Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Lite uppdatering från våran sida.:rofl:
Lyrik mår bra i sitt nya stall, med sin flickvän 3 år, arabsto 12 år, connemaraval 15 år.
Äter nu drygt 14-16 kg hö (beroende på hur mkt de får ute i hagen), har fri tillgång inne. Lusernstrå, lusernpellets, edel avel, havre, betfor, vetekli och hans pulver.
Har haft problem med en hov (tappsko,fel sko och hovböld) så han har ej ridits så mkt på sistone.
Sen har jag även varit sjuk och sjukskriven. Dåligt om tid mm.

Lite uppdatering så här i juletider och även svar till dig winni.
Min häst har varit helt bra sedan i somras. Vi avmaskade i våras även mot bandmask. Han var lös ett tag även på betet. Vi tar in nattetid så han får inte gå på bete dygnet runt. Detta pga min islänning som har eksem.
I höstas tog jag träckprov även mot bandmask. Han hade 0 i allt. Så jag slapp avmaska honom och därmed är han även då bra i magen. Så troligtvis är det avmaskningen som gör honom dålig. Han får nu hö, lite morötter, mineraler, betfor och nya groov. Och är ändå bra i magen. :rofl:

Så i dagens läge är min häst helt frisk. Ville bara tala om det för er.
Hur är det för er andra som har haft hästar med dåliga magar?
God Jul på er! :rofl:

Vad skönt att höra Gejsa! :bump:
Jag har tänkt på er och funderat på hur ni har det. Blir jätteglad över att du har honom kvar o att allt är bra!

Lillkillen är ganska bra än så länge. Han kan ha sämre dagar men har blivit bra med kol efter någon dag. Jag hoppas det kommer att gå vägen den här säsongen, det känns faktiskt så. Han kommer nog alltid att vara så här känslig men jag hoppas att jag kan lära mig hur jag ska göra det så bra för honom som möjligt.

God Jul på er! Hoppas det fortsätter lika bra för er framöver! :)

*KL*

Även här är det ganska lugnt. Arabvalacken började för några veckor sen, får sen fyra dagar tillbaka Profeed, och efter två dagar upphörde det, iaf vad jag kan se. (Svårt att se i en svans som redan är bajsbrun, men inte sett något nytt i alla fall).

Som extrabonus i år så började nya fblvalacken för några veckor sen. Fick högar som var som 'löst smuliga', ser ut ungefär som fåglarna pickat sönder dem, men de är lösa och därför de blir så. Trodde först det var oljan, tog bort den, magen bra, men sen började magen om, utan att jag satt in oljan. Så jag satte honom också på profeed för att testa och voila, även där slutade det. Och oljan är tillbaka utan försämring.

Fblherrn har nog ganska lätt få 'stressmage'. Han är lugnet själv, men såg t ex när vi skulle på sadelutprovning och tog fram släpet, han stod till det yttre helt cool, men släppte ett antal lööösa högar. Samma sak när hovslagaren kom. Så skulle tro han hanterar det ganska 'passivt', men magen avslöjar honom. Om det hänger ihop med de där lösa högarna (enstaka) nattetid i boxen är ju svårt att sia om, men jag tror jag fått en till 'magherre' som sagt.

Men, vi tackar profeed för en lugn jul här =)

God Jul.

Ändringar...:rofl:
Min gubbe har satts igång nu sedan den 21:e sedan drygt 4-5 veckors vilande pga hovbölden mm. Skrittas nu 2-4 gg i veckan, 30-60 min. På tors ska vi ev till ridhuset och "dressyrträna" lite smått i skritt.
Magen lugn och fin, normal högar i boxen, inget bajsrinn i svansen. Gubben är pigg och glad, strosar runt med sin flickvän eller står och sover i vindskyddet (sin nya favisplats...:love:).
Håller sitt hull bra, tom nu för bra. Så jag kan dra bort edeln helt när den tar slut (har drygt 50 kg av den). Men är i perfekt hull för en 26-åring.
Inga vetbesök på urlänge, bara vaccination i år. En hästtandläkare ska komma efter nyår för att kolla till hans tänder. Har även äntligen hittat en hovis som kan sko honom RÄTT med hans specialskor, som även varmskor i stallet.:banana:
Idag firar vi 11-årsjubleum som "sambos", skrev på köpekontraktet 25 december 1996!:)

Jag har inte läst hela tråden....men tänkte se om ni har några tips?
Min häst har haft lös mage i flera månader nu. Alla högar är inte lösa men hon är så gott som dagligen blöt och "kletig" i svansen. Förövrigt pigg och glad. Igentligen började det i vintras när vi bytte stall till det vi står i nu. Då köpte jag eget hö och skickade analys och gjorde foderstat osv. Vad jag minns så blev hon bra ett tag i sommras, men nu i slutet av sommaren började det igen.
Har använt fodergäst ett bra tag (2 spänner) och även testat bakjäst utan resultat.
För ett tag sedan bytte jag hö även det analyserades och jag har baserat foderstaten på hö, lucer,vetekli och mineraler. Tyvärr är hon MKT lättfödd så det blir inte många kilo hö, men hon är inte så glupsk av sig och har alltid halm att äta om hon vill...
Läste i tråden att någon haft bakterier i vattnet som orsakat diarre. Vart skickar man ett sådant prov? Kostnad?
Jag har även avmaskat utan resultat.
Stallmiljön är optimal dvs litet lungt ställe med in annan isiskompis som hon stortrivs med. Mkt utevistelse, stora fina hagar osv så där ligger nog inte problemet...
Ni som har utrett magproblemen med veterinär, har försäkringen täckt det även om hästen inte är direkt "sjuk"?

Kul att höra att det går bra även för er. Ja, jag köpte ju en stor burk proofeed men den har jag inte ens behövt öppna än.
Han ska ev ut på foder till Stockholm på 1 år. Åker troligtvis den sista januari. Vi ska bara åka och kolla stallet först. Tjejen har varit här och provridit och hon gillade honom. Ev köp om 1 år. Men då kan ju även jag se om han blivit bra eller om det börjar om. För börjar det om så kan hon ju inte ha kvar honom där. Det är ett stall som alla som står där får hjälpa till att släppa ut och in. Haha kommer inte på namnet nu vad det kallas, inte kooperativt ju. ja, ja ni vet vad jag menar. Och dom vill ju inte gärna tvätta honom då. Så börjar det om tar jag hem honom isf. Men som sagt nu är det bra och det är huvudsaken. Man får ta en dag i sänder. Det känns jätteskönt nu iaf.
Två av mina andra hästar har fått nästan för torrt bajs i vinter. Det smulas sönder. Undrar vad det är för fel. Visserligen har dom ju torrt hö och knappast något mer för höet hade så bra värden i. Men att bajset går sönder är väl ovanligt?
Gott Nytt År på er.

Kollektivt =)

Men kanon att du hittat en intresserad fv, ska hålla tummarna stenhårt att allt går bra!

Är bajset torrt då? Min fblvalack fick ju också 'smulbajs', men det var för blött (märktes när det frös på, då man kunde lyfta hela alltet i en stor frusen kaka då det var blött och fruset 'i botten', dvs varit med mkt vätska)

:D haha ja, kollektivt hette det ju. Snacka om att svara snabbt. 3 minuter efter att jag skrev detta i går.

Nej, det är snustorrt. Inte blött alls. Så när man mockar så smulas det sönder i små torra bitar. Jättekonstigt! Lite jobbigare att mocka bara men annars är det ju bara bra att dom inte är blöta.
Ja, vi får hoppas att jag inte hittar så mycket fel på stallet. :smirk: Jag har ju sagt ifrån flera pga fel. Men den här tjejen tror jag att min kille skulle få mycket kul med. Klubbtävlingar i både hoppning och dressyr sedan. Vilket han skulle passa jättebra till. Så är inte felen för stora så försöker jag nog blunda iaf. :rofl: Vi får se!

Kan väl hoppa in i tråden med min maghäst som varit under utredning på klinik i omgångar dels pga magen men också en del annat.

Nu är han rätt så okej i magen sen senast han var inlagd då de sondade med loppfrön osv..

De gjorde också en biopsi som vissade på en mild inflamation men som sagt är han rätt så okej nu och jag hoppas det håller i sig

Dålig mage (en tråd till)

Japp, det finns massor av trådar, men jag är för lat för att leta och läsa igenom alla!

Såhär är det: Hästen har haft räcerbajs i en vecka. Han får vetekli+Proviva, loppfrön och bakjäst en till två gånger per dag, och har blivit lite bättre. Tills jag rider. Då kommer magen igång igen och det nästan rinner..

Jag vet inte vad det beror på. Har inte gjort några stora förändringar i maten, bara ökat grovfodret med något kilo (ensilage, 31%TS). Kan det vara det som spökar?
Det var frost någon dag innan hans mage la av, kan ju vara det med.
Men nu måste det bli bättre, innan han får fång eller något annat otyg! Vad göra? Tycker mig ha testat de flesta huskurer jag känner till..

För att minska frågorna, han är en liten fis på 400 kg som får 10,5 kg ensilage och 2 kg halm (men äter "bara" 1-1,5, inte gott!) om dagen. Ute i hagen hela dagarna, rids så gott som varje dag. I vanliga fall en bra mage.
Värden på ensilaget, för bra för en sån ponny:
TS 31%
MJ 3,3 g/foder
Smbrp 32 g/foder

Ja, det kan jag svara på en gång att det är absolut ditt ensilage. Det är på tok för blött för att ge en häst. I af om den inte tål det. Gå över till torrt hö succesivt. Eller väldigt torrt hösilage. Ts-halt på ca 60 % eller ännu mer. Då kanske din häst tål det bättre.

Vad menar du med att du ger 10.5 kg ensilage och han äter bara 1-1½ kg? Äter han inte mer beror det ju på att han inte gillar det. En del hästar gillar inte så blött ensilage. Så blött är kofoder tycker jag.
Du måste ju ge massor om hästen ska få i sig så pass mycket som den behöver av ensilaget. Det blir ju bara ca 3 kg torrt hö om du jämför med ts-halten. Hans mage håller väl på att paja ihop om du menar att han bara äter ca 1½ kg av ensilaget per dag och så 2 kg halm. Tyvärr!

Det som är svårt är ju att det kan bero på så mkt och att man måste utesluta en sak i taget. Min häst är känslig och mitt hö måste jag kolla hygieniska kvalitén på, har du gjort en sådan analys? Bacillus, som min häst har problem med, kan växa i höet utan att man kan se det eller känna det på lukten.
Samma sak gäller kliet egentligen. Min häst har fått det sedan han varit liten men det är vanligt att det kan förekomma bacillus i även det och jag märkte att min häst inte bör äta det just för att jag inte kan kolla den hygieniska kvaliten.

Ett annat problem är ju om hon får i sig något i hagen. Äter din häst löv, gammalt gräs, sand eller liknande? Min häst äter nämligen allt :crazy: , trots att det inte är bra för honom. Det är inte så mkt jag kan göra åt det, han får ändå fri tillgång på hö.

Melass gör min häst sämre också. Vilket lusern ger du? Är det melassfritt?

Min försäkring har gällt för alla mina veterinärbesök kring magen. Det tar ju ofta tid även för veterinärerna att hitta orsaken, om det går. Jag testade ju allt, tog prover på allt osv. Idag är jag glad för den massiva utredning vi gjorde eftersom jag nu vet mer om vad som gör min häst dålig. Hoppas ni kan hitta vad orsaken är för din häst och att hon snart är bra!

Kan väl hoppa in i tråden med min maghäst som varit under utredning på klinik i omgångar dels pga magen men också en del annat.

Nu är han rätt så okej i magen sen senast han var inlagd då de sondade med loppfrön osv..

De gjorde också en biopsi som vissade på en mild inflamation men som sagt är han rätt så okej nu och jag hoppas det håller i sig

Hoppas det bara var sanden som orsakade inflammationen!

Vad kul att det går så bra, Gejsa! :bump: En dag i taget, men tänk vad långt vi kommit allihop. Förra året hade vi det ju sååå kämpigt.
Lillkillen är fortfarande bra och han är pigg o glad!
Hoppas det går bra hos fodervärden för din pålle.

Men din fjording är alltså också bra nu? Fast har lite smuligt bajs?

Ja, det kan jag svara på en gång att det är absolut ditt ensilage. Det är på tok för blött för att ge en häst. I af om den inte tål det. Gå över till torrt hö succesivt. Eller väldigt torrt hösilage. Ts-halt på ca 60 % eller ännu mer. Då kanske din häst tål det bättre.

Vad menar du med att du ger 10.5 kg ensilage och han äter bara 1-1½ kg? Äter han inte mer beror det ju på att han inte gillar det. En del hästar gillar inte så blött ensilage. Så blött är kofoder tycker jag.
Du måste ju ge massor om hästen ska få i sig så pass mycket som den behöver av ensilaget. Det blir ju bara ca 3 kg torrt hö om du jämför med ts-halten. Hans mage håller väl på att paja ihop om du menar att han bara äter ca 1½ kg av ensilaget per dag och så 2 kg halm. Tyvärr!

Jag tolkade det som att hästen får - och äter - 10.5 kg hösilage, och att den får halm vid sidan, men bara äter 1 - 1½ kg av halmen.

Torrare TS-halt på silage än 65% rekommenderar man inte, och akta, akta för tooorrt hösilage. Utan ca 60% i TS på hösilage är prima, välj annars hö. 'Inplastat hö' är känsligt och där om någon gång är det viktigt med hygienanalyser, heltst på varje bal (= inte så görligt).

Finns hästar som klarar så låg TS_halt som nämns, men en maghäst skulle jag inte vilja ge det till, där är vi helt överens.

Hej! Har läst lite här och var i tråden (men inte hela) och undrar vad Profeed är, vad det innehåller, vad det kostar och vart man kan köpa det? Har en häst som är dålig i magen, antagligen pga att han går och bökar i jorden efter kvickrötter och äter gamla löv samt att han eventuellt är lite känslig för proteinet i hö:t. Har testat att ge loppfrön i ca 2 månader utan förändring, samt två kurer med Kraffts mag- och tarmbalans som eventuellt gav en liten förbättring. Just nu hoppas jag att snön får ligga kvar så det blir slut på bökandet i jorden för ett tag.

Vet. tyckte att jag skulle ge honom halm för att få ner proteinkvoten men han äter inte gärna halmen, har testat både vete och havrehalm (som har varit fräsh). Skulle man kunna testa att ge honom hösilage med lägre protein och mindre energi i så att han kan få mer av det än av hö:t jag ger honom så att hans mage får jobba mera? Han är lättfödd och är ett riktigt matvrak, jag har släpat grenar hela hösten för att han ska ha något att gnaga på istället för att leta gräsrötter.

Jag har svårt att få tag i bra hö med lägre värden i då jag har en annan häst med en liten bronkit att tänka på också. Hoppas någon kan vara till min hjälp :crazy:

Om hästen redan är lös i magen så rekomenderar jag inte att gå över till hösilage. Många hästar blir ju dåliga av just hösilaget.
Sök på profeed på google. Där kan du få en provburk som räcker en månad ungefär.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka