Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Klart vi vill höra:)
Lillkillen är oxå bra däremot är jag uppjagad för att lillflickan är dålig. Hon har svullnat upp i alla fyra benen helt plötsligt....suck.
Alltid är det något:crazy:
Det känns (förutom att det är mitt fel på andra sätt eftersom hon är mitt ansvar) som att det är mitt fel eftersom jag hela tiden sagt att hon alltid är så frisk o kry. Också eftersom jag lagt så mkt tid på lillkillens sjukdom och hon kommit lite i skymundan....
Så nu hoppas jag att någon har nån aning om vad det kan vara och att hon blir bra-snart!

Kan ju vara många olika orsaker, men har hon feber? Första jag - vis av erfarenheten - tänker när de plötsligt svullnar i alla fyra 'utan anledning' är - tyvärr - akut erlichios..

Va!? Hjälp!
Hon hade igår när jag tog in henne 38,0. Efter hon varit inne nån timme och jag kylt benen osv var den 37,8. På kvällen hade den stigit igen till 38,3.
Berätta mer om akut erlichia, snälla snälla! Har du oxå haft häst som svullnat som min?
Kan väl oxå nämna att hon hade 37.3 i morse men då hade hon iofs fått febernedsättande av vet. kvällen innan.
Varför har inte vet. någon aning, om det är ett tecken på erlicia borde de väl veta.....?

Nej men hjälp, du får berätta mer. Du skrämmer upp mig lite

Inte meningen skrämma upp. De brukar få HÖG feber vid erlichios dock, dock kan man missa febertoppen.

Hursom, AKUT erlichios brukar yttra sig just i ordentligt svullna ben, alla fyra, samt som sagt hög feber. Symptomen kan dock komma och gå (ffa febern) på mycket kort tid, så just febern kan missas.

Min valack fick akut erlichios mitt i en annan konvalescens. Han hade ett spiktramp som tagit väldigt illa, och fått infektions om gick upp i hovbenet. Prognosen var tveksam redan innan infektionen och dålig efter. Hursom, han tycktes klara det okej och sakta men säkert gick det åt rätt håll. Tills han 'plötsligt' blev tvärdålig. Hög feber, svullnade i alla fyra benen, och la sig och tyckte 'nej, nu ger jag upp'. Veterinärerna fattade ingenting varför han blev och var så himla dålig. Han var inte i transportabelt skick ens med djurambulans, och fick 24 h på sig att resa sig, annars var det nödslakt. Efter 23 h reste han sig, skakade på sig och tyckte 'ha, ni gick på det' och ställde sig och åt. Sen gick konvalescensen fint igen, och han blev mot alla odds helt friskförklarad en månad senare.

Vid igångsättning kändes han dock loj och inte hundra, fick vila en månad till men samma sak. Då åkte jag och kollade upp. Halt 3 ben, 5 leder. Det var början på ett halvårs jojoåkande till Ultuna, där de inte hittade vad det var. Han fick en massa mer symptom med, men de kan vi strunta i nu. I oktober bytte jag klinik efter att ha fått positivt erlichiostiterprov men Ultuna vägrade erkänna att icke akut erlichios fanns, och behandla. Ringde en annan klinik, som halvvägs i berättelsen började 'fylla i' symptom och tyckte det där var skolboksexempel på icke akut erlichios. Han behandlades en vecka på klinik och blev bra =) (Isf utdömd som var ultunas sista bud).

Och såhär i efterhand så förstår jag/vi ju PRECIS varför han blev så dålig där i februari, det var då erlichiosen bröt ut och han var inte dålig av spiktrampet, han var dålig pga ekut erlichios. Dock så var det ju INGEN som tänkte i de banorna, aningens långsökt i det läget liksom. Men med facit på hand så blev det ju väldigt begripligt.

Har några bekanta vars hästar fått akut erlichios med, och de har (hästarna, inte kompisarna) svullnat ordentligt i benen (värsta ex var den arab som hade ben som telefonstolpar) samt fått feber.

Det går i det akuta skedet ganska lätt att mha blodprov få svar, dock så är det ett 'speciellt' blodprov man ska ta, man söker inte titrar i det utan färgar in och söker bakterien (PCE-analys). En veterinär kan skillnaden mellan prov taget i akut skede och taget i icke akut skede. De som tas i akut skede ger säkrare svar än de som tas i icke akut skede btw.

men som sagt, det kan ju vara något annat med, menade inte skrämma upp dig. Men jag är ju så 'skadad' så det är det absoulut första jag tänker när de svullnar i alla ben bara hux flux.

Men finns det något annat det kan bero på? Allergisk reaktion, ätit något ovanligt? Ändrat något i foderstaten? Även 'andra infektionssjukdomar' kan ju ge feber och svullna ben med.

JAG skulle ta ett blodprov, både ett vanligt för att se ev infektionsbild, och ett för att kika efter akut erlichios. För OM det är det, så ju snabbare de får behandling, dessto bättre är oddsen för fullt tillfrisknande.

När man läser om erlichios ska man vara medveten om att åsikterna går isär ifall de kan ha icke akut/kronisk erlichios. Jag vet vad jag tror om vi säger så.. Men man ska ha det i åtanke, då man får väldigt motsägelsefull information om just den kroniska formen beroende på var man läser. Vad gäller akut däremot så är de eniga.

http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=41

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/Agria/text.nsf/id/407

Tack för svar!!!
Inte för att jag blev så mkt lugnare:crazy:
Men direkt efter du skrev kollade jag upp symptom etc för akut erlichia och jag har redan ringt min vet. igen. Nu var det inte hon som hade jouren men den aktuelle veterinären skulle meddelas direkt och jag väntar nu på att hon ringer.
Lite upprörd är jag för veterinären behövde väl inte se HELT oförstående ut vid anblicken av min häst. Man kan väl nämna erlichia iaf...eller...
Jag la ut en annan tråd om det, vet inte om du läst den. Hur som hon var svullen igår vid 13 när jag skulle ta in dem. Inte alls konstig kvällen innan. När jag tog in henne var hon svullen i 3 ben senare svullnade det fjärde. Ingen direkt feber men varm i benen, ganska ordentligt, inget i hovarna direkt. Puls var svårt att känna eftersom hon var så svullen. Igår när vet. kom ut akut på kvällen var hon ganska dämpad i allm.tillst. Åt hö dock. Vet. gav henne cronyxin och jag fick höra att det var för sent att ta blodprov:confused: så inget prov är taget. De var väldigt motvilliga till att åka ut igår trots att de inte hade något annat akutfall och vi bor ca 5 km från stan. Idag hade de ingen tid utan vi skulle få vänta till tisdag....då kunde de ta blodprov om det kändes aktuellt.

Inget ändrat mer än att de har börjat gå i ny hage. De gick i samma hage några veckor i höstas utan problem. Jag har fasat över dem på gräs försiktigt, men kanske inte tillräckligt. De har fått gå på betet o nya hagen halva dygnet nu och sedan i den vanliga resten av tiden. Den nya hagen består av höga träd, björk o ask med naturbete under. Jag har kopplat på den delen just för trädens skull annars har de några hektar äng o vall att gå på.

Nej, nu får vet. ringa! Jag vill ta blodprov och diskutera behandling!

Inte sett andra tråden men kollade den nu. Såg att du bytt hage. De KAN reagera på 'proteinchock' så, jag har själv dock aldrig varit med om det, ens när det endera i min glada ungdom släpptes 'rak på' till ny hage från gammal nedbetad, eller när de kommit lös och sått och käkat på havreåkern i en hel natt (eller när valacken käkade 4 KILO härsken soja..). Utan det 'värsta' jag sett i den vägen är galliga ben, inte svullnad.

Men, det kan hända, sägs det iaf. Annars så som jag redan nämnde allergichock. Men jag ser det ju som att det aldrig är fel att - om inte annat - utesluta saker det inte är. Dvs om det inte är erlichios så är det ju skönt att veta att det inte är det iaf. Och är det det så ska det ju behandlas. (behandlingen är förresten tetracyklin intravenöst i 5 - 7 dagar. Vet måste ge, det måste ges intravenöst. Så endera så får vet komma varje dag och spruta, eller ställa på klinik. Man ska veta att tetracyklin kan slå ut hela magtarmfloran, och det har förekommit dödsfall på häst vid tetracyklinbehandling. När valacken skulle behandlas så sa f-bolaget att jag fick välja, om jag ville behandla hemma betalade de vets resor fast de normalt inte gör det, så jag fick själv välja klinik eller hemma, och det ena skulle inte bli dyrare än det andra för mig. Mina nerver skulle dock blivit kaputt av att ha honom hemma (IDAG skulle jag nog kunna välja att behandla hemma om jag var ledig etc), så han stod på klinik, kändes säkrast OM nu magen skulle slås ut. 'Min' klinik ger rutinmässigt understödjande magbehandling med pronutrin under behandlingen. Han reagerade inte alls i magen dock, inga problem någonstans. )

Usch det låter inte bra med svullna ben. Hoppas din veterinär kom ut i dag och tog lite prover.
Hur mår din häst idag? (du läser väl antagligen inte detta förrens på tisdag)

Vilken otur du verkar ha Alexandra med dina hästar.

Samma sak för mig. Gubben har varit skadad till och från sedan juni -99. :( Nu är han sjukpensionär på heltid pga strålbenshältan hf, kotledsatroser båda bak och troligen spricka hb.
Sen får man ju inte glömma hans problem-mage, dåliga hovar (bra nu sedan jag bytt hovis) känslig för mugg, dammkänslig.
Men han är glad och nöjd att strosa runt i hagen och gå på långpromenader. Förr i tiden var han arbetsnarkoman, kunde INTE vila 2 dagar på raken, helst ville han blir riden 2 gånger om dagen.
Lyrik fick lymfangit en gång för 2 år sedan, pga reaktion av zincabandbandaget vf (hade vrickat kotled och hovleden då). Benet svällde upp och han var irriterad, bet i benet. Fick Butta, fortsatt vila i sjukhage och pencillinsalva att smörja på benet. Efter 2 veckor (eller var det 3 v.) var det nästan borta.
Första och enda gången han har reagerat på zincaband. När han bröt griffelbenet hb, hade han dubbel zincabandbandage+ stallbandage i flera månader.

Senast ändrad:

Nej vet. har fortfarande inte varit ute. De avbokade när de hörde att svullnaden gått ner igår em. Men i morse var hon nästan lika svullen igen.....Det känns väldigt struligt med veterinärerna. Och jag är arg på mig själv som lyssnade o inte "tvingade" dem att åka ut för att ta blodprov iaf. Hon var lite piggare idag iaf. Kan bero på finadynet. Lillsnuttan....

Tänker på Alex som oxå har det tufft

Senast ändrad av en moderator:

Skrev i dina ndra trård med - tvinga ut dem att ta blodprovet! Vinglighet är även det ett klassiskt erlichiossymptom, så det finns all anledning att ta provet. Och jag håller tummarna det är negativt!

Här är det ganska 'uppåt' igen - idag var det klinikbesök, och det såg mörkt ut i början men slutade med solsken. Den lilla spjuvern gick ren på böjprov från haserna, inkl den vänstra där vi utan att höja på ögonbrynen tolererar 1 grad. Hade ½ grad som värmde ur från det där framknäet han frekvent avlastar.

Så vad fan var det som gjorde honom halt på VB och gjör att han hysteriskt avlastar det och HB då? Tja, en djup muskelsträckning/fläkningsskada på insidan av låret, högt upp, mest troligt. Jag hoppas equiatrikern kan bekräfta det imorgon.

Så, istället för den mycket otrevliga utgången jag var beredd på, så åkte jag hem och log. Han har dock fått tuppkam i blodet, mest för matte vill vara på den säkra sidan ang framknäet (och iaf hade räknat med att få betala X tusenlappar för dagens besök, som ju nu dock kommer gå på försäkringebolagets bekostnad (utom 20%), och då kunde jag ju utan problem 'kosta på mig' den där tuppkammen (som bolaget kanske inte ersätter).

Och så recept på nytt pronaxen som jag ska ge en kur till av om/när equiatrikern kikat och bekräftat diagnosen.

=)

GRATTIS!!!!!

Du ser, det är kanske inte alltid så nattsvart som det verkar. Fröken Fortuna kanske motverkar Murphy....
Visste att du skulle iväg igår så jag tänkte på dig. Blev faktiskt jätteglad när jag läste att det gått bra. En sträckning tar ju ofta värre på våra gamla o lite skraltiga.

Inget blodprov taget ännu här. Ska "tvinga" dem komma ut. Men vad är det som hänt med DV? Det känns som de vill att hästen ska vara halvdöd innan de kommer ut. Hade så varit fallet hade jag åkt till klinik. De tycker att vår åkomma är för simpel och att jag är "hönsig".

*paus*

Åh nu ringde de tillbaka. De kommer äntligen ut efter 13 idag! Tack för det!

Lillkillen fortsatt bra i magen, har nu tagit bort salazon. Blev riden igår av killen som hjälper mig. Gick inte alls bra....jo lillkillen skötte sig kanon men ryttaren...:( Min är lite av en sengångare, inte lat men han är inte så alert o "på tårna". Ryttaren red framåt...vilket jag vill....men genom att konstant slå honom på bogen med hoppspö. Resultat; ja i början sprang lillkillen på som attan o reagerade bra på hjälperna men när han inte fick beröm( va ifred) så blev han immun istället. Jag har ju ridit in honom halvt själv men har varit sjuk och kan därför inte rida nu...annars hade jag fortsatt själv.. Ja ja har man inte problem så kan man räkna med att det väntar runt hörnet. Hellre en oinriden häst än en som får lära sig att inte lyssna längre....

Härligt att det gick vägen. :) Förstår din oro jämt. Har ju som sagt varit förskonad mot svåra sjukdomar på mina hästar. Har ju mest "bara" haft diarren på två av dom.

Plus lite andra småsaker som inte alls varit något att vara orolig för.

Menar du att veterinären har sagt rent ut till dig att du är för "hönsig"? Eller är det bara vad du tror att dom tänker om dig?

Lycka till i dag på eftermiddagen hoppas det går bra.
Men undrar om det inte är någon sorts växt som din häst ätit som inte finns i din andra hage. Har för mig att jag läst det någonannan stans för något/några år sedan.

Går hästen kvar i den hagen? Du bytte precis till den när hästen blev sjuk va?

Hönsig var inte det ordet hon använde....."det är nog inte så farligt, det går nog över, du behöver nog inte oroa dig" ja förutom att de suckade o stönade, inte ringde tillbaka, inte ville komma ut(vilket de sa rakt ut) menade att de skulle kosta för mkt(??? Jag betalar!!!)
osv. Jag fick övertala dem att åka ut första gången.....idag ringde jag bara o sa att jag har en häst som jag vill ta blodprov på. Antingen kom de inte ihåg mig eller så.....hur som nu kommer de i em!:)

De har gått i hagen innan i höstas. Det är en del av hagen som jag kopplat på pga att där finns stora höga träd som ger skugga o skydd. Ängarna o fälten går liksom runt om den här biten som kanske är på 100*100m. De fick börja gå där på fredagskvällen, gick över till den andra hagen lör.morg. Lör kväll gick de tillbaka o gick där till 13 sön. De har då gått på gräs innan. Har haft dem sista tiden halvtid på betet o halvtid i den andra stora hagen där det också finns gräs men mer nerbetat. Hoppas ni förstår.

I den nya hagen har vuxit vitsippor, några fetbladsväxter med rödlila blomma samt några små mjölkörtsliknande blommor. Det är en naturhage så där kan finnas en hel del olika örter. Svalörtsblad såg jag några oxå men har inte sett att hästarna ätit något av de här växterna. Hon har inte fått några utslag el liknande.

Inatt fick de faktiskt gå ute. Hade dem inne från 14-20 och då hann hon svullna upp en del under tiden. I morse var hon fin i benen men går inte riktigt som vanligt. Tog in dem innan jag åkte till jobbet. 37.2 i temp. Räknar med att hon svullnar nu när hon står inne igen men vill inte heller anstränga henne för mkt o ha henne ute för mkt. Svårt att veta....:crazy:

Hur gick det i går? Var veterinären hos dig?
I dag ska jag sluta med tabletterna till min häst. Men funderar att ge 15 tabletter i några dagar. Vet har inte sagt att jag ska göra det. Men det kan ju inte vara någon fara att göra det. Har 4 burkar kvar. Köpte ju ut för mycket alltså för över 500 kr kvar. Och då kan man ju lika bra minska lite mer i kanske en vecka.
Vad tror ni?

Ja, glömde visst att berätta. Inte för att det är så mkt att säga:crazy:

En ny vet. kom ut på em och tog blodprovet, som inte kan skickas förrens på måndag, toppen!:( Den här vet. var inte så intresserad, hon kände inte ens på lillflickans ben. Däremot tog hon tempen. Äsch jag vet inte vad det är med dem. Tempen har legat lågt hela tiden nu, 37,2 - 37,4 och jag är noggrann. Kostnad: 950 kr ca. Och då har de 4 km till vårt stall. Första besöket gick på 1500. Jag betalar gärna men då vill man ha hjälp också. Inga ordinationer, ingenting. Benen svullnar fortf när hon står inne. Idag började jag med att ha henne lindad en liten stund med BoT. De får gå i den gamla hagen där det växer liiiite gräs och jag har börjat vänja dem vid betet igen så sakta. Idag har de varit där 1.5 timmar.

Min får inga tabletter längre, han är pigg o glad! Du kan nog göra vilket som, kan ju oxå vara bra att ha tabletter hemma OM han skulle bli dålig till hösten.....men det får vi inte hoppas.

Även jag tycker/tänker att det är bättre att ha tabletter kvar OM det behövs användas igen. Att då kunna sätta in behandling direkt och inte behöva jaga vet för att få ett recept, hämta ut det osv?

Iofs beror det ju på hur mkt tabletter du har, det kanske räcker till både och?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 369
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka