Sv: Min diarréhäst!
Inte meningen skrämma upp. De brukar få HÖG feber vid erlichios dock, dock kan man missa febertoppen.
Hursom, AKUT erlichios brukar yttra sig just i ordentligt svullna ben, alla fyra, samt som sagt hög feber. Symptomen kan dock komma och gå (ffa febern) på mycket kort tid, så just febern kan missas.
Min valack fick akut erlichios mitt i en annan konvalescens. Han hade ett spiktramp som tagit väldigt illa, och fått infektions om gick upp i hovbenet. Prognosen var tveksam redan innan infektionen och dålig efter. Hursom, han tycktes klara det okej och sakta men säkert gick det åt rätt håll. Tills han 'plötsligt' blev tvärdålig. Hög feber, svullnade i alla fyra benen, och la sig och tyckte 'nej, nu ger jag upp'. Veterinärerna fattade ingenting varför han blev och var så himla dålig. Han var inte i transportabelt skick ens med djurambulans, och fick 24 h på sig att resa sig, annars var det nödslakt. Efter 23 h reste han sig, skakade på sig och tyckte 'ha, ni gick på det' och ställde sig och åt. Sen gick konvalescensen fint igen, och han blev mot alla odds helt friskförklarad en månad senare.
Vid igångsättning kändes han dock loj och inte hundra, fick vila en månad till men samma sak. Då åkte jag och kollade upp. Halt 3 ben, 5 leder. Det var början på ett halvårs jojoåkande till Ultuna, där de inte hittade vad det var. Han fick en massa mer symptom med, men de kan vi strunta i nu. I oktober bytte jag klinik efter att ha fått positivt erlichiostiterprov men Ultuna vägrade erkänna att icke akut erlichios fanns, och behandla. Ringde en annan klinik, som halvvägs i berättelsen började 'fylla i' symptom och tyckte det där var skolboksexempel på icke akut erlichios. Han behandlades en vecka på klinik och blev bra =) (Isf utdömd som var ultunas sista bud).
Och såhär i efterhand så förstår jag/vi ju PRECIS varför han blev så dålig där i februari, det var då erlichiosen bröt ut och han var inte dålig av spiktrampet, han var dålig pga ekut erlichios. Dock så var det ju INGEN som tänkte i de banorna, aningens långsökt i det läget liksom. Men med facit på hand så blev det ju väldigt begripligt.
Har några bekanta vars hästar fått akut erlichios med, och de har (hästarna, inte kompisarna) svullnat ordentligt i benen (värsta ex var den arab som hade ben som telefonstolpar) samt fått feber.
Det går i det akuta skedet ganska lätt att mha blodprov få svar, dock så är det ett 'speciellt' blodprov man ska ta, man söker inte titrar i det utan färgar in och söker bakterien (PCE-analys). En veterinär kan skillnaden mellan prov taget i akut skede och taget i icke akut skede. De som tas i akut skede ger säkrare svar än de som tas i icke akut skede btw.
men som sagt, det kan ju vara något annat med, menade inte skrämma upp dig. Men jag är ju så 'skadad' så det är det absoulut första jag tänker när de svullnar i alla ben bara hux flux.
Men finns det något annat det kan bero på? Allergisk reaktion, ätit något ovanligt? Ändrat något i foderstaten? Även 'andra infektionssjukdomar' kan ju ge feber och svullna ben med.
JAG skulle ta ett blodprov, både ett vanligt för att se ev infektionsbild, och ett för att kika efter akut erlichios. För OM det är det, så ju snabbare de får behandling, dessto bättre är oddsen för fullt tillfrisknande.
När man läser om erlichios ska man vara medveten om att åsikterna går isär ifall de kan ha icke akut/kronisk erlichios. Jag vet vad jag tror om vi säger så.. Men man ska ha det i åtanke, då man får väldigt motsägelsefull information om just den kroniska formen beroende på var man läser. Vad gäller akut däremot så är de eniga.
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=41
http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/Agria/text.nsf/id/407