenkomponerad variant av gÄende meditation (btw tips för den som Àr nyfiken pÄ meditation men inte klarar stillasittandet) för egen del. I min professionella roll som logoped sÄ tar jag inspiration frÄn Acceptance and comitment therapy (ACT) och lÄnar in bÄde övningar för medveten andning och tankar om sjÀlvmedkÀnsla och kÀnsloreglering dÀrifrÄn. Det Àr delar av en större verktygslÄda som stÀndigt anpassas efter individ och situation.
Fantastiskt đŸ™đŸ»đŸ™Œ
 
Det finns mycket positivt i att lÀra sig strategier för att rikta fokus, viljemÀssigt kunna skapa (hÀlsosam) distans till tankar och kÀnslor och kÀnna hur kropp och sinne sitter ihop. Meditationsinspirerade metoder kan vara hjÀlpsamma verktyg för att nÄ dit, men de Àr lÄngt ifrÄn nÄgot panacea. För mig var kÀnslan av nÀrvaro en av anledningarna till att jag föll pladask för ridning och hÀstar. Som 12-Äring visste jag dock inte att det var det jag kÀnde. Det var först nÀr jag började med improvisationsteater som 30-Äring som jag hade ord för kÀnslan. Andra hittar det i skogen, musiken, i gemenskap med andra etc etc

Jag leker med medveten nÀrvaro och en egenkomponerad variant av gÄende meditation (btw tips för den som Àr nyfiken pÄ meditation men inte klarar stillasittandet) för egen del. I min professionella roll som logoped sÄ tar jag inspiration frÄn Acceptance and comitment therapy (ACT) och lÄnar in bÄde övningar för medveten andning och tankar om sjÀlvmedkÀnsla och kÀnsloreglering dÀrifrÄn. Det Àr delar av en större verktygslÄda som stÀndigt anpassas efter individ och situation.
Ja exakt, ridning och bÄgskytte har ett visst fokus i sig som man inte fÄr av annat, (once in a blue moon av joggning) tex yoga. Jag gillar yoga ocksÄ och kör ibland pÄ mental trÀning-ridning :). Men kÀnner att det Àr en lagom nivÄ pÄ det och jag kallar det inte mindfulness. (kÀnner att för mindfullness behöver jag en blommig skir klÀnning och ett hult leende och en maskrosÀng, och det Àr inte min grej :) )
 
Att vara i nuet. Inte matas med en massa tekniska intryck.
Att vara i skogen tycker jag Àr mindfulness (utan att ha googlat ordet) med mina djur, plocka svamp eller bara ta in allt omkring mig.
Kan tycka att vara med hÀstar Àr midfulness.
 
Vad betyder den emojin? Àr det tÄfyllda ögon?

Blir du inte nyfiken pÄ vetenskapen bakom ett omrÄde du Àr intresserad av?
Nej mer en snĂ€ll och vĂ€nskaplig, som jag uppfattar den. Kanske fĂ„r sluta anvĂ€nda den om det uppfattas som tĂ„rfylld đŸ€Ł

Jo absolut
Och vetenskapen stödjer pÄ vissa hÄll det jag upplever
Det behöver i sig inte vara motsÀttning
Jag har inte odelad oförbehĂ„llsamt tilltro till ”vetenskap” bara
Jag tycker Dalai Lamas insikter Àr bra. Att bjuda in vetenskapen. Det krÀver öppenhet ocksÄ frÄn den snÀva vÀrldsbilden
 
Ja exakt, ridning och bÄgskytte har ett visst fokus i sig som man inte fÄr av annat, (once in a blue moon av joggning) tex yoga. Jag gillar yoga ocksÄ och kör ibland pÄ mental trÀning-ridning :). Men kÀnner att det Àr en lagom nivÄ pÄ det och jag kallar det inte mindfulness. (kÀnner att för mindfullness behöver jag en blommig skir klÀnning och ett hult leende och en maskrosÀng, och det Àr inte min grej :) )
Mindfulness Àr ju ett sÄ vitt begrepp att det nog gÄr att fÄ vitt skilda beskrivningar
 
Nej mer en snĂ€ll och vĂ€nskaplig, som jag uppfattar den. Kanske fĂ„r sluta anvĂ€nda den om det uppfattas som tĂ„rfylld đŸ€Ł

Jo absolut
Och vetenskapen stödjer pÄ vissa hÄll det jag upplever
Det behöver i sig inte vara motsÀttning
Jag har inte odelad oförbehĂ„llsamt tilltro till ”vetenskap” bara
Jag tycker Dalai Lamas insikter Àr bra. Att bjuda in vetenskapen. Det krÀver öppenhet ocksÄ frÄn den snÀva vÀrldsbilden
Ah ja jag Àr ju mossig sÄ jag Àr inte sÄ bra pÄ emojis :)
 
GÄtt i vÀldigt mycket mindfullness genom Ären nÀr jag varit sjuk psykiskt. Bland annat inom slutenvÄrden, vilket inte var sÄ lyckat.
Har dock Àven varit med pÄ mindfullness-sessioner med hÀst, det har verkligen gett mig nÄgot.
Men utan hÀstar, nej..
 
Meditation kan aldrig göra skada
Det Àr ingen drog

Kan inte du förklara meditation för mig
Bara för att jag förstÄr hur du tolkar ordet meditation?

ALLTING kan göra skada. ALLTING kan orsaka pÄverkan pÄ folk. Om du inte kan ha en öppen syn om att din ÀlskvÀrda livsÄskÄdning och livssyn inte Àr för alla mÄste du lÀra dig öppna dina ögon. Om du inte Àr öppen för de biverkningar som kan uppstÄ bör du nog lÀra dig mer hos nÄgon som Àr det.
 
ALLTING kan göra skada. ALLTING kan orsaka pÄverkan pÄ folk. Om du inte kan ha en öppen syn om att din ÀlskvÀrda livsÄskÄdning och livssyn inte Àr för alla mÄste du lÀra dig öppna dina ögon. Om du inte Àr öppen för de biverkningar som kan uppstÄ bör du nog lÀra dig mer hos nÄgon som Àr det.
Inte meditation i sig. Men sÄklart saker runt om
 

Liknande trÄdar

GnĂ€gg Vad betyder HĂ€stlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat nĂ„got du gör eller Ă€r...
Svar
0
· Visningar
233
Kropp & SjÀl Det hÀr kan vara ett kÀnsligt Àmne för vissa, men jag kÀnner att jag behöver prata om det hÀr och kanske fÄ nÄgra kloka ord/rÄd... För...
Svar
2
· Visningar
593
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Ni vet nĂ€r man hela tiden fĂ„r höra att ”du Ă€r sĂ„ stark” och hela kroppen och sjĂ€len skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 948
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
HÀstnyheter Ordet medmÀnniska för oss gÀrna till familjen, slÀkten och de nÀrmaste vÀnnerna. Vilket stÀmmer förstÄs. Men vi glömmer ocksÄ lÀtt bort...
Svar
0
· Visningar
439
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp