Min hund vägrar bli rumsren! Tips motags tacksamt

Sv: Min hund vägrar bli rumsren! Tips motags tacksamt

För några veckor sedan fick jag hem en Unghund på 8 månader kan jag få en 8 månaders hund rumsren så kan alla=)
Han har desutom bot i Hundgård + att han snackar Ungerska de ni=)

De är bara att gå ut ofta i början varannan timme beröm och beröm hela tiden.
Finns inte mer att göra!

OOhhh en hund som pratar, kan vi få höra???:bump::grin:
(vad för hund fressten, har jag missat något?)

Skämt åsido, min kille som är uppvuxen med hundlucka och stor gård, är inte hundra rumsren. Född i Rumänien o pratar deras hemspråk. ;). :idea::angel:
Så inte långt ifrån din vovve. ;)
Men ändå, han är inte hundra, men jobbar på det, nu har han ca 90 %. När han kom hem för ca tre veckor sedan var han ca 50%
Så det går fort!
Han har precis hajjat att när alla andra hundar åker ut, eller promenad då är det frångörning som gäller.
Gör han inne, så åker han och gänget ut i några minuter och jag städar, sen får de komma in igen.
Att släppa ut alla på trädgården samtidigt gör jag för att de ska förstå att gör en, ska alla göra, men inte inne.
(alla åker inte ut många gånger, men de som befinner sig i köket iaf. Och det är inget straff, utan de får helt enkelt bara gå ut. :D)

Jag har faktiskt fått intresseförfrågningar på mina valpar där de krävt, att valparna vid åtta veckor ska vara rumsrena.
Gissa om de fick köpa hund någon annan stans. :cool:

Man upphör aldrig att bli förvånad! Kanske vore idé för dessa spekulanter att skippa det där med hund helt.

Att tro och kräva att en 8-veckor gammal valp ska vara helt rumsren är oslagbart. :eek:

Sen har jag visserligen även stött på spekulanter som har förväntat sig att valpen är höftledsröntgad också innan leverans...

Eftersom snabb rumsrenhet var så viktigt för TS att hon (om än kanske inte allvarligt) övervägde omplacering, ifrågasatte jag varför man då väljer en valp från en uppfödare man anser vara dålig, och sedan ger uppfödaren skulden för valpens bristande "rumsrenhet".

Lite OT, men det är väl också så att vissa raser kan ta längre tid på sig än andra att bli rumsrena(har ingen aning om hur det är med basset dock) och det kan ju även det vara något att ha i åtanke när man planerar att skaffa hund.

Blev nyfiken, så jag googlade lite och hittade detta på en sida om Basset:

"Det sägs ofta att Basset Hound är svåra att få rumsrena, men det tycker jag är orättvist mot rasen. Jag tror helt enkelt att det är så att sanna bassetälskare ej är så konsekventa som de borde. Som en jämförelse kan nämnas att jag har en bror som är militär till yrket. Han skulle ha som min syster en Basset Hound men det skall dock nämnas att det senare framkom att han just inte var den sortens människa som skulle komma att trivas med en basset men rumsren på tio dagar blev valpen. Min bror låg nämligen och sov med sig valpen på armen på nätterna och den lille hade faktiskt inte en chans att förorena inne. Jag fick med andra ord bevisat att mitt eget rekord om rumsren valp efter fyra månader ålder blev slaget, beroende på ännu större envishet än valpens." (från www.bassethound.se
, copyright Eva Pettersson)

Med ett undantag var alltså rekordet för en uppfödare av rasen 4 månader för att bli rumsren, så det verkar vara en ras som tar lite tid på sig.

Kul att se att några anstränger sig för att lära känna rasen :D

Uppfödaren som skrev texten var aktiv på 70 -talet Så just henens rekord är nog slaget flera gånger om :D. Men det visar som jag skrivit flera gånger att en bassetvalp tar tid att få rumsren.

Jag har mina ute så mycket som möjligt om det är lämpligt väder ute.
Men rumsrena vid åtta veckor, inte en chans.

Men det är det ju ingen som har krävt heller så jag förstår inte varför man fortsätter opponera sig mot det?

Oj, där ser man hur noggrann jag var i mina efterforskningar... :D

Men jag tycker det är intressant att lära mig skillnader mellan olika raser, andra än de rent uppenbara då. Min hund fick jag hem när han var femton veckor, han kissade inne två gånger den första veckan men det var också allt. Sedan dess har han varit rumsren. Det handlar ju definitivt inte om att jag är en fantastisk hundpedagog.

haha, jag tror faktiskt inte att det står när uppfödaren ifråga var aktiv så jag vågar nog påstå att du gjort en bra efterforskning ;)

Men det är en vännina till min mamma som gör just den hemsidan (som f ö är privatägd och inte rasklubbens hemsida) och att min mamma hjälper till gör ju att jag har stor koll :D

Ja, det är ju så att alla hundar är olika. Man märker tydligt hur mycket miljön och annat påverkar rumrenhet på hundar. Får man fråga vad du har för hund ?

Passning, passning och passning...:crazy:
Ta ut lilla Maggan direkt hon vaknat, BÄR ut henne om det behövs för att hon är för trött, och gå sen in efter kissningen. Och sen ut igen efter en liten stund, lek ute tills hon kissar - och då in igen för en stunds innevistelse. Nej, man får inte så mycket annat gjort...;)

Vår fyramånadersvalp har sovit hos oss i sängen på natten, jag har då vaknat när hon velat gå ner, och då släppt ut henne - och stått med ute för att kolla att hon verkligen kissat...

Och jo, jag har varit helt slut, men hunden har inte heller gjort så många pölar inne.

Numer sover hon så gott som hela natten för det mesta, inte ens längre i sängen, och jag hoppas att jag kan börja koppla av lite.

Ett annat tips är att byta miljö helt för henne. Kanske kan du bo hos nån ett par veckor så ni kan få en helt ny start tillsammans, med golv som inte är "inkissade" och andra saker att fokusera på.

Jag förstår och vet att det är jobbigt, men ge inte upp, det blir nog bra till slut! LYCKA TILL!!
Milene

Ja, jag bär ut henne när jag vaknar, för får hon gå själv, så är det lätt att hon blir sittandes och råkar kissa lite på golvet.

Just nu är jag uppe hos min pojkvän, och där är ganska nytt för henne, men vi fortsätter med koppel och allt går utmärkt, nu kissar hon oftare också när hon är lös, vilket också känns skönt. Hon har nu inte på några dagar, gått utifrån och in och kissat så det känns jätteskönt-

Liknande trådar

Hundträning I fredags kom min adoptivhund från ett shelter i Rumänien. Han är runt 5–6 månader gammal, och som ni kan tänka er har det varit en stor...
2
Svar
34
· Visningar
5 068
Senast: Sel
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 261
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 812
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka