Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Jag tror inte du behöver oroa dig!
Han verkar ganska stabil nu. Vi håller tummarna!

Skönt att det går framåt med era! =)

Herrn här är tvärstabil i magen igen nu, efter det där 'konstiga' diarréanfallet i samband med att K togs bort.

Går på gräs 2 h per dag, och har inte reagerat igen (han brukar inte reagera, men gjorde det ju efter det där diarreanfallet).

Däremot så är han otäckt halt, och jag är tyvärr rädd på riktit nu att Murphy bara värmde upp med K, och att sagan är slut =/

Men du har inte varit iväg med honom än?
Man tycker att någon gång borde liksom Murphy drabbas av sig själv.

Jag förstår att det är kämpigt, riktigt kämpigt just nu. Man försöker ju förbereda sig själv på det värsta samtidigt MEN ta inte ut något i förskott bara. Ni kan klara detta oxå! Sen måste man ju alltid lyssna till sin vän men ge inte upp bara innan han vill.

Försöker peppa dig lite men förstår att du är rädd!
Kram

Nix, inte varit in igen 'sen sist' Han har varit halt sen en vecka innan Kele togs bort. Och först härledde jag det till för mycket hagbus och för lite ridning, det var bara litegrann då. Så skulle sätta igång honom samma dag som K.s klinikbesök. Det blev ju inte riktigt så, sen har jag ju inte ens kunnat promenera honom mellan att K togs bort (25 april) och Colgate kom (2:a maj). Vi satte honom dock på hög dos pronaxen strax efter att Kele togs bort, för att hjälpa sågott det gick medan jag försökte lösa sällskapsproblemet. Var tämligen oförändrat under denna tid, men nu sen i början av maj har det rasat snabbt. Samma dag som Colgate kom var han ren men stel i skritt, halt på böjt spår i trav, men knepigt nog helt rena galopper (galopperna brukar försvinna först).

Skrittat och travat honom lite senaste dagarna, och stel men inte halt i skritt, värmer ur, men inte bra i trav. I måndags morse ringde jag och beställde tid åt honom, i måndags kväll var han tvärhalt i fri trav i hagen..

Han har ända från 'början' (dvs kring mitten på april) vilat VB vääldigt frekvent dock, även när han var ohalt. Men i samråd med vet så har vi ju avvaktat, spatt kan gå lite upp och ned ju, och är inte mer än väntat de blir stela och lite knackiga om de bara larvar i hagen.

Det här nu är dock VÄLDIGT oroväckande, det är såpass rejäl hälta - trots att han står på hög dos smärtstillande =/

Men han har kliniktid nästa vecka.

Är inte så van vid användning av pronaxen på djur. Hur mkt ger du och när? Du har väl säkert tänkt på vilken tid du ger och vilken tid du vill ha effekt....
Har annars själv haft bra resultat med kombinerad behandling med
t ex zon på just det området som det sitter i. Har då fått ordinerat att smörja så ofta det går.
Har han busat extra med den nye? Kan han då sträckt till sig eller liknande? Eller "mer" om han redan gjort något innan?

Jag fick ta bort min gamle för 4 år sen. Han led av reumatism alltså ont i nästan alla leder. Det varierade till o från och de sista åren red jag inte honom utan tömkörde o promenerade enbart. Det var ett slit med massage, smärtstillande i låg dos då o då. Då fick jag lära mig att vissa dagar var det bara sämre, de dagarna trodde jag alltid var de sista men så vände det. Gammelman gav aldrig upp själv heller. Men en dag bara visste jag att han inte orkade med "kampen" mer. Han blev aldrig utdömd.....samtidigt som jag inte ville ta honom till klinik för en sista genomböjare.

Nu vill jag inte ta upp det för att göra dig mer deppig utan mer för att....ja de "gamla" blir ju mer påverkade av sånt som en yngre, frisk häst klarar utan känningar. Det känns lite konstigt att han ganska hastigt blivit dålig.....nu vet ju du bäst. För mig har oftast de smygande sakerna varit värre, dvs stelhet i ett ben som under längre period blir sämre o sämre. De mer kraftiga reaktionerna har ofta varit hastigt uppkomna saker såsom beroende av en händelse och då lättare att hitta o reda ut.

Jaja...du kanske blir helt förvirrad av mitt snurr.....men jag menar mest att ge inte upp helt på förhand...det kan finnas en chans...
Konstigt att han springer o så om han har det jobbigt....

Är inte så van vid användning av pronaxen på djur. Hur mkt ger du och när? Du har väl säkert tänkt på vilken tid du ger och vilken tid du vill ha effekt....

Herrn har stått på pronaxen X gånger innan, och brukar svara fint på det om det 'bara' är något litet. Han får över maxdos.. (Ie 5 tabletter a 500 mg 2 ggr/dag, dvs totalt 10 tabletter/dag). Får var 12:e timme, dvs morgon och kväll.

Har annars själv haft bra resultat med kombinerad behandling med
t ex zon på just det området som det sitter i. Har då fått ordinerat att smörja så ofta det går.

Kruxet är väl att jag inte har en susning om var hältan kommer ifrån, om det inte är spatten då (och den hjälper ju ingen zon i världen på). Han vilar VB frekvent, går 'på tå' när han går i slänterna (uppför), dvs han trampar inte ner trakten då. På plan mark korrekt isättning, trampar igenom normalt osv. Sist jag kikade på lina (en vecka sen) så såg det ut som om det satt högt (bakknä??) då han 'neg' lite med VB som innerbak. Och nu igår så tja, gick inte direkt avgöra var det satt - utom att han var tvärhalt. Ingen värme, ingen gallighet/svullnad/puls/nåt som helst.

Jag sätter ju tyvärr en slant på att det är spatthelvetet, sen kan det ju vara senan med men känns mindre troligt, lika kass prognos iofs. I övrigt kan jag för mitt liv inte räkna ut vad det skulle kunna vara som ger de HÄR reaktionerna (han är extremt smärttålig) och inte innebär att det är illa, illa. Men, vi får se på klinikbesöket helt enkelt. Men som sagt, finns inga tecken utifrån som ger minsta ledtråd vad eller var det är, men spatten är mest trolig..

Har han busat extra med den nye? Kan han då sträckt till sig eller liknande? Eller "mer" om han redan gjort något innan?

Han busade som attans på Keles födelsedag, och visst kan han ha förtagit sig då. Men en sträckning är det tyvärr inte, alla muskler fina och trevliga, förutom att han tappar muskler i ryslig fart.

Så, tyvärr den gamla klassiska sträckt/vrickat är det inte i det här fallet, jag hoppades ju det, men.. =/

Det känns lite konstigt att han ganska hastigt blivit dålig.....nu vet ju du bäst. För mig har oftast de smygande sakerna varit värre, dvs stelhet i ett ben som under längre period blir sämre o sämre. De mer kraftiga reaktionerna har ofta varit hastigt uppkomna saker såsom beroende av en händelse och då lättare att hitta o reda ut.

Den här hästen har en extrem smärttröskel, och han biter ihop och döljer tills det helt enkelt inte går med. Dvs han har inte den där succesiva, knackiga, långsamt försämrade, utan det är ingenting, ingenting och sen så går det över gränsen och då går det snabbt. Men just att han har en sån extremt hög smärttröskel är ju det som oroar, han har gång på gång tidigare varit ohalt när han borde varit blockhalt. Och jag har aldrig sett honom såhär halt, inte ens när han hade svinont av spatten och blev blockhalt på böjprov. (han står mkt för sig själv med, precis som vid spatten..)

Så, jag hoppas dett det är något annat/slutar på annat vis, men just nu pekar tyvärr allt på att spatthelvetet är aktivt igen, och att han har riktigt jävla ont helt enkelt. Med tanke på graden av hälta, och de symptoms om känns igen från förra gången. Fast då svarade han på pronaxen och behandling. (Och pronaxen i lägre dos än den nuvarande..)

Vi får väl hoppas helt enkelt....på att saker kan vända, på att det inte alltid är som det verkar och på att det går att lösa.
Jag håller tummarna!

Tackar, jag lovar att rapportera efter klinikbesöket! och hoppas att han ÄNNU en gång tänker använda ett av sina 999 extraliv och få stanna kvar hos mig.

Tackar, jag lovar att rapportera efter klinikbesöket! och hoppas att han ÄNNU en gång tänker använda ett av sina 999 extraliv och få stanna kvar hos mig.

Håller tummarna stenhårt för dig! Nu motar vi Murphy tillbaka till hålorna för gott! ;)

//Alice

Hej!
Jag har inte riktigt hunnit och läsa ikapp mig, men jag var med på tråden för ett tag sedan. Sedan dess har vi hunnit flytta och köpt vår egen lilla gård.
Efter 1 1/2 år av lös mage har min tös "äntligen" blivit bra i magen!!!!
Nu köper jag mycket torrt ensilage och tilläggsfordrar med fibergi.
Allt är fast - helt underbart - och magen inte så bukig längre.

Råkade få fel bal två ggr (blött ensilage) en dag och så var hon tillbaka till lös mage / GISSA OM JAG ÄR NOGA MED ATT FÅ RÄTT BALAR!!!!

Hon var även halt en lång tid - och även det verkar vara över nu! Kan det ha hängt i hop???? Kom ju aldrig fram till vad som var problemet med henne - trots massor besök hos klinik.

Hoppas att ni också kan få bukt med era hästars lösa magar!!!
:banana:

Nej, men vad tråkigt Alexandra och framförallt jobbigt för dig. Som alldeles nyss varit med om att ta bort en häst. Hoppas verkligen att hästen blir bättre.
Håller alla tummar och tår.

Min häst är lika bra i magen än. Nu får han morgon och kväll i maten allting. Sammanlagt 30 tabletter.

Vad skönt för dig att du hittade felet. Tänk om det hade varit så lätt att hitta felen hos min gubbe.
Men han är iaf fortfarande bra. Så man får väl hoppas att det inte kommer tillbaka. Hade varit kul att ta ett ultraljud igen men då måste man ju raka av halva kroppen igen. Vill inte att han ska vara utan päls nu när myggen och knotten kommer. Sedan biter en av mina hästar gärna i skinnet och då blir det ju sår isf. Därför har dom inte fått gå ihop sedan han rakades. Men snart är det bete och då måste dom få gå ihop.

I dag fick jag tvätta honom. Men inte i baken utan på sidorna. Han hade legat i sitt bajs och hade det överallt alldeles grönt var det. Får ju lusern och äter gräs ute utefter staketet. *ler*
Är fortfarande torr.

Min gubbe är bra i magen, iaf igår.
Känner igen det där med att ligga och sova i skiten, det gör min gammelman varje natt.:mad: Ska nog ta och bada av honom i morgon, OM det är väder för det.
Tips?:confused:

Jo, det har börjat växa men det har inte ens kommit hälften av håret. Det är iaf en stor skillnad mot pälsen som inte är rakad.
Men han går med min nya inackorderingshäst. En gammal travare på 20 år. Lite småtjurig men dom kan gå ihop iaf utan problem. Fast han bits också lite grand. När han vill få bort min häst från höet. Men inte så mycket som min islänning skulle ha gjort när dom leker iaf. Förstår inte varför han är så hårdhänt. Han biter ju av håret med hårbotten nästan i sin lek. Nu får min gamle gubbe ta dom smällarna i stället. :rofl:

Kollade i dag ang pälsen. Oj, vad fort det har kommit päls. Jo, det har växt rätt mycket nu faktist.
Bra i dag med. Nu är det bara en vecka kvar med medicinen.
Har du slutat ge den nu kickikompis?

Nej, jag ger fortf medicin men håller på att fasa ut den. Vill inte bara helt ta bort den som nu plötsligt min vet. ville. Innan har de varit så försiktiga med den och nu helt plötsligt skulle jag bara ta bort den. Nej, han får 7 tabl om dan och jag räknar med att sluta helt nästa vecka. Annars mår han bra och igår blev han riden för första gången sedan han blev dålig igen. Skritt o trav 5-10 min men gjorde känguruhopp så att beridaren åkte av.......hoppsan! Men vi siktar mot kvalitén och hoppas att benen håller också.....Hönsiga matte är lite orolig.

Så pälsen har vuxit bara sen igår:)
Mina har bara tunn sommarpäls nu och det har nog varit så några veckor.

Ha, ha, nej, klart det inte kommit massor av päls på bara en dag. Men hade inte tittat så noga när du frågade och jag svarade första gången. :angel: Men det är ju också så att min har fått sommarpäls men han har tjock päls så allt är inte borta över ryggen. Så det ser lite konstigt ut fortfarande om du förstår hur jag menar?

Uppdatering ifall ni vill höra?!!!

Fortfarande bra. Ska sluta på fredag med tabletterna. Jippi! :bump: :bump: :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 370
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka