Min man är död

Hon är ju bara 12 år... ❤
Jag för min del tyckte inte att det var jobbigt att trösta mamma ibland. Vi kramades och grät tillsammans. Jag kunde dock bli orolig för mamma ibland, hur jag skulle kunna "belasta" henne med min sorg när hon redan var ledsen. Därför var det så himla skönt när hon sa saker som: "Du behöver inte vara orolig för mig, det är inte farligt fast jag är ledsen", "Du får berätta vad som helst för mig, om det gör oss ledsna så gråter vi tillsammans", "mamma klarar sig nog, vuxna klarar av att prata om svåra saker" osv. Barn är ju olika men jag tror att just jag antagligen hade slutat berätta om mina egna tankar om mamma inte sagt såna här saker nu och då utan istället hade jag försökt skydda henne. Som tur var förstod hon det och vi kunde då gråta tillsammans istället. Gråt är helande❤ Ta hand om er!❤
 
Så otroligt tufft för dig att vara ensam med alla era fina barn. Skönt att du tar emot hjälp, det behöver ni just nu ❤️. Det måste få vara okej att visa sorg nu. Visa att man är ledsen. Det är så olika i hur man hanterar sorgen, och alla sätt måste vara okej.

Min sambo förlorade sin bror precis i början av vårt förhållande. De var fyra syskon. De har alla, inklusive föräldrarna, hanterat sorgen olika. Min sambo uppehöll sig med jobb, men har kunnat prata om sin bror. En syster ville absolut inte prata om det. Deras mamma hade väldigt svårt att hitta en väg ut ur sorgen och ältande mycket. Hennes väg för att komma vidare var att gå till ett medium. Där fann hon tröst och kände sig nära honom. Vi andra har följt med dit och det har varit jättefina upplevelser. Det är bara en av systrarna som inte klarat av det. För henne blev istället kärnfamiljen väldigt viktig och har nog hanterat sorgen mycket i att det under flera år var otroligt viktigt att alla var närvarande vid födelsedagar och högtider. Båda föräldrarna skulle vara där, trots att de egentligen var skilda. Allt har varit olika vägar för att bearbeta och komma vidare i sin sorg, och allt är okej. Brodern glöms ju inte bort bara för att det nu gått 13 år. Han fyller i helgen och då ska han självklart firas med fika och besök i den fina minneslunden.

Nu blev detta ett väldigt svammel, och jag ber om ursäkt. Jag tycker mig ändå se att ni hanterar sorgen lite olika i er familj också. Det är så det ska vara, och oavsett är det okej att visa känslor åt alla håll. ❤️

Ta hand om er!
 
@Tualma följer din tråd och det du skriver och du skriver så fint och kärleksfullt om er familj, er sorg och hur det går för er. Det är enorm gåva du ger till dina barn att du kan vara ledsen och visa din sorg för dem. Hemma när jag var barn så hade jag föräldrar som inte visade känslor och det har gjort mig väldigt hämmad som vuxen även om det blivit bättre. Jag tror inte på att vara stark och inte visa känslor för barn, de behöver se att det är okej, att sorgen kan ta sig många olika uttryck och att inget sätt att sörja är fel. Massa kramar till dig och dina barn :heart Så oerhört fint och kärleksfullt att du har så många vänner som ställer upp och hjälper till på olika sätt. Du och din familj finns i mina tankar fortsätt att ta hand om varandra på det fina sätt ni gör.
 
Så otroligt tufft för dig att vara ensam med alla era fina barn. Skönt att du tar emot hjälp, det behöver ni just nu ❤️. Det måste få vara okej att visa sorg nu. Visa att man är ledsen. Det är så olika i hur man hanterar sorgen, och alla sätt måste vara okej.

Min sambo förlorade sin bror precis i början av vårt förhållande. De var fyra syskon. De har alla, inklusive föräldrarna, hanterat sorgen olika. Min sambo uppehöll sig med jobb, men har kunnat prata om sin bror. En syster ville absolut inte prata om det. Deras mamma hade väldigt svårt att hitta en väg ut ur sorgen och ältande mycket. Hennes väg för att komma vidare var att gå till ett medium. Där fann hon tröst och kände sig nära honom. Vi andra har följt med dit och det har varit jättefina upplevelser. Det är bara en av systrarna som inte klarat av det. För henne blev istället kärnfamiljen väldigt viktig och har nog hanterat sorgen mycket i att det under flera år var otroligt viktigt att alla var närvarande vid födelsedagar och högtider. Båda föräldrarna skulle vara där, trots att de egentligen var skilda. Allt har varit olika vägar för att bearbeta och komma vidare i sin sorg, och allt är okej. Brodern glöms ju inte bort bara för att det nu gått 13 år. Han fyller i helgen och då ska han självklart firas med fika och besök i den fina minneslunden.

Nu blev detta ett väldigt svammel, och jag ber om ursäkt. Jag tycker mig ändå se att ni hanterar sorgen lite olika i er familj också. Det är så det ska vara, och oavsett är det okej att visa känslor åt alla håll. ❤️

Ta hand om er!
Åh, @Marty ❤...
 
Jag för min del tyckte inte att det var jobbigt att trösta mamma ibland. Vi kramades och grät tillsammans. Jag kunde dock bli orolig för mamma ibland, hur jag skulle kunna "belasta" henne med min sorg när hon redan var ledsen. Därför var det så himla skönt när hon sa saker som: "Du behöver inte vara orolig för mig, det är inte farligt fast jag är ledsen", "Du får berätta vad som helst för mig, om det gör oss ledsna så gråter vi tillsammans", "mamma klarar sig nog, vuxna klarar av att prata om svåra saker" osv. Barn är ju olika men jag tror att just jag antagligen hade slutat berätta om mina egna tankar om mamma inte sagt såna här saker nu och då utan istället hade jag försökt skydda henne. Som tur var förstod hon det och vi kunde då gråta tillsammans istället. Gråt är helande❤ Ta hand om er!❤
Väldigt viktigt och fint. Jag ska tänka på det. ❤
 
@Tualma följer din tråd och det du skriver och du skriver så fint och kärleksfullt om er familj, er sorg och hur det går för er. Det är enorm gåva du ger till dina barn att du kan vara ledsen och visa din sorg för dem. Hemma när jag var barn så hade jag föräldrar som inte visade känslor och det har gjort mig väldigt hämmad som vuxen även om det blivit bättre. Jag tror inte på att vara stark och inte visa känslor för barn, de behöver se att det är okej, att sorgen kan ta sig många olika uttryck och att inget sätt att sörja är fel. Massa kramar till dig och dina barn :heart Så oerhört fint och kärleksfullt att du har så många vänner som ställer upp och hjälper till på olika sätt. Du och din familj finns i mina tankar fortsätt att ta hand om varandra på det fina sätt ni gör.
Tack för att du delar med dig och för fina ord och tankar ❤.
 
Lite svamligt och osorterat minnen från idag.
Idag kom det tre personer från J:s jobb med så fina blommor samt ett jättefint foto av honom. De hade haft minnesstund igår (eller i tisdags då) och det kom så mycket folk. Alla var så förtvivlade och ledsna. Det var fint att de kom.
En annan tidigare kollega till J kom förbi senare på eftermiddagen. Vi satt och pratade länge. Han var så ledsen, så ledsen.
Mamma och svägerskan var här på dagen. V följde med mamma och handlade. A fick skjuts till skolan av H. Lillebror J fick skjuts till stan. Där mötte han upp A och så skrev de på anställningsavtal till sommarjobben som de båda fått. V var med sin mormor och handlade lite. Skönt att de kom iväg på lite olika grejer.
Just ja vännen H (som varit hos oss nästan hela tiden) skjutsade hit mamma i morse, hennes bil var på verkstan. Han gick ut med hunden. Hunden börjar bli van att gå med olika människor nu...
A kom hem med lite ny energi. Vi övningskörde lite på gårdsplanen.
Har pratat lite tankar om begravning med barnen.
Samt As student nu snart. Frågade om skylten. Han ville ha ett foto av sig och pappa på den. -Såklart. Jag hittade det här...
 

Bifogade filer

  • Sön10mars 041.jpg
    Sön10mars 041.jpg
    211 KB · Visningar: 344
Pratade med min bror idag. Han ska hjälpa till och fixa studentskylten från sin stad långt bort. Det känns fint och som min bror kom lite närmre iom det...
Js bror och (vuxna) brorsbarn var här i tisdags. De ska komma på fredag igen och grilla med oss.
Han var ju en sladdislillebror också vår J... Inte bara make och pappa...
 
Lite svamligt och osorterat minnen från idag.
Idag kom det tre personer från J:s jobb med så fina blommor samt ett jättefint foto av honom. De hade haft minnesstund igår (eller i tisdags då) och det kom så mycket folk. Alla var så förtvivlade och ledsna. Det var fint att de kom.
En annan tidigare kollega till J kom förbi senare på eftermiddagen. Vi satt och pratade länge. Han var så ledsen, så ledsen.
Mamma och svägerskan var här på dagen. V följde med mamma och handlade. A fick skjuts till skolan av H. Lillebror J fick skjuts till stan. Där mötte han upp A och så skrev de på anställningsavtal till sommarjobben som de båda fått. V var med sin mormor och handlade lite. Skönt att de kom iväg på lite olika grejer.
Just ja vännen H (som varit hos oss nästan hela tiden) skjutsade hit mamma i morse, hennes bil var på verkstan. Han gick ut med hunden. Hunden börjar bli van att gå med olika människor nu...
A kom hem med lite ny energi. Vi övningskörde lite på gårdsplanen.
Har pratat lite tankar om begravning med barnen.
Samt As student nu snart. Frågade om skylten. Han ville ha ett foto av sig och pappa på den. -Såklart. Jag hittade det här...
Jag tycker det känns otroligt fint och starkt att du orkar möta så pass många i sin sorg mitt i din egen. Jag har någon föreställning om att jag inte skulle orka prata mer än en kort stund och sedan bli helt utmattad.
Självklart skulle jag uppskatta om de kom förbi och visade sin uppskattning för min man, men att orka prata minnen redan...

Jag har aldrig varit med om något i närheten av detta, så det kanske inte alls stämmer, men det känns som sagt fint.
 
Fick några timmar sömn i natt. Har varit ute med hunden nu.
Tänker på hur tacksam jag är. För ALLA. För ALLT.
Svägerskan med sambo har beställt ny diskmaskin åt oss. Den har varit trasig i några månader...
Vi har haft dålig ekonomi ett tag för maken gick ner på 75 % med 25 % sjukskrivning förra hösten. Självklart pajade typ allt... vattenpumpen, bilarna, diskmaskinen, värmepanna har varit skum sedan ett åskoväder förra sommaren...
Med mitt nya jobb och maken som återhämtat sig skulle vi börja beta av allt nu.
Nu får andra hjälpa oss med det istället...
Äldsta A och jag pratade härom kvällen om att han kanske kunde övningsköra med sin flickväns pappa. Han skulle börja nu efter studenten. Har pluggat och tränat så hårt, så vi sa att vi skjuter på det till nu i sommar. Självklart skulle han köra med sin pappa, som älskade att köra bil! Så var han hos sin flickvän igår-och gissa vad de erbjöd . De hade tänkt på precis samma sak!
Jag är också så tacksam för hur universum ordnade det... Det fanns faktiskt många scenarier som varit mycket, mycket värre.
Tänk om han gått bort när han var ensam med barnen när jag jobbade natt! Eller under/efter vår sista kärleksstund som blev så innerlig och fin i söndags natt.
Om vi hittat honom och inte visste hur eller när.
Nu vet vi att det gick på ett ögonblick. Han skojade med minsting -Tjock och fin sa han om sig själv som han brukade när han gick in i sovrummet för att ta sina mediciner...
Nu sätter jag på kaffe.
Min hästvän kommer om några timmar så ska vi kolla på var vi ska stänga hagen. Min syster med barn ska också komma på förmiddagen och vara med barnen.
Vi var ute på gården alla en stund i går kväll. Det var fint. Pratade om att vi kanske orkar röja lite på tomten idag. Klippa gräs. Plantera solrosfrön. J gjorde det förra året..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
644
Senast: miumiu
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 992
Senast: miumiu
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 377
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp