Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Om hästen ätit sand borde du gett den loppfrö istället.
Visiblin innehålller inte den klibbiga konstistens som loppfröna.
Och får inte bort sanden ur tarmarna !!!!!!!!!!

Sandkolik är något helt annat !!!!
Visiblin är endast om endast om dene har diarre.

Han fick loppfrö i ungefär 3 månader. Sedan slutade vi med det när det frös och snön kom. Skrev ju att både jag och hästen gillade loppfrön bättre. Visiblin gav vi i ungefär 3 dagar, sen började jag med loppfrön istället. Som vet sagt. Undrar varför hon sa visiblin om det är overksamt mot sand... Aja... just nu vet jag inte om jag vågar prova visiblin, tänk om han blir lösare av det?

Knapplån.

Men det jag undrar är om hästar kan bli konstiga i magen av snö? Har inte ändrat på mina hästars foderstat alls, dvs de får sitt hö som de ätit sedan i oktober, lucernpellets, betfor, mineraler och lite jäst. De senaste dagarna har vi haft ett litet lager av snö och båda hästarna har varit lösare i magen än vanligt. Ljusare färg och lösare konsistens. Kan det vara så att de äter snö, och kan det isåfall påverka magen?

Jag har också funderat på det. Igår hade ena stoet kolikkänning (mycket lindrig, men ändå), och idag är valacken riktigt lös i magen, och han brukar aldrig ha några problem. Stoet däremot är känslig i vanliga fall. Så antingen snön - eller att hösilaget fryser, gissar jag på. Eller bägge delar...

Jag fodrar ju med hö i vinter (än så länge i allafall...), så något hösilage som fryser har jag inte. Det ENDA jag kan komma på som förändring är faktiskt snön. Tycker också att pållarna har druckit sämre ute (de brukar dricka rättså rejält ur tunnan annars) nu när vi haft lite snö.

Har läst de första sidorna men ej alla. Det rann ur min hästs bakdel så svansen och bakbenen såg inte kloka ut. Fick tvättas väldigt ofta. Provade olika kurer men loppfrön har hjälpt min häst, hoppas det håller i sig.

Det kan ju vara att hästarna ätit av den kalla snön. Har du även hinkar med vatten ute? Isf blir ju även vattnet kallare en del hästar kan ju bli lösa av att dricka för kallt vatten.

Jo, en tunna med vatten har jag ju ute och vattnet är inte uppvärmt. MEN det har ju varit kallt förut, utan snö, och då har jag inte märkt att hästarna varit annorlunda i magen.

Jag tycker det låter som din häst har "nervös mage". När du jobbar med din häst så blir den nervös alltså. Är den ung? Har du frågat förra ägaren om hästen var likadan innan du köpte den? Rider du ut själv jämt eller har du sällskap?
Min skäck är likdan. När vi rider med honom kan han bajsa lite löst ca 3-4 ggr på en timma bara. Ibland kan han bajsa två ggr innan vi ens har fått på sadeln. Men jag tror att det kommer att gå över ju mer man hanterar honom. Nu har vi inte tid att rida mer än kanske en gång i veckan. Men han ska ju snart ut på foder och då blir det ändring på detta. :rofl:

Ok! Kanske dom ätit för mycket av snön då. Ja, jag vet inte faktist. Svårt att säga.

Fast han är alltid jättelugn... speciellt vid ridning :smirk: Sen är det ingen skillnad om jag rider ut med andra ellerär själv eller tränar/rider själv i ridhus. Ytterligare en sak som jag tycker motsäger "stress-mage" är att idag red jag ut själv och han har gått lugnt några dagar, han va jättepigg och ovanligt stirrig. Dock så bajsade han "bättre" på väg hem från turen än innan i hagen.

Han är 10 år och en rutinerad tävlingshäst, så han är inte så lätt att rubba... Förra ägaren hade också ungefär samma problem med hans mage som jag. Men har inte direkt diskuterat saken med henne, mest bara fått info av henne vad han absolut inte tål och vad hon brukade undvika men egentligen inte hade bevis på att han blev dålig av. Det här med att han blir lösare i magen vid ridning har vi aldrig snackat om.. Det gäller ju bara ca en timme om dagen så jag tänker som inte på det så mycket... mer än när jag läste den här tråden.

Om det nu är stressmage, hur ska jag göra för att få det bättre? Hanteringen är inga problem, han är väluppfostrad. Förutom att han surar mot sadelgjorden.

Haha, ja du, det var lite svårare det. Jag tänkte på min häst som är/var dålig i magen i flera vintrar. Han beter sig som jag skrev. Han är inte heller nervös på det sättet men man ser det mer på hans bajs när man rider eller när han står inne i stallet själv. Men han är ju så pass ung och grön.
Men eftersom din häst är en tävlingshäst och så pass gammal så har jag ingen aning faktist.

Någon annan som har någon teori? :confused:

Ensam i boxen kan han inte lämnas. Då blir han jätteorolig. Men det brukar han aldrig heller vara så det tycker jag inte kan påverka. Men idag ska jag posta höet till analycen så vi får se om det är bra hö..

Ingen som vet något om "kol" som man kan ge till hästar med dålig mage?

*KL*

ANg oroliga kontra icke oroliga hästar. Så min fblvalack är på ytan KOLUGN. Men om man tittar närmare ser man att han i vissa situationer är ordentligt nervös, men han hanterar det 'passivt'.

Så ibland kan det vara svårt att urskilja de nervösa från de lugna, om man 'bara' tittar på ytan.

Hur gjorde du för att få honom lugn på riktigt då?

Det har jag inte ;) Jag har haft honom sen i mitten på november. Sen tror jag inte att man kan göra annat än att ge dem fasta rutiner, och att de blir trygga i rutinerna. T ex är han orolig (står still, sköter sig prima, skriker inte etc, men man ser på hållningen, pulsen och på bajset att han är ordentligt nervös) när han tas in själv. När han blir mer van att tas in själv kommer han säkerligen bli lugnare. Dvs han blir tryggare i situationen av att ha upplevt den flera gånger och 'inget hänt'.

Men jag tror inte han kommer att rent generellt sluta vara nervös i situationer där han känner sig osäker, däremot kan jag försöka se till att det är så få situationer som möjligt, dvs vänja honom.

Han förlorade sin bästa kompis i fm. Till det yttre tar de det kanonbra i hagen, men går man ner och pratar med fblkillen så märker man att han har inte ro att stå och kela, han äter men han äter nevöst, han skriker inte och springer inte runt, men han går runt mycket, han står och tittar mycket åt hållet där kompisen föll, och är uppmärksam på minsta ljud/händelse i byn. Dvs han är ordentligt bekymrad och han är klart ur gängorna. Fullt begripligt naturligtvis. Men mitt förra fbls om var en synnerligen AKTIV hanterare av stress, hon hade sprungit runt och skrikit, inte ätit, inte stått still, svettats och en blind skulle kunna tala om att 'det hänt något'. Medan någon som inte känner fblherren väl inte skulle se annat än två kolugna hästar som går i sin hage som de alltid gjort. Känner man honom inser man dock att ha är lika orolig som fblstoet var när hon skenade runt och skrek. Han hanterar det på annat sätt bara.

Mycket trevligt för oss människor, men de där passiva hanterarna kräver lite mer öga och att man inte bara för allt verkar lugnt kör på.

Fblherren är - inte förvånade - rätt ostabil i magen. Krävs inte mycket nervositet för att han ska skita koblajeblött, och han är generellt ganska lättstörd i magen. Fbldamen hade plåtmage, så det är inte alltid så att magen hänger ihop med varken ATT de är lättstressade, eller HUR de hanterar stress.

Valacken jag fick ta bort idag hade ironiskt nog plåtmage, men hade varje vinter det där bajsvattnet. De är inte logiska de små djuren..

Ok, fårförsöka vara mer uppmärksam. Men har haft honom i lite över sex månader och han har blivit stressad några gånger, och då har det märkts...

Men men.. som du sa, de är inte alltid logiska. Man får göra sitt bästa :)

Jo, det är ju inte säkert att din är mer stressad än han ser ut heller, det vet ju eg bara du. Ville bara påpeka att de kan se lugna ut men inte vara så lugna, och då kan man ju missa ett samband mellan nervositet och sämre mage =)

Ok, jag tog inte illa upp av ditt inlägg :) Är bara glad över tips. Men ska prova ge honom kolpasta om inte det nya höet hjälper.

Jo, det är ju inte säkert att din är mer stressad än han ser ut heller, det vet ju eg bara du. Ville bara påpeka att de kan se lugna ut men inte vara så lugna, och då kan man ju missa ett samband mellan nervositet och sämre mage =)

Det var precis det jag menade när jag skrev också. :rofl:

Men vad skriver du nu? Fick du ta bort ytterligare en häst i dag? Vilken då? Var den sjuk eller gammal? Hur orkar du med allt?

Men vad skriver du nu? Fick du ta bort ytterligare en häst i dag? Vilken då? Var den sjuk eller gammal? Hur orkar du med allt?

Inte en häst, den hästen.. Vision.. :cry:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=845099

Och jag orkar inte alls egentligen. 3 stycken på 8 månader, det är fan omänskligt.

Och jag börjar kanske tro på att läkaren kan ha en poäng i att min trötthet, det faktum att jag är sjuk stup i kvarten och smittas av 'allt' och att min mage ballat ur KAN ha med stress att göra.. :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?