Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Vad tråkigt att läsa att han inte är bra!
Hur länge har han varit "dålig"? Inte ätit ngt nytt på betet?

Ja, hos mig ser bajsarna bra ut, peppar peppar... Lillkillen är igång och rids ca 2 gånger i veckan, tömkörs o löshoppas resten. Hans nojjiga matte kommer dock att ta med honom på koll igen snart, bara för att vara säker. Han tar fortf nån enstaka gång kortare steg med ena fram...Muskeln som var spänd och "överutvecklad" håller på att gå tillbaka iaf! Vår vet. (stackarn:), är värd all uppskattning i världen) säger att det kan ta lite tid. Vi funderade på att sätta honom på metacam den här veckan men med risk för magen så kom vi fram till att vi låter bli...

Däremot börjar oron komma inför hösten. Vilket foder ska jag ge honom, hur förebygga ännu mer osv. Det är inte lätt. Dessutom känns det som att det kommer att bli svårt att få tag på hö med BRA hygienisk kvalité i år.

Kul att höra från er...trots det tråkiga med att fläckiga lillkillen är sämre då:crazy:

Det ger jag min eksemhäst. Men vet inte om jag vågar pröva att ge honom det just nu. Det han behöver är så lite blandning som möjligt.
Ev i vinter då.

Jag har inte velat skriva något eftersom det inte var några förändringar. Har haft folk som provridit och dom vill ha honom. Men många tvekar ju när jag berättar om magen. Vilket är ju förklarligt. :(
Fast jag säger att jag betalar medicinen.

Jag vet ju att om jag börjar med den nu så blir han bra. Men eftersom det är så pass lite nu. Vi tvättar med svampen lite varje morgon och kväll i jämförelse med vintern. Så vill jag vänta med att ge honom den när han verkligen behöver äta den. Jag har bara bytit hage och han var lös även vid bytet. Jag har 3 sommarhagar. Inget annat är fördänrat mer än att jag tog bort mineralerna sist.

Jag hade en tjej som var intresserad av att ta honom. Vi var och tittade på stallet osv. Men det fanns inga riktiga sommarhagar. Dom gick i samma hagar sommar- som vinter. Det vill jag inte att han ska behöva göra. Mask blir det ju oftare då bla och inte mycket gräs att äta. Veterinären sa ju att han ska äta gräs så länge som möjligt eftersom han är lite bättre av det.

Hejsan! Min gammelman mår bra i magen, normala högar.:banana:
Har fått en ny kompis (8-årig kbltravare, val) som inte trakasserar så som den gamla kompisen gjord.
Sover inne om nätterna nu sedan 3 augusti. Ute mellan 8-20 ungefär. Äter hö på kvällen, 8 kg då. Bara kraftfoder på morgonen, har brååttom ut.;) Får sedan middag inne i boxen när jag är där och pysslar.
Ska ta analys på höet nästa vecka, få se vad det innehåller. Hoppas att det är inte lika dåligt som fjolårets hö.
Har nu kommit igång med motionen igen. Körs eller tömkörs 1-3 gg/veckan, 30-70 min, mest skritt. Rider ut en sväng barbacka då och då när andan faller på. Är nu helt fräsch igen, har blivit fräschare sedan jag började ge honom nypon.:banana:

*KL*

Nu har jag inte läst hela tråden (mååånga sidor :D), men tänkte kolla om någon av er har provat diarsanyl när hästarna fått akut diarré?
Det är helt överlägset. Har alltid minst en tub i stallapoteket.

Hej, kul att se vår tråd dyka upp igen!:)
Och jo; måååånga sidor!

Jag har aldrig provat diarsanyl el hört ngn vet. nämna det. Det används väl mer till hund o katt? Borde gå åt väldigt mkt till häst..?
Jag tror att jag läst om det och att det innehåller fruktsocker men är inte helt säker. Kan vara därför som jag räknade bort det direkt då min inte tål sockerprodukter så bra, iaf inte när han redan är dålig...

Hur har du använt det? Hoppas det är OK att jag frågar, men hur har din häästs problem sett ut?

Hej ni andra!
Hur går det för er? Kul att din häst är bra, Lyrik!:)
Har du din kille kvar Gejsa?

Här rullar det på. Jag har allmän fodernojja inför hösten som närmar sig med stormsteg:crazy:. Bra hö är hittat 15 mil bort och halm är på G för lagring av litet parti hemma, bonden lagrar också under halm. Analys har inte kommit än men är inskickad(de slarvade bort de första proverna...).

Just nu är han bra i magen o har varit sedan hela sommaren. Han har vuxit det sista(?) och är nu uppe på 1,70, ingen liten kille längre:) Ligamentet som skadades förra året verkar det vara ngt med igen och han vilar...behandlades för 2 veckor sen. Är dock inte riktigt halt men har en liten rörelsestörning:crazy: Sådär kul...

Hur tänkte ni göra med foder inför hösten? Vad kommer ni att ge?

Velar o tvekar men det blir fri tillgång på hö, linfrö, melassfri lusern, mineraler utan melass i, kwikbeet och ev soja... Det är inte lätt.
Har laddat upp ett lager med kol o salazo hemma, men är glad om det blir orört...

Även här är det lugnt 'magmässigt', men jag förväntar mig ju inte annat. Brukar inte bli problem förrän framåt oktober.

I övrigt är det väl dock så illa som det kan bli nästan på hästhälsofronten =/

I vinter ger jag som vanligt till 'magherrn', hösilage, någon nävetrösthavre samt mineraler. Om problemen börjar i oktober igen som de brukar kommer jag prova ge pro feed igen.

Profeed ja... det som jag varit skeptisk mot.
Tycker iaf att det borde vara samma sak med kwikbeet och jag tycker forskningen de hänvisar till är sådaär...
Men ja, funkar det så:)

Hoppas det ordnar sig med damen!

Jo, jag vet att du är skeptisk mot socker. Jag är ju inte det, tvärtom det enda klara jag kom fram till förra våren var ju att iaf i det skedet så tycktes min herre 'svara' på socker, dock var det lite för sent på säsingen för att det skulle vara helt 'felsäkert'. Men både shy feeder B och profeed gjorde ju magen symptomfri. Så, profeed igen för att se om det fungerar även i 'värre' läge, och sen om du minns ville jag se om simpelt betfor hjälpte med.

(jag minns att din blev betydligt värre av socker)

Nja...jag är inte skeptisk mot socker, jag har inte anammat ngn tro "helt-emot-socker", så att ingen tror det. Däremot tål inte min det, det är jag nästan helt säker på. (kan bero på att det göder våra förhatliga bacillus, kan bero på annat).
Däremot är jag väl mer skeptisk till profeed, men det är en pre-biotika vilket jag måste komma ihåg. Dess syfte är inte att hjälpa en häst som blivit dålig i magen, men däremot att förebygga så att det aldrig uppstår. Tycker dock fortf att forskningen o de studier de hänvisar till inte ger några direkta svar på att det fungerar... men det är ju bara min åsikt.
Och profeed borde vara samma som kwikbeet, betfibrer utan melass, fast dyrare(?)

Att det sen funkar på din är ju kanon...men undrar varför. Äsch, verkar inte gå att få någon logik i mag/tarmproblem men man vill liksom veta. För att förstå...

Det var det jag menade med skeptisk mot socker, att du är skeptisk att prova det på din, eftersom han reagerat/reagerar negativt på socker. Menade inte du var skeptisk 'överlag' utan bara just ang din kille.

Och profeed är jag också VÄLDIGT skeptisk mot, jag just för att jag inte kan se vad som är 'unikt' med det så ska jag ju om nu pf fungerar 'igen' prova med ren betfor och se. (För melassen via shyfeeder fungerade ju, och det är ju både 'bra' och dåligt socker, så..)

Tackar som frågar! :rofl:
Jo då, han finns kvar hemma precis som min fjording. :crazy:
Jag hittade inget hem som jag tyckte passade någon av dom. Det var alltid något som inte stämde. Det sista stället jag tittade på var i ***** åt min skäck. Vi frågade hemma när hon var här om det gick tåg eller en stor väg i närheten. Nej, sa hon då. Så vi åkte i värmen för att titta. Det tog hela söndagseftermiddagen att åka fram och tillbaka. Suck! Vad såg vi om inte två tågräls bredvid vinterhagen. Det kom ett tåg när vi stod där och jag lovar dom åkte inte sakta. En 70-väg var dom tvungna att rida över flera ggr för att komma in i den ridbara skogen som fanns. Skulle han få mer bete så var han tvungen att stå i stallet bredvid. Där hade dom sprängt staket nyligen så stallägaren tog hem sin häst. Och bete skulle han ju gå på så länge som möjligt enl veterinären. Så vi sa nej. Det var samma sak när vi åkte till *****. Då skulle han minsann få jättefint bete som var på 8 ha. När vi kom dit var det ju bara djup skog och inget bete. Annars var det stallet bra och han hade säkert trivts där om han kom dit.
Med fjordingen var det samma visa. Vi åkte till två ställen och bara fel där med. Hon skulle vara tvungen att rida över en 90-väg och givetvis även vintertid. Alltså i mörker. Och jag vet vad min fjording gör vintertid. Hon slår bakut och tvärvänder och är hon inte säker i sadeln och ramlar av och rider själv så springer hon hem. Och då över en 90-väg. Så säkert skulle hon bli påkörd av en bil. Jag vågar inte riskera sånt med mina hästar. Det andra stället var tunna över ryggen fast det var bete och hovarna såg förskräckliga ut. Dom ägde alla hästarna som stod där. Bl a ett sto med föl på några månader. Och dom ska inte vara så tunna över ryggen även om dom ger di. usch!

Min skäcks mage är inte bra. Faktist sämre än dom andra somrarna. Ibland får man tvätta honom och ibland bara dra några drag med en blöt svamp. Hoppas ni förstår hur jag menar? Men han kommer in nattetid och får då 2 kg hö, 1 dl mineraler och 4 små äpplen. Det är allt. Han borde inte vara blöt.
Men det roliga är att jag fått en duktig medryttare till honom. En som stått i mitt stall en gång och inte har egen häst nu. Hon är en duktig dressyrryttare. Hon hjälper mig att rida till vår skäck. Vi hinner inte med alla 4. Så jag har medryttare till alla fyra nu. Dom kommer två ggr i veckan. Perfekt. Inte mycket pengar att få men dom får iaf röra på sig. Så nu är alla 4 hästarna skodda. Ska leta en dressyrsadel till min skäck nu. Lånar från min gamling en dressyrsadel. Men i fredags skulle vi rida ut med alla fyra hästarna då var det inte så lätt att rida med bara 3 sadlar. Fick låna en av en i stallet.
Det blev tydligen en hel novell. :angel:

Senast ändrad:

Glömde att skriva om profeeden. Min fjording blev ju bra när hon fick det. Slutade att ge det i februari tror jag det var. Hon har varit bra sedan dess. Vi får se vid riktig installning om det kommer tillbaka. Då köper jag hem det igen. Det var ju inte så dyrt iaf.

Men det hjälpte inte min skäck minns jag.

Hej!
Kul att höra av dig!
Det var tråkigt att han inte är helt bra:crazy:

Det är svårt att hitta bra stall och jag är väldigt petig med mina hästar. Jag vill verkligen att de ska ha det bra så jag förstår dig i att du inte vill lämna bort dem dit det inte känns helt bra. Där måste man verkligen gå på sin magkänsla!

Håller tummarna för dig nu när hösten o vintern snart är här...hu!

Min gubbe blev bra av profeed. Bättre än med de andra magpulver vi har provat (bakteriebalans, Krafft magtarm, probimin). Ätit det hela sommaren, även när han gick på betet och sov ute.
Så profeed får han fortsätta och äta, även foderjäst och b-vitaminer. Fri tillgång på hö och lusernstrå.Får oxå havre, edel avel, betfor och vetekli, miner grön. Linfrön längre fram när det blir kallare ute.

Jo. Han mår bra, min gammelman. Har blivit smal oxå, är i precis lagom hull.
Så ska vi bara hitta ett nytt stall oxå, med hö och halm.

Hej Bajsvänner!;)
Nu har vi flyttat till en nytt stall, närmare U-a.
Litet stall med bara 4 hästar, lugnt och skönt för gammelman. Han trivs i stallet, har en 3-årig flickvän nu.:)
Är bra i magen nu, när han slipper få i sig hösilaget...
Äter hö (runt 12 kg/dag), lusernstrå, edel, havre, betfor, vetekli, bryggerijäst, miner mm.
Blev skodd på Ultuna den 13/9 - äntligen har han RÄTT skor, de som han skulle haft för 6 år sedan när eländet med strålbenet började...:mad:

Läste om ditt problem. Låter precis som min d-ponny skäck. Hon blir dålig på hösten/vintern när gräset tar slut. Jag har gkort samma undersökningar som du och prövat alla foder och tillskott. Det ända som hjälper är gräs så länge som möjligt och sen örter (läkemalva, älg ört och dry up)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka