Sv: Min diarréhäst!
Hur gjorde du för att få honom lugn på riktigt då?
Det har jag inte
Jag har haft honom sen i mitten på november. Sen tror jag inte att man kan göra annat än att ge dem fasta rutiner, och att de blir trygga i rutinerna. T ex är han orolig (står still, sköter sig prima, skriker inte etc, men man ser på hållningen, pulsen och på bajset att han är ordentligt nervös) när han tas in själv. När han blir mer van att tas in själv kommer han säkerligen bli lugnare. Dvs han blir tryggare i situationen av att ha upplevt den flera gånger och 'inget hänt'.
Men jag tror inte han kommer att rent generellt sluta vara nervös i situationer där han känner sig osäker, däremot kan jag försöka se till att det är så få situationer som möjligt, dvs vänja honom.
Han förlorade sin bästa kompis i fm. Till det yttre tar de det kanonbra i hagen, men går man ner och pratar med fblkillen så märker man att han har inte ro att stå och kela, han äter men han äter nevöst, han skriker inte och springer inte runt, men han går runt mycket, han står och tittar mycket åt hållet där kompisen föll, och är uppmärksam på minsta ljud/händelse i byn. Dvs han är ordentligt bekymrad och han är klart ur gängorna. Fullt begripligt naturligtvis. Men mitt förra fbls om var en synnerligen AKTIV hanterare av stress, hon hade sprungit runt och skrikit, inte ätit, inte stått still, svettats och en blind skulle kunna tala om att 'det hänt något'. Medan någon som inte känner fblherren väl inte skulle se annat än två kolugna hästar som går i sin hage som de alltid gjort. Känner man honom inser man dock att ha är lika orolig som fblstoet var när hon skenade runt och skrek. Han hanterar det på annat sätt bara.
Mycket trevligt för oss människor, men de där passiva hanterarna kräver lite mer öga och att man inte bara för allt verkar lugnt kör på.
Fblherren är - inte förvånade - rätt ostabil i magen. Krävs inte mycket nervositet för att han ska skita koblajeblött, och han är generellt ganska lättstörd i magen. Fbldamen hade plåtmage, så det är inte alltid så att magen hänger ihop med varken ATT de är lättstressade, eller HUR de hanterar stress.
Valacken jag fick ta bort idag hade ironiskt nog plåtmage, men hade varje vinter det där bajsvattnet. De är inte logiska de små djuren..