Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Tack för att ni försöker hjälpa mig. :bow:
Men vill nog inte ge honom något mer än just tabletterna nu. Kanske att han reagerar på avmaskningen iaf. Eftersom han blev dålig en vecka efter det ca. Jag har mejlat till veterinären att hon kan skriva ut recept så att jag kan hämta ut en-två burkar åt gången. Blir ju inte lika dyrt då. Och om jag ökar til kanske 30 i några dagar. Det kan ju räcka för att sedan minska igen till kanske 10. Ökade till 15 till i kväll iaf.

Mag-tarmbalans har jag köpt och gett honom hur många burkar som helst. Det är ju inte fel på mag-tarmfloran på honom. OM det inte har blivit ett annat fel just nu förstås.

Nej, skitsnack är svårt att värja sig emot. Det är sant. Och det är värre när man inte ens vet vad dom har sagt. Men någon gång kommer det väl fram vem som sa vad får man hoppas. Men man mår dåligt av det. Det ska jag inte sticka under stolen med. Kanske också delvis jag ser allt i svart just nu. Suck!
Om man bara vann en miljon. :crazy:

Bakjäst har jag inte prövat men däremot så fick han ju b-jäst. Är väl eg i stort sett samma sak. Eller....?
Det jäser väl ändå i hans mage av allt gräs. :D

B-jäst; är det som foderjäst?
Nej, det är inte samma sak. Den forskning som är gjord är gjord med levande jästsvampar, sacc. cere., den som är i foderjäst är död.
Visserligen kan det fungera utan att det behöver vara bevisat med forskning men ändå. Foderjästen tror man mer hjälper pga näringen i den, aminosyrorna o b-vitaminen.

Men som sagt, bakjäst är ett av de få tillskott där forskning visat att man kan dra slutsatsen att det hjälper. De flesta ger väl 10-25 g per dag...ganska billigt då ett paket kostar typ 1,50.

Bara ett förslag...det kan ju vara så att hans redan känsliga mage ger bekymmer vid avmaskning, bete etc utan att det behöver vara den gamla inflammationen som ligger kvar.

10 gram visade sig i studierna räcka, så då räcker ju 1 paket i 5 dgr.

Minst 3 veckors behandlingstid krävdes dock, så provar du ge inte upp för tidigt.

I dag var han torr!!!!!!!!!!:bow::bow::bow:
I går fick han ju 15 tabletter på kvällen. Så troligvis klarar han sig på 10-15 tabletter. Det vore väl för underbart om det räcker?! Då kan man ju ha han borta på foder. Den kostnaden betalar jag gladeligen isf. Om han äter 15 tabletter så räcker en burk i 7 dagar. Då blir det lite över 850 kr på 42 dagar.

Håll tummarna att det håller i sig nu. :rofl:

Fortfarande bättre men inte bra än. :rofl:
Tack för att ni håller tummarna det är nog det som gör att det blir bättre. :D

Skönt tabletterna verkar hjälpa. Det var bara en droppe så jag behövde inte tvätta i dag eller i går kväll. :banana:

Hur är det nu?
Min gubbe är bra i magen, normala högar (normala för att vara honom, var länge sedan han var så bra i magen:banana:). Går nu på dagbete om dagarna, vi öppnade till sommardelen i lördags. Står än så länge inne om nätterna. Får Profeed, foderjäst och linfrö. Samma foderstat som förut.

Jo, det är bra. :bow:
Han får bara 12 tabletter om dagen. Och det verkar fungera. Ska väl ta bort dom om några dagar och se om det blir bra iaf. Kan ju ha varit en svacka där pga avmaskningen. Det är ju väldigt starkt att ge hästen.

Hej på er!

Lägesrapport från oss:
Var iväg med lillkillen igår för koll. Vet. såg väl först inget direkt, vi longerade och sprang, böjde sen honom. På volten syntes något litet men det var inte alls så mkt som hemma. Hovis kände igenom hovarna (han har inte varit skodd än eftersom han inte varit igång knappt) och kanske hade han lite mjuka sulor fram. Fysioterapeuterna LJ o JS gick igenom honom och hittade en spänd halsmuskel strax framför bogbladet på ena sidan, annars var han jämn o fin. De behandlade muskeln och sen longerade vi igen, då syntes hans "skuttande" mer...:crazy:
Ja ja svårt att säga om de beror på att han är öm i hovarna(vilket jag inte tror), om det är muskeln eller om han har fått en begynnande hovledsinfl. Inget att behandla iaf. Vi fick med oss classic roller hem och sen skulle han så smått komma igång igen så får vi se. Återkoll om ngr veckor om det verkar gå bra, annars tidigare.

Skodde honom idag runt om. Har aldrig skott ngn innan med classic roller men han verkade trivas med dem på.

Känns som vi varit på kliniken jätteofta nu, träffade "alla" våra andra veterinärer, magvet 1 o 2 tyckte han såg fin ut nu. Alltid något!
Magen bra iaf så håll nu tummarna att benen är OK oxå!!!

Självklart håller jag tummarna att din är bra i benen med.

Ska faktist sko min på tisdag runt om för första gången. Märker att han är väldigt ömfotad så vi drar oss ju för att rida ut på grusvägen nu.
Han är bra i magen när han får 12 tabletter om dagen. Sänkte i dag till 7. Så stor häst så borde det inte vara någon skillnad på varken 7 eller 12 tabletter eg. Eller hur?! Han är nog bra igen fast jag vågar inte sluta helt. :angel:

Satte ut en annons att jag sökte fodervärd till honom. Hur många som helst som svarade. Så jag har fullt upp att läsa annonser och svara nu. Vi får se hur det blir. Den som tar honom måste iaf vara berädd att köpa dessa tabletter isf om det behövs i vinter. För det är ju dom enda som har fungerat hittills.

Vad är förrsten Classic Roller? :confused: Kanske en dum fråga. Men det ringer ingen klocka i huvudet nu iaf.

Har varit utan bredband ett tag, därav sent svar....

Classic roller är en typ av sko som underlättar överrullningen. Den har "halvrund" yta ist för plan. De flesta har kanske hört om Natural Balance-skon, de har väl ung samma funktion...

Hoppas du hittar någon bra fodervärd till honom!

Men varför trodde hovslagaren eller var det veterinären att han behövde dom skorna?

Ja, annonsen har gjort att jag har blivit nerringd i helgen och bombaderade med mejl. Herregud säger jag.

Men det är svårt att sovra bland alla svar. Men dom som vill ha honom till hopptävla senare tar jag bort. Han ska gå dressyr eller western isf.

Dels för att han är liten och för att det sliter så mycket på benen. Har bara löshoppat honom 2 ggr och han är inte intresserad av det.

Ja, vi får se hur det går.
Men vi slutade med 7 tabletter för 3 dygn sedan. Vi trappade ner försiktigt och peppar, peppar. Han är fin nu igen. Så det var nog bara en svacka pga avmaskningen.

Har haft kontakt med veterinären och hon skrev att han nog behöver tabletterna vid tex avmaskning osv. Så det får väl följa med honom. Dom verkar iaf fungera för honom.

Hoppas ni haft en trevlig midsommar fast det regnat.

Alla var eniga-hovslagaren, vår veterinär o fysioterapeuterna-det bästa var att sko med classic roller o kort tå (på min häst). Lillkillen är ju lite tåtrång samt briljaderar lite med ena fram. Snabb överrullning menar man "skonar" leder och underlättar gången. Men som sagt, det är första gången någon av mina skos med det här så vi får se lite innan vi utvärderar.

Är det en begynnande hovledsinflammation så var det oxå bättre.
Anledningen till att man valde classic roller ist för natural balance var att man menade att classic roller var lite lättare att sko med på honom då han är lite tåtrång. Natural balance var lite knixigare att få till bra, CL lite mer stabil.

Men din häst är väl lika gammal som min? Vet folk redan vad de ska inrikta en så pass ung häst mot, trots att de inte suttit på honom än? En bra o allsidig utbildning är väl det bästa i början innan de börjar tala om att hopptävla... Fast de klart man kan väl sålla bort de "inbitna hoppryttarna" om man inte känner att de passar.

För min del skulle jag vara överlycklig om vi bara kunde komma igång överhuvudtaget :crazy: om så bara för att lulla i skogen.

Min häst är född 2003 så han är 4 år nu. Har inget annat "fel" än just diarren. Så visst kan vi sätta igång han när vi vill. Men det är tiden som fattas för oss. Även ekonomin i vinter för 4 hästar med mat och skoning och allt som det innebär.
Denna vinter som var, var ju min dyraste vinter någonsin. Orkar inte med en sådan till nu. :(

Tja, många som läser att han är ett halvblod tror väl automatiskt att han kan hoppa och då tävlas med.

Men vi får se om jag hittar någon. Har några som jag tycker låter bra. Men känner jag mig rätt så är det väl något som gör att jag backar till sist. Har så svårt att göra mig av med min sista bebis. Några mer föl kommer jag inte att få det vet jag.

Uppdatering för dom som vill veta: :angel:
Han är helt torr nu. Har inte fått medicin på 9 dagar tror jag minst.
Får hö på natten när dom kommer in och mineraler och lite havre. Klarar det bra och går på bete dagtid.
Härligt!

Hej bajsvänner!:rofl:
Min gubbe mår bra, går ute om nätterna sedan några veckor tillbaka. Tar in honom varje dag för pyssel och matning. Får lusernstrå, edel häst, havre, betfor, vetekli, miner + hans pulver. Betet är lite dåligt, så han behöver ha mkt extra, gick ner i hull innan jag började mata på med edel och lusern igen. Får även fri tillgång på hö (årets) i boxen.
Magen mår bra, iaf det syns inget på honom. Bajsarna ser jag ju inte om han inte skiter i boxen när han står där inne.;)
Är fräsch i benen och hovar igen, så vi har börjat köra i stället för att rida. Lånar gulingarnas rockard och kör en tur 1-3 gg/veckan 30-60 min. Gubben är pigg och glad, älskar att bli körd. Så sliter det antagligen mindre på hans känsliga kotor och ben.
Hans hagkompis flyttar nu i månadsskiftet (skönt att bli av med honom!), så han får 2 nya kompisar i september.

Nu är inte min helt bra fast han går på bete. Första sommaren som det är så. Har tagit bort mineralerna igen. Får en hand näve och 2 kg hö på natten. Resten är bete.
Får nog ha honom kvar hemma i vinter. Måste ju få ordning på magen. Annars finns inget hopp för honom. :(

Prova att ge linfröolja, har hjälpt flera hästar med instabila magar. De får en mer motståndskraftig fettvävnad i mage och tarm, och blir på så sätt inte lika känsliga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka