Thelma
Trådstartare
Jaha… det är väl bara att acceptera faktum. Min hund kan inte alla lika många ord som många andra hundar tycks kunna. Hon är m.a.o. en riktig illitterat.
Hon kan till skillnad från många andra hundar vi träffar bara orden:
Sitt!
Varsågod (vid utfodring)
Bra!
NEJ!
Hit!
Fot!
Hopp&Lek..(Lika viktigt som kommandot ”Fot” för oss..)
Sök!
Ta fint! (viktigt när hon får gottis av barn, jag har ju en labbe och jag vill inte att barnen ska bli rädda)
Resten av vår kommunikation tar hon på känsla.. MEN Jag begär inte att hon ska förstå om jag inte använder ovanstående ord.
Men hunden vi var hemma hos häromkvällen, han kunde minsann hela meningar. Åtminstone enligt hans matte:
”- Nej Frej, matte vill att du lugnar ned dig nu Frej”. ”- Hoppa inte, det är så otrevligt” ”- Nej, du får inte vara i soffan Frej, inte nu när vi har besök.. du får sitta i soffan sen” (konsekvent? ). ” Är du hungrig? Frej” ”Låt bli tiken Frej”
Tänk vilken puckad hund jag har. Hon skulle aldrig förstå alla dessa ord.
Men hon uppför sig fint när hon är och hälsar på andra!
Hon kan till skillnad från många andra hundar vi träffar bara orden:
Sitt!
Varsågod (vid utfodring)
Bra!
NEJ!
Hit!
Fot!
Hopp&Lek..(Lika viktigt som kommandot ”Fot” för oss..)
Sök!
Ta fint! (viktigt när hon får gottis av barn, jag har ju en labbe och jag vill inte att barnen ska bli rädda)
Resten av vår kommunikation tar hon på känsla.. MEN Jag begär inte att hon ska förstå om jag inte använder ovanstående ord.
Men hunden vi var hemma hos häromkvällen, han kunde minsann hela meningar. Åtminstone enligt hans matte:
”- Nej Frej, matte vill att du lugnar ned dig nu Frej”. ”- Hoppa inte, det är så otrevligt” ”- Nej, du får inte vara i soffan Frej, inte nu när vi har besök.. du får sitta i soffan sen” (konsekvent? ). ” Är du hungrig? Frej” ”Låt bli tiken Frej”
Tänk vilken puckad hund jag har. Hon skulle aldrig förstå alla dessa ord.
Men hon uppför sig fint när hon är och hälsar på andra!