Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Jodå det är en rätt hög hyra....suck...för hög säger de flesta. Jag ville mest ha det för markens skull. Så länge hästarna har det bra så kan jag stå ut med att kanske inte ha värme i sadelkammare etc. Hagarna är nästan där hästarna spenderar största delen av sin tid.
Ridhuset är inte enbart vårt, det tillhör inte oss men markägaren har avtal på en 30 år som gör att vi garanterat kan använda det en 15 timmar i veckan. Det funkar bra eftersom vi bara har 4 boxar.

Jag tycker det har varit svårt att hitta bra stall förut, många stall kring oss har gått över till att göra "moderna" hagar på ca 20*20 m.
Nu säger jag ingenting om dem som vill ha sina hästar så p g a skaderisk etc men just mina hästar vill jag ska kunna röra sig i större hagar. Det är ju personligt hur man vill ha sin häst och det finns nästan lika många sätt som hästägare känns det som.

Jag kan ju köra till ridhus också så jag måste inte hitta nånstans med det på gården. I vårt får man ändå inte hoppa/longera så när unghästarna ska löshoppas måste vi ändå köra. Det enda jag vill ha är lugn o ro för hästarna och att de får gå ute i stora bra hagar och där jag kan få köpa o ge dem eget foder(eftersom lillkillen är så känslig). Bra boxar o staket där de inte kan göra sig illa och som är tillräckligt stora. Känns omöjligt.....

Jag tror nog att ni är i en annan prisklass än oss....priserna har stigit väldigt mkt. Kanske får jag rikta in mig på att kunna hyra in mig nånstanns först...

Självklart! Har man möjlighet att låta sina hästar gå så stor hage som möjligt så klart att man ska ha det. Själv så hade jag helst velat haft lösdrift åt mina hästar. I längden är det ju bäst för dom. Men så mycket mark har jag inte. Så det blir till att stalla in dom. Har ju en eksemhäst så det går ju inte sommartid heller så. Men vintertid hade det gått kanonbra.

Det är väl rätt så dyrt här med, med installning tycker jag. Vet på ett ställe med ridhus att det kostar lite över 3000 kr. Så visst är det dyrt.

Vet ett ställe med ridhus i utkanten av Uppsala,där det kostar 3500 kr i mån. Då ingår det nästan allt, man har några helgfodringar. Små 2 hästarshagar.
Akademistallet tar nu 5400 kr mån, vet ej vad som ingår där. Men vem har råd med det?:mad:

Nej jag menade inte din gård utan svamlade mest om vad jag önskar att jag kunde köpa för ställe eller var jag skulle kunna stalla upp dem...det känns inte ens som att det finns något ställe där jag kan ha dem så länge. Det är jobbigt att vara beroende av andra på så sätt när man har häst. Man blir så utlämnad....och typ sårbar. Jag kan liksom inte förmå mig att ställa dem där de inte skulle trivas. Sen skulle jag nog betala vad som helst i boxhyra:) Snabbmakaroner är en riktig delikatess:)

Lillkillen har f ö blivit väldigt rund nu....kan han vara mer komplicerad än vad han är? Höet är för kraftigt helt enkelt. Lillflickan håller sig fin men eftersom hon äter av hans hö ute så mkt hon vill så äter hon bara halm inne på nätterna just nu. Lillkillen vågar jag inte ge av halmen, den är inte analyserad.

Har FORTFARANDE inte hört av min vet. ang bacillus. Vad håller han på med? Fick dessutom fel salazoburk när jag var på apoteket. Fick en som hette EN. Vilken sort får din? Den vanliga? Hon var lite vimsig på apoteket oxå, först skulle hon ge mig en helt annan medicin typ mot högt blodtryck. Jag fick lite fint påpeka det...."hoppsan, den här stod visst bredvid din medicin":crazy:

EN står för att det är en enterotablett (entero betyder btw tarm, avd värdelöst vetande). Enligte fass så är enterotabletten speciellt framtagen för de med reumatoid artrit samt de som får magbiverkningar av vanliga tabletten, enterotablettern är magsaftresistent.

Dvs jag tror inte du behöver oroa dig ett dugg för att du fick enterovarianten =)

Nej, jag kollade oxå upp det! Men de här rackarna är mkt svårare att krossa:) får ta i mkt mer!

Men ändå; tycker ni inte att de borde ge ut den medicinen som står på receptet?

De ska aldrig ge ut annat än det på receptet, förutom till människa då om det finns billigare variant av samma sak, då ska de ju fråga om man vill betala mellanskillnaden eller om de ska byta mot den billigare kopian.

Så såvida det inte står enterotabletter på receptet har de ju gjort fel ja. Men menade mer att du inte behöver oroa diga tt det blir fel för hästen. Kan tänka mig de är svårare att krossa dock, de är ju gjorda för att 'stå emot' mer =)

Min tabletter som jag ger till min häst är också väldigt hårda att krossa. Ska titta vad det står på burken. Dom står ju som bekant i stallet så jag kan inte se nu.

Fortfarande helt bra. Nästa vecka på onsdag eller var det torsdag ska jag ju gå ner till två ggr om dagen. Skönt att slippa passa på lunchen då. Fast i dag tog jag aldrig in honom utan gav honom i hagen. Det gick ju bra. :D

Nej, En står det inte någonstans på burkarna som jag har.

Är fortfarande bra. :rofl:

Trevlig helg!

Inte? Men tycker du dina är svåra att krossa?
De vanliga är runda och de har jag blivit riktigt duktig på att krossa. Krossar i mortel och sen kör jag i lite mineraler oxå annars har jag märkt att det pulvret gärna fastnar i botten.

De här "nya" jag fått, EN, är oxå gula men avlånga och är tuffa att krossa. Mer än en gång har de flugit iväg:)

Lillkillen har bytt hage idag och börjat gå på betet. Inatt får de nog gå i den gamla hagen så att de inte föräter sig. Det enda han har kvar av sin gamla behandling är just tabletterna; vi har slutat med proequon o linfrön. Får komma igång med det till hösten igen. Får lite Eggersmann varje dag oxå.

Hur har du det i stallet? Hade nån av inackorderingarna flyttat?
Mina två har flyttat och det är lite tomt....

Nej mina är runda. Vi har också en mortel för det använde dom på djursjukhuset. Ibland kan dom vara jättesvåra att krossa.

Men det är ju snart över med detta så. Nästa vecka blir det ju också bara två ggr om dagen. Ska bli skönt att slippa lunchtabletterna. Fast jag har börjat ge honom i hagen på lunchen. Det går jättebra. Man har ju blivit en ren expert på att stoppa sprutan i munnen. :smirk: :D

Jo, en inackordering stack ju sista mars. Men fick en ny förra veckan. Den andra, sticker den sista juni. Så då har jag en plats kvar till hösten. Men det gör inget. Då räcker ju betet lite längre. :D Har ju normalt tre inackorderingar.

Min häst är så himla duktig, han äter tabletterna direkt i maten. Jag behöver inte ens röra om:)

Äter han dom hela eller krossar du dom? Tror att min också skulle göra det. Jag frågade om jag fick lägga det i maten med det fick jag inte.

Nä jag krossar ju dem(skrev ju att det var ett väldigt slit med de nya:) ). Man kanske inte vill att du lägger dem i maten pga spill...?
Lillkilllen slickar alltid ren sin krubba så jag är inte orolig för att han inte får i sig sin dos. Han tycker nästan det är äckligare när jag ska spruta in det och då rinner det gärna ut lite...
Däremot blir han gul om mulen....gallret är gult, jag blir gul:)

Ha, ha ja, att allt blir gult känner jag igen. :rofl:
Det är gult på golvet på kistan där jag fixar i ordning och krossar tabletterna, i tvättstället, våra kläder osv osv osv

Jo, jag vet att du skrev att du krossade dom. Men trodde att du ändrat rutinerna och lagt dom hela i maten. För veterinären sa ju från början att dom skulle tas hela. Men då berättade jag att du krossar dom. Och så visste hon inte att dom gjorde det på djursjukhuset också. :smirk:

Kanske ska pröva att lägga det i maten i kväll. För han äter också upp allt och slickar rent i krubban. Han tycker det är så gott med lusern. Har ju inte fått så mycket i krubban förr bara hö.
Hur många tabletter ger du nu per dag? Jag ger 45 st och ska minska till 30 i veckan nu.

Jag som smått börjar bli galen på min vet på riktigt har nu på eget bevåg börjat sänka hans dos (igen). Han äter nu 15 tabletter om dan och när de gått på betet på "riktigt" ett tag kommer jag att fasa ut dem helt. OM nu inte vet tar tag i det hela....:crazy:
Han verkar fortf ta reda på mer om bacillus och det verkar gå sådär... Men min häst kan väl inte vara den enda som fått i sig bakterien?
Sen kan jag säga att jag för tillfället inte helt engagerat mig i frågan eftersom han är så pass bra. Men den lurar alltid i bakhuvudet och när vi ska tillbaka i september för vår rutinkoll hos Flemming:bow: så kommer jag nog vilja ta ett baktprov igen. Finns där bacillus när han mår bra? Dör de aldrig???? Och kommer vår med.vet ta tag i frågan? Vi får se, vi får se

Och just det, förr gav jag honom gurkmejja, biosynov, så du kan tänka dig hur gult det är i vårt stall:) Man ser var han nosat på väg ut ur stallet också....

Ha, ha, ja, det förstår jag att du också har gult överallt. När dom kom och tittade på stallplats för några veckor sedan skulle jag städa bort det han droppat på golvet. Herregud det blev gult hela vägen när man borstade ut vattnet.

Han är inte lös nu men det är lite koblaigt men det beror på att han äter så mycket gräs vid staketet. Han har inget som rinner eller så nu.

Idag pratade jag med min vet. Äntligen hade han kontaktat labbet ang. bacillus. Inte för att det hjälpte så mkt:crazy:
De konstaterade att det här var onormalt.......och att man genom träckundersökning ej kunde fastställa vilken sort bacillus det är.
Jaha:confused:

När jag frågade om salazopurinet fick jag svar "ta bort det". Och sen var det inte mer. Vet. kändes inte särskilt intresserad.

Det hänger på mig om vi ska få svar. Det känns lite som att jag har sommaren på mig. I sept. ska vi tillbaka och då kommer jag att vilja ta nytt bakt.prov för att kolla halten bacillus. Kanske är de borta...om inte så är det ett stort problem eftersom han kommer att gå på gräs hela sommaren.

Det ska finnas en duktig tysk bakteriolog som jag ska försöka få tag på. Tack o lov att lillkillen mår bra nu iaf!:)

Skönt att han mår bra. :rofl:
Det gör min med än så länge. Fr o m i går kväll fick min också pulvret i maten. Han åt allt med glädje. Då får han ju i sig allt också. När man ger spruta så droppar det alltid ner något på golvet.

I dag är det som han bara ska få två ggr per dag nu. Morgon och kväll. Så nu får vi se. Dom sista 10 dagarna. :crazy: Lite nervös är jag allt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka