Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Håller tummarna att det 'bara' är en hovböld eller liknande. Fbldonnan här hade ju skitskum hälta läänge av en hovböld, vi trodde först sulömhet och gav henne sulor och hon blev bra. Sen blev hon halt igen, även denna gång väldigt skum hälta, men då äntligen brast en hovböldsjävel i tån, som legat djuuupt och gonat sig i flera månader..

Jaha, det blev det jag var rädd för. Han blir blötare och blötare för varje dag. Fast han nästan går på bete hela dagen nu. Vad 17 ska man göra? Inte kan jag börja med tabletterna igen? Suck, då får han bli hemma fast jag eg inte har råd då. Tur att tjejen inte ännu tackat ja till stallplats i Stockholm.

Varför inte börja med tabletterna igen? Det kanske är det han behöver för att få ordning på magen?

Ja, jag har ju tänkt det ev. Har mejlat min veterinär för att fråga hur mycket jag ska ge varje dag. För hon skrev i sitt sista mejl att han ev om det kommer tillbaka kan få äta det varje dag. Vi får se vad hon svarar. Vill inte exprimentera själv med detta.

Jobbigt med magen....:crazy:
Kan det vara det att han håller på att ställa om sig på gräset helt och kanske behöver lite mer tid..? Du gav honom fortfarande hö va?!; kan det ha blivit sämre hygienisk kvalité på det bara nu?

Man blir ju lite fundersam, han brukade väl alltid vara bra i magen under betet... och varför skulle tarminflammationen komma tillbaka...eller läkte den inte helt ut innan utan har nu blommat upp igen...? Vad det ska vara knepigt med våra hästar, man kan liksom inte få någon logisk förklaring på varför de blir sämre el bättre.
Kanske skulle du göra en chansning o låta honom helt gå på gräs ett tag för att se...

Här är läget oförändrat, lillkillen är toppenbra i magen men har ngt med benen. Vet att det låter diffust, men jag vet inte vad det är eller var det sitter. MEN jag känner igen det från hur han var innan vi hittade birkelandsfragmenten bak:crazy: Då rörde han sig annorlunda,inte halt, blev längre över ryggen och visade att han inte var helt nöjd när man satt upp på honom. Men han är ju helt röntgad nu och det kan väl inte poppat upp ngt nytt under ett år?
Frågan är om det är ryggen som spökar...jag misstänkte ryggproblem förra året men då tolkade man det som att det berodde på bak. Vad tror ni? Kan ryggproblem visa sig som att han "hoppar" i ena varvet och sen blir värre o visar sig även på rakt spår? Fortsatte att gå illa på linan utan sadel. Jag har inte vågat kolla honom mer sen i torsdags men klämde på honom igår och då reagerade han vid manken o bakåt. Han fick ändå massage i tisdags och vi hittade inget då....Nej, jag känner mig orolig:cry: Varför är vårt vet. besök så långt bort?

Vi avmaskade ju honom. En vecka senare började han bli lite blöt. Kanske tar så lång tid innan magen reagerar. Ja, jag vet inte.

Han är på betet från kl 12 så han får bara frukosthö och natthö. Nej, höet kan inte vara dålig kvalitét på. Vi har det inplastat. Så det är jättefint varje bal som vi öppnar luktar som nyslaget. :D
Har inte plats med småbal på logen. Där har vi storbalshalm. Och det blir gärna dammigt och mögligt om det är på logen. Dessa fuktiga höstrar som vi har nu för tiden förstör ju allt hö. Även om jag lägger på halm och saltar tycker jag inte det är så fräscht på våren.

Ang hältor är jag helt novis. Kan tyvärr inte säga något. Har haft tur med mina hästar. Så jag har inte behövt lära mig något

Har i dag lagt ner 10 krossade tabletter i hans mat till kvällen. Så får vi se om det blir lite bättre om några dagar.

Nej just det, du ger hösilage.
Kan säkert bero på ngt som avmaskning...även om det känns som att
han borde reagerat tidigare, som du sa.
Får hoppas tabletterna hjälper!

Hi, hi, nej jag ger inte hösilage. Det är fint torrt hö som är inplastat i storbal.

Bonden prövade att plasta in det för 2 år sedan för att se om det blev bra. Med våra fina torra somrar så fungerar det alldeles utmärkt. Och för mig är det ju perfekt eftersom jag inte har plats på logen. Han slog lite hö i går redan. Så det blir nog lite högre värden än vanligt. Men det är ok. Nu ska ju Granngården läggas ner här i stan den 1 juli så man får åka ca 5 mil hädanefter för att handla.

Senast ändrad:

Hmm...så du menar ni torkar det först och därefter plastar ni det men ensilageplast? Är det inte lätt att det torra höet sticker hål på plasten? Du får gärna förklara proceduren!

Här var det många som slog höet redan förra veckan, känns tidigt men det har vuxit bra här. Jag har alldeles för mkt bete...men vi kommer inte att slå ngt själva eftersom vi kommer att flytta från stallet.

Inte vi, utan bonden som jag köper hö ifrån gör så. Ja, det plastas in som om det vore vanligt hösilage fast det är snustorrt alltså 84 % i ts-halt. Det är inga balar som gått sönder. Han plastar in det i många lager. I år får jag betala extra 50 kr per bal för plasten. Så priset kommer att ligga på ca 1.90-2 kr/kg. Helt ok tycker jag. Fast det blir ju dyrt när man har 4 hästar som jag har nu. Köper hö för 20.000 kr. Sedan halm ca 4000 kr.

Härligt med för mycket bete. Det har inte jag precis. Jo, hade jag bara mina 4 hästar så hade jag kunnat släppa ut mycket tidigare och ta bort dom från sommarhagarna mycket senare.

Senast ändrad:

I morse var det jag som släppte ut hästarna. Tyckte inte att det var så farligt mycket som det var i går enl min dotter. Fick tvätta honom lite men det var torrt iaf. Han fick ju 10 tabletter i går kväll. Kan det ha hjälpt redan? Har gjort iordning 10 till i kväll med.
Veterinären har inte svarat per mejl i dag. Hon kanske är ledig. Frågade henne hur mycket jag skulle ge honom per dag.

Fick svar av veterinären i går kväll. Hon tyckte att jag skulle börja med 75 tabletter per dag igen. Men det har jag ingen ekonomisk möjlighet att göra. Skulle ju lämna bort honom på foder för att jag inte har råd med honom. Nu kanske jag måste ha kvar honom och då köpa hö över vintern snart. Fan vad det är jobbigt. Hur man än gör så går det åt helvete känns det som. :cry:

Har ju börjat att ge honom 10 tabletter per dag. Vet inte om det gör någon skillnad. Man får ju hoppas om några dagar. För då kan ju fodervärden även ge det. Blir ju inte så dyrt då.

Min fjording som jag har annons på hittar jag ingen fodervärd som passar till heller. Det är alltid något fel. Det är stallets tider, folket, hagarna eller ja, ni vet?!

Funderar även på att sluta med dom få inackorderingar som jag har nu. Ännu mindre pengar iofs. Men jag orkar inte hålla på och tjafsa hit och dit med alla nu. Det tär mer på mig än det är ett nöje nu för tiden.

Usch, jag tror jag går och gräver ner mig snart.

Gejsa - du hade väl en fodervärdsspekulant? Kan du inte låta henne ta honom på foder om hon fortf är intresserad, och DU betalar medicinen? Det blir ju fortfarande en kostnad för dig, men den lär ju bli betydligt mindre?

bara en tanke..

vid blöta magar kan man köpa på apoteket TRAVIS som innehåller
alla goda mag bakterier och ge hästar vid diarre 5st i favorit fodret
3ggr om dan tills man ser effekt sen kan man ge 5 st om dagen vid
behov , funkar kanon vid bakteriestörd mage ex foderbyte ,antibiotika
mm:bump::bump::bump:

Ojdå...jobbigt:crazy:
Alex idé låter väl bra......annars är vi ju bara i mitten på juni än, han kan ju faktiskt bara ha en tillfällig svacka (och det kommer från mig, hmm jag själv som röjer upp himmel o jord om lillkillen blir minsta lilla sämre:crazy:)

Saken är ju den att när ens häst äntligen är bra så känns det som att man nästan glömmer bort hur jobbigt det var när den var dålig. Man förtränger liksom och allt flyter på så lätt....tills det inte gör det längre...

Jag vet hur det är, jag har inte tagit in några nya inackorderingar och kommer inte att göra heller. Jag orkar inte. Flera som ringt o vill komma men det var för jobbigt med de två förra. Allt var fel, element skulle vara på i sadelkammaren även på sommaren, hästarna kunde inte gå ute, skottkärran var för tung etc. Vet inte om det bara är jag eller om det verkligen är så tufft att vara hyresvärd... Inget stall har vi heller till hösten och det verkar som att det är övertalighet på jobbet och jag var sist in ( lite off-topic ). Och lillkillen är dålig i tassen eller överallt.

Så vi får väl försöka pigga upp varann! Jag tror ändå det kommer att ordna sig med skäckisens mage, jag tror faktiskt det!

Aldrig hört om, måste kolla upp!
Har du provat?

Gejsa - du hade väl en fodervärdsspekulant? Kan du inte låta henne ta honom på foder om hon fortf är intresserad, och DU betalar medicinen? Det blir ju fortfarande en kostnad för dig, men den lär ju bli betydligt mindre?

bara en tanke..

Ja, jag vet inte. Vi får se hur det går. Men ska han ha 75 tabletter om dagen nu igen så går det ju på 6500 kr på två månader. Det har jag ingen ekonomisk möjlighet till nu. Troligtvis inte sedan heller. Men behöver han "bara" 10 eller lite fler året om, så går det säkert bra. Har inte pratat med ev fodervärden än ang detta. Vill se om han blir bättre eller sämre först.

Det är så mycket nu. Vet inte ens om jag får tag på halm i år. Den förra halmleverantören blev putt för att jag inte köpte hans hösilage förra vintern. Fast han vet att jag måste ha torrt hö. Har fått nya kunder nu säger han. Den jag hade förra vintern vill inte sälja sitt. Har kommit på att om han väntar ett tag och det blir regnperiod så kan han sälja det för över dubbelt så mycket. Suck!

Nu vill en ta in sin häst bara för att det är varmt. Det är ju inte ens knappt broms. Normalt tar jag in dom på dagen när det är varmt och mycket broms. Har ju en eksemhäst som behöver stå inne nattetid. Ja, ja, hur man än gör så blir allt bara fel känns det som just nu.

Har jag alla fyra hästarna kvar hemma så måste jag köpa hö och halm för över 23.000 kr. Sedan tillkommer ju hovslagare och annan mat. Har ju varit tvungen att byta hovslagare pga han vägrar komma och sko mina hästar. Svarar inte ens på msm. Någon inackordering eller grannen måste ha sagt något som jag inte känner till. Eller också är det en gammal inackordering. För när dom flyttar härifrån så fortsätter dom ta honom för att han är billig och har varit bra. Har säkert ordnat minst 18 kunder åt honom. Kompisar och så har frågat och fått hans telefonnummer. Skulle bra gärna vilja veta vad någon sagt. Eftersom jag inte har pratat något skit om honom. Synd att man inte får försvara sig. Inte så lätt när man inte ens vet vad som sagts. Den jag var tvungen att byta till skor för 250 kr mer per häst sommartid. Och har man då 4 hästar så.......Men har faktist fått tag på min första hovslagare som jag hade för över 8 år sedan. Han skor för 50 kr mer än den förre. Lite sol lyser iaf här på gården ibland.
Ja, ja är väl extra deppig i dag pga allt detta. Ni får ursäkta att jag spyr galla över er. Det ordnar sig säkert för oss med. Efter regn kommer ju sol som bekant. :rofl:

Senast ändrad:

Okej, det var ju lite häftigt kostnad ändå det =/ Jag tänkte mer om den kostade typ 1000 kr/månad, så vill ju kanske/säkert inte fodervärden betala det, men om han kostar dig 1000 kr/månad jmf med 1000 kr + alla de andra kostnaderna så var det ju bättre/lättare för dig ändå.

Men 3250 kr/månad fattar jag ju att det inte går!

usch, lider med dig, vet hur det är när ekonomistressen flåsar en i nacken och man inte vet hur man ska reda ut det. Och det egentligen inte finns några alternativ heller (för alt till att betala de där medicinkostnaderna är ju att a bort eller låta magen vara dålig, och det är ju inte några roliga alternativ..)

Kan du prova ge någon form av magtarmbalans eller liknande? Spånar vilt just nu, men det här kanske inte är samma problem som innan? Alltså om 10 tabl/dag eller så inte ger effekt?

Tänkte på dig igår och imorse, igår la lillskit en hög somd et var bajsvatten med, och skadade jag var ju dit som en hök och studerade bajs. Som dock såg helt normalt ut, och inget kletig var han heller. Idag gjorde valacken samma sak. Antagligen har sammansättningen på betet ändrats lite och de känner av det. Och att din herres problem ju (som jag var inne på tidigare) ju inte behöver vara en relaps av 'det gamla' utan en 'normal' magtarmstörning som lite 'vanlig' magtarmbalans/bakteriebalans avhjälper?

Skitsnack är ju något man inte kan skydda sig mot och det är ett av de fulaste knep som finns...ingen bryr ju sig om vad som egentligen är sant eller inte.

Du skulle ju faktiskt kunna prova bakjäst...OM det är så att han reagerar på betet ändå eller foderomställningen eller nya växter som kommit upp så kan det hjälpa. OK jag vet att jag till viss del är skeptisk mot det MEN jag har läst forskning om det (två rapporter) och man kan anta att det kan hjälpa vid foderomställning. Jag har faktiskt provat själv att ge det till lillflickan som reagerade på proteinet (? eller ngt) och för att förebygga fång, som jag är rädd att hon kan få.
Som sagt, jag är fortf lite skeptisk men det kan vara värt att prova. Du behöver ju inte byta bort tabletterna men ge det vid separata tillfällen...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 367
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka