Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Nopes, slut på profeed, gav ju burken ut så att säga.

Håller tummarna ang fodervärden.

Jag råkade köpa en ponny idag jag.. :devil:

Va!!! Har du köpt dig en ponny. Vad för något? Det gick snabbt. Du kunde ju ha fått låna min fjording om du red henne också förstås. *ler*

Va!!! Har du köpt dig en ponny. Vad för något? Det gick snabbt. Du kunde ju ha fått låna min fjording om du red henne också förstås. *ler*

Det fanns gott om fjordingar och liknande att låna (och hade gärnat lånat din). Kruxet är dock att jag har extremt bra bete, dvs fångrisken känns oerhört stor om man släpper något mer lättfött/robust där. Det (betet) har gjort det mest svårfödda spektakel trind och fin, ch födde högdigivande, nydräktigt arabsto + föl (inte den mest lättfödda sorten heller) alldeles FÖR bra :crazy:

Så efter mycket funderande, och även beaktande av att jag är orolig för hur V.s ben egentligen mår (om man jag - gud förbjude - förlorar honom också nu, vill jag inte behöva skaffa en till sällskapsponny för att kunna motionera den första sällskapsponnyn..) kom jag fram till att det bäsa ur alla aspekter nog var att köpa en lite större ungponny av ädlare ras. (Lite större = B/C-ponny någonstans).

Ungponny för att de kräver ju ordentligt med käk, och lite större för att sedan kunna rida in och motionera/rida själv (då hålls ju både hull och fångrisk nere, och gillar inte riktigt att de bara ska vara hagdekorationer).

Sen dök ett gyllene tillfälle upp, och imorgon anländer en liten tandkrämspojke (han heter Colgate). Född 06, valack, welsh sektion B och idel, ädel prestationsstam rakt igenom, blir stor C eller liten D (är stor B nu). Håll en tumme att hästarna finner varandra och allt fungerar bra bara!

colgate2.jpg

Det känns milt sag skittaskigt mot Kele, men jag hade inte så många val. Hedra Keles minne tills det kändes bra, men riskera Visions hälsa. Eller skit i hur det känns för matte och prioritera Visions välmående liksom.. Men känns ganska tufft, och jag kände mig som en riktig bov när jag tog bort hennes skylt och blommorna ur boxen igår och ställde Vision där och flyttade fullblodet till Visions box. (Som från början var Keles)

Ja, jag förstår hur du känner det. Blandade känslor som man inte kan rå för. :(
Den nya Colgatehästen är ju verkligen snygg. Så jag lovar att hålla alla tummar och tår att allt går bra i morgon.

Föresten är min skäck bra än fast vi gick ner i går i ranson. :rofl:

Vi har en häst som började kicka med bakbenet under magen och ut åt sidan. Han är undersökt på klinik och det enda som hittades var att han har en bakterie i träcket annars helt frisk. Alltså förmodligen ej bra foder havre/korn eftersom vattnet är ok. Vi har blivit rekommenderad bakteriebalans. Hittade det på Granngården fast det står att det är till kalv och gris men det är visst rekommenderat även till häst. Jag får inte tag på någon vet just nu. Är det ngn som vet hur mycket och om det verkligen är bakteribalans till kalv och gris som man ska använda. Det finns inget till häst. Tacksam för svar

Vilken bakterie hittade man i träcken som inte borde vara där?

Vet inte om du läst hela tråden men jag har problem med bacillus hos min häst. Har inte hört om så många andra som haft problem med det så därför undrar jag om din häst har samma bakterie..?

Alex- grattis till tillökning i familjen!:)

Gejsa- vad skönt att det håller i sig och att han fortfarande är bra!

Här har det varit lite deppigt ett tag och är väl fortfarande...vi har fått besked om att stallet o markerna vi arrenderar kommer att säljas av som tomter och bebyggas....vi har ju stallet o markerna i 9 mån till men det känns j*ligt tungt just nu....
Hästarna mår bra iaf och lillkillens mage är OK. De har inte så mkt gräs just nu; jag(läs min kille;) ) håller på att stängsla upp den stora beteshagen. Problemet är bara att vi sett 2 ormar som dansar eller nåt nere på ena delen. Vi har sett dem varje gång vi varit där o i helgen smet vovve ner o lyckades bli biten:( Vet inte om jag vågar släppa hästarna där.... Vovve blev riktigt dålig o fick ligga inne med dropp. Alternativet är väl att lyckas fånga ormarna och flytta dem (är väl förbjudet att döda dem?)

Ja så nu är det stora problemet för mig att hitta nytt stall till mina, vilket känns hopplöst. Jag vill ha stoora hagar(kan aldrig tänka mig att släppa dem i hagar på typ 20*20 m), separata sommarhagar, mkt utevistelse och ordentliga rutiner....känns nästan omöjligt att hitta det runt här. Känns inte heller särskilt inspirerande att stängsla upp nya marker när vi vet att vi måste flytta sen...men man får tänka att det är för hästarnas skull. Varför ska det vara så svårt att hitta ett stall...finns väldigt gott om de här stallen med små hagar, hagar de går i året om....

Behövde bara skriva av mig lite...är jätterädd att stå där utan att ha ngt bra ställe där jag kan ha pållarna. Har ni några uppmuntrande ord tar jag gärna emot dem...

Oj då, det var inte så kul för er precis. Men sätt ut en annons. Ni kanske hittar något bra ställe för hästarna. Så gjorde vi när vi skulle köpa hästgård. Vi hade sålt vårt hus och skrivit kontrakt på att vi skulle få 6 månader på oss att leta hästgård. Men den första som ringde hade vårt drömställe som tur va. Så han som skulle ha vårt hus behövde bara vänta i en månad sedan flyttade vi. Så visst kan man hitta.

Men ni kanske bara behövde stall och hagar? Hyr ni marken av kommunen nu?

Lycka till! Hoppas det ordnar sig för er. :)

Han är fortfarande bra och det roliga är ju att fjordingen också är bra. Tror hon blev det av profeeden faktist. Hon hade nog någon sorts obalans i tarmen som den rättade till.

Min gubbe mår bra, iaf i mån. Var häst-ledig igår.
Han får 1 mått Bakteriebalans om dagen, det får han tills han åker på semester.
Står kvar i stallet, blev dv strul med flytten. Så vi letar ff efter stallplats.
Funderar på om jag ska dra ner eller dra bort helt hans lusern strå? Får nu ca 1 kg om dagen pga dåligt näringsvärde i höet och att han äter av höet dåligt.
Hans EQ kommer troligen i morgon för massage, akupunktur mm. Ska skos lördag em, vilket behövs eftersom skorna börjar bli slitna. Går 8 veckor OM skorna sitter.

Tycker som sagt att du inte ska sänka om han mår bra och ser fin ut i hull och temprament. Inte förrens det är dags för betet.
Jag sänker inget i matväg än.

Men vad hände med det nya stallet? Måste du nu stå kvar i stallet där han inte mår bra?

Nja vi arrenderar mark och stall av en privatperson. Själva bor vi ca
4 km från stallet i en lägenhet. Vi har väl inte riktigt känt att vi haft råd att köpa vår egen gård ännu. Det är lite osäkert med mitt jobb eftersom jag går på vik. och har gjort det under de senaste 3 åren.... Så lösningen för oss har varit att arrendera stall med 5 ha bete. Stallet är jättefint med spolspilta, varmvatten, ny inredning mm. Har ridhus till också. Men vi bestämde oss för stället just p g a marken. Jag tycker det är jätteviktigt att hästarna får gå på stora ytor och där det är lite omväxlande terräng med träd o så.

Tänk att det gick så snabbt för er! Det finns en hel del gårdar här men oftast med för lite mark till, måste nog ha minst 3 ha...
Sen är det ju kostnaden.....suck

vart håller ni till ? Kan ni köpa loss marken/stallet då , om det ändå ska säljas?

Ok. Då fortsätter vi med samma foderstat tills han åker på semester. Vet ej riktigt när det blir, antagligen i mitten av juni.
Var bra i magen igår. Vi gick en promenad och betade en stund, finns ju inte så mkt gräs i hagen ännu.

Massor av strul mm. :mad: Sen hade jag en magkänsla av att det inte är rätt stall för oss. Han skulle stå själv i en stallavdelning, visserligen kunde han se ner till de andra pållarna. Men jag tror att det inte räcker för min sällskapsjuka herre... Sen att hagarna var urusla blev det inte bättre av.
Så vi fortsätter att leta, så vi kan flytta efter betet.
Han går varje år på sommarbete med mina 2 kompisars pållar (de har 2 st var). Har 2 sommarhagar, lagom stora, mkt skydd. Gubben trivs dunderbra där, med snälla kompisar, mat och skydd.

Min gubbe får ett mått bakteribalans per dag. Det räckte enligt vet. Men snart ska vi prova ProFeed, har ju 2 provburkar.

Ja, det gick snabbt. Vi hade varit runt och tittat på olika "skitgårdar" alltså helt fallfärdiga som man var tvungen att renovera hur mycket som helst på. Men så sa vi att vi kanske måste vara säkra på att ha vårt hus sålt så vi kan slå till på en gång på en bra gård. Sagt och gjort så sålde vi vårt hus som nästan var nybyggt. Endast 6 år gammalt. Vi köpte ju detta för 9 år sedan och nu har den här gården höjts ca 1.5 ggr mer än vad vi gav. Så vi är nöjda. :rofl:

Vi har själva 3 ha mark och så arrenderar vi ca 2-2,5 ha. Men det räcker ju ändå inte när man har 6-7 hästar här. Så eftersom jag har en eksemhäst (min islänning) så tar vi in dom nattetid. Då räcker ju betet bra mycket längre iaf.

Oj, så ni har ett eget ridhus också! Får ni betala mycket för att hyra alltihop?

Njae, jag tror iaf att de tänkt göra 3-4 tomter av marken, kanske mer och då pratar vi om ganska stora summor. Vi har inte så långt till stor stad, kanske 5 km så markerna runt stan är populära. Kommunen har köpt upp mark hos grannen och runt omkring. De har förköpsrätt och jag tror inte att de släpper marken till någon som kommer att ha häst där. Det är det som är svårt när gårdarna ligger så pass nära centrum. Det byggs mer o mer och hästarna konkurreras ut.

Förutom det så känner jag nog att om vi ska köpa eget ställe så vill jag nog ha det lite mer avskiljt, svårt att förklara:) men det ligger liksom utmed en väg där det passerar en hel del bilar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka