Min hund vägrar bli rumsren! Tips motags tacksamt

Sv: Min hund vägrar bli rumsren! Tips motags tacksamt

Precis, de sägs att vissa bassar aldrig blir rumsrena, vilket jag inte hade en aning om när jag köpte henne, för dåligt påläst antar jag..

Till er andra, vad det spårade ur, och handlar om såvida man tränar sina valpar innan leverans på att bli rumsrena.. Jösses, inte känner jag än ändå människa som hämtat sin 8-veckors valp som inte gjort inne någon gång. De är ju bara små bäbisar, tänk er att flytta från mamma och alla syskon till ett nytt hem, jag skulle då både skita och pissa på mig.

Kompostgaller kan också användas till att skärma av ytor som är svåra att städa.

jo tacka jag vet, dock står det ett komposgaller framför frysen, men pisset rinner ju genom kompostgallret eftersom att det är just ett galler.

Till er andra, vad det spårade ur, och handlar om såvida man tränar sina valpar innan leverans på att bli rumsrena.. Jösses, inte känner jag än ändå människa som hämtat sin 8-veckors valp som inte gjort inne någon gång. De är ju bara små bäbisar, tänk er att flytta från mamma och alla syskon till ett nytt hem, jag skulle då både skita och pissa på mig.

Den diskussionen började för att du själv gav uppfödaren skuld i frågan när du skrev:
Jag köpte henne när hon var nästan ungefär 3.5 månader, och uppfödarna hade ingen koll på något, och valparna hade aldrig varit ute och gått omkring, utan satt på en liten plätt på altanen. Det var kiss & bajs inne på golven, och ja, en misär i mina ögon.

I övrigt har alla tyckt att det varit naturligt att en liten valp ännu inte greppat hela rumsrenheten.

Så du bryr dig inte om att träna rumsrenhet med de valpar du föder upp?

Min definition av rumsrenhetsträning innebär att jag tar ut valpen så fort det ser ut som att den är på väg att sätta sig.

Kullar födda under den varmare perioden äter alltid ute när de blir tillräckligt stora och tillbringar också större delen av sin tid utomhus. Släpps ut direkt på morgonen från ca 6 veckors ålder. (Allt beroende på väder och temperatur.)

De som är födda under den kallare årstiden är inte ute lika mycket eftersom små valpar snabbt blir nerkylda och vi vill inte riskera att de ska bli sjuka. De får komma ut kortare stunder då och då men så fort de står och skakar tar vi in dem.

Så nej, innan 8-10 veckors ålder tränar vi inte rumsrenhet enligt min definiton däremot blir de snabbt rumsrena i sina nya hem eftersom de är vana att vara ute.

Sen skrev jag också att om vi har haft kvar några valpar lite längre så har de i princip alltid varit rumsrena vid levernas.

Till TS. Förstår att det är en jobbig situation och hoppas att du får rätsida på problemet. Kanske med intensivbevakning under en period dagtid och att hon får sova i en bur på natten.

Den diskussionen började för att du själv gav uppfödaren skuld i frågan när du skrev:
Jag köpte henne när hon var nästan ungefär 3.5 månader, och uppfödarna hade ingen koll på något, och valparna hade aldrig varit ute och gått omkring, utan satt på en liten plätt på altanen. Det var kiss & bajs inne på golven, och ja, en misär i mina ögon.

I övrigt har alla tyckt att det varit naturligt att en liten valp ännu inte greppat hela rumsrenheten.

jaha, men jag tycker det är en STOR skillnad på en 8-veckors valp och en som är 3.5månad sitter man kvar med valpar såpass länge så börjar man givetvis att träna dem att vara rumsrena, iallafall i mina ögon går det till så, absolut.

Min definition av rumsrenhetsträning på valpkullar under 8v är att de är vana att vara ute, har fått göra ifrån sig ute och fått beröm när de gjort det.

Min definiton av rumsrenhetsträning av en (eller ett fåtal) valp över 8v är mer lik den du beskriver, att man lyfter upp och bär ut för att sedan berömma.

Bara för att förtydliga.

jaha, men jag tycker det är en STOR skillnad på en 8-veckors valp och en som är 3.5månad sitter man kvar med valpar såpass länge så börjar man givetvis att träna dem att vara rumsrena, iallafall i mina ögon går det till så, absolut.

Men jag har inte nämnt 8-veckorsvalpar specifikt. Jag har påpekat att det hade varit bra om uppfödaren hade påbörjat denna träning, eftersom det verkar vara viktigt för dig med rumsrenhet. Detta håller du ju själv med om, så egentligen är vi överens.
Om alla slutar läsa in saker som jag inte sagt i mina inlägg så kommer ni se att vi tycker samma. (Förutom att jag inte hade köpt valp hos en uppfödare om jag upplevde att uppfödaren fattade noll och lät valparna växa upp i misär.)

Hundar kan inte hålla sig rent fysiskt förrän vid sex månaders ålder. Ofta kan det ta längre tid än så att befästa rumsrenheten. Fyra månader är verkligen ingen ålder, ffa inte med tanke på att du inte har haft hunden så länge, så jag tycker att du ska ta det lugnt och inte hetsa upp dig eller stressa över detta. Var lugn och konsekvent så ska du se att det löser sig i slutändan.

Jag har faktiskt hört att basset är svåra att få rumsrena pga att de är så lata. Orkar inte gå ut för att göra ifrån sig. Vet inte om det stämmer

Som jag skrev i mitt första inlägg så förekommer det att vissa bassar aldrig blir rumsrena. Jag vill inte påstå att det beror på att dom är lata utan just för att dom är väldigt envisa. En äldre valp tar längre tid än en yngre valp och en basset blir sällan rumsren på så kort tid som 1,5 månad faktiskt är.

Nu är ju din valp lite äldre, men jag skulle ta för vana att först på uterundan alltid gå till samma ställe, gärna ett litet ställe så att inte "hela världen" finns där och pockar på uppmärksamhet. Gå dit och håll dig ganska stilla tills hunden kissat (och bajsat när det är dags för det. Vår bajsar bara två ggr om dagen, de andra rundorna behöver man ju inte stå och vänta direkt...hehe. Man brukar se om det är dags för bajseri...studera din hund så lär du dig se om den är nödig eller inte.)

Sen kan promenaden fortsätta med sedvanlig koppelträning, miljöträning, möten, inkallning, godissök eller vad som nu står på dagens schema ;)

Ibland går man ju bara in ganska snart efter den gjort ifrån sig. Inte alla uterundor måste vara långa när de är små!

En sak till. Om du busar upp valpen efter kisseri...så kan det hända att den efter att ha lugnat ner sig behöver kissa igen! Beröm och låt din valp nosa upp en godisbit, det kan vara tillräckligt roligt om du känner att du vill förstärka utekissandet.

Eftersom din valp inte fick en så jättebra start i livet kan det också vara så att du får tänka lite "bakåt" i utvecklingsfaserna. Det ser du bäst själv, inget man kan säga på ett forum. Men som ett litet tips till dig, kanske behöver din valp några av de saker som 8 veckorsvalpen behöver...fastän den är äldre?

Lycka till! Och tänk på att de har svårt att kontrollera blåsan före sex månaders ålder. Det är vi som får vara förutseende och ligga steget före =)

/Syrsa

Ge inte upp :) Jag räknade inte min jack russel tjej som rumsren förrän hon var närmare 7 månader. Man var ordentligt trött på kissfläckar på mattan vid det laget...
Nu vid 10 månaders ålder håller hon sig i alla fall 4 timmar åt gången!

Sätt in en hundbur på golvet, t ex i sovrummet så att hon ändå känner sig trygg + att ni kan höra om hon visar tecken på nödighet, de flesta hundar drar sig för att "kacka i eget bo".

Ha fasta tider för rastning; tidig morgon, lunch, sen kväll. Detta utöver den vanliga aktiveringen/motionen. Fasta mattider, 1 eller 2 ggr/dag, inga skålar ståendes framme med mat, bara vattenskål förstås.

Jag hade inte brytt mig om att berömma när hon gör ifrån sig ute, det kan nog skapa med osäkerhet än att hon förstår kopplingen med beröm/klappar när hon gjort ifrån sig.

De få tikar jag har haft har varit svårare än hanarna att få rumsrena men nu är ju din tik lite väl gammal och borde varit rumsren för länge sen. Hennes bakgrund förklarar i o f sig anledningen.

Tack alla för era svar, och att ni inte sågar ner mig! Igår gick vi ut i koppel varje gång jag tyckte det var dags att kissa, och vi har gått till samma plats och även idag och hon sätter sig direkt då och kissar:banana:

Bajsa har jag inte brytt mig om, för hon har bara bajsat någon enstaka gång inne, utan det går hon ut och gör istället, och jag berömmer såklart även där när jag ser henne bajsa.

Inatt har hon inte gjort inne, utan hon sov med mig i soffan, så vakande jag av att hon gick ner från soffan vid 6-tiden så då släppte jag ut henne, så då kissa hon direkt nedanför trappen.

Nu går det framåt, det här med öppen dörr har funkat med alla min familjs hundar, men jag inser att det funkar inte för Maggan, så vi kör koppel.

Skönt att det verkar ordna sig, igår var jag så slut och trött på allt, så hon nästan åkteut på blocket, men vem kan motstå bassetmaggans ögon? Så nej då fick jag dåligt samvete så vi gosa framför en film istället:D

tack alla än en gång! Maggan tackar hon med.

I övrigt, ett råd till de som ska köpa hund. Kolla att uppfödaren TRÄNAR sånt här.

Tränar??

Jag släpper regelbundet ut valparna från 4-5 veckors ålder, men det går inte att träna 8 valpar enskilt i rumsrenhet innan leverans. Inte är de heller kapabla att knipa (som är en förutsättning för att de ska vara rumsrena) tills de kommer ut förrän de blivit några månader äldre.

Får de gå ut och in hur som helst lär de sig INTE att man ska göra ifrån sig enbart utomhus.

Att en valp på 5 månader, som haft det egna valet att göra ifrån ute och inne hos valpköparen hela sommaren (i detta fall ca 1½ månad då) inte är rumsren är inte något som uppfödaren kan påverka speciellt mycket faktiskt.

Tränar??

Jag släpper regelbundet ut valparna från 4-5 veckors ålder, men det går inte att träna 8 valpar enskilt i rumsrenhet innan leverans. Inte är de heller kapabla att knipa (som är en förutsättning för att de ska vara rumsrena) tills de kommer ut förrän de blivit några månader äldre.

Får de gå ut och in hur som helst lär de sig INTE att man ska göra ifrån sig enbart utomhus.

Att en valp på 5 månader, som haft det egna valet att göra ifrån ute och inne hos valpköparen hela sommaren (i detta fall ca 1½ månad då) inte är rumsren är inte något som uppfödaren kan påverka speciellt mycket faktiskt.

I´m with You! :bow:

Fast mina plus familjens hundar har alltid gått ut och in som de velat, och de har alltid blivit rumsrena.

Tränar??

Men har jag inte förklarat redan vad jag menar? Jag menar INTE att uppfödaren ska leverera färdigt rumsrena valpar som kan hålla sig. Det måtte väl ni som läst mina inlägg i många år begripa.
DÄREMOT nämner TS i sitt första inlägg att valparna knappt sett gräs och levt i misär hos uppfödaren. Detta anser jag inte vara att lägga grunden till en snabb rumsrenhet. En valp som är van vid lite olika miljöer, tex en gräsmatta, och som ev. fått ett mål mat om dagen utomhus och därmed pinkat på gräs efteråt behöver iallafall inte komma över miljöchocken första gången man sätter den på gräs.

Hade jag levt i misär och aldrig varit utomhus skulle jag nog också välja att pinka inomhus.

Eftersom snabb rumsrenhet var så viktigt för TS att hon (om än kanske inte allvarligt) övervägde omplacering, ifrågasatte jag varför man då väljer en valp från en uppfödare man anser vara dålig, och sedan ger uppfödaren skulden för valpens bristande "rumsrenhet".

Nu vet jag inte hur jag ska förklara mig tydligare.

Eftersom snabb rumsrenhet var så viktigt för TS att hon (om än kanske inte allvarligt) övervägde omplacering, ifrågasatte jag varför man då väljer en valp från en uppfödare man anser vara dålig, och sedan ger uppfödaren skulden för valpens bristande "rumsrenhet".

Nu vet jag inte hur jag ska förklara mig tydligare.

Jag menar inte att jag ville ha henne rumsren jättesnabbt, utan tyckte det vara kändes en aning hopplöst eftersom hon gick utifrån och in för att göra ifrån sig.,

men nu kör vi koppelrastning och det går jättebra.

För några veckor sedan fick jag hem en Unghund på 8 månader kan jag få en 8 månaders hund rumsren så kan alla=)
Han har desutom bot i Hundgård + att han snackar Ungerska de ni=)

De är bara att gå ut ofta i början varannan timme beröm och beröm hela tiden.
Finns inte mer att göra!

Tränar??

Ja jag håller med dig också!

Jag har mina ute så mycket som möjligt om det är lämpligt väder ute.
Men rumsrena vid åtta veckor, inte en chans.

Jag har faktiskt fått intresseförfrågningar på mina valpar där de krävt, att valparna vid åtta veckor ska vara rumsrena.
Gissa om de fick köpa hund någon annan stans. :cool:

Liknande trådar

Hundträning I fredags kom min adoptivhund från ett shelter i Rumänien. Han är runt 5–6 månader gammal, och som ni kan tänka er har det varit en stor...
2
Svar
34
· Visningar
5 068
Senast: Sel
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 261
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 812
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka