Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Ok, då fattar jag! Får jag fråga vilket bolag du har? Det lät ju bra med en så låg självrisk och 100% ersättning! Själv har jag ju 2800:- självrisk + 20% av kostnaden över det..

Ok, då fattar jag! Får jag fråga vilket bolag du har? Det lät ju bra med en så låg självrisk och 100% ersättning! Själv har jag ju 2800:- självrisk + 20% av kostnaden över det..

IF, Agria och Sveland har alla möjligheten att teckna fast självrisk, dvs självrisken och 0% däröver.

Jag tycker nog att du ska byta till hö och kolla om det inte är ensilaget iaf. För det är inte alltid som det kommer som ett brev på posten så fort du börjar fodra med ensilage. Det kan dröja ett tag också. Har du möjlighet så pröva ett par månader med torrt hö.

Ja, jag förstod det sedan när Alexandra skrev att hon trodde du menade halmen. När jag sedan läste det så förstod ju jag det med. Sorry! :rofl:

Att det är två olika saker, dvs andra som läser tråden ska tänka på det, att det är olika saker.

Vaccumpackat hö är just hö som sen förpackats. Dvs det skördas och torkas som HÖ, sedan förpackas det.

Hösilage med hög TS halt skördas som hösilage, torkas inte fullständigt utan plastas innan det är torrt. Och det är DET jag vänder mig emot, dvs INTE tycker man ska använda alls.

Hösilage är dessutom INTE vaccumförpackat, utan det är syre med när det plastas, det syres förbrukas dock.

Vacuumförpackat hö = helt okej (och praktiskt, men inte så lätt få tag på).

Hösilage med hög TS halt = inte bra.

OK, då är jag med. Du menar alltså det jag menar.:)

När man skickar vattenprov, räcker det att ta analysen på bakterier eller bör man ta "hela" kemiske analysen också? Någon som vet?

Hej !
Jag har ett tips som funkar till 100%.
Fick tipset från polis stallet i göteborg.
VISIBLIN ett receptfritt bulkmedel ( alltså inget kemiskt ) 3påsar i lite betfor och vips dan efter är hästen diarrefri !
Men du kan behöva fortsätta ett par dagar innan magen kommit i fas igen. !
Min kompis häst som har kronisk diarre äter detta varje dag och är helt symptomfri. Billigt bra och narturliga fibrer.
Lycka till:banana:

Hej !
VISIBLIN ett receptfritt bulkmedel ( alltså inget kemiskt ) 3påsar i lite betfor och vips dan efter är hästen diarrefri !
Min kompis häst som har kronisk diarre äter detta varje dag och är helt symptomfri. Billigt bra och narturliga fibrer.

Bra tips, sålänge man tänker på att det är symptombehandling. Men ofta hamnar man ju där när man utrett och donat osv, och det fortfarande är likadant. Och då är ju symptombehandling betydligt bättre än inget. (Det profeed mina får är ju också symptombehandling)

Visiblin är ju det de använder när de sondar hästarna mot sand, iaf använde de det på min. Det är väl psylliumfrön med socker, correct me if I'm wrong.:) Min pålle blev inte bra med det även om den lilla sand han hade försvann. Jag ger ju psyllium nu istället för att vara säker på att han inte får i sig ny sand. Vet. likställde psylliumfrön med visiblin när jag frågade.

Hur som helst är det ju jättebra att det funkar på din kompis häst!

När jag pratade med dom i Hbg så rekomenderade dom ett preparat som heter Proequo. Någon som har testat det?

Vad betyder bulkmedel? Har läst det på flera ställen, men fattar inte riktigt vad det betyder :confused:
Fattade att det hade med fibrer som sög upp vätska ur tarmen att göra, men inte mer..

En fråga till:
Jag ger ponnyn loppfrön, dels för att han äter sand ibland, och dels för han varit/delvis är dålig i magen. Men mamma läste i någon örtbok (för männsikor) att loppfrön motverkar förstoppning, och för avföringen lösare. Sedan läste jag på internet att det verkade förstoppande, och fungerade som just bulkmedel (för häst). Fungerar det helt tvärtom på hästar? Eller har jag eller min mamma missuppfattat något av det vi läst?

När jag pratade med dom i Hbg så rekomenderade dom ett preparat som heter Proequo. Någon som har testat det?

Japp, har provat, kan rekommendera det ( min förra häst var med i forskningen om pro equo med gott resultat). Det är samma som pro viva för oss människor. Koloniserar sig i tarmen o gör en god bakterieflora för bästa funktion av tarm.

ProEquo är enligt mig det bästa magtarmbalansmedel som finns, och ger betydligt mer effekt än andra.

Dock så när det gäller valackens bajsvatten, så det hjälper så länge jag ger, men det kommer tillbaka när jag slutar. Flera andra medel ger samma resultat, och då han inte är så förtjust i PE så har jag valt annan väg.

PE är dock mitt absoluta förstahandsval vid magtarmstörninga v mer 'akut' art.

Vad betyder bulkmedel? Har läst det på flera ställen, men fattar inte riktigt vad det betyder :confused:
Fattade att det hade med fibrer som sög upp vätska ur tarmen att göra, men inte mer..

Det är inte så mycket mer än det. Fibrena suger upp vätska, och så ger det tarmen mer att jobba med.

Knapplån.

Har inte läst igenom tråden, så jag kanske frågar något som redan "finns".

Men det jag undrar är om hästar kan bli konstiga i magen av snö? Har inte ändrat på mina hästars foderstat alls, dvs de får sitt hö som de ätit sedan i oktober, lucernpellets, betfor, mineraler och lite jäst. De senaste dagarna har vi haft ett litet lager av snö och båda hästarna har varit lösare i magen än vanligt. Ljusare färg och lösare konsistens. Kan det vara så att de äter snö, och kan det isåfall påverka magen?

Låter ju bra! Ska absolut testa det! Ska även skicka in en analys av vattnet på tisdag... Hur lång tid i sträck och hur mkt har du gett av det?

Hej !

Vi gav visiblin ett tag när hästen ätit massor av sand. Det va inte billigt enligt mig! Köpte på apoteket... Sen va det svårt att få hästen att äta det också.. Han tål inte betfor så vi hade bara havre att blanda med - gick åt mycket havre. Jag gillar loppfrön mycket bättre :)

Du kanske har nå tips till min mag-häst. Jag har inte haft honom så länge än, köpte honom i våras... Haft problem med magen nästan hela tiden.. Han har aldrig varit helt normal. Just nu får han 14 kg hö (ska skickas in till analys imorgon) och 8 dl havre om dagen samt 2 dl groov 125 om dagen. Han är väl hyffsad i magen nu men så fort jag motionerar honom (rider/tömkör/luffsar i skogen) så blir det kobajs. Han hade massor av sand i sig i somras men fick länge loppfrön efter det, så det borde va ute. Han tål inte betfor eller hösilage och troligtvis tål han inte melass över huvud taget. Han blir också lös av olja. (får ändå lite groov om dagen för jag vill inte slänga säcken..) Vet inte riktigt vad jag ska göra med honom :cry: Har provat fiberplex, ngt med magbakterier från veterinären och bakjäst. Inget fungerade... Väntar nu på att det ska bli imorgon så jag kan skicka in höet och få analysresultatet. Hoppas på att slippa kraftfoder i större mängder..

Läste att kol fungerat för någon? Vad är kol? Inte "kol" va?! :crazy:

Men är det mot förstoppning eller diarré eller både och? Jag är inte så bra på sånt där med bajs ^^

Bra tips, sålänge man tänker på att det är symptombehandling. Men ofta hamnar man ju där när man utrett och donat osv, och det fortfarande är likadant. Och då är ju symptombehandling betydligt bättre än inget. (Det profeed mina får är ju också symptombehandling)

Du har helt rätt ! Man måste först utreda, men då man inte alltid hittar orsak kan detta var en hjälp.
När man testat vatten, kollat att det inte är fodret och tagit träckprov. Prövat mag o tarm,homeopatmedecin , köpt dunkar av morotsjouice, losec osv osv. Inget hjälpte !Fick vi tipset och testade.
Hästen var symtomfri dagen efter.
Så för oss blev det rena miraklet.
Kanske kan det hjälpa även någon annan ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka