Mindfulness 🧘

Mindfulness som den anvÀnds inom psykiatrin/vÄrden kan vara hit eller miss, inte alltid sÄ lÀmpligt vid Ängest och liknande.

Mer seriös meditationspraktik enligt nÄgon av de österlÀndska modellerna, och börja lÄngsamt med nÄgon minut per gÄng, tror jag personligen mer pÄ. Det jag praktiserar nuförtiden skulle kunna sÀgas vara inom tibetansk buddhism, men jag Àr inte invigd i den traditionen utan har utforskat nÄgot som liknar det, bland annat tillsammans med en som titulerar sig völva. En del av det jag gör stÀmmer mot skriftliga belÀgg pÄ vad nÄjder brukade göra. Tidigare har jag bland annat praktiserat kundalini, men det blir lite vÀl livat.

Det finns sÄ mÄnga olika skolor inom meditation, och Àr man intresserad kan man garanterat hitta nÄgot som passar en, men det lösryckta vÀsterlÀndska "mindfulness" ser jag som allt frÄn verkningslöst till potentiellt farligt. NÀr man nÄr en viss nivÄ Àr det viktigt att ha ett metafysiskt/filosofiskt ramverk att förankra upplevelsen i, för vÄra egna hjÀrnor kan bjuda pÄ ett rejÀlt skÄdespel nÀr man dyker djupt nog.

Är man inte intresserad av att utforska teori sjĂ€lv Ă€r det bĂ€st att ha en lĂ€rare.
 
Att bli stilla och tyst Àr jobbigt för jÀttemÄnga mÀnniskor och att lÄta tankarna vara kan vara bÄde skrÀmmande och jobbigt. Skadligt utan vÀgledning ibland. SjÀlvklart krÀvs det kontroll och disciplin.
SjÀlvklart kan det vara bÀst med guidade meditationer vilket jag jobbar med.


Ja det kan vara skrÀmmande med stillhet. Till en början.

Hur menar du med kontroll och disciplin?

Mediterar du?
 
Mindfulness som den anvÀnds inom psykiatrin/vÄrden kan vara hit eller miss, inte alltid sÄ lÀmpligt vid Ängest och liknande.

Mer seriös meditationspraktik enligt nÄgon av de österlÀndska modellerna, och börja lÄngsamt med nÄgon minut per gÄng, tror jag personligen mer pÄ. Det jag praktiserar nuförtiden skulle kunna sÀgas vara inom tibetansk buddhism, men jag Àr inte invigd i den traditionen utan har utforskat nÄgot som liknar det, bland annat tillsammans med en som titulerar sig völva. En del av det jag gör stÀmmer mot skriftliga belÀgg pÄ vad nÄjder brukade göra. Tidigare har jag bland annat praktiserat kundalini, men det blir lite vÀl livat.

Det finns sÄ mÄnga olika skolor inom meditation, och Àr man intresserad kan man garanterat hitta nÄgot som passar en, men det lösryckta vÀsterlÀndska "mindfulness" ser jag som allt frÄn verkningslöst till potentiellt farligt. NÀr man nÄr en viss nivÄ Àr det viktigt att ha ett metafysiskt/filosofiskt ramverk att förankra upplevelsen i, för vÄra egna hjÀrnor kan bjuda pÄ ett rejÀlt skÄdespel nÀr man dyker djupt nog.

Är man inte intresserad av att utforska teori sjĂ€lv Ă€r det bĂ€st att ha en lĂ€rare.
Tack för svar đŸ™đŸ»

Meditation Àr inte farligt nÄgonsin. Det stÀndiga bruset dÀremot kan vara det
 
Varför frÄgar du utan att berÀtta vad mindfulness Àr för dig?
Jag anvÀnder sÀllan eller aldrig ordet mindfulness sjÀlv

Jag praktiserar meditation och har ocksĂ„ guidade meditationer. Är ocksĂ„ en del i min vĂ€gledning.

Om jag skulle gĂ„ in pĂ„ vad det Ă€r att vara ”mindful” sĂ„ Ă€r det att sinnet blir stilla. Att observera sjĂ€lvet. Reaktioner, kĂ€nslor.
Meditera

Vara i naturen, djuren. Lyssna pÄ tystnaden.

Jag var mycket nyfiken pÄ hur ordet mindfulness uppfattas.

OcksÄ hur mÀnniskor uppfattar vad det Àr och hur det uppfattas nÀr man praktiserar det

đŸ’–đŸ™đŸ»
 
SÄ trots att du verkar vÀldigt intresserad sÄ har du inte koll pÄ att det Àr ett vanligt förekommande moment inom KBT och den offentliga psykiatrin?
Jag har guidade meditationer och det Àr en del o min vÀgledning.

Meditation ordet kan förstÄs olika.
Vi har nog inte samma uppfattning av meditation.
Det finns ocksÄ mÄnga traditioner och skolor.

NÄgot de flesta brukar kunna enas om Àr att meditation Àr att sinnet stillas, det stÀndiga bruset lugnas. Det handlar inte om att trycka undan eller kontrollera utan om att observera.

đŸ’–đŸ™đŸ»
 
SjÀlvklart kan det vara bÀst med guidade meditationer vilket jag jobbar med.


Ja det kan vara skrÀmmande med stillhet. Till en början.

Hur menar du med kontroll och disciplin?

Mediterar du?
Jag mediterar inte, men skulle jag ge mig pÄ det vore det i samrÄd med lÀkare i sÄ fall. Det finns för mig betydligt hÀlsosammare sÀtt att vara pÄ kÀnner jag.
Jag gör saker.
Jag menar det jag skriver. Det krÀvs en stor insats att bara vara och hÄlla sig fast vid det under en lÀngre tid. Det krÀvs vilja, kontroll och disciplin.
 
Jag mediterar inte, men skulle jag ge mig pÄ det vore det i samrÄd med lÀkare i sÄ fall. Det finns för mig betydligt hÀlsosammare sÀtt att vara pÄ kÀnner jag.
Jag gör saker.
Jag menar det jag skriver. Det krÀvs en stor insats att bara vara och hÄlla sig fast vid det under en lÀngre tid. Det krÀvs vilja, kontroll och disciplin.
Ok 💖
 
Tack för svar đŸ™đŸ»

Meditation Àr inte farligt nÄgonsin. Det stÀndiga bruset dÀremot kan vara det
Du har precis fÄtt en lÀnk det har visat sig ha en negativ effekt pÄ en del personer.

Det Àr precis sÄdana hÀr tvÀrsÀkra pÄstÄenden som fÄr mig vilja stÀlla mig sÄ lÄngt ifrÄn sÄdant hÀr som möjligt.
 
Du har precis fÄtt en lÀnk det har visat sig ha en negativ effekt pÄ en del personer.

Det Àr precis sÄdana hÀr tvÀrsÀkra pÄstÄenden som fÄr mig vilja stÀlla mig sÄ lÄngt ifrÄn sÄdant hÀr som möjligt.
Ok men den lÀnken sÀger inte mycket för mig
 
Jag har guidade meditationer och det Àr en del o min vÀgledning.

Meditation ordet kan förstÄs olika.
Vi har nog inte samma uppfattning av meditation.
Det finns ocksÄ mÄnga traditioner och skolor.

NÄgot de flesta brukar kunna enas om Àr att meditation Àr att sinnet stillas, det stÀndiga bruset lugnas. Det handlar inte om att trycka undan eller kontrollera utan om att observera.

đŸ’–đŸ™đŸ»
Visst visst, men jag vidhÄller att mÄnga patienter inte hjÀlps av floskler som dessa om de har stor Ängestproblematik etc. Snarare kan det vara rent skadligt riktat till fel person.
 
Visst visst, men jag vidhÄller att mÄnga patienter inte hjÀlps av floskler som dessa om de har stor Ängestproblematik etc. Snarare kan det vara rent skadligt riktat till fel person.
Floskler?

SvÄr Ängest pÄ olika sÀtt Àr nÄgot som jag Àr personligen mycket bekant med
Det som har hjÀlpt mig och mÄnga andra Àr just meditation

Men om du upplever meditation som farligt
SÀllan jag hört dock sÄ Àr det ju din sanning

đŸ’–đŸ™đŸ»
 
Floskler?

SvÄr Ängest pÄ olika sÀtt Àr nÄgot som jag Àr personligen mycket bekant med
Det som har hjÀlpt mig och mÄnga andra Àr just meditation

Men om du bestÀmt dig för att meditation pÄ nÄgot sÀtt Àr farligt
SÀllan jag hört dock sÄ Àr det ju din sanning
Det Àr inte "min" sanning bara, utan nÄgot som studier kommit fram till. Jag har aldrig haft ingÄngen att meditation i sig skulle vara farligt, dÀremot sÄ tror jag att det potentiellt Àr ett farligt alternativ till personer med svÄr depression, svÄr Ängestproblematik och/eller med trauman i bagaget som kan vÀcka starkare kÀnslor Àn det finns resurser att hantera. Det Àr oseriöst att inte ha det i Ätanke.
 
Det Àr inte "min" sanning bara, utan nÄgot som studier kommit fram till. Jag har aldrig haft ingÄngen att meditation i sig skulle vara farligt, dÀremot sÄ tror jag att det potentiellt Àr ett farligt alternativ till personer med svÄr depression, svÄr Ängestproblematik och/eller med trauman i bagaget som kan vÀcka starkare kÀnslor Àn det finns resurser att hantera. Det Àr oseriöst att inte ha det i Ätanke.
Ok men sÄ mÄnga studier sÀger ocksÄ annorlunda.
Om vi lÀmnar olika studier dÀrhÀn.

PÄ vilket sÀtt Àr meditation farligt för personer med psykisk ohÀlsa som du beskriver?
Vad kan meditation Ästadkomma som Àr farligt menar du?
PÄ vilket sÀtt kan meditation vÀcka kÀnslor som inte kan hanteras

Vad Àr meditation för dig?

Tack för input
 
Det finns givetvis folk som blir hjÀlpta ocksÄ, men det Àr otroligt viktigt att vara medveten om baksidan av metoden man anvÀnder. Flera anvÀndare pÄ forumet har talat om sina negativa upplevelser just kring meditativa övningar och "mindfullness" nÀr de sökt hjÀlp.
Det tror jag pÄ. Men dÄ Àr det nog inte mÀnniskor som har guidade meditationer. Som vet vad meditation Àr

Ordet mindfulness Àr ju trickigt ocksÄ dÀrför jag ville höra hur mÀnniskor upplevde ordet

Meditation Ă€r ingen ”metod”
Meditation Àr inget annat Àn att bli stilla. Guidade meditationer som jag har Àr det inte ovanligt att mÀnniskor med stark Ängest blir sÄ trygga och lugna att sömnen kommer
 
Det tror jag pÄ. Men dÄ Àr det nog inte mÀnniskor som har guidade meditationer. Som vet vad meditation Àr

Ordet mindfulness Àr ju trickigt ocksÄ dÀrför jag ville höra hur mÀnniskor upplevde ordet

Meditation Ă€r ingen ”metod”
Meditation Àr inget annat Àn att bli stilla. Guidade meditationer som jag har Àr det inte ovanligt att mÀnniskor med stark Ängest blir sÄ trygga och lugna att sömnen kommer
Det var just mÀnniskor som blivit guidade i sina meditationer, ofta genom sjukvÄrden. AlltsÄ av mÀnniskor som vet vad de gör.
Det passar helt enkelt inte alla och Àr inte ett helt och hÄllet trubbigt verktyg, utan nÄgonting som kan göra skada om man inte Àr försiktig.
 
Det var just mÀnniskor som blivit guidade i sina meditationer, ofta genom sjukvÄrden. AlltsÄ av mÀnniskor som vet vad de gör.
Det passar helt enkelt inte alla och Àr inte ett helt och hÄllet trubbigt verktyg, utan nÄgonting som kan göra skada om man inte Àr försiktig.
MÀnniskor som vet vad de gör. Knappast

MeditationslÀrare hittar du sÀllan/aldrig inom sjukvÄrden
 
Det var just mÀnniskor som blivit guidade i sina meditationer, ofta genom sjukvÄrden. AlltsÄ av mÀnniskor som vet vad de gör.
Det passar helt enkelt inte alla och Àr inte ett helt och hÄllet trubbigt verktyg, utan nÄgonting som kan göra skada om man inte Àr försiktig.
Meditation kan aldrig göra skada
Det Àr ingen drog

Kan inte du förklara meditation för mig
Bara för att jag förstÄr hur du tolkar ordet meditation?
 

Liknande trÄdar

GnĂ€gg Vad betyder HĂ€stlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat nĂ„got du gör eller Ă€r...
Svar
0
· Visningar
233
Kropp & SjÀl Det hÀr kan vara ett kÀnsligt Àmne för vissa, men jag kÀnner att jag behöver prata om det hÀr och kanske fÄ nÄgra kloka ord/rÄd... För...
Svar
2
· Visningar
585
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Ni vet nĂ€r man hela tiden fĂ„r höra att ”du Ă€r sĂ„ stark” och hela kroppen och sjĂ€len skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 934
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
HÀstnyheter Ordet medmÀnniska för oss gÀrna till familjen, slÀkten och de nÀrmaste vÀnnerna. Vilket stÀmmer förstÄs. Men vi glömmer ocksÄ lÀtt bort...
Svar
0
· Visningar
438
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp