Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Svarar båda. Jag har 3 burkar precis kvar nu med 112 tabletter i varje.
Jag bara tänkte ta det lite saktare eftersom du kickikompis tyckte att det var för snabbt avslut med min häst.
Men man ska kanske sluta helt nu. Har ju fått 30 tabletter om dagen i 11 dagar nu.

Jag upplever det som att veterinären är mer noga när man kommer till djursjukhuset mot att ta hem en vet.

Du kanske behöver åka till djursjukhuset i stället. Verkar konstigt att inte ens vet känner på benen när det är just det som du är orolig för.

Jooo jag tyckte ju det eftersom mina veterinärer ville vara försiktiga. Men sen fick ju jag också order om att bara ta bort dem plötsligt. Så min teori föll platt fall:) Men det är en ganska flexibel medicin som man kan ge efter behov.

Jag tror inte att det är någon fara att ta bort dem om han går på bete som han brukar vara bra av. Så tänkte jag med min. Lillkilllen får ju inget extra nu (ingen proequo, medicin etc) och är fin i magen.

Jag har förresten läst på mer och det finns en stark koppling mellan träd och "mögel". Det kan vara så att han får i sig "skit" när han gnager på träden, och det älskar han ju att göra. Däremot har jag ännu inte funnit vad det är som är speciellt med gran tex och var bacillus finns. Dessa eviga bacillus.....:crazy:

Ok! Då får han sista medicinen i kväll då. Har nämligen lagt i 15 tabletter i maten redan. Men han har ju lite blötare konsistens eftersom han går och betar från ridbanan sedan i går. Såg det i dagens bajshögar. Han är halt och jag väntar på hovslagaren som ska komma snart och titta ifall han har fått en hovböld. Men han har blivit sparkad också av sin hagkamrat. En inackordering. Men det ser inte farligt ut varken svullnad eller var. Så jag tror nog mer på hovböld. Vi får se när han kommer. Men han får gå själv nu iaf. Då tog jag in honom på ridbanan eftersom det växer så mycket gräs runt omkring vid staketet.

Ojdå....men om magen inte är helt ok kanske du ska ta det lugnare med tabletterna iaf....? Säger lillkillens veliga matte;)
Hoppas hältan inte är nån fara. Det känns som vi alla behöver få lite lugn o ro med friska hästar ett tag (eller gärna för alltid).

Nej, nu lägger jag inte i några mer tabletter. Han är ju bara lite lös när han bajsar men det blir inte en droppe där bak. Om du förstår hur jag menar. Vilket du säkert gör också. :rofl:

Hovslagaren är sjuk så han kan inte komma i dag heller. Kommer troligvis i morgon. Men det är en hovböld som inte är mogen än troligvis. Så jag har blötomslag för att den ska mogna. Suck! Alltid är det något.

Hur är det med din hästs ben då? Är svullnaden borta sedan du bytte hagar?

Nja, läget oförändrat med hennes ben. Den nya hagen, om man ska räkna träddelen som jag kopplat ihop, började de gå i när hon blev dålig. Men jag har hela tiden fortsatt att varva hagar så att det inte blir för mkt gräs. Jag har kopplat ihop stora betet oxå vilket gör att de hellre går där o äter o inte i "träddelen". De går på betet ca 2 timmar om dan nu. Lillflickan svullnar när hon står inne men det går ner när hon är ute.

suck....nej inte ännu. Har haft lektioner fram tills nu så jag har inte kunnat ringa på tel.tiden. Vet. sa ändå att de skulle höra av sig när svaret kommit....men men. Jag tror ändå mest på proteinreaktion men vill vara så säker man kan vara att det inte är erlichia. Det värsta är att jag tycker hon markerar på ena bak fortfarande men är osäker. Hon är lite svagare på ena bak och kanske reagerar hon mer när hon svullnar. Stel är hon iaf men ganska pigg o glad. Det är varmt här så de blir ju alltid hängigare då... Men orolig är jag helt klart. :crazy:

Hovslagaren har varit här i dag. Och han hade en liten böld som redan hade spruckit vid ballen. Hade ju våtomslag ett dygn. Så han trodde att den hade mognat av det och sedan spruckit. Men vi tyckte att han markerade ändå fast i det andra benet. Suck! Han som aldrig varit halt eller blivit sparkad. Han blev ju sparkad på benet 2 ggr för ca 11 dagar sedan så det blev sår och blodet rann. Men det set ju fint ut nu. Men man blir ju orolig ifall det blev skadat inne i skellettet ändå. Så haltar han i helgen när vi låter honom springa så åker vi till djursjukhuset iaf. Han haltar inte när han går.
Men nu får han inte gå med denna inackordering mer. Så jag kommer att släppa in honom till mina två andra hästar som han är uppfödd med. Om några dagar när jag ser att han mår bättre. Nu får han gå på ridbanan och skrutta.

hej!!!! magproblem är ju verkligen jätte svårt kan ju va massa olika saker. men va jag har erfarit så är homeopater helt suveräna :) kan hjälpa till me dom mesta problemen på naturlig väg. inget ont om veterinärer men ibland trycker dom i våra hästar den ena kemiska kuren efter den andra å de är ju inte helt bra...

hej jag skrev om vår häst som kickar med bakbenen in under magen och sedan rakt ut åt sidan. Han har stått på klinik. Inget fel på proverna. Bakterier i träcken hittades. Han skulle gå på bakteriebalans i två veckor och äta endast betfor och hö. En hel vecka lugnade det ner sig med sparkande. Nu är det igång igen. Ska testa vattnet men ingen annan häst har ju samma symtom. Vi bytte stall i oktober. Funderar på om det är något i gräset. Det blir nog att åka till klinik igen om han inte slutar. Funderar om det kan vara njurar eller om det finns något i skapet. Han trycker sig mot mig när jag kommer och vill gärna att man kliar under magen. Då ställer han sig bredbent och njuter. Han är en annars frisk häst så det här är en gåta. Kan en nerv ev sitta i kläm. Ja det är bara fortsätta fundera.

Hej, hur länge har din häst varit dålig? Vilka bakterier hittade man i träcken? Jag är nästintill desperat efter att få tag i andra hästar som haft/har bacillus i mage/tarm, som min häst har.

Annars låter din häst lite som min. MIn har iofs aldrig sparkat mot sin mage men tycker däremot att det är väldigt skönt när man masserar den. Visst kan det bero på andra saker men jag har upplevt det som att han haft ont i magen.

Funderade de någon gång åt magsårshållet på din? Har den haft kolik nån gång?

Många frågor:)

ÄNTLIGEN!!!:)

Jag har svarat:)
Jag är så glad för alla "bajsvänner" här, gejsa o co, det är tufft att vara själv med sin diarréhäst!

Visst är det tufft. Men min är bra än. :rofl: Har inte fått medicin på 3 dagar nu tror jag det är.
Din då?
Blev du något klokare på puppans mejl?

Jodå lillkillen är fortfarande bra i magen. :)
Har väl inte riktigt tid att vara glad o slappna av eftersom lillflickan är dålig. Men hon verkar hittills klara medicineringen bra.
Hur går det med hältan o hoven då?

När hovslagaren var här i onsdags så hade en böld på ballen precis gått sönder. Han haltade lite ändå. Så jag lät honom få komma in till mina andra två som busar tillsammans. Så att han fick gå bort bölden sas. Har inte sett honom halta mer. Men han har varit lite, lite tjock på insidan av benet upp till knäet. Vet inte om det är en till böld eller om han är så himla känslig bara. Att han inte har stått riktigt på benen som han ska när han hade ont. Vi ska kolla honom ordentligt på söndag kväll. Är han fortfarande dålig så får vi nog kontakta veterinär nästa vecka. Enl hovslagarens rekomendationer. Har ju tyvärr en ny sådan. Den förra var mycket bättre på hovbölder. Men han har betett sig så fult mot mig. Kom inte på bestämd tid osv. Fast jag har inte gjort ett dugg mot honom. Sedan har han mage att låtsas som det regnar och kommer och skor mina andra två inackorderingar. Skickade iväg ett msm till honom och skrev att min häst antagligen hade en hovböld. Men han svarade inte.

I dag är det väl 6 dagar utan medicin ca. Fortfarande bra. Härligt! Och om några dagar ev i helgen ska dom ut på betet. :rofl:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 369
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka