Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Du behöver inte köpa två sprutor avmaskningsmedel. Vi köpte ju dubbelspruta Noromectin och i dom var det upp till 700 kg.

Min häst är fortfarande bra. Kommer nog att vara det fram till hösten. Får se då om det kommer tillbaka. Synd att dom måste raka hela hästen för att kolla med ultraljud annars hade jag nog velat åka för att titta om det fortfarande är irriterat där.

Ja, man får ju hoppas att det är en engångsföreteelse i dag. För i dag var han lite rinnig i baken. Inte så att det hade runnit ner över skinkorna. Men jag tog en svamp och tvättade lite runt omkring. Hoppas, hoppas att det inte fortsätter nu. Ni får hålla tummarna. :(

Men det var något då som han hade, kommer inte ihåg vad.:confused:
Hade rejäl diarré, blev uttorkad, hade även magknip.
Vet skickade in det till SVA.

Alla avm.medel finns väl inte i 700 kg?:confused:
Gav ju Noromectin i oktober förra året (förra stallägarens knäppa idé :mad:), då var den på 600 kg.

Vi hoppas att det bara är något tillfälligt!
Går han på bete nu eller? (glömt vad du skrivit...)

Håller tummarna.
Min gubbe är ff bra i magen.
Äter nu höet bättre, får fri tillgång inne i boxen. Sen han får det löst på golvet i "höhörnan" i boxen, äter han nu mkt bättre. Men sen i höst ska han ha hönät igen...:D
Äter ca 8-10 kg hö, 1 kg lusern strå + 2-3 kg hösilage (tar av det torra bara) om dagen. Plus groov 125, havre, betfor, kli, foderjäst, miner blå, profeed, kiselgur, enzion, flexijoint, b-vitamin och tokosel.
En mkt bortskämd pensionär som ska få besök av EQ i morgon em. Kanske kan vi börja lulla i skogen snart.:banana:

Hmmm vet skickade det alltså till SVA. Men ni har inte så längt dit va? Måste ju varit ett sådant bakt.prov som ska analyseras inom 4 timmar...Jag skulle så gärna vilja skicka en bajspåse till ett labb där de kan mäta halten av våra bakterier...men det är för långt bort. Och i dagsläget kör jag inte ett par timmar med honom bara för att vi ska få med oss färsk bajs.

Lillkillen känns toppen i magen just nu:) Har börjat ge honom foderjäst samt hans gurkmejja oxå. Han har kommit igång o rids o tränas inför kvalitén. Hoppas hoppas hoppas nu att vi inte får det jobbigt till hösten igen nu....

Alla vet jag inte. Köper ju bara en sort åt gången. Men just noromectin var det så iaf.

Vi hoppas att det bara är något tillfälligt!
Går han på bete nu eller? (glömt vad du skrivit...)

Han går på kraftigt bete 5 timmar per dag resten i vinterhage. Sedan får han hö inne morgon och kväll. Vi tar det långsamt. Men nästa vecka får dom nog stå hela dagen på betet och bara ev få lite natthö. Men jag har ju en tjej som skulle ta han på foder. Hon letar stallplats för fullt nu. Lite oroväckande om han blir lös fast han får beta. Då lär han nog inte få åka iväg. Då blir han kvar resten av livet.

Men du....han kan ju fortfarande bli bra, kanske reagerar han bara lite på bete...Jag har faktiskt hämtat ut mer salazotabletter.....dumt kanske men jag känner mig lite trygg med att ha dem hemma...

Alla avm.medel finns väl inte i 700 kg?:confused:
Gav ju Noromectin i oktober förra året (förra stallägarens knäppa idé :mad:), då var den på 600 kg.

Och den var knäpp för att vad?

Det kan varit knäpp, beror ju på situationen.

Men mina flickor här avmaskades med Bimectin i DECEMBER förra året. Den där klart knasiga sk vintern gjorde ju att det fortfarande fanns gräs, och gräset växte. Så de avmaskades på intervall ända in i december. Dvs de fick sig en dos i oktober med, ochd et hade varut knäppare att låta bli den och den i dec..

Däremot att avmaska valacken som inte har några EPG i oktober hade varit knäpp, och lika knäppt i december.

Ja, man får ju hoppas att han bara reagerar på betet. Men det tog lite lång tid för det isf tycker jag. Borde väl ha reagerat typ en eller två dagar efter dom fick gå ut första gången.

Han brukar ju bli bra när han får beta. Nu är det ju tvärtom.

Har också tabletter hemma. nästan två burkar.

Kan ju kommit någon 'ny' växt på betet som han ätit och reagera lite på? Betet förändras ju hela tiden när de olika växterna 'kommer och går' (det är ju olika blomningstid etc)

Ja, jag har ingen aning faktist.
I kväll var det bara som en droppen som runnit. Drog med svampen så att han var ren så jag kan se hur det ser ut i morgon bitti.

Det vet väl jag med.. Det var bara ditt uttalande jag reagerade på. Det är ju fler än du, jag och gejsa som läser här, och det är inte per definition knäppt att avmaska med ivermektin i oktober, men det var det ditt inlägg uttalade.

Varför varför var jag så glad över att lillkillen var bra och kommit igång ordentligt.....borde ha lärt mig....verkligen....
Igår var han halt:cry: I söndags tyckte jag att han var lite "skuttig" i högervarvet på höger fram. Syntes bara på volt nån gång ibland...annars visade han ingenting. Vet ju att unghästarna kan gå lite ojämnt innan de fått upp balansen men igår var det tydligt.
Han markerar på h.fram även på rakt spår och det blev värre.
Han är hittills oskodd o min tränare menade att det kan bero på det...men det är ju såpass mjukt i vårt ridhus. Han ömmar inte på vägen el så. Hon sa oxå att det kan bero på kraftigt gräs el nån blödning i hoven....Nej jag ser ingenting o det känns ingenting. Han ser ut precis som vanligt. Första tiden hovis hade var nästnästa onsdag. Kommer att sätta på skor nu. Det har varit en tidsfråga hur som så det är lika bra. Har bokat tid hos vår benvet. oxå nästnästa tisdag. Hade velat åka på stört men det fanns inga tider.

Oj, vad långt det blev nu. Ville bara berätta att jag är ledsen idag:cry:

Åh, din stackare! Förstår att du är ledsen nu. Hoppas det går över. Brukar han vara halt annars?

Måste nog sätta på skor på min med. Fast vi rider så lite. Han visar att det gör ont dom få gånger vi rider ut på grusvägen. Söker sig till gräset hela tiden. Det blir ju kanske 2 ggr per månad. Det var ju meningen att han skulle skos och åka bort på foder 1 år. Men han var lite lös i dag med. Så vi får nog behålla honom hemma om det fortsätter. Då måste vi sätta fart och rida honom mer. Han är ju redan 4 år i år.
Men jag har iaf haft tur med hälta och sånt. Min har bara varit halt en gång och det var ju för två veckor sedan när han hade en hovböld pga stenarna.

Nej han brukar inte vara halt eller ömma eller någonting. Jag tror inte att det beror på något med hovarna men jag kan ju kanske hoppas.
Nej just nu känner jag mig riktigt less. Han ligger så mkt efter sina jämnåriga redan och nu när vi kommit igång...Tänk om det inte är meningen att han ska bli ridhäst....Jag får kanske ställa in mig på att bara kunna ha honom som min andra "hund". :cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 369
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka